Results overview: Found 17 records in 0.02 seconds.
Articles, 5 records found
Research literature, 1 records found
Course materials, 11 records found
Articles 5 records found  
1.
12 p, 327.8 KB Influence of Menstrual Cycle Length and Age at Menarche on Symptoms, Cognition, Social Cognition, and Metacognition in Patients with First-Episode Psychosis / Barrau-Sastre, Paula (Universitat de Barcelona) ; Birulés, Irene (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Verdaguer-Rodríguez, Marina (Institut de Recerca Sant Joan de Déu) ; López-Carrilero, Raquel (Universitat de Barcelona) ; Ferrer-Quintero, Marta (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; García-Mieres, Helena (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Díaz-Cutraro, L (Institut de Recerca Sant Joan de Déu) ; Grasa-Bello, Eva (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Pousa, Esther (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Lorente, Ester (Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Peláez, Trinidad (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Barrigón, María Luisa (Hospital Universitario Virgen del Rocío (Sevilla, Andalusia)) ; Ruiz-Delgado, Isabel (Servicio Andaluz de Salud) ; González-Higueras, Fermín (Comunidad Terapéutica Jaén Servicio Andaluz de Salud) ; Cid Colom, Jordi (Institut d'Investigació Biomèdica de Girona) ; Gutiérrez-Zotes, Alfonso (Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Cuadras, Daniel (Fundació Sant Joan de Déu) ; Usall, Judith (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Vila-Badia, Regina (Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM)) ; Barajas Vélez, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Ochoa, Susana (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; on behalf of the Spanish Metacognition Group
A protective effect has traditionally been attributed to estrogen in psychotic disorders. The aim of this study was to investigate cumulative lifetime estrogen by assessing the menstrual cycle length, age at menarche, and years of difference between the onset of psychotic symptoms and the age of menarche, measuring their effects on symptoms, cognition, social cognition, and metacognition. [...]
2022 - 10.3390/women2020015
Women, Vol. 2 Núm. 2 (2022) , p. 135-146  
2.
1 p, 358.6 KB Author Correction : Persons with first episode psychosis have distinct profiles of social cognition and metacognition / Ferrer-Quintero, Marta (Investigación Biomédica en Red de Salud Mental (CIBERSAM), Barcelona, Spain) ; Fernández Martínez, Daniel (Universitat Politècnica de Catalunya) ; López-Carrilero, R. (Fundació Privada per a la Recerca i la Docència Sant Joan de Déu, Esplugues de Llobregat) ; Birulés, I. (Universitat de Barcelona) ; Barajas Vélez, Ana (Centre d'Higiene Mental Les Corts) ; Lorente-Rovira, E. (Hospital Clínic Universitari (València)) ; Díaz-Cutraro, L. (S Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Verdaguer, M. (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; García-Mieres, H. (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Sevilla-Llewellyn-Jones, J. (Hospital Clínico San Carlos (Madrid)) ; Gutiérrez-Zotes, A. (Universitat Rovira i Virgili) ; Grasa-Bello, Eva (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Pousa, Esther (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques) ; Huerta-Ramos, E. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Pélaez, T. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Barrigón, M. L. (Area de Gestión Sanitaria Sur Granada, Motril) ; González-Higueras, F. (Complejo Hospitalario de Jaén) ; Ruiz-Delgado, I. (Unidad de Salud Mental Comunitaria Málaga Norte) ; Cid Colom, Jordi (Institut d'Assistencia Sanitària, Girona) ; Moritz, S. (University Medical Center Hamburg) ; Ochoa, Susana (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Universitat Autònoma de Barcelona
2022 - 10.1038/s41537-021-00199-4
NPJ Schizophrenia, Vol. 8 (february 2022)  
3.
8 p, 928.1 KB Persons with first episode psychosis have distinct profiles of social cognition and metacognition / Ferrer-Quintero, Marta (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; López-Carrilero, R. (Fundació Sant Joan de Déu per a la Recerca) ; Birulés, I. (Universitat de Barcelona) ; Barajas Vélez, Ana (Centre d'Higiene Mental Les Corts) ; Lorente-Rovira, E. (Hospital Clínic Universitari (València)) ; Díaz-Cutraro, L. (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Verdaguer, M. (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; García-Mieres, H. (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Sevilla-Llewellyn-Jones, J. (Hospital Clínico San Carlos (Madrid)) ; Gutiérrez-Zotes, A. (Institut Pere Mata, Reus) ; Grasa-Bello, Eva (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Pousa, Esther (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques) ; Huerta-Ramos, E. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Pélaez, T. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Barrigón, M. L. (Area de Gestión Sanitaria Sur Granada, Motril) ; González-Higueras, F. (Complejo Hospitalario de Jaén) ; Ruiz-Delgado, I. (Unidad de Salud Mental Comunitaria Málaga Norte) ; Cid Colom, Jordi (Institut d'Assistencia Sanitària, Girona) ; Moritz, S. (University Medical Center Hamburg) ; Ochoa, Susana (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Fernández Martínez, Daniel (Universitat Politècnica de Catalunya) ; Universitat Autònoma de Barcelona
Subjects with first-episode psychosis experience substantial deficits in social cognition and metacognition. Although previous studies have investigated the role of profiles of individuals in social cognition and metacognition in chronic schizophrenia, profiling subjects with first-episode psychosis in both domains remains to be investigated. [...]
2021 - 10.1038/s41537-021-00187-8
NPJ Schizophrenia, Vol. 7 (december 2021)  
4.
13 p, 838.6 KB Cognitive insight in first-episode psychosis : changes during Metacognitive Training / Birulés, Irene (Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació) ; Pousa, Esther (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Luisa Barrigón, Maria (Instituto de Investigación Sanitaria de la Fundación Jiménez Díaz) ; Barajas Vélez, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Lorente-Rovira, Ester (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; González-Higueras, Fermin (Servicio Andaluz de Salud. UGC Salud Mental de Jaén) ; Grasa-Bello, Eva (Institut d'Investigació Biomèdica Sant Pau) ; Ruiz-Delgado, Isabel (Servicio Andaluz de Salud. Unidad de Salud Mental Comunitaria Málaga Norte) ; Cid Colom, Jordi (Institut d'Investigació Biomèdica (Girona)) ; de Apraiz, Ana (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Montserrat, Roger (Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació) ; Pélaez, Trinidad (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ; Moritz, Steffen (University Medical Center Hamburg. Department of Psychiatry and Psychotherapy) ; The Spanish Metacognition Study Group (Sant Boi de Llobregat) ; Ochoa, Susana (Institut de Recerca Sant Joan de Déu) ; López-Carrilero, Raquel (Departament de Cognició, Desenvolupament i Psicologia de l'Educació) ; Cuadras, Daniel (Fundació Sant Joan de Déu. Departament d'Estadística)
Background: Metacognitive training (MCT) has demonstrated its efficacy in psychosis. However, the effect of each MCT session has not been studied. The aim of the study was to assess changes in cognitive insight after MCT: (a) between baseline, post-treatment, and follow-up; (b) after each session of the MCT controlled for intellectual quotient (IQ) and educational level. [...]
2020 - 10.3390/jpm10040253
Journal of Personalized Medicine, Vol. 10 Núm. 4 (2020) , p. 253  
5.
13 p, 587.0 KB Gender differences in individuals at high-risk of psychosis : a comprehensive literature review / Barajas Vélez, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Ochoa, Susana (Parc Sanitari Sant Joan de Déu) ; Obiols Llandrich, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Lalucat-Jo, Lluís (Centre d'Higiene Mental Les Corts)
Introduction. To date, few studies have focused on the characterization of clinical phenomenology regarding gender in population at high-risk of psychosis. This paper is an attempt to summarize the findings found in the scientific literature regarding gender differences in high-risk populations, taking into account parameters studied in populations with schizophrenia and other psychotic disorders, such as incidence, clinical expression, duration of untreated illness (DUI), social functioning, and cognitive impairment prior to full-blown psychosis development. [...]
2015 - 10.1155/2015/430735
The Scientific World Journal, Vol. 2015 (January 2015) , article ID 430735  

Research literature 1 records found  
1.
280 p, 6.2 MB Premorbid and prodromal functioning as predictors at onset of psychosis : a first-episode study / Barajas Vélez, Ana ; Obiols Llandrich, Jordi, dir. ; Ochoa Güerre, Susana, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Las fases tempranas de una enfermedad representan un período importante, tanto desde el punto de vista de la investigación como en relación al resultado de la enfermedad y su pronóstico. En relación con los trastornos el espectro psicótico, se ha observado que la heterogeneidad comienza temprano, mucho antes de la aparición de la psicosis. [...]
The early phases of an illness represent an important period, both from a research viewpoint and also in relation to the outcome of the illness and its prognosis. In relation to the psychotic spectrum disorders, it has been observed that the heterogeneity begins early, long before the onset of psychosis. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Course materials 11 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
5 p, 119.1 KB Pràctiques Externes II [44723] / Barajas Velez, Ana
Participar i responsabilitzar-se, sota supervisió de la persona tutora del centre extern, d'activitats assistencials que haurà de dur a terme en la seva pràctica com a professional de la Psicologia General Sanitària. [...]
Participate in and take responsability for assistance activities, under the tutor's supervision. Apply, in a professional internship context, the theoretical knowledge available. Apply methodological knowledge in research projects underway in the internship centre. [...]
Participar y responsabilizarse, bajo supervisión de la persona tutora del centro externo, de actividades asistenciales que deberá llevar a cabo en su práctica como profesional de la Psicología General Sanitaria. [...]

2022-23
3 documents
2.
4 p, 118.0 KB Pràctiques Externes I [44722] / Barajas Velez, Ana
Observar i participar gradualment (intervenció acompanyada i intervenció autònoma acompanyada), en activitats que preparin a l'alumnat per a la pràctica professional com a PGS (processos d'avaluació, disseny i execució del pla de tractament i seguiment, supervisió de casos, elaboració d'informes psicològics i cursos clínics,. [...]
To observe and gradually participate (accompanied intervention and accompanied autonomous intervention) in activities that prepare the student for professional practice as a PGS (evaluation processes, design and execution of the treatment and follow-up plan, supervision of cases, preparation of psychological reports and clinical courses, . [...]
Observar y participar gradualmente (intervención acompañada e intervención autónoma acompañada), en actividades que preparen al alumnado para la práctica profesional como PGS (procesos de evaluación, diseño y ejecución del plan de tratamiento y seguimiento, supervisión de casos, elaboración de informes psicológicos y cursos clínicos,. [...]

2022-23
3 documents
3.
7 p, 133.8 KB Pràctiques Integrades [106401] / Bonillo Martin, Albert ; Edo Izquierdo, Silvia ; Guillazo Blanch, Gemma ; Lalueza Sazatornil, José Luis ; Nadal Alemany, Roser ; Cladellas Pros, Ramón ; Parra Lorenzo, Guillermo ; Barajas Velez, Ana ; Faucha Hernández, Mireia ; Barat Auleda, Oriol ; Parrado Romero, Eva ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que 1 La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que mai, dotar els estudiants d'habilitats que els permetin la integració dels coneixements i procediments d'una manera comprensible. [...]
1 The complexity of factors that determine the behaviour of individuals and populations makes it necessary, more than ever, to provide students with skills that allow them to integrate and apply their learning judiciously. [...]
1 La complejidad de factores que determinan la conducta de los individuos y las poblaciones hacen necesario, más que nunca, dotar a los estudiantes de habilidades que les permitan la integración de los conocimientos y procedimientos de una manera comprensible. [...]

2022-23
Grau en Psicologia [1485]
3 documents
4.
4 p, 225.3 KB Pràcticum [102552] / Barajas Vélez, Ana ; Blasco Blasco, Tomás ; Cladellas Pros, Ramon ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
L'assignatura s'ubica a 3er curs del pla d'estudis 2010 i té com a objectiu facilitar el coneixement de les diverses activitats, sortides professionals i possibilitats d'especialització en diferents àmbits de la psicologia. [...]
2021-22
Grau en Psicologia [954]  
5.
5 p, 123.7 KB Personalitat i Diferències Individuals [102578] / Chanes, Lorena ; Gomà Freixanet, Montserrat ; Barajas Vélez, Ana ; Casellas-Pujol, Elisabet ; Marsellach Umbert, Gloria ; Reche Camba, Elvira ; Prats Varela, Eva ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant haurà d'haver assolit els següents objectius: 1 OBJECTIUS GENERALS: 1) Saber les diferents perspectives que conviuen dins la psicologia de la personalitat. 2) Identificar els aspectes complementaris i diferencials de les diferents perspectives de la psicologia de la personalitat. [...]
At the end of this course, the student must have achieved the following objectives: GENERAL OBJECTIVES: 1) Know the different perspectives that co-exisit within the psychology of personality. 2) Identify the complementary and differential aspects of the different perspectives of the psychology of personality. [...]
Al finalizar la asignatura, el estudiante deberá haber alcanzado los siguientes objetivos: 1 OBJECTIVOS GENERALES: 1) Saber las diferentes perspectivas que conviven dentro de la psicología de la personalidad. [...]

2021-22
Grau en Psicologia [1485]
Grau en Psicologia [954]
3 documents
6.
5 p, 123.8 KB Personalitat i Diferències Individuals [102578] / Chanes, Lorena ; Barajas Vélez, Ana ; Ramos Grille, Irene ; Casellas-Pujol, Elisabet ; Ellayti Martin, Zaynab ; Marsellach Umbert, Gloria ; Prats Varela, Eva ; Diaz Martinez, Albert ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
1 En finalitzar l'assignatura, l'estudiant haurà d'haver assolit els següents objectius: OBJECTIUS GENERALS: 1) Saber les diferents perspectives que conviuen dins la psicologia de la personalitat. 2) Identificar els aspectes complementaris i diferencials de les diferents perspectives de la psicologia de la personalitat. [...]
1 Al finalizar la asignatura, el estudiante deberá haber alcanzado los siguientes objetivos: OBJECTIVOS GENERALES: 1) Saber las diferentes perspectivas que conviven dentro de la psicología de la personalidad. [...]

2020-21
Màster Universitari en Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut [1379]
Grau en Psicologia [954]
3 documents
7.
8 p, 113.3 KB Pràcticum [102552] / Barajas Vélez, Ana ; Blasco Blasco, Tomas ; Ferré i Suana, Núria ; Pallarés Parejo, Susana ; Cladellas Pros, Ramón ; Cubells Serra, Jenny ; Portillo Morilas, Jesús ; Garrido Garcia, José Ignacio ; Puntí Vidal, Joaquim ; Garrido Gaitán, Elena ; Rubio Garcia, Remedios ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
L'assignatura anomenada PRACTICUM, ubicada a tercer curs en el actual pla d'estudis de Psicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona, té com a objectiu: - Facilitar el coneixement de les diverses activitats, sortides professionals i possibilitats d'especialització del psicòleg en la nostra societat actual. [...]
La asignatura denominada PRACTICUM, ubicada en tercer curso en el actual plan de estudios de Psicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona, tiene como objetivo: - Facilitar el conocimiento de las diversas actividades, salidas profesionales y posibilidades de especialización del psicólogo en diferents ámbitos de especialización, y que a la UAB se agrupan en diferentes itinerarios. [...]

2020-21
Grau en Psicologia [954]
3 documents
8.
7 p, 118.2 KB Pràctiques Integrades [102550] / Bonillo Martín, Albert ; Balada, Ferran ; Coll-Andreu, Margalida ; Domenech, Miquel ; Edo Izquierdo, Sílvia ; Fornieles Deu, Albert ; Lalueza Sazatornil, José Luis ; Pujal Llombart, Margot ; Cladellas Pros, Ramón ; Barajas Vélez, Ana ; Parrado Romero, Eva ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que mai, dotar els estudiants d'habilitats que els permetin la integració dels coneixements i procediments d'una manera comprensible. [...]
La complejidad de factores que determinan la conducta de los individuos y las poblaciones hacen necesario, más que nunca, dotar a los estudiantes de habilidades que les permitan la integración de los conocimientos y procedimientos de una manera comprensible. [...]

2020-21
Grau en Psicologia [954]
3 documents
9.
4 p, 104.8 KB Personalitat i Diferències Individuals [102578] / Chanes, Lorena ; Barajas Vélez, Ana ; Ramos Grille, Irene ; Casado Gomez, Manuel ; Marsellach Umbert, Gloria ; Álvarez Moya, Eva ; Prats Varela, Eva ; Diaz Martinez, Albert ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant haurà d'haver assolit els següents objectius: OBJECTIUS GENERALS: 1) Saber les diferents perspectives que conviuen dins la psicologia de la personalitat. 2) Identificar els aspectes complementaris i diferencials de les diferents perspectives de la psicologia de la personalitat. [...]
Al finalizar la asignatura, el estudiante deberá haber alcanzado los siguientes objetivos: OBJECTIVOS GENERALES: 1) Saber las diferentes perspectivas que conviven dentro de la psicología de la personalidad. [...]

2019-20
Grau en Psicologia [954]
3 documents
10.
7 p, 115.6 KB Pràctiques Integrades [102550] / Bonillo Martín, Albert ; Balada, Ferran ; Coll-Andreu, Margalida ; Domènech i Argemí, Miquel ; Edo Izquierdo, Sílvia ; Fornieles Deu, Albert ; Lalueza Sazatornil, José Luis ; Pujal Llombart, Margot ; Cladellas Pros, Ramón ; Barajas Vélez, Ana ; Parrado Romero, Eva ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia
La complexitat de factors que determinen la conducta dels individus i les poblacions fa necessari, més que mai, dotar els estudiants d'habilitats que els permetin la integració dels coneixements i procediments d'una manera comprensible. [...]
La complejidad de factores que determinan la conducta de los individuos y las poblaciones hacen necesario, más que nunca, dotar a los estudiantes de habilidades que les permitan la integración de los conocimientos y procedimientos de una manera comprensible. [...]

2019-20
Grau en Psicologia [954]
3 documents

Course materials : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.