Results overview: Found 9 records in 0.02 seconds.
Articles, 8 records found
Research literature, 1 records found
Articles 8 records found  
1.
18 p, 358.5 KB Comprensión del valor esperado y variabilidad de la proporción muestral por estudiantes de educación secundaria obligatoria / Begué, Nuria (Universidad de Granada) ; Batanero Bernabeu, Carmen (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Gea, María Magdalena (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática)
Se analiza la comprensión intuitiva de la relación entre la proporción en una población y el valor esperado de la proporción muestral, y de la variabilidad de dicha proporción, en función del tamaño de la muestra, de estudiantes de educación secundaria obligatoria. [...]
We analyse secondary school students' intuitive understanding of the relationships between the population proportion and the expected value of a sample proportion, as well as its variability in relation to the sample size. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2256
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 2 (2018) , p. 63-79 (Investigaciones Didácticas)  
2.
14 p, 347.5 KB Análisis de la complejidad semiótica de los gráficos producidos por futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas / Batanero Bernabeu, Carmen (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Arteaga, Pedro (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Ruiz, Blanca (Instituto Tecnológico de Monterrey (Mèxic). Departamento de Didáctica de las Matemáticas)
En este trabajo analizamos los gráficos producidos por 93 futuros profesores de educación primaria en una tarea de comparación de dos variables estadísticas. Se define un nivel de complejidad semiótica que permite clasificar los gráficos construidos y relacionarlos con el nivel de lectura de gráficos y las conclusiones obtenidas. [...]
In this paper, we analyse the graphs produced by 93 prospective primary school teachers in a task comparing two statistical variables. We define a level of semiotic complexity that serves to classify the graphs produced. [...]

2010
Enseñanza de las Ciencias, Vol. 28, Núm. 1 (2010) , p. 141-154  
3.
6 p, 322.7 KB Estrategias y argumentos en el estudio descriptivo de la asociación usando microordenadores / Batanero Bernabeu, Carmen ; Estepa Castro, José Antonio ; Díaz Godino, J.
In this work, problem solving procedures about statistical variables association using microcomputers are analysed. The effect of several didactical variables on these procedures is also studied. The studied population consisted of 18 prospective teachers who had been previously trained for 7 weeks. [...]
1991
Enseñanza de las Ciencias, V. 9 n. 2 (1991) p. 145-150  
4.
16 p, 736.8 KB Concepciones iniciales sobre la asociación estadística / Estepa Castro, José Antonio ; Batanero Bernabeu, Carmen
In this paper we make a summary of psychological investigation about statistics association. The results of experimental study about previous conceptions are shown. This study has comprised the students' judgments of association. [...]
1995
Enseñanza de las Ciencias, V. 13 n. 2 (1995) p. 155-170  
5.
10 p, 534.2 KB Aprendizaje y enseñanza del contraste de hipótesis : concepciones y errores / Vallecillos, A. ; Batanero Bernabeu, Carmen
In spite of the numerous references to problems derived from the incorrect use of the statistical tests or from misinterpretations of their results by experimental researchers in different areas, the educational world has stayed until the moment detached from them. [...]
1997
Enseñanza de las Ciencias, V. 15 n. 2 (1997) p. 189-197  
6.
11 p, 562.5 KB Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadística en profesores en formación y en ejercicio / Estrada, Assumpta (Universitat de Lleida. Departament de Matemàtica) ; Batanero Bernabeu, Carmen (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática) ; Fortuny, Josep M. (Josep Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo presentamos los resultados de una escala de actitudes en una muestra de 66 profesores en ejercicio y 74 profesores en formación de educación infantil y primaria. No encontramos diferencias por géneros, aunque sí una mejoría en aquellos alumnos que estudiaron estadística previamente. [...]
In this paper we present the results from an attitude scale from a sample of sixty-six in-service teachers and seventy-four trainee primary teachers. Although there were no significant differences by gender, those individuals with previous instruction in statistics performed better. [...]

2004
Ensenanza de las Ciencias, V. 22 N. 2 (2004) , p. 263-274  
7.
14 p, 118.4 KB Significado de la media en los libros de texto de secundaria / Cobo Merino, Belén (IES Los Neveros H. Vega (Granada, Andalusia)) ; Batanero Bernabeu, Carmen (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática)
En este trabajo presentamos un estudio del significado de la media en una muestra de 22 libros de educación secundaria obligatoria. Analizamos los problemas propuestos, algoritmos de cálculo, definiciones, propiedades, representaciones y argumentos. [...]
In this article, we present a survey on the meaning of mean in a sample of 22 books of Compulsory Secondary Education (ESO). We analyse the problems proposed, calculus algorithms, definitions, properties, representations and arguments. [...]

2004
Ensenanza de las Ciencias, V. 22 N. 1 (2004) , p. 5-18  
8.
14 p, 119.8 KB Un estudio experimental de la estimación de la correlación a partir de diferentes representaciones / Sánchez Cobo, Francisco T. ; Estepa Castro, Antonio ; Batanero Bernabeu, Carmen
Correlation is a relevant topic at secondary school and university level. However, most didactical research in this field comes from psychology and only refers to 2x2 contingency tables. On the other hand, representation has fundamental influence on understanding mathematical concepts. [...]
2000
Ensenanza de las Ciencias, V. 18 N. 2 (2000) , p. 297-310  

Research literature 1 records found  
1.
116 p, 287.6 KB Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado : tesis doctoral / Estrada Roca, M. Asunción ; Batanero Bernabeu, Carmen, dir. ; Fortuny, Josep M., (Josep Maria) dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En esta Tesis nos hemos interesado por el estudio de los conocimientos y las actitudes hacia la estadística de los profesores en formación, justificando el interés del estudio por la influencia de estas variables sobre la planificación de la acción educativa que cubra tanto los conocimientos matemáticos y didácticos como la educación de la afectividad del profesor. [...]
Analysis of attitudes and basic statistics knowledges in the teacher training The present research is a study about the knowledges and attitudes that training teachers have towards the teaching of statistic. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
3 documents

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.