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1.
9 p, 362.9 KB Establecimiento de las líneas de investigación prioritarias en la didáctica de las ciencias y las matemáticas / Caballer Senabre, Mª J. ; Carrascosa Alís, Jaime ; Puig Espinosa, Luis (Universitat de València. Departament de Didàctica de la Matemàtica)
1986 - 10.5565/rev/ensciencias.5209
Enseñanza de las ciencias, V. 4 n. 2 (1986) p. 136-144  
2.
8 p, 423.2 KB La "metodología de la superficialitat" i l'aprenentatge de les ciències / Carrascosa Alís, Jaime ; Gil Pérez, Daniel
1985 - 10.5565/rev/ensciencias.5246
Enseñanza de las ciencias, V. 3 n. 2 (1985) p. 113-120  
3.
18 p, 849.4 KB Planificando la enseñanza problematizada : el ejemplo de la óptica geométrica en educación secundaria / Osuna García, Luís ; Martínez Torregrosa, Joaquín ; Carrascosa Alís, Jaime ; Verdú Carbonell, Rafaela
La planificación de la enseñanza problematizada de los temas requiere seleccionar una meta orientadora (qué nos gustaría conseguir con nuestros alumnos en el tema a tratar), un problema estructurante e identificar grandes pasos que permiten avanzar en su solución y posibles obstáculos asociados. [...]
Planning problem-based teaching and learning topics requires to choose a guiding aim (what we would like to achieve for our students with the topic to deal with), a structural problem, and also to identify the big steps to reach its solution together with the possible associated obstacles. [...]
2005; Furió et al, 2006; Verdú et al, 2002). The potential importance of these decisions to improve teaching and learning is tested by means of an empirical study. The data gained in this empirical study are then used to make a sequence of activities for the classroom into the problematized framework initially selected. [...]

2007 - 10.5565/rev/ensciencias.3778
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 2 (2007) p. 277-294  
4.
12 p, 52.7 KB Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza / Fernández, Isabel ; Gil, Daniel ; Carrascosa Alís, Jaime ; Cachapuz, Antonio ; Praia, Joao
Numerosas investigaciones han mostrado que la enseñanza de las ciencias, incluso en el nivel universitario, apenas proporciona ocasión a los estudiantes de familiarizarse con las estrategias características del trabajo científico. [...]
Many studies have shown that science education, even at university level, rarely gives students the opportunity to practise the strategies characteristic to the scientific approach. This results in the fact that students' and even science teachers' conceptions about the nature of science don't differ from so-called «folk» or «naïve» views, acquired by social impregnation. [...]

2002 - 10.5565/rev/ensciencias.3962
Enseñanza de las ciencias, V. 20 N. 3 (2002) , p. 477-488  
5.
10 p, 317.2 KB ¿Puede hablarse de consenso constructivista en la educación científica? / Gil Pérez, Daniel (Universitat de València) ; Carrascosa Alís, Jaime (Universitat de València) ; Dumas Carré, Andrée (IUFM d'Aix Marseille) ; Furió, Carles (Universitat de València) ; Gallego Badillo, Rómulo (Universidad Pedagógica Nacional (Colòmbia)) ; Gené Duch, Ana María (Universitat de Lleida) ; González, Eduardo (Universidad de Córdoba (Argentina)) ; Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco) ; Martínez-Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant) ; Pessoa de Carvalho, Anna M. (Universidade de São Paulo) ; Salinas, Julia (Univerdad de Tucumán (Argentina)) ; Tricárico, Hugo (Universidad de San Martín (Argentina)) ; Valdés, Pablo (Instituto Superior Pedagógico EJ Varona (La Habana, Cuba))
In this paper we analyse some of the criticisms that are being made to the «constructivist paradigm» and their implications on the development of the didactic of the sciences as a theoretical body knowledge.
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4077
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 503-512  

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