1.
|
24 p, 434.1 KB |
Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
24 p, 173.3 KB |
Capacidades, hábitos y carácter : atribuciones docentes sobre el alumnado de Bachillerato y Formación Profesional
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ;
Curran, Marta (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Sociología Aplicada)
La división de los sistemas educativos en itinerarios diferenciados -académico y profesional- es uno de los elementos centrales para explicar las pautas de estratificación y desigualdad social en el ámbito internacional. [...] La divisió dels sistemes educatius en itineraris diferenciats -acadèmic i professional- és un dels elements centrals per explicar les pautes d'estratificació i desigualtat social en l'àmbit internacional. [...] The division of the educational systems into different tracks -academic and VET- represents one of the key elements in explaining social stratification and inequalities. Among the multiple factors that explain the relation between education tracks and social inequality, teachers' expectations are conceived as a crucial element in understanding the distribution of different students in each track. [...]
2020 - 10.5565/rev/papers.2778
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 211-234
|
|
6.
|
6 p, 395.1 KB |
L'abandonament escolar en context : algunes reflexions després del Seminari Abjoves
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Els dies 12 i 13 de maig del 2016 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona el Seminari Internacional ABJOVES (http://ABJOVES. es/seminario/). El seminari, concebut com a acte de cloenda del projecte I+D+i L'abandonament escolar prematur a Espanya: una anàlisi de les decisions, motivacions i estratègies educatives dels joves va comptar amb l'assistència de més de 140 persones que des de diferents institucions -universitats, administracions educatives, centres educatius, etc. [...]
2016
butlletí inf@ncia, Núm. 97 (setembre 2016)
|
|
7.
|
|
8.
|
22 p, 392.2 KB |
El rol de los centros educativos en la prevención del abandono escolar : una aproximación desde la perspectiva micropolítica
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
España y Cataluña presentan unos niveles muy elevados de abandono escolar prematuro (AEP) que se sitúan muy lejos de los objetivos establecidos por la estrategia europea Education and Training 2020. [...] Spain and Catalonia register high percentages of early school leaving (ESL), remarkably far from the targets set by the European Strategy Education and Training 2020. Given the relevance of this phenomenon, many policies have been developed in order to tackle ESL, both focusing in its prevention and reduction. [...] Espanha e Catalunha têm níveis muito elevados de abandono escolar precoce (AEP) que estão localizados notoriamente aquém das metas estabelecidas pela Estratégia Europeia Education and Training 2020. [...]
2015
Educação, sociedade & culturas, Vol. 45 Núm. 1. Special Issue (2015) , p. 121-141
|
|
9.
|
24 p, 285.5 KB |
New public management as a global education policy : its adoption and re-contextualization in a Southern European setting
/
Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
In the education sector, new public management (NPM) has crystallized in policies such as school autonomy, professionalization of school principals, standardized evaluation and teachers' accountability, and it has been widely disseminated by international organizations, such as the OECD, which enjoy a great prestige when it comes to frame education reforms in European countries. [...]
2014 - 10.1080/17508487.2014.913531
Critical studies in education, Vol. 55 Núm. 3 (2014)
|
|
10.
|
|