1.
|
8 p, 113.9 KB |
Consumo de TIC y Subjetividades Emergentes : ¿Problemas nuevos?
/
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Vall-llovera, Montse (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona.) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca d'Estudis Socials en Ciència i Tecnologia - GESCIT
En este artículo proponemos una re-lectura e interpretación de los procesos de subjetivación subyacentes a las formas de relación, construcción de identidad y socialización, con el objetivo de desproblematizar las relaciones de las personas con las TIC y entre las personas a través de las TIC. [...] In this article we propose a re-reading and a re-interpretation of subjectivation processes which underlie the forms of relationship, identity construction and socialization. Our main goal is to unproblematize the relationships between people and ICT and between people through ICT. [...]
2010 - 10.5093/in2010v19n1a4
Psychosocial Intervention, Vol. 19 Núm. 1 (2010) , p. 19-26
|
|
2.
|
8 p, 253.9 KB |
Underlying dimensions in attitude towards technology in a sample of Spanish, German and Indian women
/
Vall-llovera, Montse (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Merma-Linares, Camila (Universitat Rovira i Virgili) ;
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Background: The underrepresentation of women in the field of technol-ogy, their progressive disappearance from scientific and technological careers, as well as women's disaffection towards technology continues to prevail despite efforts that are being made. [...] Antecedentes: La infrarrepresentación de las mujeres en el ámbito tecno-lógico, su desaparición progresiva de las carreras científicas y tecnológicas, así como la desafección hacia la tecnología por parte de las mujeres sigue prevaleciendo a pesar de los esfuerzos que se vienen realizando. [...]
2021 - 10.1344/ANPSIC2021.51.7
Anuario de psicología, Vol. 51 Núm. 2 (2021) , p. 60-67
|
|
3.
|
|
4.
|
29 p, 877.5 KB |
Mutable technology, immutable gender : Qualifying the "co-construction of gender and technology" approach
/
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Psicologia) ;
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Vitores, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social)
In this article, we explore the effects on the construction of gender and technology when groups of parents discuss technological activities. To do so, we report the results of a research project conducted in Barcelona, in which fathers and mothers, after playing video games with their sons and daughters, expressed their opinions about that activity, the relations their sons and daughters have with video games, and their own relationship with technology. [...]
2018 - 10.1016/j.wsif.2017.11.014
Women's Studies International Forum, Vol. 66 (2018) , p. 56-62
|
|
5.
|
6 p, 25.8 KB |
La interpretación de los jóvenes sobre sus prácticas tecnológicas
/
Vall-llovera, Montse (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social)
Partiendo de las narraciones que los jóvenes realizaron de sus prácticas de ocio mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), y de su valoración sobre los usos y apropiaciones que hacían de ellas en cibercafés de la ciudad de Barcelona, en este artículo se reflexiona acerca de cómo los jóvenes significaban la tecnología y cuáles eran sus propios discursos en torno a la misma. [...] By using the narratives that young people provided regarding their ICT-mediated leisure habits and their assesment of the uses and appropiations they made of ICTs at the coffee bar at the city of Barcelona, in this paper reflects on how young people meant the technology and which were their own discourses about of ICTs. [...]
2010
Revista argentina de estudios de juventud, Núm. 3 (2010)
|
|
6.
|
16 p, 146.9 KB |
EI impacto de las TIC sobre la juventud : metáfora y representación en ciencias sociales
/
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Rovira i Virgili. Departament de Psicologia) ;
Vitores González, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
En primer lugar, en este artículo describimos con cierto detalle una metáfora usada de forma común tanto en medios académicos como en medios de difusión masiva: la del impacto de las nuevas tecnologías sobre la sociedad y, específicamente, sobre la juventud. [...] First of all, in this article we describe with some detail a common metaphor used both by academia and media: the metaphor of the impact of new technology upon society an specifically upon youth. Later, we discuss the pertinence of this impact metaphor in light of another possible metaphor: that of youngsters reading of ICT. [...]
2010
Revista argentina de estudios de juventud, Núm. 3 (2010)
|
|
7.
|
|
8.
|
20 p, 129.0 KB |
El fracaso : sinsabores sobre escritura y ciencia
/
Feliu i Samuel-Lajeunesse, Joel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Gil-Juárez, Adriana (Universitat Rovira i Virgili)
Este cuento académico explica la historia de un profesor de psicología social que un buen día decide hacerse escritor, pero como no tiene formación adecuada para ello, ni voluntad suficiente, ni nada en su personalidad ayuda a tal menester, decide hacer escribir a sus estudiantes narrativas autoetnográficas, esperando que al menos eso le obligue a predicar con el ejemplo. [...] This academic tale tells the story of a social psychology professor that one day decides to become a writer, but, not having enough will power, nor an adequate technical background, moreover not having a single personality trait helping this happen, he decides his students will write autoethnographical narratives, hoping that at least this will necessarily compel him to practice what he preaches. [...]
2011
Umbral, Vol. 5 (2011) , p. 31- 50
|
|
9.
|
|
10.
|
|