1.
|
|
2.
|
|
3.
|
28 p, 645.6 KB |
Prácticas Integradas en la Facultad de Psicología : una experiencia de innovación docente fundamentada en la metodología del Aprendizaje Basado en Problemas
/
Peñaranda-Cólera, Maria del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Costa Miserachs, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Mitjavila i Garcia, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Coll-Andreu, Margalida (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Domenech, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Guillazo i Blanch, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Izquierdo, Conrad (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia)
En esta comunicación presentamos la experiencia de innovación docente derivada del desarrollo e implementación de la asignatura "Prácticas Integradas" del Grado de Psicología en la Facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...] In this paper we present the educational innovation experience derivated from the development and implementation of the course "integrated practices" in the bachelor in psychology of the faculty of psychology at the autonomous university of Barcelona. [...]
2012
Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), Núm. 1 (2012)
|
|
4.
|
|
5.
|
12 p, 282.5 KB |
Uses of Digital Mediation in the School-Families Relationship During the COVID-19 Pandemic
/
León-Nabal, Blanca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Zhang-Yu, Cristina (Universitat de Girona. Departament de Psicologia) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
The COVID-19 pandemic has sharpened the inequalities in our societies. In Spain, we observed that the impact on schooling varied according to socioeconomic, gender and sociocultural variables. In this article, we present a case analysis illustrating the impact of the COVID-19 pandemic on schooling in early educational grades (ages 3-6), which leads us to focus on school-family relationship. [...]
2021 - 10.3389/fpsyg.2021.687400
Frontiers in psychology, Vol. 12 (june 2021)
|
|
6.
|
22 p, 579.2 KB |
Los fondos de identidad y el tercer espacio. Una estrategia de legitimación cultural y diálogo para la escuela intercultural
/
Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Zhang-Yu, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Díaz, Sarai (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Camps-Orfila, Silvia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Romero, David (Universitat Autònoma de Barcelona)
La inclusión en la escuela de alumnos procedentes de la inmigración y de grupos racializados supone afrontar los retos planteados por las discontinuidades entre la cultura escolar y la familiar, indicadoras de unas relaciones de poder asimétricas por las que la cultura familiar y comunitaria del alumno no es legitimada en tanto que se mantiene fuera del aula e incluso es estigmatizada. [...] The inclusion in the school of students from immigrant and racialized groups entails facing the challenges related with discontinuities between school and family culture, which are indicators of asymmetric power relations for which the student's family and community culture are not legitimized. [...]
2019 - 10.4067/S0718-07052019000100061
Estudios pedagógicos (Valdivia), Vol. 45, núm. 1 (2019) , p. 61-81
|
|
7.
|
3 p, 471.1 KB |
Fons d'identitat : com fer significativa la pràctica escolar en entorns d'exclusió social
/
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Zhang-Yu, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
García-Díaz, Sarai (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Camps-Orfila, Silvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Padrós Castells, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
Marín-Suazo, Carolayn (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI)) ;
García-Romero, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Desenvolupament Humà, Intervenció Social i Interculturalitat (DEHISI))
Les estratègies de recerca-acció, basades en els Fons de Coneixement (FdC) i els Fons d'Identitat (FdI), s'orienten a la construcció d'una escola inclusiva mitjançant la connexió de l'esfera familiar i comunitària amb l'escolar, propiciant l'aprenentatge significatiu en entorns on el fracàs i l'abandonament escolar són endèmics. [...] Las estrategias de investigación-acción, basadas en los Fondos de Conocimiento (FdC) y los Fondos de Identidad (FdI), se orientan a la construcción de una escuela inclusiva mediante la conexión de la esfera familiar y comunitaria con la escolar, propiciando el aprendizaje significativo en entornos donde el fracaso y abandono escolar son endémicos. [...]
2020
UAB divulga, Maig 2020
2 documents
|
|
8.
|
17 p, 462.1 KB |
Following the trail of the 5th dimension : learning from contradictions in a university-community partnership
/
Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Sánchez Busqués, Sònia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Romero, David (Universitat Autònoma de Barcelona)
Over the past 20 years, our research group has developed a set of action research projects inspired by the Laboratory of Comparative Human Cognition's Fifth Dimension. In this article, we analyze their historical trajectories by examining their sustainability from the perspective of the experiment by design, as developed by Michael Cole. [...]
2019 - 10.1080/10749039.2019.1611859
Mind, culture, and activity, Vol. 27 Issue 2 (2019) , p. 132
|
|
9.
|
12 p, 2.3 MB |
Sustaining students' cultures and identities. A qualitative study based on the funds of knowledge and identity approaches
/
Esteban Guitart, Moisès (Universitat de Girona) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis, (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Zhang-Yu, Cristina (Universitat de Girona) ;
Llopart, Mariona (Universitat de Girona)
Recently, the notion of culturally sustaining pedagogy has been suggested to refer to different educational practices that share the will to recognize, maintain and develop cultural diversity in the classroom. [...]
2019 - 10.3390/su10023400
Sustainability, Vol. 11, núm. 12 (2019) , p. 3400
|
|
10.
|
|