Results overview: Found 5 records in 0.01 seconds.
Articles, 5 records found
Articles 5 records found  
1.
12 p, 414.7 KB Trasnacionalización tecnológica y resistencia cultural / Martín Barbero, Jesús
1986
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 10-11 (1986) p. 203-214  
2.
12 p, 462.7 KB Industrias culturales : modernidad e identidad / Martín Barbero, Jesús (Universidad del Valle (Calí, Colòmbia))
L'omnipresència de les indústries culturals altera les maneres de construir-se les identitats i les hegemonies, i propicia una crisi de la nació (sovint, estat-nació) com a subjecte històric preponderant, i una radical divisió social entre minories cultes informades i majories consumidores d'espectacles rnassmediatics. [...]
The omnipresence of the sculture industriesn is changing the ways in wich hegemony and identity are shaped, tending to bring about a crisis in the nation (often a nation-state) as a dominant historical entity, and a deep social rift between the informed, cultured minonties and the majonty consumers of mass-media entertainment. [...]

1993
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 15 (1993) p. 9-20  
3.
18 p, 114.6 KB Desencuentros de la socialidad y reencantamientos de la identidad / Martín-Barbero, Jesús
El artículo plantea la cuestión de la identidad en un entorno multicultural y globalizado y la consecuente desmitificación de las tradiciones, que desmorona la ética colectiva. El lugar de la cultura, que se transforma con la globalización, va sustituyendo las costumbres por estilos de vida conformados desde la publicidad y el consumo. [...]
The article puts forward the question of identify in a multicultural, globalised environment and the consequent demystification of traditions, which undermines collective ethics. The place of culture, which is transformed with globalisation, replaces customs with ways of life fashioned by publicity and consumerism. [...]

2002
Analisi : quaderns de comunicacio i cultura, N. 29 (2002) , p. 45-62  
4.
18 p, 100.5 KB Reconfiguraciones comunicativas de lo público / Martín Barbero, Jesús
El autor parte de los conocimientos de los estudios internacionales más importantes que se han hecho sobre espacio público, comunicación política y opinión pública. De una forma especial, se basa en la teoría normativa de Jürgen Habermas. [...]
The author takes as his starting-point the knowledge obtained from major international studies on public space, political communication and public opinion, in particular the normative theory of Jürgen Habermas. [...]

2001
Analisi : quaderns de comunicacio i cultura, N. 26 (2001) , p. 71-88  
5.
16 p, 127.0 KB Comunicación : el descentramiento de la modernidad / Martín Barbero, Jesús
Partiendo de la centralidad que el campo de la comunicación ocupa en el debate modernidad/postmodernidad, se analiza el peso que los medios de comunicación han adquirido tanto en los sucesivos procesos de modernización de América Latina como en los modos en que ésta se apropia de la modernidad; y se rescata como un "tema" estratégico en el campo de la comunicación y en el debate la cuestión del pluralismo en que desemboca la postmoderna exaltación de la diferencia.
This article, setting out from the basis of the central role of the field of communication in the modernism/postmodernism debate, examines the influence exerted by the media in the various modernization processes which have taken place in Latin America and in the ways in which Latin America has taken to modernity and adapted it. [...]

1996
Analisi : quaderns de comunicacio i cultura, n. 19 (1996) , p. 79-94  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.