1.
|
24 p, 434.1 KB |
Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241
|
|
2.
|
|
3.
|
15 p, 278.1 KB |
When Arriving Is Not Enough: constraints in Access to Education and Employment Opportunities for Migrant Youth
/
Jacovkis Halperin, Judith (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Sociología Aplicada) ;
Rambla, Xavier 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Due to an array of individual, institutional and structural factors, several constraints hinder the access of migrant youth to education, training and employment in Catalonia. In this article, we explore the conditions in which young migrants access the education and training system in Catalonia (Spain). [...]
2022 - 10.3390/soc12030095
Societies, Vol. 12 Núm. 3 (2022) , p. 95
|
|
4.
|
|
5.
|
6 p, 395.1 KB |
L'abandonament escolar en context : algunes reflexions després del Seminari Abjoves
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Els dies 12 i 13 de maig del 2016 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona el Seminari Internacional ABJOVES (http://ABJOVES. es/seminario/). El seminari, concebut com a acte de cloenda del projecte I+D+i L'abandonament escolar prematur a Espanya: una anàlisi de les decisions, motivacions i estratègies educatives dels joves va comptar amb l'assistència de més de 140 persones que des de diferents institucions -universitats, administracions educatives, centres educatius, etc. [...]
2016
butlletí inf@ncia, Núm. 97 (setembre 2016)
|
|
6.
|
22 p, 392.2 KB |
El rol de los centros educativos en la prevención del abandono escolar : una aproximación desde la perspectiva micropolítica
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
España y Cataluña presentan unos niveles muy elevados de abandono escolar prematuro (AEP) que se sitúan muy lejos de los objetivos establecidos por la estrategia europea Education and Training 2020. [...] Spain and Catalonia register high percentages of early school leaving (ESL), remarkably far from the targets set by the European Strategy Education and Training 2020. Given the relevance of this phenomenon, many policies have been developed in order to tackle ESL, both focusing in its prevention and reduction. [...] Espanha e Catalunha têm níveis muito elevados de abandono escolar precoce (AEP) que estão localizados notoriamente aquém das metas estabelecidas pela Estratégia Europeia Education and Training 2020. [...]
2015
Educação, sociedade & culturas, Vol. 45 Núm. 1. Special Issue (2015) , p. 121-141
|
|
7.
|
|
8.
|
17 p, 343.2 KB |
La vinculación escolar como antídoto del abandono escolar prematuro : explorando el papel del habitus institucional
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo del artículo es explorar el impacto que tienen los centros educativos y, en concreto su habitus institucional, en las actitudes de vinculación escolar de los estudiantes. La vinculación escolar, o más específicamente, la falta de vinculación, es un concepto clave para capturar el proceso a través del cual los estudiantes se desconectan de la escuela y, por tanto, es un indicador crucial para pronosticar los riesgos de abandono escolar. [...] The objective of the article is to explore the impact of secondary schools, and specifically of the institutional habitus, on the students' school engagement. School engagement and more precisely school disengagement, is a key concept in order to capture the process by which students disconnect from school and consequently, is a crucial indicator to predict the risks of dropping out of school. [...]
2015
Profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (Sept.-Dic. 2015) , p. 196-212
|
|
9.
|
21 p, 164.2 KB |
¿Iguales en qué y cómo? : Una revisión de las propuestas realizadas desde la teoría de la justicia al campo de la educación
/
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El presente artículo hace una revisión de las principales teorías de la justicia aplicadas al campo educativo. En primer lugar, se muestran las aportaciones más importantes de la teoría social normativa al campo de la política educativa, enfatizando aquellas posturas que han sido dominantes históricamente: la meritocracia y la teoría de la justicia de Rawls. [...] Aquest article fa una revisió de les principals teories de la justícia aplicades al camp educatiu. En primer lloc, es mostren les aportacions més importants de la teoria social normativa en el camp de la política educativa emfatitzant les postures que han estat dominants històricament: la meritocràcia i la teoria de la justícia de Rawls. [...] This article reviews the application of the main theories of justice to the field of education. First, the main contributions of social normative theory to the field of educational policy are examined, emphasizing those positions that have historically dominated this field: meritocracy and Rawl's theory of justice. [...]
2016 - 10.5565/rev/papers.2194
Papers : revista de sociologia, Vol. 101 Núm. 4 (Octubre-Desembre 2016) , p. 451-471 (Artículos)
|
|
10.
|
4 p, 1.7 MB |
Cataluña ¿dos lógicas contrapuestas para luchar contra el abandono escolar?
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El Departament d'Ensenyament, a nivel autonómico, y el Consorci d'Educació de Barcelona, a nivel local, diseñas y aplican políticas para combatir el abandono escolar prematuro en Cataluña. Los autores del artículo descubren algunas brechas entre ellas. [...]
2015
Cuadernos de pedagogía, Núm. 454 (Marzo 2015) , p. 47-50
|
|