1.
|
19 p, 6.2 MB |
Extreme genomic erosion after recurrent demographic bottlenecks in the highly endangered Iberian lynx
/
Abascal, Federico (Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas) ;
Corvelo, André (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Cruz, Fernando (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Villanueva-Cañas, J. L. (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques) ;
Vlasova, Anna (Centre de Regulació Genòmica) ;
Marcet-Houben, Marina (Centre de Regulació Genòmica) ;
Martínez-Cruz, B. (Estación Biológica de Doñana) ;
Cheng, J. Y. (Aarhus University. Bioinformatics Research Centre) ;
Prieto, P. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Quesada, V. (Universidad de Oviedo. Instituto Universitario de Oncología) ;
Quilez, J. (Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) (Barcelona)) ;
Li, G. (Texas A;M University. Department of Veterinary Integrative Biosciences) ;
García, Francisca (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Cultius Cel·lulars, Producció d'Anticossos i Citometria) ;
Rubio-Camarillo, M. (Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas) ;
Frias, Leonor (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Ribeca, Paolo (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Capella-Gutiérrez, Salvador (Centre de Regulació Genòmica) ;
Rodríguez, J. M. (Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas) ;
Câmara, F. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Lowy, Ernesto (Centre de Regulació Genòmica) ;
Cozzuto, Luca (Centre de Regulació Genòmica) ;
Erb, I. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Tress, M. L. (Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas) ;
Rodriguez-Ales, J. L. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Ruiz-Orera, J. (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques) ;
Reverter, F. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Casas-Marce, M. (Estación Biológica de Doñana) ;
Soriano, L. (Estación Biológica de Doñana) ;
Arango, Javier R (Universidad de Oviedo. Departamento de Bioquímica y Biología Molecular) ;
Derdak, Sophia (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Galán, Beatriz (Centro de Investigaciones Biológicas (Madrid)) ;
Blanc, Julie (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Gut, Marta (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Lorente-Galdos, Belen (Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) (Barcelona)) ;
Andrés Nieto, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Biotecnologia i de Biomedicina "Vicent Villar Palasí") ;
López-Otín, C. (Universidad de Oviedo. Departamento de Bioquímica y Biología Molecular) ;
Valencia, A. (Centro Nacional de Investigaciones Oncológicas) ;
Gut, I. (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
García, J. L. (Centro de Investigaciones Biológicas (Madrid)) ;
Guigó, R. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Murphy, W. J. (Texas A;M University. Department of Veterinary Integrative Biosciences) ;
Ruiz-Herrera Moreno, Aurora (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia) ;
Marques-Bonet, Tomas. 1975- (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Roma, Guglielmo (Centre de Regulació Genòmica) ;
Notredame, C. (Centre de Regulació Genòmica) ;
Mailund, Thomas (Aarhus University. Bioinformatics Research Centre) ;
Albà, M. Mar (Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques) ;
Gabaldón, Toni (Centre de Regulació Genòmica) ;
Alioto, Tyler Scott (Centre Nacional d'Anàlisi Genòmica) ;
Godoy, J. A. (Estación Biológica de Doñana)
Background: Genomic studies of endangered species provide insights into their evolution and demographic history, reveal patterns of genomic erosion that might limit their viability, and offer tools for their effective conservation. [...]
2016 - 10.1186/s13059-016-1090-1
Genome biology, Vol. 17 (2016) , art. 251
|
|
2.
|
18 p, 2.0 MB |
Los niños y las niñas de infantil piensan, actúan y hablan sobre el comportamiento del aire y del agua
/
Mazas Gil, Beatriz (Universidad de Zaragoza) ;
Gil Quílez, María José (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Martínez Peña, Begoña (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Hervás, Amparo (CEIP Fernández Vizarra (Monzalbarba, Aragó)) ;
Muñoz, Alicia (CEIP Fernández Vizarra (Monzalbarba, Aragó))
En este trabajo se plantea la construcción de modelos sobre temas de ciencias por parte del alumnado de educación infantil. Se presentan dos actividades cuya finalidad es ayudarlo a construir modelos sobre el aire y el agua, iniciando así el desarrollo del pensamiento sistémico. [...] En aquest treball es planteja la construcció de models sobre temes de ciències per part de l'alumnat d'educació infantil. Es presenten activitats que tinguin la finalitat d'ajudar-los a construir models sobre l'aire i l'aigua, iniciant, així, el seu desenvolupament del pensament sistemàtic. [...] In this paper we propose the construction of scientific models by Early Childhood Education students. Two activities are presented whose purpose is to help them to build air and water models, thus initiating the development of systemic thinking. [...]
2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2320
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 163-180 (Innovaciones Didácticas)
|
|
3.
|
3 p, 131.9 KB |
Annotated features of domestic cat - Felis catus genome
/
Tamazian, Gaik (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Simonov, Serguei (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Dobrynin, Pavel (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Makunin, Alexey (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Logachev, Anton (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Komissarov, Aleksey (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Shevchenko, Andrey (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Brukhin, Vladimir (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Cherkasov, Nikolay (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Svitin, Anton (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Koepfli, Klaus-Peter (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Pontius, Joan (Theodosius Dobzhansky Center for Genome Bioinformatics, St. Petersburg State University) ;
Driscoll, Carlos A. (Laboratory of Neurogenetics, NIAAA) ;
Blackistone, Kevin (Laboratory of Neurogenetics, NIAAA) ;
Barr, Cristina (Laboratory of Neurogenetics, NIAAA) ;
Goldman, David (Laboratory of Neurogenetics, NIAAA) ;
Antunes, Agostinho (CIIMAR - Interdisciplinary Centre of Marine and Environmental Research, University of Porto) ;
Quilez Oliete, Javier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciència Animal i dels Aliments) ;
Lorente-Galdos, Belen (Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) (Barcelona)) ;
Alkan, Can (Department of Computer Engineering, Bilkent University) ;
Marques-Bonet, Tomas 1975- (Institut de Biologia Evolutiva (UPF-CSIC) (Barcelona)) ;
Menotti-Raymond, Marylin (Laboratory of Genomic Diversity, Frederick National Laboratory for Cancer Research) ;
David, Victor A. (Laboratory of Genomic Diversity, Frederick National Laboratory for Cancer Research) ;
Narfström, Kristina (Department of Veterinary Medicine and Surgery, College of Veterinary Medicine, University of Missouri) ;
O'Brien, Stephen J. (Oceanographic Center, Nova Southeastern University)
Domestic cats enjoy an extensive veterinary medical surveillance which has described nearly 250 genetic diseases analogous to human disorders. Feline infectious agents offer powerful natural models of deadly human diseases, which include feline immunodeficiency virus, feline sarcoma virus and feline leukemia virus. [...]
2014 - 10.1186/2047-217X-3-13
GigaScience, Vol. 3 (august 2014) , p. 13
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
22 p, 2.5 MB |
Ciencia-tecnología-sociedad : ¿Qué estamos haciendo en el ámbito de la investigación en educación en ciencias?
/
Strieder, Roseline Beatriz (Universidade de Brasília) ;
Bravo-Torija, Beatriz (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Didácticas Específicas) ;
Gil Quílez, María José (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre cómo se aborda la ciencia-tecnología-sociedad (CTS) en la investigación en Didáctica de Ciencias en un contexto iberoamericano. Con la intención de considerar distintas realidades se analizan los artículos publicados en revistas del área de Brasil y España, identificando qué parámetros de CTS son los relevantes en dichas publicaciones. [...] Aquest treball té com a objectiu reflexionar sobre com s'aborda la ciència-tecnologia-societat (CTS) en la recerca en Didàctica de Ciències en un context iberoamericà. Amb la intenció de considerar diferents realitats s'analitzen els articles publicats en revistes de l'àrea de Brasil i Espanya, identificant què paràmetres de CTS són els rellevants en aquestes publicacions. [...] This work has the aim to reflect on how science-technology-society (STS) is addressed in science education research in an Ibero-American context. In order to consider the different realities, papers published in Science Education journals, both in Brazil and Spain, are analysed, identifying which parameters of STS are relevant in these publications. [...]
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2232
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 29-49 (Investigaciones Didácticas)
|
|
9.
|
|
10.
|
6 p, 290.7 KB |
¿Qué opinan los futuros maestros sobre el aprendizaje de las ciencias a través de la indagación y sobre sus necesidades formativas?
/
Cortés Gracia, Ángel Luis (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
de la Gándara Gómez, Milagros (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Calvo Hernández, José Miguel (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Gil Quílez, María José (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Martínez Peña, María Begoña (Universidad de Zaragoza. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ;
Ibarra Murillo, Julia (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Psicología y Pedagogía)
The application of an open-ended questionnaire allows us to detect some ideas about inquiry in preservice Primary teachers. A first analysis allows us to categorize the type of answers. In general, the majority of students ask for more theoretical contents about science, since they are not confidence in being involved in science teaching without this background. [...]
2009
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2009) , p. 3536-3541
|
|