Results overview: Found 25 records in 0.02 seconds.
Articles, 11 records found
Books and collections, 3 records found
Research literature, 6 records found
Course materials, 5 records found
Articles 11 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
25 p, 340.7 KB Hacia una etnografía discursiva feminista con familias migrantes / Rifà Valls, Montse (Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal) ; Bertran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Agud Morell, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Carrasco, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Empain, Joanna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Girós Calpe, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social) ; Lopez Ruiz, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Llos Casadellà, Berta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Sánchez Martí, Angelina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
En este artículo reflexionamos en torno a las epistemologías y metodologías feministas en el contexto del proyecto Trans-Emigra, mediante una conversación coral que hemos llevado a cabo las investigadoras. [...]
In this article we reflect on feminist epistemologies and methodologies in the context of the Trans-Emigra project, through a choral conversation carried out by the researchers. The article is structured based on the thematization emerging from this exchange, to face the challenges of practising a feminist discursive ethnography with migrant families. [...]

2021
Discurso & sociedad, Vol. 15 Núm. 3 (2021) , p. 622-646  
2.
21 p, 4.0 MB Conversación con Ivor Goodson : estudiar las historias de vida en el momento de la mediación / Rifà Valls, Montse (Universitat de Barcelona)
2005
Con-ciencia social (Primera época), Núm. 9 (2005) , p. 99-119  
3.
29 p, 149.3 KB Historias del currículum e historias de vida en el trabajo de investigación sobre la enseñanza de Ivor Goodson / Rifà Valls, Montse (Universitat de Barcelona)
2005
Con-ciencia social (Primera época), Núm. 9 (2005) , p. 70-98  
4.
23 p, 897.1 KB Pedagogies creatives per sobreviure a la 'via mercurial' del canvi educatiu : currículums flexibles, diversitat d'aprenentatges i identitats en transformació / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona)
Les històries de la creativitat ens permeten comprendre quines retòriques són les que incorpora l'educació escolar en l'actualitat, així com situar el predomini d'una visió que s'associa amb la innovació, les tecnologies i les indústries creatives. [...]
Stories of creativity enable an understanding of the rhetoric that are incorporated into present-day school education. They also make it possible to situate the dominant vision of creativity associated with innovation, technology and creative industries. [...]

2019 - 10.2436/20.3007.01.122
Revista Catalana de Pedagogia, Núm. 16 (2019) , p. 17-39  
5.
16 p, 226.4 KB Michel Foucault y el giro postestructuralista crítico feminista en la investigación educativa / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presentan los aportes de diversos investigadores en el campo de la educación, con la finalidad de situar la infuencia de Michel Foucault en el giro postestructuralista crítico feminista. [...]
Dans cet article on présente les apports des différents chercheurs dans le domaine de l'éducation, afín de préciser la place de l'infuence de Michel Foucault dans le tour post structuraliste critique féministe. [...]
This article presents contributions made by different education researchers, with the purpose of situating Michel Foucault's influence upon the critical post-structuralist feminist turn. Firstly, there is a review of the questions posed by critical poststructuralism by means of re conceptualizing the notions of discourse an power that make possible the visualization of truth regimes in education. [...]

2003
Revista educación y pedagogía, Vol. 15 Núm. 37 (Septiembre-Diciembre 2003) , p. 69-83  
6.
15 p, 181.2 KB Relaciones entre aprendizaje, cognición y tecnologías en la construcción del e-portafolio / Blanch Gelabert, Sílvia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fuentes Agustí, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gimeno Soria, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Santiveri Papiol, Noemí (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los autores de este artículo forman parte del Grupo de Interés de Carpetas de Aprendizaje en Educación Superior (GI-CAES) de la Unidad de Innovación Docente en la Educación Superior (IDES) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). [...]
The authors of this article are part of the E-portfolios in Higher Education Interest Group (Grupo de Interés de Carpetas de Aprendizaje en Educación Superior; GI-CAES) of the Unit of Educational Innovation in Higher Education (IDES) of the Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). [...]

2009 - 10.4995/redu.2009.6250
REDU : revista de docencia universitaria, Monográfico VIII (2009) , p. 1-15  
7.
3 p, 124.7 KB La formación de las educadoras de arte desde un discurso intercultural y de género en la etapa infantil / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
En este artículo osnvitamos a recorrer una experiencia de formaciónnicial con educadoras de arte que promueve una organización del currículo de educación artística desde una perspectivantercultural y de género y centrado en la comprensión crítica de las obras de arte para la etapa de educaciónnfantil.
2002
Aula de innovación educativa, Núm. 116 (2002) , p. 18-20  
8.
15 p, 428.0 KB Identitats "queer", cossos i sexualitat en les narratives fílmiques de la infància de Kore-eda Hirokazu / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
En aquest article s'interpreta la relació entre la construcció de les identitats a la infància i l'educació en el cinema de Kore-eda Hirokazu. L'estudi de les identitats es fonamenta a partir de la teoria queer, els estudis de masculinitats i la teoria postcolonial, aplicats a la infància. [...]
En este artículo se interpreta la relación entre la construcción de las identidades en la infancia y la educación en el cine de Kore-eda Hirokazu. El estudio de las identidades se fundamenta a partir de la teoría queer, los estudios de masculinidades y la teoría poscolonial, aplicados a la infancia. [...]
Dans cet article, nous interprétons la relation entre la construction des identités dans l'enfance et l'éducation dans le cinéma de Kore-eda Hirokazu. L'étude des identités est développée à partir de la théorie queer, les études de masculinités et la théorie postcoloniale, appliquées à l'enfance. [...]
This paper examines the relationship between education and the construction of identities in childhood in Kore-eda Hirokazu's films. The study of identities is based on queer theory, masculinity studies and postcolonial theory applied to childhood. [...]

2014
Temps d'educació, Núm. 47 (2014) , p. 143-157  
9.
4 p, 141.1 KB La producción de la subjetividad en la formación inicial / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Trafí, Laura
¿Formamos a los futuros docentes para que incorporen la subjetividad y la diferencia en el proceso educativo? Las autoras se formulan esta cuestión tras analizar los planes de estudio de tres universidades catalanas. [...]
2005
Cuadernos de pedagogía, Num. 350 (2005) , p. 74-77  
10.
21 p, 337.4 KB Espacios, tiempos y saberes para una subjetividad reflexiva en la escuela primaria Bellaterra / Bosco, Alejandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Este artículo presenta los principales resultados de una investigación narrativa sobre la construcción de la subjetividad en la escuela primaria. Dado que en este tipo de investigación, el investigador es considerado un sujeto social en relación con otros, el proceso de escritura de los diarios durante el trabajo de campo etnográfico muestra las tentativas para incluir a los otros en la representación, los diversos momentos de duda, y hace visibles las interrupciones y giros en nuestras posiciones investigadoras. [...]
In this article we present the results of a narrative inquiry into the construction of subjectivity in primary schools. In this study the researchers' own subjectivities came under the same scrutiny as those who were the focus of the research, and were placed in relation to them. [...]

2009
Forum : Qualitative Social Research, Vol. 10, núm. 2 (2009) , p. 1-21  

Articles : 11 records found   1 - 10next  jump to record:
Books and collections 3 records found  
1.
52 p, 1.1 MB Education and Pedagogy : Guides to mainstreaming gender in University teaching / Rifà Valls, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
It is proper to professionals of pedagogy and education to recognize and combat inequalities. The Guide for mainstraming gender in university teaching of Education and Pedagogy offers proposals, examples of good practices, teaching resources and consultation tools to learn how to interpret the implications of the sex-gender system in education and the influence of the gender perspective in teaching, knowledge transfer and research.
Castelló de la Plana : Xarxa Vives d'Universitats, 2021 (Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere)  
2.
52 p, 1.2 MB Educación y Pedagogía : Guías para una docencia universitaria con perspectiva de género / Rifà Valls, Montse
It is proper to professionals of pedagogy and education to recognize and combat inequalities. The Guide for mainstraming gender in university teaching of Education and Pedagogy offers proposals, examples of good practices, teaching resources and consultation tools to learn how to interpret the implications of the sex-gender system in education and the influence of the gender perspective in teaching, knowledge transfer and research.
Castelló de la Plana : Xarxa Vives d'Universitats, 2021 (Guías para una docencia universitaria con perspectiva de género)  
3.
52 p, 1.1 MB Educació i Pedagogia : Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere / Rifà Valls, Montse
De mestres, pedagogs i pedagogues, i educadors i educadores socials és reconéixer i combatre les desigualtats. La Guia per a una docència universitària amb perspectiva de gènere d'Educació i Pedagogia ofereix propostes, exemples de bones pràctiques, recursos docents i eines de consulta per aprendre a interpretar les implicacions del sistema sexe-gènere en educació i incloure la perspectiva de gènere en la docència, la transferència de coneixement i la recerca.
Castelló de la Plana : Xarxa Vives d'Universitats, 2018 (Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere)  

Research literature 6 records found  
1.
287 p, 6.3 MB Identitats mòbils : Una recerca etnogràfica sobre joventut, agències i cultura visual en contextos de vulnerabilitat / López Ruiz, Sara ; Rifà Valls, Montse, dir.
Aquesta recerca està vinculada a l'experiència d'una etnografia visual i digital a l'Institut Escola la Mina, situat a la perifèria de la ciutat de Barcelona. L'etnografia es basa, inicialment, en un període d'observació participant durant 6 mesos amb l'alumnat de 6è de Primària, i posteriorment en el projecte Identitats Mòbils, realitzat el curs següent amb el mateix grup d'alumnes en un conjunt de sessions setmanals de 4 mesos. [...]
Esta investigación está vinculada a la experiencia de una etnografía visual y digital en el Institut Escola la Mina, situado en la periferia de la ciudad de Barcelona. La etnografía se basa inicialmente en un periodo de observación participante durante 6 meses con el alumnado de 6º de Primaria, y posteriorment, en el proyecto Identidades Móviles, realizado el curso siguiente con el mismo grupo de alumnos en un conjunto de sesiones semanales de 4 meses. [...]
This research is linked to the experience of visual and digital ethnography at the Institut Escola la Mina, located on the outskirts of the city of Barcelona. Initially, this ethnography is based on an observation period participating for 6 months with the students of 6th grade of Primary (11-12 years old students), and later in the project Mobile Identities, carried out the following year with the same group of students working in weekly sessions for 4 months. [...]

2022  
2.
513 p, 3.9 MB Las otras insurrectas : narrativas espectrales de la subjetividad y prácticas de libertad en la resistencia al dispositivo de la violación sexual / Giusti Minotre, Fannella ; Rifà Valls, Montse, dir. ; Pujal i Llombart, Margot, dir.
A lo largo de la historia los diferentes discursos sociales que han tratado de explicar la violación sexual y a sus protagonistas han construido una idea de las víctimas de violación como sujetos receptores de la violencia, pasivos y sin agencia. [...]
Throughout history the different social discourses that have tried to explain rape and its main characters have construed an idea of rape victims as subjects who are recipients of violence, passive and with no agency. [...]

2021  
3.
341 p, 15.1 MB Rebel bodies and affects in movement : Imagining scenes for an indocile pedagogy / Giannoutsou, Amalia ; Rifà Valls, Montse, dir.
Aquest projecte de recerca es basa en l'experiència d'una etnografia performativa col·laborativa, que va tenir lloc en dos centres d'educació secundària de Barcelona durant el curs 2016-2017 en el context del projecte PI(E)CE, una iniciativa artística, social i educativa. [...]
Este proyecto de investigación se basa en la experiencia de una etnografía performativa colaborativa, que tuvo lugar en dos centros de enseñanza secundaria de Barcelona durante el año 2016-2017 en el contexto del proyecto PI(E)CE, una iniciativa artística, social y educativa. [...]
This research project draws from the experience of a collaborative performance ethnography, that took place in two secondary schools in Barcelona during the year 2016-2017 within the context of project PI(E)CE, an artistic, social and educational initiative. [...]

2021  
4.
57 p, 1.2 MB Corponexiones. Un cuerpo que piensa/critica/crea/conecta a través de la danza / Fuster Cascio, Diana Lorena ; Rifà Valls, Montse, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Martínez Mínguez, Maria Lourdes, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Creación del pensamiento crítico/analítico desde una perspectiva de corporal que conecta/crea/piensa/critica para crear Corponexiones a través de la danza y el movimiento, una investigación basada en las artes/IBA con el objetivo de construir y potenciar los conocimientos previos en cuerpos decolonizados.
Creació d'un pensament crític/analític des d'una perspectiva corporal que connecti/creï/pensi/critiqui per crear Corponexions a través de la dansa i el moviment, una investigació artística/basada en l'IBA amb l'objectiu de construir i potenciar coneixements previs en cossos descolonitzats.
Creation of critical/analytical thinking from a body perspective that connects/creates/thinks/criticizes to create Corponexions through dance and movement, an arts/IBA-based research with the aim of building and enhancing previous knowledge in decolonized bodies.

Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, 2019
Màster Universitari en Recerca en Educació [1169]  
5.
471 p, 9.4 MB Cartographier, (ra)conter, filmer, juxtaposer : des narratives expérimentales pour l'éducation / Empain, Joanna ; Rifà Valls, Montse, dir. ; Hernández-Hernández, Fernando, (Hernández Hernández) dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal
El projecte de recerca doctoral, titulat "Cartografiar, Narrar, Juxtaposar, Filmar : Narratives Experimentals per a l'Educació", proposa una reflexió sobre la relació entre art i educació, i més concretament sobre com les pràctiques experimentals de les imatges en moviment generen formes de fer i pensar que poden contribuir a produir noves formes de narrar-se a si mateix i al "altre" i, per tant, a repensar les relacions pedagògiques. [...]
El proyecto de investigación doctoral, titulado "Cartografiar, Narrar, Yuxtaponer, Filmar : Narrativas Experimentales para la Educación", propone una reflexión sobre la relación entre arte y educación, y más concretamente sobre cómo las prácticas experimentales de las imágenes en movimiento generan formas de hacer y pensar que pueden contribuir a producir nuevas formas de narrarse a sí mismo y al "otro" y, por tanto, a repensar las relaciones pedagógicas. [...]
Le projet de recherche doctorale, intitulé « Cartographier, (Ra)conter, Filmer, Juxtaposer : des Narratives Expérimentales pour l'Éducation » propose une réflexion sur la relation entre art et éducation, et plus concrètement sur comment les pratiques expérimentales de l'image en mouvement génèrent des façons de faire et de penser qui peuvent contribuer à produire de nouvelles façons de se narrer et de narrer « l'autre », et par là même de repenser les relations pédagogiques. [...]
The doctoral research project, entitled "Mapping, Narrating, Filming, Juxtaposing: Experimental Narratives for Education", proposes a reflection on the relationship between art and education, and more concretely on how experimental practices based on the moving image, generate ways of doing and thinking that can contribute to produce new ways of narrating oneself and the "other", and thus to rethink pedagogical relationships. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.  
6.
357 p, 13.1 MB Joves, art urbà i educació comunitària : recerca-acció i etnografia visual al districte Collblanc - La Torrassa (L'Hospitalet de Llobregat) / Grané Feliu, Pere ; Rifà Valls, Montse, dir. ; Essomba Gelabert, Miquel Àngel, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada
En aquesta investigació analitzo processos d'educació comunitària a través del graffiti i l'art urbà amb joves. La recerca parteix de la hipòtesi general que el desenvolupament de processos basats en l'educació comunitària a través del graffiti i l'art urbà amb joves permet assolir un conjunt de contribucions positives. [...]
In this research I analyse community education processes through graffiti and street art with young people. The research is based on the general hypothesis that the development of processes based on community education through graffiti and street with young people enables the capacity to achieve a series of positive contributions. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2018.
2 documents

Course materials 5 records found  
1.
5 p, 64.6 KB Comunicació Audiovisual i Educació [22053] / Montoya Vilar, Norminanda (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Bonet Bagant, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Martínez, Pitu ; Santiveri, Noemi ; Dorado Perea, Carles ; Rifà, Montse ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
2008-09
Mestre, Especialitat d'Educació Musical [67]
Mestre, Especialitat d'Educació Infantil [74]
Mestre, Especialitat d'Educació Física [69]
Mestre, Especialitat d'Educació Primària [68]  
2.
5 p, 64.6 KB Comunicació Audiovisual i Educació [22053] / Montoya Vilar, Norminanda (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Bonet Bagant, Montse (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat) ; Santiveri, Noemi ; Dorado Perea, Carles ; Rifà, Montse ; Martínez, Pitu ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
2008-09
Mestre, Especialitat de Llengua Estrangera [64]  
3.
3 p, 26.4 KB Didàctica de les Arts Plàstiques I [21960] / Pla, Imma ; Plaza, Elsa ; Rifà, Montse ; Verger, Emília ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
2008-09
Mestre, Especialitat d'Educació Infantil [74]  
4.
3 p, 26.5 KB Didàctica de les Arts Plàstiques I [21962] / Collados, Esther ; Verger, Emilia ; Rifà, Montse ; Batlle Rull, Núria ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
2007-08
Mestre, Especialitat d'Educació Física [69]  
5.
3 p, 25.3 KB Didàctica de les Arts Plàstiques I [21960] / Batlle Rull, Núria ; Rifà, Montse ; Verger, Emília ; Collados, Esther ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
2007-08
Mestre, Especialitat d'Educació Infantil [74]  

See also: similar author names
3 Rifà, Montserrat
3 Rifà, Montserrat
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.