1.
|
|
2.
|
9 p, 737.0 KB |
Where Did All the Sport Go? Negative Impact of COVID-19 Lockdown on Life-Spheres and Mental Health of Spanish Young Athletes
/
Pons, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Alcaraz Garcia, Saül (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Jordana, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Borrueco, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
During the 2020, the pandemic caused by the massive spread of the SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) resulted in a global crisis. In Spain, the COVID-19 pandemic caused a lockdown for almost 100 days and forced the sudden stop of sport practices and competitions. [...]
2020 - 10.3389/fpsyg.2020.611872
Frontiers in psychology, Vol. 11 (december 2020)
|
|
3.
|
|
4.
|
13 p, 449.3 KB |
Living Life Through Sport : The Transition of Elite Spanish Student-Athletes to a University Degree in Physical Activity and Sports Sciences
/
Mateu, Pau (Universitat de Barcelona. Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC)) ;
Inglés, Eduard (Universitat de Barcelona. Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC)) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Recerca de l'Esport) ;
Marques, Renato Francisco Rodrigues (University of São Paulo. School of Physical Education and Sport of Ribeirão Preto) ;
Stambulova, Natalia (Akademin för hälsa och välfärd, Högskolan i Halmstad) ;
Vilanova, Anna (Universitat de Barcelona. Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC))
Interest in studying the different transitions faced by elite athletes throughout their careers has grown significantly in recent years. While transition from secondary school to university is an important research area in Europe, there is a void of studies on how student-athletes experience the transition to specific degrees. [...]
2020 - 10.3389/fpsyg.2020.01367
Frontiers in psychology, Vol. 11 (june 2020)
|
|
5.
|
16 p, 3.0 MB |
Máxima Información, Mínima Molestia (MIMO) : Reducir cuestionarios para cuidar de las personas participantes en psicología del deporte
/
Alcaraz Garcia, Saül (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Jordana, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Pons, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Borrueco, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Contestar a un gran número de ítems puede suponer una gran carga para las personas participantes, lo cual puede empeorar la calidad de los datos recogidos. Por este motivo, el propósito de nuestro estudio es presentar el método de Máxima Información, Mínima Molestia (MIMO) para el desarrollo de versiones cortas en psicología del deporte. [...] Responding to a large number of items could be a great burden for the participants, which can worsen the quality of the data collected. Therefore, the purpose of the present study is to describe the method of Maximum Information, Minimum Discomfort (MIMO in Spanish) to develop questionnaire short-forms in sport psychology. [...]
2020 - 10.14635/ipsic.2020.119.7
Informació psicològica (Internet), Núm. 119 (2020), p. 49-64
|
|
6.
|
6 p, 235.1 KB |
El modelo GEPE de práctica basada en la evidencia : integrando la evidencia científica en la práctica aplicada
/
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Cruz Feliu, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
El GEPE (Grupo de Estudios en Psicología del Deporte y la Actividad Física) es un grupo de investigación que combina funciones de investigación, docencia y consultoría en el ámbito de la Psicología del Deporte. [...] The GEPE (Research Group in Sport and Exercise Psychology) is a research group combining research, teaching, and consultancy work in the field of Sport Psychology. In the consultancy field, and in order to integrate scientific evidence into its applied practice, this group developed a five-step model to structure the response to demands from different sport organisations. [...]
2020 - 10.5093/rpadef2019a12
Revista de Psicología Aplicada al Deporte y el Ejercicio Físico, Vol. 4, núm. 2 (2020), p. e13, 1-6
|
|
7.
|
20 p, 231.5 KB |
"¡Somos escaladoras!" : Historias de vida de mujeres ciclistas en equipos internacionales
/
Prato, Luana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Recientemente, la psicología del deporte ha centrado su atención en la carrera de deportistas migrantes transnacionales, quienes transitan entre diversos contextos culturales y experimentan transi-ciones culturales. [...] Sport psychology has recently focused on understanding the experiences of migrant transnational elite athletes (i. e. , athletes that move through different cultural contexts and face cultural transitions). [...]
2020 - 10.5565/rev/qpsicologia.1555
Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 3 (2020) , p. 1555 (Sección temática)
|
|
8.
|
3 p, 454.4 KB |
Entorns que afavoreixen la compaginació d'estudis i esport a Europa
/
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
Jordana, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
Borrueco, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
Mejias, Jose (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
Pons, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
García-Solà, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE)) ;
0002041 ;
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup d'Estudis de Psicologia de l'Esport (GEPE))
L'equilibri òptim entre la carrera esportiva i l'acadèmica o laboral (carrera dual) és un dels reptes que els i les esportistes d'alt rendiment han d'afrontar al llarg del seu desenvolupament. La recerca següent examina diferents ambients i ajuts que permeten seguir una carrera dual a Europa, una regió que supleix aquesta demanda però que encara ha d'anar més enllà i garantir el creixement en altres contextos específics que tinguin en compte la diversitat de casos i de països. [...] El equilibrio óptimo entre la carrera deportiva y la académica o laboral (carrera dual) es uno de los retos que los y las deportistas de alto rendimiento deben afrontar a lo largo de su desarrollo. [...] An optimal balance between the athletic and the academic or job career (dual career) is one of the main challenges elite athletes face throughout their development. The following research examines the different existing environments in Europe that support the development of a dual career, showing that this demand is well covered in this region, but it has yet to guarantee the growth in other specific contexts according to the diversity of cases and countries. [...]
2020
UAB divulga, Juliol 2020
3 documents
|
|
9.
|
10 p, 1.3 MB |
Identification of parameters that predict sport climbing performance
/
Sanchez, Xavier (Halmstad University. Department of Health and Sport) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Woodman, T. (Bangor University) ;
Jones, Gareth (Leeds Beckett University) ;
Llewellyn, D. J. (University of Exeter)
In recent years, extreme sport-related pursuits including climbing have emerged not only as recreational activities but as competitive sports. Today, sport climbing is a rapidly developing, competitive sport included in the 2020 Olympic Games official program. [...]
2019 - 10.3389/fpsyg.2019.01294
Frontiers in psychology, Vol. 10 (2019) , p. e1294
|
|
10.
|
8 p, 617.1 KB |
Validación en español de las propiedades psicométricas de la Generic Multifaceted Automaticity Scale (GMAS) para actividades físicas
/
Marchant Gonzalez, Gonzalo (Université de Montpellier) ;
Boiché, Julie (Université de Montpellier) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Esta investigación presenta la validación al español de la Generic Multifaceted Automaticity Scale (GMAS) elaborada y validada en francés por Boiché et al. (2016). Esta escala mide tres propiedades de la automaticidad aplicadas a las actividades físicas: (a) la falta de intencionalidad para activar un comportamiento; (b) la eficiencia en su ejecución; y (c) la dificultad para controlarlo una vez adoptado. [...] This research presents the Spanish validation of the Generic Multifaceted Automaticity Scale (GMAS) developed and validated in French by Boiché et al. (2016). This scale measures three properties of automaticity applied to physical activities: (a) the intentionality to activate a behaviour; (b) the efficiency of its execution; and (c) the difficulty to control it once adopted. [...] Esta estudo apresenta a validação em espanhol da Generic Multifaceted Automaticity Scale (GMAS) elaborada e validada em francês por Boiché et al. (2016). Esta escala mede três propriedades de automaticidade aplicadas às atividades físicas: (a) a intencionalidade de ativar um comportamento; (b) a eficiência de sua execução; e (c) a dificuldade de controlá-lo uma vez adotado. [...]
2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 1 (2020) , p. 67-74 (Artículos)
|
|