1.
|
13 p, 1.5 MB |
Perfectionistic Environments and Irrational Beliefs on the Transition to Elite Athletic Performance : A Longitudinal Study
/
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Pons, Joan (Universitat de les Illes Balears. Departament de Psicologia) ;
Alcaraz Garcia, Saül (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Pallarès Parejo, Susana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Muñoz-Justicia, Juan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Social) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
This study aimed to longitudinally evaluate talented athletes' levels of perfectionism, irrational beliefs, and motivations with regard to their athletic careers. A total of 390 athletes from U14, U16, and junior categories (M = 15. [...]
2023 - 10.3390/ijerph20085561
International journal of environmental research and public health, Vol. 20 (april 2023)
|
|
2.
|
16 p, 707.3 KB |
Coefficient Alpha : The Resistance of a Classic
/
Doval Dieguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Oberta de Catalunya)
Background: During the 20th century the alpha coefficient (α) was widely used in the estimation of the internal consistency reliability of test scores. After misuses were identified in the early 21st century alternatives became widespread, especially the omega coefficient (ω). [...] Antecedentes: Durante el siglo XX el coeficiente alfa (α) fue ampliamente utilizado en el cálculo de la consistencia interna de las puntuaciones de los test. Después de identificar algunos malos usos, a principios del siglo XXI se difundieron alternativas, especialmente el coeficiente omega (ω). [...]
2023 - 10.7334/psicothema2022.321
Psicothema, Vol. 35 num. 1 (2023) , p.5-20
2 documentos
|
|
3.
|
28 p, 645.6 KB |
Prácticas Integradas en la Facultad de Psicología : una experiencia de innovación docente fundamentada en la metodología del Aprendizaje Basado en Problemas
/
Peñaranda-Cólera, Maria del Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Costa Miserachs, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Mitjavila i Garcia, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Coll-Andreu, Margalida (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Domènech i Argemí, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Guillazo i Blanch, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Izquierdo, Conrad (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Lalueza Sazatornil, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia)
En esta comunicación presentamos la experiencia de innovación docente derivada del desarrollo e implementación de la asignatura "Prácticas Integradas" del Grado de Psicología en la Facultad de Psicología de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...] In this paper we present the educational innovation experience derivated from the development and implementation of the course "integrated practices" in the bachelor in psychology of the faculty of psychology at the autonomous university of Barcelona. [...]
2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)
|
|
4.
|
14 p, 2.8 MB |
Measurement invariance of the empowering and disempowering motivational climate questionnaire-coach in youth sport
/
Appleton, Paul R. (Manchester Metropolitan University. Department of Sport and Exercise Sciences) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Quested, Eleanor (Curtin University (Austràlia). Curtin School of Population Health) ;
González-García, Lorena (Universitat de València. Departament de Psicologia Social) ;
Papaioannou, Athanasios (University of Thessaly (Grècia). Department of Physical Education and Sport Science) ;
Hall, Howard K. (Retired, Sutton on the Forest, York, United Kingdom) ;
Balaguer Solá, Isabel (Universitat de València. Departament de Psicologia Social) ;
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Sarrazin, Philippe (Université de Grenoble-Alpes) ;
Heuzé, Jean-Philippe (Université de Grenoble-Alpes) ;
Ommundsen, Yngvar (Norwegian School of Sport Sciences. Department of Sport and Social Sciences) ;
Wold, Bente (University of Bergen (Noruega). Department of Health Promotion and Development) ;
Samdal, Oddrun (University of Bergen (Noruega). Department of Health Promotion and Development) ;
Duda, Joan L. (University of Birmingham. School of Sport, Exercise and Rehabilitation Sciences, College of Life and Environmental Sciences)
The purpose of this study was to test the measurement invariance (across five languages, two time points, and two experimental conditions) of the empowering and disempowering motivational climate questionnaire-coach (EDMCQ-C; ) when completed by 9256 young sport participants (M age = 11. [...]
2023 - 10.3389/fpsyg.2022.958444
Frontiers in psychology, Vol. 13 (january 2023)
|
|
5.
|
|
6.
|
9 p, 5.0 MB |
Octava evaluación de test editados en España : una experiencia participativa
/
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Doval Dieguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Penelo Werner, Eva (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Aliága Ugarte, Juan Martín (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Espelt, Albert 1981- (Centro de Investigación Biomédica en Red de Epidemiología y Salud Pública) ;
García-Rueda, Rebeca (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Angulo-Brunet, Ariadna (Universitat Autònoma de Barcelona)
La Comisión de Test del Consejo General de la Psicología en España promueve anualmente la revisión de la calidad de diferentes test publicados. Este trabajo tiene un doble objetivo: a) presentar los resultados de la octava edición y b) considerar la aportación de la universidad en dicho proceso. [...] Every year, the Test Commission of the Spanish Psychological Association promotes the assessment of the test quality of several published tests. The aim of the present study is two-fold: a) to present results for the eighth review, and b) to consider the contribution of the universities in this process. [...]
2021 - 10.23923/pap.psicol2020.2937
Papeles del psicólogo, Vol. 42 Núm. 1 (2021) , p. 1-9
2 documentos
|
|
7.
|
|
8.
|
3 p, 155.9 KB |
Uso equitativo de tests en ciencias de la salud
/
Espelt, Albert 1981- (Agència de Salut Pública de Barcelona) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Doval Dieguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Aliága Ugarte, Juan Martín (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
García-Rueda, Rebeca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Tárrega Larrea, Salomé (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
CIBER de Epidemiologia y Salud Pública (CIBERESP) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca en Estrès i Salut - GIES
Los instrumentos de medida estandarizados (tests) se han convertido en una herramienta imprescindible en las ciencias de la salud. En los estándares para pruebas educativas y psicológicas publicados en 1999 por la American Educational Research Association, la American Psychological Association y el National Council on Measurement in Education se introduce el concepto de equidad en el desarrollo, la adaptación y la administración de los tests psicométricos. [...] Standardized measurement instruments (tests) have become an essential tool in health sciences. The concept of equity in the development, adaptation and administration of psychometric tests was first introduced in «Standards for Educational and Psychological Testing» published in 1999 by the American Educational Research Association, the American Psychological Association, and the National Council on Measurement in Education. [...]
2014 - 10.1016/j.gaceta.2014.05.001
Gaceta sanitaria, Vol. 28 Núm. 5 (September-October 2014) , p. 408-410
|
|
9.
|
6 p, 235.1 KB |
El modelo GEPE de práctica basada en la evidencia : integrando la evidencia científica en la práctica aplicada
/
Ramis Laloux, Yago (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Torregrossa, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Viladrich, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Cruz Feliu, Jaume (Universitat Autònoma de Barcelona)
El GEPE (Grupo de Estudios en Psicología del Deporte y la Actividad Física) es un grupo de investigación que combina funciones de investigación, docencia y consultoría en el ámbito de la Psicología del Deporte. [...] The GEPE (Research Group in Sport and Exercise Psychology) is a research group combining research, teaching, and consultancy work in the field of Sport Psychology. In the consultancy field, and in order to integrate scientific evidence into its applied practice, this group developed a five-step model to structure the response to demands from different sport organisations. [...]
2020 - 10.5093/rpadef2019a12
Revista de Psicología Aplicada al Deporte y el Ejercicio Físico, Vol. 4, núm. 2 (2020), p. e13, 1-6
|
|
10.
|
|