1.
|
3 p, 352.1 KB |
Global Science Opera. STEAM Projects. Spain experience
/
Díez Calzada, Carmen
Global Science Opera the challenge to build STEM knowledge with Opera scenes. Eight anual editions arround world. Each scene of GSO complete the acquisition of 4C skills, discovering a STEM content and developing Artistic elements, with Interdisciplinarity, Inquiry Methodology and Open School work . [...] Global Science Opera el desafío de construir conocimiento STEM con escenas de Opera. Ocho ediciones anuales en todo el mundo. Cada escena de GSO completa la adquisición de habilidades 4C, descubriendo un contenido STEM y desarrollando elementos Artísticos. [...] Global Science Opera the challenge to build STEM knowledge with Opera scenes. Eight anual editions arround world. Each scene of GSO complete the acquisition of 4C skills, discovering a STEM content and developing Artistic elements, with Interdisciplinarity, Inquiry Methodology and Open School work . [...]
2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (TIC, robòtica, STEAM, IA)
|
|
2.
|
36 p, 312.8 KB |
The hierarchisation of operatic signs through the lens of audio description : a corpus study
/
Hermosa Ramírez, Irene (Universitat Autònoma de Barcelona)
In opera, a multimodal art form by nature, meaning is constructed by the synthesis of its musical, verbal, visual and dramatic components. Audio description (AD) is an audiovisual translation modality that provides blind and visually impaired patrons with access to the visual elements of the play. [...] En la ópera, un arte multimodal por naturaleza, el significado se cimenta en la síntesis de los elementos musicales, verbales, visuales y dramáticos. La audiodescripción (AD) es una modalidad de la traducción audiovisual que proporciona el acceso a los elementos visuales para las personas con pérdida de visión. [...]
2021 - 10.6035/MonTI.2021.13.06
Monografías de traducción e interpretación, Vol. 13 (2021) , p. 184-219
|
|
3.
|
20 p, 129.7 KB |
Da Dante a Mercadante : Francesca da Rimini voce del belcanto ottocentesco
/
O'Grady, Deirdre (University College Dublin)
Questo studio rintraccia l'evoluzione della figura di Francesca da Rimini da voce poetica dantesca, a voce scenica del Romanticismo italiano per arrivare sulla scena lirica ottocentesca in veste di primadonna, espressione del belcanto ottocentesco. [...] Aquest estudi traça l'evolució de la figura de Francesca da Rimini des de la veu poètica de Dante fins a la veu escènica del Romanticisme italià per arribar a l'escena operística del segle XIX com a "primadona, expressió del bellcant del segle XIX. [...] This study traces the evolution of the figure of Francesca da Rimini from the poetic voice of Dante, by way of the dramatic voice of Italian Romanticism to the nineteenth century operatic stage, where she appears as both prima donna and the voice of Nineteenth Century Bel Canto. [...] Este estudio traza la evolución de la figura de Francesca da Rimini desde la voz poética de Dante, hasta la voz escénica del romanticismo italiano para llegar a la escena operística del siglo XIX como primadonna, expresión del belcanto del siglo XIX. [...] Cette étude retrace l'évolution de la figure de Francesca da Rimini de la voix poétique de Dante à la voix scénique du romantisme italien pour arriver sur la scène lyrique du XIXe siècle comme une primadonna, une expression du belcanto du XIXe siècle. [...]
2021 - 10.5565/rev/dea.145
Dante e l'Arte, Vol. 8 (2021) , p. 183-202 (Articles)
|
|
4.
|
|
5.
|
24 p, 426.0 KB |
Homero abanderado : "Il ritorno d'Ulisse in patria", las mujeres, el libertinaje y la defensa de la fe en la Venecia de la Edad Moderna
/
Knippschild, Silke (University of Bristol)
En la Venecia de la Edad Moderna, la Accademia degli Incogniti tenía que defenderse contra acusaciones de libertinaje. Con este objetivo, los Incogniti realizaron la ópera Il ritorno d'Ulisse in patria para demostrar su conformismo político y su adherencia a modelos de conducta femenina tradicionales. [...] A la Venècia de l'Edat Moderna, l'Accademia degli Incogniti havia de defensar-se contra acusacions de llibertinatge. Amb aquest objectiu, els Incogniti van fer l'òpera Il ritorno d'Ulisse in patria per demostrar el seu conformisme polític i la seva adherència a models de conducta femenina tradicionals. [...] In Early Modern Venice, the Accademia degli Incogniti needed to defend itself against accusations of libertinage. In order to do so, the Incogniti created the opera Il Ritorno d'Ulisse in Patria, ostensibly based on Homer's Odyssey, which transformed the source in order to broadcast traditional contemporary morals and to present female role models, thus underlining the conformist values of the maligned Incogniti. [...]
2017
Faventia, Vol. 39 (2017) , p. 67-89 (Articles)
|
|
6.
|
12 p, 1.4 MB |
Opera accessibility in the 21st century : new services, new possibilities
/
Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Bestard Bou, Joan Josep (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Edo i Julià, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Iturregui-Gallardo, Gonzalo (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Permuy Hércules de Solás, Iris Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article describes the challenges faced by a team of audio describers to take existing access services at Liceu Opera House in Barcelona to a new level by offering more access services, more features to personalise, and in various languages. [...] El presente artículo describe los retos a los que se ha enfrentado un equipo de audiodescriptores al recibir el encargo de incrementar y mejorar los servicios de accesibilidad en el Gran Teatre del Liceu, añadiendo nuevos mecanismos que personalicen cada servicio y ofreciéndolos en varios idiomas. [...]
2019 - 10.24310/TRANS.2019.v0i23.4832
Trans (Málaga), Núm. 23 (2019) , p. 245-256
|
|
7.
|
10 p, 105.8 KB |
Origenes y variaciones simbólicas
/
Santander Ferreira, Hugo (Universidad Javeriana de Bogotá)
A través de un recorrido del melodrama Yo soy Betty la fea se identificaron algunos vínculos intertextuales para la construcción de esta obra. Por medio un análisis comparativo entre historias con un eje temático similar, se demuestran las estrategias de adaptación de la estructura de un argumento universal en la construcción del nuevo relato. [...] This article identifes some intertextual links in the construction of Yo soy Betty la fea / Ugly Betty as melodrama. Through a comparative analysis between stories with a similar thematic axis, this paper shows how some adaptation strategies of the structure of a universal plot are used in the construction of this new narrative. [...]
2015
DeSignis, Núm. 23 (Julio-Diciembre 2015) , p. 181-190
|
|
8.
|
10 p, 190.0 KB |
Fábula e historia : fases y estructuras del patito feo en la telenovela
/
Cid Jurado, Alfredo Tenoch (Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco (Mèxic))
El presente trabajo centra su atención en el estudio de la fábula dentro del relato y se distingue la diferencia entre trama y discurso. La fábula se entiende como parte constitutiva de una historia trascendental que se reproduce en el discurso televisivo de las telenovelas. [...] This paper focuses on the study of the fable into the story and distinguishes the difference between plot and discourse. The fable is meant to be as a constituent part of transcendental history played in the language of television "telenovelas" (soap opera). [...]
2015
DeSignis, Núm. 23 (Julio-Diciembre 2015) , p. 171-180
|
|
9.
|
22 p, 232.2 KB |
"La buona figliuola" de Carlo Goldoni y sus traducciones españolas
/
Calvo Rigual, Cesáreo (Universitat de València)
Se analizan tres traducciones al español de uno de los drammi giocosi per musica de Goldoni: La buona figliuola, estrenada en 1756. En primer lugar, se estudia el contexto teatral y musical en el que se produjeron sus representaciones en España, sobre todo en Valencia. [...] Vengono analizzate tre traduzioni in spagnolo di uno dei drammi giocosi per musica di Goldoni: La buona figliuola, che si presentò per la prima volta nel 1756. In primo luogo si studia il contesto teatrale e musicale nel quale si svolsero le rappresentazioni in Spagna, soprattutto a Valencia. [...] S'analitzen tres traduccions a l'espanyol d'un dels drammi giocosi per musica de Goldoni: La buona figliuola, estrenada en 1756. En primer lloc s'estudia el context teatral i musical en el qual es van produir les seues representacions a Espanya, en especial a València. [...] Three translations into Spanish of one of the drammi giocosi per musica of Goldoni are analysed: La buona figliuola, released in 1756. First, we analyse the theatrical and musical contexts in which his representations were produced in Spain, especially in Valencia. [...]
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 241-262 (Dossier 2)
|
|
10.
|
11 p, 186.8 KB |
The opera experience : performing a vibrato with the audience. Pre-conditions, strategies and the experience
/
Cuenca-Amigo, Macarena (Deusto Business School) ;
López-Sintas, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García Álvarez, Ercilia (Universitat Rovira i Virgili)
Audience development is a key issue in the cultural sector, so opera house managers and policy makers need to understand how and why opera goers enjoy an opera. Our research, which investigates opera enjoyment, is framed in the social constructivist paradigm and draws on interview data collected from 15 informants. [...]
2015 - 10.1515/irsr-2015-0013
International review of social research, Vol. 5 Núm. 2 (2015) , p. 141-151
|
|