1.
|
24 p, 626.0 KB |
De Venècia a Barcelona : els vitrallers i la importació de vidre pla al segle XVIII
/
Cañellas, Sílvia (Corpus Vitrearum Medii Aevi de Catalunya (CVC))
Aquest treball pretén deixar constància dels problemes que hi va haver a Catalunya en el pas del segle XVII al XVIII amb l'abastiment de vidres plans i veure l'existència d'un comerç d'importació de diferents menes de vidres procedents de Venècia, que protagonitzaren alguns pintors de vidrieres de la ciutat, entre els quals destaca la figura de Francesc Saladriga. [...] El presente trabajo pretende constatar los problemas que se produjeron en el paso de los siglos XVII al XVIII en Cataluña en el abastecimiento de cristales planos y ver la existencia de un comercio de importación de distintos tipos de vidrios procedentes de Venecia, que tuvieron como protagonistas a algunos pintores de vidrieras de Barcelona, entre los cuales destaca Francesc Saladriga. [...] The present work aims to verify the problems that occurred in the passage of the 17th to 18th centuries in Catalonia in the supply of flat glass and see the existence of an import trade of different types of glass from Venice. [...]
2019 - 10.5565/rev/manuscrits.237
Manuscrits : revista d'història moderna, Núm. 39-40 (2019) , p. 181-204 (Artículos)
|
|
2.
|
8 p, 150.2 KB |
Les débuts du peintre Joseph-Marie Bouton (1768-1823), entre Toulouse et Carcassonne (1776-1788)
/
Marty, Pierre (École Pratique des Hautes Études (Paris))
Le parcours international du peintre en miniature Joseph-Marie Bouton (1768-1823), entre France, Espagne et Angleterre, reste méconnu. Cet article entend éclairer une période importante de la carrière de cet artiste, celle de sa formation, au sein de l'Académie royale de peinture, sculpture et architecture de Toulouse, et documenter son premier emploi, celui de professeur, à l'âge de 18 ans, au sein de l'école de dessin fondée à Carcassonne par Jean-Auguste Chastenet de Puységur. The transnational trajectory of the miniaturist Joseph-Marie Bouton between France, Spain and Britain remains largely unknown. This article uncovers the crucial period of the artist's formation in the Académie royale de peinture, sculpture et architecture of Toulouse and his rise at the young age of 18 to the drawing chair at the drawing school founded in Carcassonne by Jean-Auguste Chastenet de Puységur.
2020 - 10.5565/rev/locus.380
Locus amoenus, Vol. 18 (2020) , p. 115-122 (Articles)
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
20 p, 614.1 KB |
L'heterodòxia de Maria Antònia Ortolà : el camí del relat autobiogràfic al procés inquisitorial (1717-1727)
/
Zaragoza Gómez, Verónica (Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED))
El 1717, la valenciana Maria Antònia Ortolà va començar a ser investigada pel tribunal de la Inquisició de València per exterioritzar una religiositat sospitosa, que calia reconduir; en va resultar absolta però al cap dels anys, en la condició de beata, va resultar víctima d'un nou procés que va culminar amb la sentència de reclusió i de silenci absolut. [...] In 1717, the Valencian Maria Antònia Ortolà was interrogated by the Valencian Inquisition because of a suspicious religiosity that she had to reorient. She was absolved in the first trial, but a few years later, in her condition of beata, she was victim of a new process that culminated in the sentence of reclusion and of absolute silence. [...] En 1717, la valenciana Maria Antònia Ortolà empezó a ser investigada por el tribunal de la Inquisición de Valencia por exteriorizar una religiosidad sospechosa, que debía ser reorientada; resultó absuelta en este primer caso, pero años más tarde, en su condición de beata, fue víctima de un nuevo proceso que culminó con la sentencia de reclusión y de silencio absoluto. [...]
2018 - 10.5565/rev/manuscrits.215
Manuscrits, Núm. 37 (2018) , p. 117-136 (Articles)
|
|
6.
|
22 p, 617.2 KB |
Francisco Xavier de Olóriz, el último capellán mayor del Palacio Real de Valencia
/
Callado Estela, Emilio (Universidad CEU Cardenal Herrera)
El ex jesuita Francisco Xavier de Olóriz (Valencia, 1730 - † Valencia, 1814) era conocido hasta ahora por su condición de crítico prudente. Como tal se mostró consciente del atraso cultural de España durante el siglo xviii y la necesidad de aplicarle remedio, aun receloso de los ilustrados que podían atentar contra los valores tradicionales del país. [...] L'exjesuïta Francisco Xavier de Olóriz (València, 1730 - † València, 1814) era conegut fins ara per la seua condició de crític prudent. Com a tal es va mostrar conscient del retard cultural d'Espanya durant el segle xviii i la necessitat d'aplicar-li remei, encara que recelava dels il·lustrats que podien atemptar contra els valors tradicionals del país. [...] The former Jesuit priest Francisco Xavier de Olóriz (Valencia, 1730 - † Valencia, 1814) is well known because of his condition of prudent critic. He was conscious of Spanish cultural backwardness during the 18th century, but simultaneously suspicious of those enlightened men who could threaten the country traditional values. [...]
2018 - 10.5565/rev/manuscrits.194
Manuscrits, Núm. 37 (2018) , p. 159-180 (Articles)
|
|
7.
|
32 p, 632.9 KB |
Reassessing Bourdelot-Bonnet's first French History of Music (1715)
/
Herzog, Myrna (The Jerusalem Academy of Music)
This is an historiographical examination of the first History of Music published in France in 1715, written during a long span of time by three different authors. Histoire de la Musique et de ses effets depuis son origine jusqu'a present portrays the ideological war taking place in France in the late 17th and early 18th-century between defenders of the French and the Italian styles and proposes an union of the two - what would be later called Les Goûts Réunis (the united tastes) - as an esthetic solution to the conflict. Este es un examen historiográfico de la primera Historia de la Música publicada en Francia en 1715, escrita durante un largo período por tres autores diferentes. Histoire de la Musique et de ses effets depuis son origine jusqu'a present retrata la guerra ideológica ocurrida en Francia a finales del siglo 17 y principios del 18 entre los defensores de los estilos francés e italiano y propone una unión de los dos - lo que más tarde se llamaría Les Goûts Réunis (los gustos unidos) - como una solución estética para el conflicto.
2018
Mirabilia, Núm. 27 (jun-dez 2018) , p. 189-220 (Special issue)
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
16 p, 14.9 MB |
Catalan imitations of the ligurian taches noires ware in Barcelona (18th-19th century) : an example of technical knowledge transfer
/
Di Febo, Roberta (Universitat de Barcelona. Department de Prehistòria, Història Antiga i Arqueologia) ;
Casas Duocastella, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Geologia) ;
Capelli, Claudio (Università degli Studi di Genova. Dipartimento di Scienze della Terra Dell'Ambiente e della Vita) ;
Cabella, Roberto (Università degli Studi di Genova. Dipartimento di Scienze della Terra Dell'Ambiente e della Vita) ;
Vallcorba Valls, Oriol (ALBA Laboratori de Llum de Sincrotró)
The ware called Taches Noires was developed in Albisola (Liguria, NW Italy) during the 18th century. In just a few years, it spread all over the Mediterranean (Italy, France, Spain, Tunisia, and Greece) and also in the New World (Canada, the Caribbean Islands, and Mexico). [...]
2018 - 10.3390/min8050183
Minerals, Vol. 8, issue 5 (May 2018) , p. 183
|
|