Results overview: Found 29 records in 0.02 seconds.
Articles, 27 records found
Research literature, 2 records found
Articles 27 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
19 p, 359.2 KB Análisis del impacto de las acciones tutoriales en el desempeño académico de estudiantes de universidades públicas chilenas / Huircalaf Diez, Juan Carlos (Universidad de Tarapacá (Xile)) ; Rodríguez-Gómez, David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
La implementación de las acciones tutoriales en educación superior constituye un elemento esencial en los planes de formación académica, contribuyendo no sólo al desarrollo de competencias profesionales en los alumnos, sino también a su orientación profesional y desarrollo personal. [...]
The implementation of tutorial actions in higher education constitutes an essential element in academic training plans, contributing not only to the development of professional skills in students, but also to their professional orientation and to personal development. [...]

2020 - 10.4995/redu.2020.13992
REDU : revista de docencia universitaria, Vol. 18, núm. 2 (2020) , p. 29-47  
2.
18 p, 278.0 KB Comprensión lectora, estilos de aprendizaje y rendimiento académico en universitarios / Sánchez-Domínguez, Juan Pablo (Universidad Autónoma del Carmen) ; Telumbre Terrero, Juan Yovani (Universidad Autónoma del Carmen) ; Pozo Osorio, Merari Cristel (Universidad Autónoma del Carmen) ; González Pérez, Shiray (Universidad Autónoma del Carmen)
El objetivo del estudio fue determinar las relaciones entre Comprensión lectora (Cl), Estilos de aprendizaje (Ea) y Rendimiento académico (Ra). La población consistió en 48 universitarios de Psicología de una universidad mexicana, la distribución fue 36 (75 %) mujeres y 12 (25 %) hombres, con una edad promedio de 19. [...]
The objective of this study was to determine the relationships between Reading comprehension (Rc), Learning styles (Ls) and Academic Performance (Ap). The population consisted of 48 undergraduate students in Psychology from a Mexican university, the distribution was 36 (75%) women and 12 (25%) men, with an average age of 19. [...]

2023 - 10.5565/rev/qpsicologia.1878
Quaderns de psicologia, Vol. 25 Núm. 3 (2023) , p. e1878 (Artículos)  
3.
15 p, 854.2 KB The impact of attention-deficit/hyperactivity disorder and specific learning disorders on academic performance in Spanish children from a low-middle- and a high-income population / Español-Martín, Gemma (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Pagerols, Mireia (Universitat de Barcelona) ; Prat, Raquel (Universitat de Vic) ; Rivas, Cristina (Hospital Sant Joan de Déu (Manresa)) ; Ramos-Quiroga, Josep Antoni (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Casas Brugué, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Bosch, Rosa (Hospital Sant Joan de Déu (Manresa))
Past research has demonstrated that attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD), specific learning disorders (SLD), and socioeconomic status (SES) affect a host of educational outcomes. However, there are no studies examining whether SES moderates the association between these neurodevelopmental disorders (ND) and the academic achievement of children and adolescents. [...]
2023 - 10.3389/fpsyt.2023.1136994
Frontiers in psychiatry, Vol. 14 (april 2023)  
4.
24 p, 413.6 KB Residential relocations and academic performance of australian children : a longitudinal analysis / Vidal, Sergi (Centre d'Estudis Demogràfics) ; Baxter, Janeen (Australian Research Council Centre of Excellence for Children and Families Over the Life Course)
The family and residential environments are critical to children's wellbeing and, hence, residential change can affect children's developmental outcomes. In this research, we study the associations between residential relocations and academic performance in the Australian context using panel regression methods on longitudinal data of a representative sample of 3,481 children born in the late 1990s from the Longitudinal Study of Australian Children (LSAC). [...]
2018 - 10.14301/llcs.v9i2.435
Longitudinal and Life Course Studies, Vol. 9 Núm. 2 (2018) , p. 133-156  
5.
19 p, 270.9 KB La actitud del alumnado frente a la escuela / Valls, Ona (University of Vienna (Àustria)) ; Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente artículo explora y analiza las actitudes de los estudiantes en el último curso de educación secundaria obligatoria (ESO) y el papel que juegan estas actitudes en los itinerarios educativos. [...]
This article explores and analyses students' attitudes towards the school in the last year of compulsory education and the role these attitudes play in educational pathways. Firstly, the article reviews previous empirical and theoretical approaches to students' attitudes. [...]

2023 - 10.18861/cied.2023.14.1.3254
Cuadernos de Investigación Educativa, Vol. 14 Núm. 1 (2023)  
6.
16 p, 158.9 KB Patrones de aprendizaje, estrés académico y rendimiento en universitarios de primer curso : un estudio exploratorio / Vega-Martínez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Martínez-Fernández, J. Reinaldo (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Coiduras Rodríguez, Jordi Lluís (Universitat de Lleida)
Con el interés de revisar el abandono temprano de la universidad, este estudio se propuso como objetivo analizar la relación entre patrones de aprendizaje, estrés académico, esfuerzo y rendimiento en el primer año de estudios superiores. [...]
Amb l'interès de revisar l'abandonament primerenc de la universitat, aquest estudi es va proposar com a objectiu analitzar la relació entre patrons d'aprenentatge, estrès acadèmic, esforç i rendiment en el primer any d'estudis superiors. [...]
In order to analyse early university dropout, this study aimed to analyse the relationship between learning styles, academic stress, effort and performance in the first year of university. A total of 146 students from the field of educational sciences participated in the study. [...]

2023 - 10.5565/rev/educar.1527
Educar, Vol. 59 Núm. 1 (2023) , p. 163-178 (Temas de investigación)  
7.
20 p, 670.0 KB Actitudes hacia la química de estudiantes chilenos de secundaria : un estudio de métodos mixtos / Hernández Montes, Lilian Elisa (Universidad Católica de la Santísima Concepción) ; Ferreira Campos, Roberto Andrés (Catholic University of the Maule) ; Contreras Sanzana, Gladys (Universidad Católica de la Santísima Concepción) ; Rodríguez Rodríguez, María Cristina (Universidad de La Laguna)
En esta investigación se indagó acerca de las actitudes hacia la química de 444 estudiantes de secundaria chilenos, empleando un método mixto de diseño secuencial explicativo. Los resultados descriptivos revelaron actitudes relativamente bajas en las dos dimensiones analizadas, cognitiva y afectiva, aunque levemente superiores en la última. [...]
This research investigated the attitudes towards chemistry of 444 Chilean secondary school students, using a mixed method of explanatory sequential design. The descriptive results revealed relatively low attitudes in the two dimensions analyzed, cognitive and affective, although slightly higher in the last one. [...]

2022 - 10.5565/rev/ensciencias.3497
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 2 (2022) , p. 89-107 (Investigaciones Didácticas)  
8.
27 p, 7.7 MB Urban-Rural Gradients Predict Educational Gaps : evidence from a Machine Learning Approach Involving Academic Performance and Impervious Surfaces in Ecuador / Santos-García, Fabián (Technological University Indoamerica. Research Center for the Territory and Sustainable Habitat (CITEHS)) ; Valdivieso, Karina (Technological University Indoamerica. Center for Research in Human Sciences and Education (CICHE)) ; Rienow, Andreas (Ruhr University Bochum. Institute of Geography) ; Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu)
Academic performance (AP) is explained by a multitude of factors, principally by those related to socioeconomic, cultural, and educational environments. However, AP is less understood from a spatial perspective. [...]
2021 - 10.3390/ijgi10120830
ISPRS international journal of geo-information, Vol. 10 Núm. 12 (december 2021) , p. 830  
9.
18 p, 652.4 KB Análisis y comparación de los resultados obtenidos en la aplicación de una metodología gamificada y una tradicional en la asignatura de educación física en bachillerato / Carrasco Ramírez, Víctor José (Universitat de Barcelona. Departament d'Educació Corporal) ; Matamoros Rodríguez, Adrián (Universitat de Vic. Departament d'Educació Física) ; Flores-Aguilar, Gonzalo (Universitat de Vic. Departament d'Educació Física)
Introducción: Son muchos los estudios que relacionan el alto índice de fracaso escolar con la baja motivación del alumnado durante el proceso de aprendizaje, el cual está directamente asociado con la metodología de enseñanza que el docente utilice. [...]
Introduction: There are a lot of studies that match the high level of dropout with the low motivation of the students while the learning process, directly associated with the teacher and the teaching methodology. [...]
Introdução: há muitos estudos que relacionam a alta taxa de fracasso escolar com a baixa motivação dos alunos durante o processo de aprendizado, que está diretamente associado com a metodologia de ensino que o professor usa. [...]

2019
ESHPA : Education, Sport, Health and Physical Activity, Vol. 3 Núm. 1 (2019) , p. 29-46  
10.
17 p, 214.4 KB Aprendizaje del estudiante universitario : un estudio de caso / Rodríguez Pulido, Josefa (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Departamento de Educación) ; Artiles Rodríguez, Josué (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Departamento de Educación) ; Guerra Santana, Mónica (Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Departamento de Educación) ; Mena Lorenzo, Jorge Luís (Universidad de Pinar Del Río)
Dominar los procesos cognitivos individuales y usar estrategias de aprendizaje por parte de los universitarios mejora su rendimiento. Nos proponemos indagar en el aprendizaje del alumnado universitario atendiendo al género a través de un cuestionario EVAAU. [...]
Dominar els processos cognitius individuals i usar estratègies d'aprenentatge per part dels universitaris millora el seu rendiment. Ens proposem indagar en l'aprenentatge de l'alumnat universitari atenent el gènere a través d'un qüestionari EVAAU. [...]
Mastering individual cognitive processes and using learning strategies improve the performance of higher education students. We investigate learning among university students attending to gender through an EVAAU questionnaire. [...]

2020 - 10.5565/rev/educar.1087
Educar, Vol. 56 Núm. 1 (2020) , p. 201-217 (Temas de investigación)  

Articles : 27 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Research literature 2 records found  
1.
197 p, 5.7 MB Els trastorns del neurodesenvolupament com predictors del baix rendiment acadèmic / Bosch, Rosa ; Casas Brugué, Miquel, dir.
L'estimació de la prevalença dels Trastorns del Neurodesenvolupament (TND) és essencial per la planificació dels tractaments necessaris per a aquests col·lectius. No obstant això, la recerca epidemiològica ha mostrat una alta variabilitat en els resultats obtinguts arreu dels diferents països, inclosa Espanya. [...]
La estimación de la prevalencia de los Trastornos del Neurodesarrollo (TND) es esencial para la planificación de los tratamientos necesarios para estos colectivos. Sin embargo, la investigación epidemiológica ha mostrado una alta variabilidad en los resultados obtenidos en los diferentes países, incluida España. [...]
Prevalence estimates of Neurodevelopment disorders (ND) are essential for treatment planning. However, epidemiological research has yielded high variable rates across countries, including Spain. This variability could be explained by methodological issues and the presence of variables that may be related and have not always been taken into account. [...]

2022  
2.
519 p, 13.9 MB Evolución de los patrones de aprendizaje en universitarios iberoamericanos : Relaciones con la regulación, el estrés académico y el rendimiento / Vega Martínez, Antonio ; Martinez Fernandez, Jose Reinaldo, dir.
El fracàs universitari a Iberoamèrica obté taxes alarmants, sobretot en els primers anys (Espanya 33,9% i Llatinoamèrica 50%). Els factors que s'associen refereixen a una concepció superficial de l'aprenentatge, dificultats reguladores d'execució i escassa motivació intrínseca en els estudiants d'inici de carrera. [...]
El fracaso universitario en Iberoamérica obtiene tasas alarmantes, sobre todo en los primeros años (España 33,9% y Latinoamérica 50%). Los factores que se asocian refieren a una concepción superficial del aprendizaje, dificultades regulatorias, de ejecución y escasa motivación intrínseca en los estudiantes de inicio de carrera. [...]
University failure in Ibero-America obtains alarming rates, especially in the first years (Spain 33. 9% and Latin America 50%). The associated factors refer to a superficial conception of learning, regulatory difficulties, execution difficulties and low intrinsic motivation in early-degree students. [...]

2022  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.