1.
|
28 p, 1.9 MB |
A sociophonetic analysis of rhotic variation in Italian schoolchildren
/
Rossi, Martina (Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (Alemanya)) ;
Sbacco, Lucia (Newcastle University)
This paper investigates the production of Italian rhotics in the speech of 75 schoolchildren (6-10 years old) in the area of Biella, in the North-West of Italy. As rhotics are subject to a high degree of variation in Italian, their distribution and phonetic realisations were taken into account to test the influence of linguistic and sociolinguistic variables, i. [...] Aquest treball investiga la producció dels sons ròtics italians en la parla de 75 escolars (de 6 a 10 anys) de la zona de Biella, al nord-oest d'Itàlia. Atès que en italià els sons ròtics estan subjectes a un alt grau de variació, se'n van tenir en compte la distribució i les característiques fonètiques per comprovar la influència de variables lingüístiques i sociolingüístiques; és a dir, el context fonològic, l'edat i l'origen migratori de les famílies dels nens. [...] Este trabajo investiga la producción de los sonidos róticos italianos en el habla de 75 escolares (de 6 a 10 años) de la zona de Biella, en el noroeste de Italia. Dado que en italiano los sonidos róticos están sujetos a un alto grado de variación, se tuvieron en cuenta su distribución y sus características fonéticas para comprobar la influencia de variables lingüísticas y sociolingüísticas; es decir, el contexto fonológico, la edad y el origen migratorio de las familias de los niños. [...] Il presente lavoro indaga la variazione dei foni rotici dell'italiano nelle produzioni di 75 bambini in età scolare (6-10 anni) dell'area di Biella, nel nord-ovest dell'Italia. Essendo i suoni rotici soggetti a un alto grado di variazione, in italiano come in altre lingue, la loro distribuzione e le loro caratteristiche fonetiche sono state prese in considerazione per testare l'influenza di variabili linguistiche e sociolinguistiche, come il contesto fonologico, l'età e il background migratorio delle famiglie dei bambini. [...]
2023 - 10.5565/rev/qdi.570
Quaderns d'Italià, Vol. 28 (2023) , p. 147-174 (Dossier 1)
|
|
2.
|
14 p, 762.7 KB |
Exploring Pragmatic Competence in Formal Communicative Contexts : the case of thanking by native and non-native speakers of Greek
/
Gkouma, Athanasia (National and Kapodisitrian University of Athens) ;
Andria, Maria (National and Kapodisitrian University of Athens) ;
Mikros, Georgios (Hamad Bin Khalifa University)
The aim of the current study is to investigate the role of second language (L2) proficiency in the pragmatic competence of learners of L2 Greek. More specifically, it aims at exploring whether L2 proficiency can have an impact on the strategies that L2 learners use in order to express the speech act of thanking in L2 Greek. [...] L'objectiu d'aquest estudi preliminar és el d'explorar l'acte de parla de l'agraïment en contextos comunicatius formals. Més específicament, s'investiguen les possibles diferències en l'expressió de l'agraïment per part de parlants nadius i no nadius de grec. [...] El objetivo de este estudio preliminar es el de explorar el acto de habla del agradecimiento en contextos comunicativos formales. Más específicamente, se investigan las posibles diferencias en la expresión del agradecimiento por parte de hablantes nativos y no nativos de griego. [...] Σκοπός Σκοπός της παρούσας προκαταρκτικής έρευνας είναι ηδιερεύνηση της γλωσσικής πράξης της ευχαριστίας σε επίσημαεπικοινωνιακά περιβάλλοντα. [...]
2020 - 10.5565/rev/clil.48
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 3 Núm. 2 (2020) , p. 57-70 (Investigació i qüestions teòriques)
|
|
3.
|
21 p, 236.4 KB |
El uso del chat en contextos de aprendizaje de lenguas : Translanguaging practices
/
Lemus, Lidia (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Saura Rami, José Antonio (Universidad de Zaragoza)
Este artículo analiza una interacción telecolaborativa realizada entre dos estudiantes de magisterio de español e inglés como lengua extranjera, respectivamente, durante su formación inicial desarrollada en dos países diferentes. [...] This paper analyzes a collaborative interaction between two student teachers of Spanish and English as a Foreign Language, respectively, as part of their initial training in their countries of origin. [...] Aquest article analitza una interacció telecolaborativa realitzada entre dos estudiants de magisteri d'espanyol i anglès com a llengua estrangera, respectivament, durant la seva formació inicial desenvolupada en dos països diferents. [...] Ce document analyse une interaction collaborative entre deux élèves-maîtres de l'espagnol et de l'anglais comme langue étrangère, respectivement, dans le cadre de leur formation initiale dans leurs pays d'origine. [...]
2015 - 10.5565/rev/jtl3.491
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 8 Núm. 2 (may-june 2015) , p. 48-68 (Articles)
|
|
4.
|
9 p, 187.9 KB |
Ressources en transformation : multimodalitat, plurilingüismo, acquisizione - seen from an interactional perspective. Una entrevista amb Lorenza Mondada
/
Llompart Esbert, Julia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Aquesta entrevista amb la Dra Lorenza Mondada, Catedràtica de lingüística general i lingüística francesa a la Universitat de Basilea, Suïssa, està escrit en quatre idiomes (francès, italià, anglès i espanyol). [...] Esta entrevista con la Dra Lorenza Mondada, Catedrática de lingüística general y lingüística francesa de la Universidad de Basilea, Suiza, está escrito en cuatro idiomas (francés, italiano, inglés y español). [...] This interview with Dr. Lorenza Mondada, Professor of French language and general linguistics at the University of Basel, Switzerland, is written in four languages (French, Italian, English and Spanish). [...]
2014 - 10.5565/rev/jtl3.607
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 7 Núm. 4 (november-december 2014) , p. 79-87 (Interviews)
|
|
5.
|
|
6.
|
28 p, 185.9 KB |
Acquisition of Pronominal Clitics in Romanian
/
Babyonyshev, Maria (Yale University. Department of Linguistics) ;
Marin, Stefania (Yale University. Department of Linguistics)
This paper uses new evidence from elicited production experiments to establish that Romanian children do not omit either direct or indirect object clitics at a significant rate. The results reported for the acquisition of indirect object clitics are particularly significant in that, for the first time, it is possible to demonstrate the similarity between the acquisition of direct and indirect object clitics in Romanian and, arguably, for other languages that pattern with Romanian in the relevant respects. [...]
2006 - 10.5565/rev/catjl.71
Catalan journal of linguistics, V. 5 (2006) p. 17-44
|
|
7.
|
17 p, 105.1 KB |
Francesc Payarols, traductor
/
Estelrich i Arce, Pilar
Francesc Payarols i Casas (Girona, 23-9-1896), primer fill d'una família obrera install·lada a Barcelona el 1909, va estudiar Magisteri i va exercir de comptable mentre aprenia alemany, anglès i rus pel seu compte. [...] Francesc Payarols i Casas (Girona, 23-9-1896), el dest son of a working class family living in Barcelona since 1909, attended teacher-training school and worked as a bookkeeper while learning German, English and Russian on his own account. [...]
1998
Quaderns : revista de traducció, N. 1 (1998) , p. 135-151
|
|
8.
|
|