Resultats globals: 34 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 31 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 31 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
16 p, 236.0 KB Competencias para mejorar la argumentación y la toma de decisiones sobre conservación de la biodiversidad / Martínez Bernat, Francesc Xavier (IES Gilabert de Centelles (Comunitat Valenciana)) ; García Ferrandis, Ignacio (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials) ; García Gómez, Javier (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
La biodiversidad es un concepto complejo, convertido en un importante referente curricular. Esta investigación explora si un ejercicio avanzado de las competencias necesarias para hacer significativo el concepto de biodiversidad en diferentes contextos conlleva una mejora significativa de la calidad de los argumentos implicados en la toma de decisiones sobre conservación de la biodiversidad. [...]
Biodiversity turns out to be a complex concept, becoming an important curricular point of reference. The problem which it involves concerns all citizens, who can and should be trained to make decisions for their conservation. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2323
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 1 (2019) , p. 55-70 (Investigaciones Didácticas)  
2.
10 p, 144.1 KB Argumentación matemática : prácticas escritas e interpretaciones / Gamboa Rojas, Genaro de (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Planas, Núria (Planas i Raig) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Edo, Mequè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
La práctica de argumentación matemática es parte esencial de la formación de los estudiantes en las distintas etapas escolares y, por tanto, también debe ser tenida en cuenta en la formación de los futuros maestros. [...]
The practice of mathematical argumentation is a key component in the students' development during their different school periods. Hence, it needs to be considered in the future teachers' academic development. [...]

2010
Suma. Revista sobre el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas, Núm. 64 (2010) , p. 35-44  
3.
14 p, 105.9 KB Las competencias comunicativas en la formación democrática de los jóvenes : describir, explicar, justificar, interpretar y argumentar / Casas i Vilalta, Montserrat (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Socials) ; Bosch Mestres, Dolors ; González Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials)
En este artículo se presenta una investigación sobre la enseñanza y el aprendizaje de las habilidades cognitivas y lingüísticas o competencias comunicativas para aprender y comunicar ciencias sociales. [...]
In this article we present a research on teaching and learning cognitive and linguistic abilities or communicative competence to learn and communicate social science. We identify and analyse the cognitive and linguistic abilities essential to a democratic education of youths: description, explanation, justification, interpretation and argumentation. [...]

2005
Enseñanza de las ciencias sociales, Núm. 4 (2005) , p. 39-53  
4.
18 p, 492.0 KB Desarrollo de la mirada profesional sobre la argumentación científica en el aula de secundaria / Ruiz Ortega, Francisco Javier (Universidad de Caldas (Colòmbia)) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rodas Rodríguez, José Mauricio (Universidad de Caldas (Colòmbia))
Este estudio se centra en el desarrollo de la competencia mirada profesional sobre la argumentación científica en el aula de secundaria en el contexto de un programa de formación de futuros docentes en Colombia. [...]
This study attempts to show a teacher professional noticing on scientific argumentation in the high school classroom of a future teachers program in the Colombian context. Argumentation in high school requires a relationship among three aspects (conceptual, didactic and structural). [...]

2018 - 10.5209/RCED.53452
Revista complutense de educación, Vol. 29, núm. 2 (2018) , p. 559-576  
5.
18 p, 280.8 KB Las prácticas científicas en infantil : una aproximación al análisis del currículum y planes de formación del profesorado de Galicia / Mosquera Bargiela, Inés (Universidade de Santiago de Compostela) ; Puig Mauriz, Blanca (Universidad de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Blanco Anaya, Paloma (Universidade de Santiago de Compostela)
Se presenta un estudio sobre las prácticas científicas en el marco curricular y formación de maestros/as de infantil en ciencias. Las preguntas de investigación son: 1) ¿cómo se integran las prácticas científicas en el currículum de educación infantil?, y 2) ¿qué formación inicial y permanente recibe el profesorado de infantil para promover las prácticas científicas en el aula? Específicamente, ¿qué importancia reciben estas prácticas en su formación? La práctica de indagación es la de mayor presencia en el currículum de infantil, seguida de la modelización y argumentación. [...]
Es presenta un estudi sobre les pràctiques científiques en el marc curricular i formació de mestres d'infantil que imparteixen ciències. Les preguntes d'investigació són: 1) Com s'integren les pràctiques científiques al currículum d'educació infantil?; 2) Quina formació inicial i permanent rep el professorat d'educació infantil per promoure les pràctiques científiques a l'aula? Específicament, quina importància reben aquestes pràctiques en la seva formació? La pràctica d'indagació és la més freqüent en el currículum d'infantil, seguida de la modelització i de l'argumentació. [...]
This paper presents a study about scientific practices in the curriculum and in teacher training plans in science in Early Childhood Education (ECE). The research questions are: 1) How are scientific practices integrated in the Early Childhood Education curriculum? 2) What initial and continuous training do the early childhood teachers receive in order to promote scientific practices in their classroom? Specifically, how important are these practices in their professional development? The scientific practice with highest presence in the ECE curriculum is inquiry, followed by modelling and scientific argumentation. [...]

2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2311
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 7-23 (Investigaciones Didácticas)  
6.
20 p, 1.2 MB Las estrategias persuasivas de la Administración española / Gómez, Lorena (Universitat Pompeu Fabra. Departament de Comunicació) ; Capdevila, Arantxa (Universitat Rovira i Virgili. Estudis de Comunicació) ; Aubia, Laia (Universitat Rovira i Virgili)
Las relaciones comunicativas entre las instituciones políticas y aquellos a quienes gobiernan son fundamentalmente en las democracias mediáticas que están sometidas al continuo escrutinio de los ciudadanos que cada cuatro años renuevan su confianza en ellas. [...]
The communication relationships between política/ lnstitutions and those who govern are fundamental in the current democracies because that are put under a continuous scrutíny by the citizens who every four years renew their confidence in them. [...]

2009 - 10.5565/rev/qp.116
Questiones publicitarias, Monografía 3 (2009) , p. 207-226 (Artículo de Monografía)  
7.
22 p, 536.8 KB La controversia en la televisión catalana : 'no diga mentiras, señor González' / Bassols i Puig, M. Margarida (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Cros, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Torrent, Anna M. (Anna Maria) (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo de este trabajo es analizar cómo se exterioriza el desacuerdo en un contexto de escena plural y, para ello, se centra en el estudio de la microcontroversia sobre el coste de la energía nuclear, que se da en el debate televisivo titulado ¿La energía nuclear es un peligro?, del programa Els matins de Televisió de Catalunya. [...]
This paper seeks to analyze how disagreement is displayed in a context of a plural scene focusing on the analysis of the microcontroversy on the cost of the nuclear energy. Our data comes from the TV debate "Is nuclear power a danger?" aired in the Els matins of Televisió de Catalunya. [...]

2013 - 10.4067/S0718-09342013000300001
Signos, Vol. 46, núm. 83 (2013) , p. 285-306  
8.
24 p, 196.7 KB Teaching by convincing : strategies of argumentation in lectures / Cros, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
The aim of this article is to show the argumentative component in the discourse of teachers. This is done on the basis of an analysis of the argumentative strategies used by teachers during the first class of a university course in order to increase their discourse efficiency. [...]
2001 - 10.1023/A:1011161331228
Argumentation, Vol. 15, núm. 2 (2001) , p. 191-206  
9.
18 p, 287.7 KB Análisis de las dificultades de futuros profesores de química al leer críticamente un artículo de prensa / da Silva, Marcia Gorette Lima (Universidade Federal do Rio Grande do Norte) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Oliveras Prat, Begonya (Universitat Autònoma de Barcelona)
En esta investigación se presentan las dificultades que muestran futuros profesores de química de secundaria de una universidad brasileña en analizar críticamente un artículo de prensa con contenido científico. [...]
This research presents the difficulties that preservice teachers of chemistry of a Brazilian university show in critically analyzing a newspaper article with scientific content. For this purpose, a critical reading activity was designed, based on a press report about the use of a very common domestic cleaning product as a beauty product (embellishment). [...]

2017 - 10.1590/s1517-9702201704161715
Educação e pesquisa, Vol. 43, Núm. 2 (2017) , p. 535-552  
10.
11 p, 480.5 KB Promoting student metacognition through collaborative analysis of their own debates : is it better with text or with graphics? / Lafuente Martínez, Marc (Fundació Jaume Bofill) ; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Evolutiva, Bàsica i de l'Educació)
This paper presents a higher education experience aimed at explicitly promoting metacognitive processes in a social and collaborative context. Students carried out a debate on an e-forum, and were later asked to collaboratively analyse their own debates. [...]
2016
Metacognition and learning, Vol. 19, Núm. 4 (2016) , p. 167-177  

Articles : 31 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
22 p, 422.7 KB Legal electronic institutions and ONTOMEDIA: dialogue, inventio, and relational justice scenarios / Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
Since the seminal work by Perelman, Olbrechts-Tyteca, Toulmin, Ong, Giuliani and many others in late fifties and sixties, dialogue and argumentation have increasingly been at the center of philosophical discussions. [...]
Heidelberg Springer 2010 (Lecture notes in computer science. Lecture notes in artificial intelligence ; 6237) - 10.1007/978-3-642-16524-5_12
AI Approaches to the Complexity of Legal Systems (AICOL I-II) Complex systems, the semantic web, ontologies, argumentation and dialogue, 2010, p. 184-204  

Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
319 p, 3.9 MB Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas / Goizueta, Manuel ; Planas, Núria, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
Este trabajo de tesis doctoral "Aspectos epistemológicos de la argumentación en el aula de matemáticas" se inscribe en el área de estudio de la argumentación en clase de matemáticas. En él se aborda la cuestión de investigación: ¿Cómo se construye la validez de la producción matemática cuando se resuelven problemas en aulas de matemáticas? Para acercarse a esta cuestión se plantean tres objetivos: Primer objetivo: Caracterizar procesos de construcción de la validez de la producción matemática en el trabajo en grupo de alumnos. [...]
This doctoral thesis "Epistemological aspects of argumentation in the mathematics classroom" is inscribed in the area of study of argumentation in the mathematics classroom. It tackles the research question: ¿How is the validity of mathematical production constructed while solving problems in mathematics classrooms? To approach this question three objectives are proposed: First objective: To characterize validity construction processes of mathematical production in students' group work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
2.
211 p, 2.0 MB Trabajo en pareja y construcción de conocimiento matemático en un aula de matemáticas de sexto de primaria / Manrique Ortega, Ana María ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa, dir. ; Planas Raig, Núria, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
El treball de tesis doctoral Treball en parella i construcció de coneixement matemàtic a l'aula de matemàtiques de sisè de primària constitueix una aportació a la investigació en Educació Matemàtica emmarcada en les teories socio-cognitives sobre la construcció de coneixement matemàtic. [...]
The doctoral work Pair work and construction of mathematical knowledge in the grade 6 mathematics classroom constitutes a progress in mathematics education research under the tradition of socio-cognitive approaches about the construction of mathematical knowledge. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015
2 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.