Results overview: Found 109 records in 0.03 seconds.
Articles, 63 records found
Contributions to meetings and congresses, 24 records found
Books and collections, 5 records found
Research literature, 17 records found
Articles 63 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
15 p, 216.7 KB The impact of new European policies on the regulation of Spanish public service media : a decisive influence? / Llorens Maluquer, Carles (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Saldaña, Mercedes Muñoz (Universidad de Navarra)
This study analyses the extent to which European legislation and, in particular, the latest regulatory initiatives for audiovisual media and for digital markets and services affect the regulation of public service media (PSM) in Spain. [...]
Esta investigación analiza en qué medida la legislación europea, y especialmente las últimas iniciativas de regulación audiovisual y de los mercados y servicios digitales, afectan a la regulación de los Public Service Media (en adelante, PSM) en España. [...]

2023 - 10.15581/003.36.1.1-15
Communication & Society, Vol. 36 Núm. 1 (2023) , p. 1-15
2 documents
2.
16 p, 329.3 KB Representation in Media Accessibility : On the Adoption of a Queer Feminist Perspective / Iturregui-Gallardo, Gonzalo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This article is a theoretical essay discussing the potential for the analysis of media accessibility contents and practices (AD, SDH, Sign Language Interpreting, etc. ) through a queer feminist lens, which makes it possible to tackle the representation of diversity and non-normativity. [...]
2023 - 10.47476/jat.v6i1.2023.257
Journal of audiovisual translation, Vol. 6 Núm. 1 (2023) , p. 148-163  
3.
18 p, 337.6 KB A audiolegendagem / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Moura, Willian Henrique Cândido, trad. (Universidade Federal de Santa Catarina (Brazil))
This is a translation of the text "L'audiosubtitulació", from Catalan to Brazilian Portuguese, initially published as a chapter of the book Accessibilitat i traducció audiovisual by Eumo Editorial (Matamala, 2019). [...]
2023 - 10.5007/2175-7968.2023.e96477
Cadernos de Tradução, Vol. 43 Núm. 1 (2023) , article number 96477  
4.
7 p, 290.1 KB Training new professional profiles in easy-to-understand audiovisual media services / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Oncins Noguer, Estel·la (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
EASIT is an Erasmus + project which aims to define new professional profiles in the field of media accessibility that fulfil the societal need to have easier to understand audiovisual content. EASIT has mapped current practices in easy-to-understand language across Europe and has researched how they could be merged with existing access services. [...]
2021
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 5 (2021)  
5.
10 p, 219.7 KB Traducció automàtica : la tecnologia (in)visible de la traducció audiovisual / Oncins Noguer, Estel·la (Universitat Autònoma de Barcelona)
El creixent volum de continguts audiovisuals i la necessitat de fer-los accessibles a una audiència cada vegada més global, juntament amb el marc legislatiu europeu en matèria d'accessibilitat, han generat l'augment de la demanda de continguts accessibles. [...]
The growing volume of audiovisual materials and the need to make them accessible to an increasingly global audience, together with the European legislative framework on accessibility, have generated an increased demand for accessible content. [...]
El creciente volumen de contenidos audiovisuales y la necesidad de hacerlos accesibles a una audiencia cada vez más global, junto con el marco legislativo europeo en materia de accesibilidad, han generado el aumento de la demanda de contenidos accesibles. [...]

2022 - 10.5565/rev/tradumatica.317
Tradumàtica, Núm. 20 (2022) , p. 302-311 (Tradumàtica dossier)  
6.
8 p, 148.9 KB Reseña de "Posverdad y ficción : cómo la distorsión (des)explica el mundo" / Alcalde Sánchez, Ignacio (Universidad de Córdoba)
En este ensayo se reflexiona sobre la ficción y la posverdad. Sobre el uso de la ficción como herramienta con la que aproximarnos a la verdad y como (re)productora de la cultura, como recurso necesario con el que imaginar y explicar el mundo y, por otro lado, se analiza la posverdad, como fenómeno actual caracterizado por la intención de difuminar la verdad entre las mentiras, apelando a la emocionalidad y con intenciones de dominación. [...]
En aquest assaig es reflexiona sobre la ficció i la postveritat. Sobre l'ús de la ficció com a eina amb què aproximar-nos a la veritat i com a (re)productora de la cultura, com a recurs necessari amb què imaginar i explicar el món i, d'altra banda, s'analitza la postveritat, com a fenomen actual caracteritzat per la intenció de difuminar la veritat entre les mentides, apel·lant a l'emocionalitat i amb intencions de dominació. [...]
The topics of this book are the fiction and the post-truth. On one hand, the usage of the fiction as a tool that approximates us to the reality and this narrative style as a (re)producing source of the culture, as a necessary method to imagine the world. [...]
Este ensaio reflete sobre ficção e pós-verdade. Sobre o uso da ficção como ferramenta para abordar a verdade e como (re)produtora de cultura, como recurso necessário para imaginar e explicar o mundo e, por outro lado, a pós-verdade é analisada como fenômeno atual caracterizado pela intenção de confundir a verdade entre as mentiras, apelando à emotividade e com intenções de dominação. [...]
Obra ressenyada: J. GRAU REBOLLO, Posverdad y ficción. Cómo la distorsión (des)explica el mundo. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2020.

2022 - 10.5565/rev/periferia.870
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 27 Núm. 1 (2022) , p. 151-158 (Reseñas)  
7.
10 p, 253.9 KB El cine en la escuela : propuesta didáctica / Muñoz Rey, Yolanda (Universidad de Cádiz)
El cine no solo forma parte como contenido específico de algunos currículos en el sistema educativo español, sino que en sí mismo podemos considerarlo un contenido transversal, teniendo en cuenta los valores y aprendizajes conceptuales y procedimentales que se transfieren de él. [...]
Cinema is not only part as a specific content of some curricula in the Spanish educational system, but we can consider it a transversal content, due to the values and conceptual and procedural learning that are transferred from it. [...]

2022
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 40 (2022) (Bones pràctiques i Recursos)  
8.
6 p, 216.7 KB Perspectives on Complex Understandings / Pedersen, Jan (University of Stockholm) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
This special issue contains a peer-reviewed selection of papers presented at Media for All 8: Complex understandings, a conference which took place in Stockholm in 2019. This introduction links the 15 articles included in this special issue to the conference theme, which is also the theme of this volume: complex understandings. [...]
2020 - 10.47476/jat.v3i2.2020.168
Journal of Audiovisual Translation (JAT), Vol. 3 Núm. 2 (2020) , p. 1-6  
9.
28 p, 239.3 KB Retelling narrative in 360º videos : Implications for audio description / Fidyka, Anita (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
The aim of this article is to question whether the approach for producing audio description (AD) in 2D films needs to be revisited for 360  narrative videos, a new media format characterized by its immersive capacity. [...]
2021 - 10.1080/14781700.2021.1888783
Translation Studies, Vol. 14 Núm. 3 (2021) , p. 298-312  
10.
19 p, 343.2 KB Audio description in 360º content: results from a reception study / Fidyka, Anita ; Matamala, Anna ; Soler Vilageliu, Olga ; Arias-Badia, Blanca
The ImAc project was the first European initiative aiming to propose and test the model of implementing access services in 360  videos, paving the way for future studies in the under-researched field of immersive accessibility. [...]
2021
Skase. Journal of Translation and Interpretation, Vol. 14 Núm. 1 (2021) , p. 14-32  

Articles : 63 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 24 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
1 p, 1.1 MB Mediaverse goes to ITACA : accessibility training through the co-creation of accessible 360o Tik-Tok videos / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Oncins Noguer, Estel·la (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introduction: The Universitat Autònoma de Barcelona is developing the ITACA programme, which offers face-to-face activities to secondary school students who, due to their socio-economic situation, may not consider pursuing higher education studies. [...]
2022
IV Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior. Madrid, 4t : 2022  
2.
13 p, 892.5 KB Raising awareness on accessibility through co-created videos using the Mediaverse ecosystem: The CROMA experience / Matamala, Anna ; García-Melero, Víctor ; González-Sordé, Mariona ; Oncins Noguer, Estel·la
Introduction : The Universitat Autònoma de Barcelona is developing the CROMA programme, which offers face-to-face workshops to primary school children in vulnerable situations. UAB students become mentors and implement a project that has been designed by UAB researcher groups in collaboration with Fundació Autònoma Solidària. [...]
2022
Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior. Madrid, 4 : 2022  
3.
26 p, 1.5 MB Training in media accessibility / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This presentation will look at how training in media accessibility can be approached and how the skills and competences of the professionals in the field can be defined and implemented in different educational scenarios. [...]
2022
LSADTS Seminar 2022 Language Service, Audio Description and Translation Studies: Research and Pedagogy. Hong Kong (online), : 2022  
4.
39 p, 1.0 MB Researching audio description : User needs, technologies and new approaches / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
In this presentation I will offer an overview of audio description research carried out by TransMedia Catalonia at the Universitat Autònoma de Barcelona. Our research has explored not only descriptive aspects in audio description but has also delved into user reception and interaction. [...]
2022
Convergence Lecture Series. Surrey, : 2022  
5.
78 p, 2.5 MB Easy-to-understand language beyond the written wor(l)d: the challenges of making audiovisual media easy to understand / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
Much research has been developed since the turn of the century on how to make audiovisual content accessible, within the framework of Audiovisual Translation and Media Accessibility Studies. Access services such as subtitling, audio description, audio subtitling or sign language interpreting, among others, have been the object of substantial research. [...]
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
International Easy Language Day Conference (IELD 2021). Germersheim, Germany, 1st : 2021  
6.
40 p, 2.2 MB User-centric research in media accessibility / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group)
Research on translation can be approached from a myriad of perspectives, depending on where the emphasis is put: product, process, participants or context-oriented investigations are the four broad categories identified by Saldanha and O'Brien (2013). [...]
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
AVT, MA and projects Seminar Series. Turquia, : 2021  
7.
26 p, 998.2 KB Audiovisual content for all : what does it mean? / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group)
2020
Inclusive Dialogue. Moscou, : 2020  
8.
1 p, 810.9 KB Training for real-time intralingual subtitling : the LTA project / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Oncins Noguer, Estel·la (Universitat Autònoma de Barcelona)
The rise of technology in Translation Studies demands new approaches at the academic level and offers new possibilities to the professionals working in this field. One of these possibilities is audiovisual translation (AVT) studies. [...]
2019
Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: un reto para las Áreas de Conocimiento. Madrid, 1 : 2019  
9.
1 p, 993.1 KB EASIT : media access services made easier to understand / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Easy-to-read language and plain language have traditionally been applied to printed content in order to make content easier to understand and cater for diverse user needs. However, in our audiovisual and digitized society, there is a need to go beyond the written word and create audiovisual content and audiovisual access services that are also easier to understand. [...]
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: un reto para las Áreas de Conocimiento. Madrid, 1r : 2019  
10.
22 p, 142.9 KB Closing remarks : keywords / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
EASIT Multiplier Event: Creating audiovisual information that is easy to understand. Estocolm, 2 : 2019  

Contributions to meetings and congresses : 24 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 5 records found  
1.
10 p, 476.2 KB Televisión pública en España y jóvenes universitarios : radiografía del acceso, consumo y valores más preciados / Crusafon Baqués, Carmina (Universitat Autònoma de Barcelona) ; González Saavedra, Carlos Alberto, (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Murciano, Marcial (Universitat Autònoma de Barcelona)
La televisión pública se enfrenta a diferentes retos en el escenario digital. Por un lado, la transformación tecnológica le está obligando a desplegar nuevas estrategias de distribución de contenidos. [...]
Public television faces various challenges in the digital world. On the one hand, technological transformation is forcing it to deploy new content distribution strategies. On the other, it faces limited budgets that force a rationalization of priorities. [...]

Granada: Ediciones Profesionales de la Información, 2020 - 10.3145/AE-IC-epi.2020.e21
Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC), 2020, p. 357-366  
2.
14 p, 329.4 KB Accessibility studies : abuses, misuses and the method of poietic design / Greco, Gian Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Over the past several decades, accessibility has been increasingly pervading a vast range of fields, producing a large number of new ideas, theories, and innovations that have already proven to be quite fruitful. [...]
Cham : Springer, 2019 (Lecture notes in computer science, 11786) - 10.1007/978-3-030-30033-3_2
HCI International 2019 - Late breaking papers, 2019, p. 15-27
3 documents
3.
4 p, 433.6 KB Making immersive media environments accessible : the Immersive Accessibility Project / Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona)
Ginebra : UNIGE , 2018
Proceedings of the 2nd Swiss Conference on Barrier-free Communication: Accessibility in educational settings  
4.
8 p, 534.4 KB The Spanish audiovisual sector facing digital technologies / Teodoro, Emma (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
The audiovisual sector is complex because it involves the activity of different industries related to content production, telecommunications, media, as well as the Internet and services of the Information Society. [...]
Barcelona Huygens 2010 (IDT series ; 6)
1st Workshop on privacy and protection in web-based social networks, 2010, p. 19-26  
5.
16 p, 288.7 KB A Catalan code of best practices for the audiovisual sector / Teodoro, Emma (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia) ; Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia) ; Galera, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia) ; González-Conejero, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
In spite of a new general law regarding Audiovisual Communication, the regulatory framework of the audiovisual sector in Spain can still be defined as huge, disperse and obsolete. The first part of this paper provides an overview of the major challenges of the Spanish audiovisual sector as a result of the convergence of platforms, services and operators, paying especial attention to the Audiovisual Sector in Catalonia. [...]
Florence European Press Academic Publishing 2010 (Series in legal information and communication technologies ; 8)
Intelligent multimedia : managing creative works in a digital world, 2010, p. 261-277  

Research literature 17 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
332 p, 12.8 MB La espacialización sonora en el audiovisual : propuestas dirigidas por la práctica para el desarrollo de proyectos de investigación sobre emoción y significación en experiencias inmersivas / Aguilar Cruz, Alfonso Arturo ; Ribes Guàrdia, Francesc Xavier, dir.
En aquesta tesi, revisem les alternatives que tenen les i els investigadors per a proposar projectes de recerca sobre audiovisual immersiu, en específic, aquells que busquen indagar sobre les respostes emocionals que aquest tipus de continguts produeixen sobre el públic a causa de l'àudio immersiu. [...]
En esta tesis, revisamos las alternativas que tienen las y los investigadores para proponer proyectos de investigación sobre audiovisual inmersivo, en específico, aquellos que buscan indagar sobre las respuestas emocionales que este tipo de contenidos producen sobre el público a causa del audio inmersivo. [...]
In this thesis, we review the options available to researchers to propose projects on immersive video and audio content, specifically, those that seek to investigate the emotional responses that this type of content produces in the audience as a result of immersive audio. [...]

2022  
2.
51 p, 853.9 KB EASIT IO6 report / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This report provides an overview of how certification has been approached in related educational projects and the specific steps taken in EASIT towards certification. It also provides suggestions for future certification.
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
3.
7 p, 199.0 KB EASIT IO5 report / Fernández Torné, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
24 documents
4.
42 p, 1.8 MB EASIT - Multiplier Event 6 - Final Report / Tomažin, Andrej ; EASIT
This document contains an overview about the EASIT Multiplier Event 6, Workshop: Audiovisual Journalism and Easy-to-Understand Language, held online at the SIO Skupnosti Moodle platform of The Academic and Research Network of Slovenia (ARNES) on 14 June 2021. [...]
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
5.
386 p, 29.5 MB La formación en audiodescripción en España Prácticas docentes y competencias del audiodescriptor / Mendoza Domínguez, Nuria ; Matamala, Anna, dir.
L'audiodescripció (AD) consisteix en la conversió d'imatges a paraules amb l'objectiu d'oferir una alternativa als continguts visuals per a les persones que no hi poden accedir. Es pot considerar un tipus de traducció intersemiòtica i, com a tal, s'ha inclòs sovint en el currículum de traducció audiovisual i en els estudis d'accessibilitat als mitjans. [...]
La audiodescripción (AD) consiste en la conversión de imágenes a palabras con el objetivo de ofrecer una alternativa a los contenidos visuales a quienes no pueden acceder a estos. Puede considerarse como un tipo de traducción intersemiótica y como tal, está frecuentemente incluida en el currículo de la traducción audiovisual y en los estudios de accesibilidad a los medios. [...]
Audio description (AD) consists of converting images to words with the aim of offering an alternative to the visual contents to those who cannot access it. It can be considered as a type of intersemiotic translation and as such, it is frequently included in the curriculum of audiovisual translation and in studies of media accessibility. [...]

2020  
6.
331 p, 5.4 MB Audio Description in China : Past, Present and Future / Tor Carroggio, Irene ; Casas-Tost, Helena, dir. ; Rovira-Esteva, Sara, dir.
Tot i que la Xina és el país amb més persones amb discapacitat del món, l'oferta de serveis d'accessibilitat sensorial "com ara l'audiodescripció"; i el seu estudi acadèmic es troben encara en un estat incipient. [...]
A pesar de que China es el país con más personas con discapacidad del mundo, la oferta de servicios de accesibilidad sensorial "tales como la audiodescripción" y su estudio académico se encuentran aún en un estado incipiente. [...]
Despite China being the country with most disabled people in the world, the provision of media accessibility services and their academic study are still in their infancy, including audio description. [...]

2020  
7.
345 p, 11.9 MB Alfabetización mediática y nuevos entornos digitales. Dispositivos móviles, jóvenes y lenguaje audiovisual / Portalés Oliva, Marta ; Pérez Tornero, José Manuel, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
Los teléfonos móviles son cada vez más hegemónicos en nuestra sociedad, han modificado nuestras formas de comunicación y transformado los lenguajes, de forma exponencial se intercambian mensajes multimodales y producen audiovisuales. [...]
Mobile phones are increasingly hegemonic in our society; they have modified our forms of communication and transformed languages, and in an exponential form we exchange multimodal messages and produce audiovisuals. [...]

2019  
8.
36 p, 1.3 MB EASIT - Multiplier Event 5 - Final Report / Fernández Torné, Ana (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
This document contains an overview about the EASIT Multiplier Event 5, Workshop: EASIT project training materials, held online at the Campus Virtual Moodle platform of Universitat Autònoma de Barcelona on 27 January 2021.
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
9.
35 p, 2.4 MB EASIT - Multiplier Event 4 - Final Report / Meiriño Gómez, Jesús (Universidade de Vigo) ; Romero Fresco, Pablo (Universidade de Vigo) ; EASIT
Creating Easy-to-Understand Audiovisual Training Materials, held online at the Universidade de Vigo's Campus do Mar MOOC platform on 15. 10. 2020. A description, together with a summary of its aims, dissemination, results, participants and impact is provided herein. [...]
2020 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
10.
112 p, 2.0 MB EASIT IO4 report / Hernández Garrido, Sergio (Stiftung Universität Hildesheim) ; Maaß, Christiane (Stiftung Universität Hildesheim) ; EASIT
2020 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
6 documents

Research literature : 17 records found   1 - 10next  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.