Resultats globals: 8 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 7 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Articles 7 registres trobats  
1.
8 p, 511.9 KB Regionalización de la educación superior y globalización econòmica : el caso del proceso de Bologna / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
El proceso de Bologna es un ejemplo paradigmático para entender cómo y por qué las regiones conciben la educación superior (ES), como un recurso estratégico de competitividad en el contexto de la globalización económica actual. [...]
The Bologna process is a paradigmatic case to understand how regions conceive higher education as a strategic asset in a context of increasing global economic competitiveness. The article argues that one of the main drivers of the Bologna process is raising the competitiveness of European universities in the global higher education market. [...]
Le processus de Bologne est un exemple paradigmatique de nouvelles stratégies régionales dans le domaine de l'enseignement supérieur dans un contexte de concurrence mondiale accrue. L'article argumente que l'un des principaux moteurs du processus de Bologne est d'accroître la compétitivité des universités européennes dans le marché mondial de l'enseignement supérieur, bien que, avec le temps, il se soit également rattaché à l'objectif plus large d'accroître la compétitivité internationale de l'économie européenne elle-même. [...]

2011
Innovación educativa, Vol. 11 Núm. 56 (julio-septiembre 2011) , p. 14-20  
2.
36 p, 1.1 MB La movilidad de los universitarios en España : estudio sobre la participación en los programas Erasmus y Sicue Movilidad / Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Moreno Andrés, María Victoria ; Belvis Pons, Esther (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
El «Proceso de Bolonia» ha cobrado un innegable protagonismo en el desarrollo del propio Espacio Europeo de Educación, al poner en marcha de manera primigenia la creación efectiva de un marco compartido en la enseñanza superior. [...]
The Bologna process has taken an undeniable role in the development of the European Higher Education Area by putting in motion for the first time the creation of a shared framework at the higher education level. [...]

2008
Revista de educación (Madrid), Num. 346 (Mayo-Agosto 2008) , p. 157-159  
3.
19 p, 405.6 KB El proceso de Bolonia y la (re)organización de la universidad-mercado : diálogo con Josep M. Blanch / Viegas, Moacir Fernando (Universidade de Santa Cruz do Sul) ; Bianchetti, Lucídio (Universidade Federal de Santa Catarina) ; Blanch i Ribas, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Con esta entrevista buscamos actualizar el diálogo sobre la implementación del Proceso de Bolonia que venimos realizando con Josep Blanch. En la interlocución, el profesor de la Universidad Autónoma de Barcelona detecta el cambio de una perspectiva individual de resistencia para una percepción colectiva y salidas solidarias. [...]
The purpose of this interview is to revive the dialogue about the implementation of the Bologna Process initiated three years ago with Josep Blanch. In this new interlocution, the professor from the Autonomous University of Barcelona detects that there has been a change from an individual perspective of resistance to the development of a collective perception and options based on solidarity. [...]

2014
Revista electrónica de investigación educativa (REDIE), Vol. 16, núm. 3 (2014) , p. 1-20  
4.
23 p, 107.5 KB O processo de Bologna e a intensificação do trabalho na universidade : entrevista com o professor Josep M. Blanch / Bianchetti, Lucídio (Universidade Federal de Santa Catarina) ; Blanch i Ribas, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este texto, dividido em duas partes, focaliza o Processo de Bolonha e suas repercussões sobre o trabalho dos professores de universidades europeias, com destaque para o processo de intensificação do trabalho desses docentes. [...]
This text, divided in two parts, focuses on the Bologna Process and its repercussions for the work of European university professors. It emphasizes the intensification of the work of these professors. [...]

2010
Educação & sociedade, Vol. 31, núm. 110 (2010) , p. 263-285  
5.
12 p, 343.1 KB Relación entre actitudes y acciones de aprendizaje de los estudiantes universitarios / Elías Andreu, Marina (Universitat de Barcelona) ; Sánchez-Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presentan los resultados de una investigación que tiene como objetivo analizar los factores que influyen en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. En el marco del proceso de Bolonia y los cambios docentes que éste ha comportado se quiere constatar si realmente el paradigma de enseñanza/aprendizaje centrado en el estudiante ha implicado un aumento del aprendizaje profundo. [...]
This article features the results of a research whose aim is to analyse the factors taking part in university students' learning. Within the framework of the Bologna Process and the teaching changes entailed by it, it should be checked whether the teaching/learning paradigm has really entailed an increase in students' deep learning. [...]

2014 - 10.17979/reipe.2014.1.1.17
Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, Vol. 1, núm. 1 (2014) , p. 3-14  
6.
13 p, 167.6 KB Entre la academia y el mercado. Las Universidades en el contexto del capitalismo basado en el conocimiento / Galceran Huguet, Montserrat (Universidad Complutense de Madrid)
En el presente texto exploro la crítica a la Universidad- Academia contenida en los análisis de los sociólogos Pierre Bourdieu y Jean Claude Passeron, así como los análisis, también críticos de la Universidad-Empresa formulados por Stanley Aronowitz y los investigadores del llamado capitalismo académico. [...]
In this paper I am exploring the criticism of the University-Academy contained in the books of sociologists Pierre Bourdieu and Jean Claude Passeron, and I analyze the also critical approaches to the University-Corporation in the work of Stanley Aronowitz and other academic researchers of the so called "academic capitalism". [...]

2013 - 10.5565/rev/athenead/v13n1.1038
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 13, Núm. 1 (Marzo 2013) , p. 155-167  
7.
20 p, 783.8 KB Valoració dels estudiants universitaris sobre la incorporació de la Universitat Autònoma de Barcelona a l'Espai Europeu d'Educació Superior / Elias Andreu, Marina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Els canvis de metodologia docent que ha comportat el Procés de Bolonya impliquen variacions en l'avaluació continuada, augment dels treballs en grup, reducció de les classes magistrals i un nombre més elevat de pràctiques. [...]
Modifications in teaching methodology related to the Bologna Process are producing changes in continuous assessment, an increase of team work, a reduction of traditional lectures, and an increase of practical exercises. [...]

2011 - 10.5565/rev/papers/v96n4.252
Papers : revista de sociologia, Vol. 96, Núm. 4 (2011) , p. 1287-1306  

Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
18 p, 598.9 KB El treball en grup com a mètode docent / Masjuan, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Elias Andreu, Marina (Universitat de Barcelona) ; Troiano i Gomà, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tot i que diverses titulacions han adoptat diferents graus i versions del treball de grup, des de fa algun temps, sembla clar que la modificació dels mètodes docents associada a Bolonya n'ha estès la seva consideració com a competència a assolir, el seu ús i la seva pràctica a gairebé tots els àmbits de docència universitària. [...]
The teaching and learning Bologna's reform has promoted the use of the working group as a teaching methodology. However, we must consider that different degrees and faculties have implemented diverse versions of this way of organising the learning experience. [...]

2010
CIDUI : Nuevos espacios de calidad en la Educación Superior. un análisis comparado y de tendencias,. Barcelona, Catalunya, : 2010  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.