Resultados globales: 86 registros encontrados en 0.03 segundos.
Artículos, Encontrados 63 registros
Contribuciones a jornadas y congresos, Encontrados 1 registros
Documentos de investigación, Encontrados 22 registros
Artículos Encontrados 63 registros  1 - 10siguientefinal  ir al registro:
1.
17 p, 338.8 KB Caracteristiques de l'alumnat de català L2 fora del domini lingüistic / Tudela Isanta, Anna (Universitat Oberta de Catalunya) ; Arráez, Josep Vidal (Universitat de Tolosa - Joan Jaurés) ; Repiso-Puigdelliura, Gemma (University of California, Los Angeles) ; Manuel-Oronich, Ruben (Universitat de Manchester)
In spite of the substantial enrolment of students in Catalan language courses outside the Catalan-speaking regions (6,690 students according to data from the Institut Ramon Llull), second-language (L2) Catalan learners still form an under-researched population and few studies have examined the profile of these learners. [...]
Tot i l'alt nombre d'estudiants matriculats en cursos de llengua catalana fora del domini lingüístic (6. 690, segons dades de l'Institut Ramon Llull), encara disposem de molt pocs estudis que defineixin el perfil d'aquests nous parlants de català. [...]

2020
Treballs de sociolingüística catalana, Núm. 30 (2020) , p. 39-55  
2.
25 p, 582.2 KB L'aprenentatge autònom dels criteris de pronunciació de la llengua catalana estàndard : Resultats d'una experiència basada en l'obra en línia 'Diccionari de dubtes del català oral' / Paloma, David, 1969- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana) ; Montserrat, Mònica
Aquesta comunicació presenta els resultats d'una experiència d'aprenentatge autònom dels criteris de pronunciació de la llengua catalana estàndard. Els protagonistes són estudiants de grau i de postgrau de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
This presentation shows the results of an autonomous learning experience of the pronunciation criteria of standard Catalan language. The participants are graduate and undergraduate students of the Universitat Autònoma de Barcelona. [...]

2012
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 1 (2012)  
3.
31 p, 503.9 KB Double gateway to the host society? Knowledge and perceptions of Japanese people living in Catalonia regarding language / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores the degree of language knowledge of Japanese living in Catalonia and their perceptions of the two particular languages used in this multilingual/bilingual society. The data on language proficiency was obtained via a questionnaire survey which was evaluated by the subjects themselves and analysed by means of correspondence analysis. [...]
Taylor & Francis 2017 - 10.1080/01434632.2016.1146288
Journal of Multilingual and Multicultural Development, Vol. 38 Núm. 1 (2017) , p. 19-34  
4.
30 p, 290.0 KB Transmission of Japanese as a heritage language in the bilingual polity of Catalonia : A case study / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores the transmission of Japanese in Japanese-Catalan/Spanish speaking families in Catalonia from the perspective of Family Language Policy. Based on the data obtained through in-depth interviews with nine Japanese-speaking parents whose spouses are Catalan native speakers, we describe these families' language policies in terms of how they shed light on how parents cope with transmitting Japanese in such contexts. [...]
John Benjamins 2021 - 10.1075/japc.00064.fuk
Journal of Asian Pacific Communication, Vol. 31 Núm. 2 (2021) , p. 191-212  
5.
27 p, 382.5 KB Language use in the context of double minority : the case of Japanese-Catalan/Spanish families in Catalonia / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This study explores language use in Japanese-Catalan/Spanish families in Catalonia with a special attention to Japanese. In a community such as Catalonia wherein two languages of different status are in conflict within its own territory, the ability of families to maintain a socially 'weaker' language and transmit yet another language that does not have an official status within the community raises an important question: how do these cross-linguistic families cope with a 'double minority context' in terms of organising their language use within the family? Analysing the data collected through a questionnaire survey conducted with 29 Japanese-Catalan/Spanish-speaking families living in Catalonia revealed that the parents in said families adopted a mostly monolingual use of Spanish; however, this practice does not affect the families' Catalan and Japanese use. [...]
2017 - 10.1080/14790718.2017.1296450
International Journal of Multilingualism, Vol. 14 Núm. 4 (2017) , p. 401-418  
6.
22 p, 579.8 KB La primera docència del dret en llengua catalana i la temàtica jurídica de la revista dels Estudis Universitaris Catalans (1907-1918) / Vallès Muñío, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
En aquest treball s'explica la primera docència del dret en llengua catalana. Es fa a partir del buidatge del contingut de la revista dels Estudis Universitaris Catalans. La docència del dret en català tingué un temari extens i adaptable als estudis ordinaris de la Universitat de Barcelona; fins i tot, en algun punt fou més innovador. [...]
This paper explains the early teaching of law in Catalan, based on an analysis of the content of the journal Estudis Universitaris Catalans (Catalan University Studies). Law teaching in Catalan had an extensive syllabus that could be adapted to the courses taught at the University of Barcelona; and in some aspects, it was more innovative. [...]

2023 - 10.58992/rld.i79.2023.3854
Revista de llengua i dret, Núm. 79 (2023) , p. 305-326  
7.
31 p, 1.9 MB "Sin documentos no hay historia" : aprovechamiento del corpus de documentos aragoneses en lengua catalana / Moret Oliver, María Teresa (Universidad de Zaragoza. Instituto Universitario en Patrimonio y Humanidades) ; Giralt Latorre, Javier (Universidad de Zaragoza. Instituto Universitario en Patrimonio y Humanidades)
Tanto los textos literarios como los no literarios han sido imprescindibles para el estudio de las lenguas desde una perspectiva diacrónica, pero también como una fuente de información para analizar su variación lingüística interna. [...]
Both literary and non-literary texts have been essential for the study of languages from a diachronic perspective, but also as a source of information to analyse the internal linguistic variation of languages. [...]

2022
Estudios de lingüística del español, Vol. 45 (2022) , p. 71-101 (Artículos. Bloque I: Metodologías lingüísticas de la tradición)  
8.
26 p, 457.5 KB La traducción amateur en lengua de signos catalana : ¿una alternativa para la adaptación de literatura infantil? / Segura Giménez, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo analiza los resultados de un estudio de recepción con cuestionarios cuyo objetivo era comparar la aceptación por parte de los usuarios finales de las traducciones profesionales y no profesionales en lengua de signos catalana. [...]
This paper analyses the results of a reception study with questionnaires, the objective of which was to compare the acceptance of professional and non-professional translations in Catalan sign language by end-users. [...]

2022 - 10.6035/MonTI.2022.14.15
Monografías de traducción e interpretación, Núm. 14 (2022) , p. 439-464  
9.
13 p, 520.6 KB A Sentence Repetition Task for Catalan-Speaking Typically-Developing Children and Children with Specific Language Impairment / Gavarró Algueró, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
It is common to find that so-called minority languages enjoy fewer (if any) diagnostic tools than the so-called majority languages. This has repercussions for the detection and proper assessment of children with Specific Language Impairment (SLI) brought up in these languages. [...]
2017 - 10.3389/fpsyg.2017.01865
Frontiers in psychology, Vol. 8 (october 2017)  
10.
1.1 MB Language Dominance Affects Bilingual Performance and Processing Outcomes in Adulthood / Puig-Mayenco, Eloi (University of Reading. School of Psychology and Clinical Language Sciences) ; Cunnings, Ian (University of Reading. School of Psychology and Clinical Language Sciences) ; Bayram, Fatih (UiT the Arctic University of Norway. Department of Language and Culture) ; Miller, David (University of Reading. School of Psychology and Clinical Language Sciences) ; Tubau Muntaña, Susagna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística) ; Rothman, Jason (UiT the Arctic University of Norway. Department of Language and Culture)
This study examines the role of language dominance (LD) on linguistic competence outcomes in two types of early bilinguals: (i) child L2 learners of Catalan (L1 Spanish-L2 Catalan and, (ii) child Spanish L2 learners (L1 Catalan-L2 Spanish). [...]
2018 - 10.3389/fpsyg.2018.01199
Frontiers in psychology, Vol. 9 (july 2018)  

Artículos : Encontrados 63 registros   1 - 10siguientefinal  ir al registro:
Contribuciones a jornadas y congresos Encontrados 1 registros  
1.
19 p, 472.3 KB Sensory accessibility services on TV : user satisfaction with Catalan-language broadcasters / Tor Carroggio, Irene (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group)
This presentation includes some of the results of a one-year project funded by the Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC), which aimed at, among other objectives, evaluating user satisfaction with the sensory accessibility services (namely, audio description, subtitles for the deaf and hard of hearing and Catalan Sign Language Interpreting) provided by a representative sample of 7 Catalan-language broadcasters.
2018
International Symposium for Young Researchers in Translation, Interpreting, Intercultural Studies and East Asian Studies. Bellaterra, Catalunya, 9th : 2018  

Documentos de investigación Encontrados 22 registros  1 - 10siguientefinal  ir al registro:
1.
93 p, 2.1 MB La traducció de l'humor i les identitats no binàries dins la localització de videojocs en català : el cas d'Undertale / Serrano Castells, Sandra ; Hernández García, Maria Elena, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Tot i que en els darrers anys s'han vist molts avenços pel que fa a la traducció audiovisual i localització en llengua catalana, encara existeixen moltes limitacions per al públic catalanoparlant que vulgui gaudir d'aquest tipus de contingut en la seva llengua.
Aunque en los últimos años se han visto muchos avances por lo que respecta a la traducción audiovisual y la localización en lengua catalana, todavía existen muchas limitaciones para el público catalanoparlante que quiera disfrutar de este tipo de contenido en su lengua.
Although in recent years considerable progress has been made regarding audiovisual translation and localisation in Catalan, there are still many limitations for the Catalan-speaking audience that wants to enjoy this kind of content in their own language.

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Traducció Audiovisual [1349]  
2.
47 p, 2.6 MB Acquisition of complex syllabic onsets in Catalan children / Ninyerola Barea, Duna ; Bonet, Eulàlia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Gavarró Algueró, Anna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana
The acquisition of complex onsets in word-initial position has been an area of interest in the field of phonological acquisition. The aim of this MA thesis is to offer an account of word-initial complex onset production in Catalan children, based on the work by Jongstra (2003) for Dutch framed within Optimality Theory. [...]
Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023  
3.
37 p, 3.0 MB Les tombes de Santa Maria del Mar de Barcelona / Soto Hernández, Álvaro ; Jiménez Sureda, Montserrat, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània
A partir de la realització d'un corpus epigràfic per a les prop de dues-centes làpides del sòl sepulcral de Santa Maria del Mar de Barcelona, es pretén aproximar un coneixement més profund sobre elements relatius als sepulcres del temple. [...]
Through an ad hoc collection of nearly two hundred inscriptions from Santa Maria del Mar's grave tombstones, this paper seeks deeper knowledge and issues related to the burials at this Basilica. The study deals with a wide range of elements such as the morphology of the tombstone, its interred people, their epitaphs and last wills, social class questions and the hierarchy of space within the burial ground as well. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Història [803]  
4.
79 p, 3.9 MB La incidència de la tutoria entre iguals sobre l'ús oral del Català. El cas del programa "llegim i escrivim en parella" / Sánchez Poyato, Laura ; Duran Gisbert, David, 1963-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
La recerca que es presenta neix d'una preocupació real i actual en el context educatiu de Catalunya, basada en una considerable disminució de l'ús social del català per part d'infants i joves que han estat escolaritzats sota el model d'Immersió Lingüística. [...]
La investigación que se presenta nace de una preocupación real y actual en el contexto educativo de Cataluña, basada en una considerable disminución del uso social del catalán por parte de niños y jóvenes que han sido escolarizados bajo el modelo de Inmersión Lingüística. [...]
The research presented here arises from a real and current concern in the educational context of Catalonia, based on a significant decrease in the social use of Catalan by children and young people who have been educated under the Language Immersion model. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Educació Primària [1140]  
5.
21 p, 484.1 KB Usos de la llengua catalana en el registre formal i informal dintre l'àmbit escolar / Benito Arilla, Irene ; Cardús i Ros, Salvador, 1954-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
En aquest treball s'ha elaborat una significant anàlisi per entendre l'evolució que ha patit, i encara continua patint, l'ús del català en la nostra societat, centrant la mostra en un institut del districte de Nou Barris de Barcelona. [...]
En este trabajo se ha elaborado un significante análisis para entender la evolución que ha sufrido, y todavía sigue sufriendo, el uso del catalán en nuestra sociedad, centrando la muestra en un instituto del distrito de Nou Barris de Barcelona. [...]
In this work, a significant analysis has been made to understand the evolution that the use of Catalan has suffered, and continues to suffer, in our society, focusing the sample on an institute in the Nou Barris district of Barcelona. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]  
6.
71 p, 1.4 MB Anàlisi lingüística d'un corpus d'audiodescripcions. Les audiodescripcions en català són fàcils? / Pujolar Pohl, Irene ; Matamala, Anna, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Els estudis més recents en el camp de l'audiodescripció (AD) plantegen la possibilitat d'oferir audiodescripcions adaptades o simplificades amb l'objectiu que siguin més fàcils de comprendre. Tanmateix, s'ha arribat a la conclusió que primer cal avaluar si les AD actuals ja ho són. [...]
Los estudios más recientes en el campo de la audiodescripción (AD) plantean la posibilidad de ofrecer audiodescripciones adaptadas o simplificadas con el objetivo de que sean más fáciles de comprender. [...]
The most recent studies in the field of audio description (AD) raise the possibility of offering adapted or simplified ADs with the aim to make them easier to understand. However, it is first necessary to assess whether current ADs are already easy. [...]

2021
Traducció Audiovisual [1349]  
7.
53 p, 1.1 MB La correcció professional en català. Revisió i correcció d'una tesi doctoral / Queralt Sanglas, Mariona ; Borrell Carreras, Helena, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Aquest treball pretén posar el focus a la correcció professional en català, i sobretot a la correcció del llenguatge d'especialitat. Per aconseguir-ho s'ha dividit el treball en dues parts: en primer lloc, s'ha fet un recull d'informació sobre aquests temes; a la segona part s'ha reproduït la tasca de la correcció professional a partir d'una tesi doctoral de l'àrea de la nanociència, publicada el 2014.
Este trabajo se centra en la corrección profesional en catalán, sobre todo en la corrección de la lengua de especialidad. Para conseguirlo se ha dividido el trabajo en dos partes: en primer lugar, se ha hecho una recopilación de información sobre estos temas; en la segunda parte se ha reproducido el trabajo de la corrección profesional a partir de una tesis doctoral del área de la nanociencia, publicada el 2014.
This thesis focuses on professional proofreading in Catalan, specifically on language for specific purposes. To do so, it has been divided into two parts: firstly, this project compiled information on the mentioned topics; secondly, it allowed for the job of a professional proofreader to be replicated through a Ph. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Grau en Traducció i Interpretació [1204]  
8.
194 p, 2.6 MB La traducción por crowdsourcing en lengua de signos catalana : un estudio de recepción / Segura Giménez, Daniel ; Rovira-Esteva, Sara, dir. ; Casas-Tost, Helena, dir.
Des que es va establir el 2006, el concepte de crowdsourcing ha cridat l'atenció d'acadèmics de tots els camps del saber. Els estudis de Traducció i d'Interpretació no són una excepció i ja són nombrosos els articles, llibres i tesis doctorals que tracten de la traducció amateur i la traducció per crowdsourcing. [...]
Desde que se acuñó en 2006, el concepto de crowdsourcing ha llamado la atención de académicos de todos los campos del saber. Los estudios de Traducción e Interpretación no son una excepción y ya son numerosos los artículos, libros y tesis doctorales que abordan la traducción amateur y la traducción por crowdsourcing. [...]
Since it first appeared in 2006, the concept of crowdsourcing has caught the attention of academics from all fields of knowledge. Translation studies are no exception and there are already numerous articles, books and PhD thesis researching amateur translation and crowdsourced translation. [...]

2021  
9.
56 p, 780.5 KB Anàlisi de l'emissió de sèries d'animació japoneses als mitjans de comunicació catalans / Martí Lee, Helena ; Mas Lopez, Jordi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Fa uns anys hi havia dos canals dedicats als joves en les quals la programació era majoritàriament anime i s'emetia en català: el K3 i el 3XL. Aquest treball analitza el contingut d'aquests canals i l'impacte que van arribar a tenir en l'ús del català entre els infants i la difusió de la cultura japonesa a Catalunya. [...]
Hace unos años había dos canales dedicados a los jóvenes en las que la programación era mayoritariamente anime y se emitía en catalán: el K3 y el 3XL. Este trabajo analiza el contenido de estos canales y el impacto que llegaron a tener en el uso del catalán entre los niños y la difusión de la cultura japonesa en Cataluña. [...]
A few years ago there were two channels dedicated to young people in which the programming was mostly anime and was broadcast in Catalan: K3 and 3XL. This work analyzes the content of these channels and the impact they had on the use of Catalan among children and the dissemination of Japanese culture in Catalonia. [...]

2021
Grau en Estudis d'Àsia Oriental [823]
Grau en Estudis d'Àsia Oriental [842]  
10.
26 p, 564.5 KB La llengua diplomàtica del segle XIII a les Terres de l'Ebre segons dos documents notarials / Sancho Prades, Mar ; Cecini, Ulisse, 1979-, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana
S'ha realitzat una edició diplomàtica de dos documents inèdits de tipus notarial provinents de la zona del Baix Ebre: aquests són el document número 14, datat el 1300, i el document número 28 del 1279, ambdós conservats a l'Arxiu de la Catedral de Tortosa, al Calaix 75. [...]
The aim of this graduation paper was to make a diplomatic edition of two unpublished notarial documents from the Baix Ebre (lit. "Lower Ebro") area, to wit: document number 14, dated 1300, and document number 28, dated 1279, both preserved in the Archive of the Cathedral of Tortosa, in Drawer 75. [...]

2021
Grau en Estudis Clàssics [804]  

Documentos de investigación : Encontrados 22 registros   1 - 10siguientefinal  ir al registro:
¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.