1.
|
5 p, 217.5 KB |
De consumir a viure la ciència : un canvi en la mirada didàctica a l'aula de Física i Química
/
Arévalo Domingo, Laura ;
Cano-Colino, Maira ;
Corrons Usón, David ;
Domènech, Núria ;
García Larrosa, Aránzazu ;
Janer Gual , Núria ;
Juncà Ramon, Manel ;
López Fernández, Adrià ;
López Jornet, Alícia ;
Padilla Muñoz, Miquel ;
Parcerisas Brossa, Daniel ;
Prieto Tapia, Mercè ;
Ribera Vall, Dolors ;
Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la matemàtica i les ciències experimentals)
Aquest article presenta algunes de les contribucions d'en Jordi Domènech a l'ensenyament de la Física i la Química. Destaquem la manera com les seves propostes didàctiques i projectes representen una problematització autèntica i donen importància als processos científics. [...] This article presents some of Jordi Domènech's contributions to the teaching of Physics and Chemistry. We highlight the way in which his projects represent an authentic problematization and give importance to scientific processes, as well as the value he has given to the language as a necessary tool for science learning. [...] Este artículo presenta algunas de las contribuciones de Jordi Domènech a la enseñanza de la Física y la Química. Destacamos cómo sus propuestas didácticas y proyectos representan una problematización auténtica y dan importancia a los procesos científicos. [...]
2024 - 10.5565/rev/ciencies.509
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 14-18 (Articles)
|
|
2.
|
9 p, 365.1 KB |
Anàlisi de dades en projectes de ciències : mesura de paràmetres per estudiar la qualitat de l'aire en la zona del voltant de l'escola
/
Artigas Pursals, Judit (Escola Immaculada Concepció Horta)
Es presenta un treball fet amb alumnes de primer de Batxillerat dins de l'assignatura Reptes Científics. L'objectiu principal és recollir dades a partir de les quals es generaran conclusions. Els alumnes prenen consciència de la importància de la presa de dades fent varies mesures puntuals o bé monitoritzant les mesures durant un cert temps per calcular mitjanes i desviacions estàndards. [...] This article presents a work carried out with first year high school students within the subject Scientific Challenges. The main objective is to collect and analyse data to obtain conclusions. Students become aware of the importance of collecting data by using specific points of measurements or by monitoring measurements to calculate averages and standard deviations. [...] Se presenta un trabajo hecho con alumnado de primero de Bachillerato dentro de la asignatura Retos Científicos. El objetivo principal es recoger y analizar datos a partir de los cuales se generarán conclusiones. [...]
2023 - 10.5565/rev/ciencies.475
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 45 (2023) , p. 39-47 (Experiències didàctiques i treballs pràctics)
|
|
3.
|
14 p, 580.3 KB |
El cicle de modelització com a eina d'anàlisi d'una unitat didàctica sobre energia
/
Solé Martín, Caterina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Hernández Rodríguez, María Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
En aquesta recerca es reflexiona sobre com el cicle de modelització proposat per Couso i Garrido-Espeja (2017) per al disseny de seqüències didàctiques, pot servir per analitzar com una unitat didàctica tracta de promoure la modelització. [...] En esta investigación se reflexiona sobre cómo el ciclo de modelización propuesto por Couso y Garrido-Espeja (2017) para el diseño de secuencias didácticas puede servir para analizar cómo una unidad didáctica trata de promover la modelización. [...] In this research we reflect on how the modelling cycle proposed by Couso and Garrido-Espeja (2017) for the design of teaching sequences can be used to analyse how a teaching and learning sequence tries to promote modelling. [...]
2019 - 10.1344/did.2019.5.43-56
Didacticae, Núm. 5 (2019) , p. 43-56
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
6 p, 539.5 KB |
Els gèneres de comunicació científica i el laboratori com a espai didàctic per a l'ensenyament de les Ciències basat en Projectes
/
Touron, José Luis (Escola Virolai (Barcelona, Catalunya)) ;
Vergara, Quique (Escola Maristes Champagnat (Badalona, Catalunya)) ;
Arcas, Albert (Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal)) ;
Costa Vila, Marcel (Institut Obert de Catalunya)
Els contextos de Creació del Coneixement Científic són espais clau perquè l'alumnat desenvolupi els procediments i visions epistèmiques de la Ciència, a més d'una apropiació profunda dels models científics. [...] Contexts of construction of scientific knowledge are key places to develop procedural and epistemic aspects of scientific competence, together with a deeper understanding of scientific models. Project-Based Learning is an opportunity to develop learning activities wherestudents learn sciences participating in these contexts. [...]
2017 - 10.5565/rev/ciencies.9
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 33 (2017) , p. 15-20 (Monogràfic sobre Aprenentatge Basat en Projectes en àmbits STEM)
|
|
7.
|
18 p, 427.7 KB |
La enseñanza de contenidos científicos a través de un modelo "Flipped" : propuesta de instrucción para estudiantes del Grado de Educación Primaria
/
González-Gómez, David (Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas) ;
Jeong, Jin Su (Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Técnica Superior de Ingeniería y Diseño Industrial) ;
Cañada-Cañada, Florentina (Universidad de Extremadura. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Matemáticas) ;
Gallego Picó, Alejandrina (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya). Departamento de Ciencias Analíticas)
La metodología de instrucción invertida o "flipped-classroom" constituye un modo de aprendizaje en el cual se invierte el formato tradicional de una clase. En esta metodología, las clases magistrales se imparten «fuera del aula», así el tiempo que el estudiante permanece en el aula se emplea para realizar actividades de aprendizaje más centradas en el alumno, tales como resolución de problemas / casos prácticos, discusiones y trabajo colaborativo. [...] La metodologia d'instrucció invertida o «flipped-classroom» constitueix una manera d'aprenentatge en el qual s'inverteix el format tradicional d'una classe. En aquesta metodologia, les classes magistrals s'imparteixen «fora de l'aula», així el temps que l'estudiant roman a l'aula s'empra per realitzar activitats d'aprenentatge més centrades en l'alumne, tals com a resolució de problemes / casos pràctics, discussions i treball col·laboratiu. [...] The inverted instruction methodology, also known as «flipped classroom» is a learning method in which the traditional classroom setting is inverted. With this methodology, lectures are provided outside of the classroom, and therefore the in-class time is used to complete students-centered learning activities such as solving problems/case studies, discussions and collaborative activities. [...]
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2233
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 2 (2017) , p. 71-87 (Investigaciones Didácticas)
|
|
8.
|
18 p, 850.7 KB |
A vueltas con el gnomon : buscando soluciones a problemas
/
Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
Son frecuentes las aproximaciones cualitativas e intuitivas que se hacen en la escuela sobre el movimiento aparente del Sol por el firmamento que tratan de proporcionar al alumnado observaciones para que construya un modelo del sistema Sol-Tierra. [...] There are common the intuitive and qualitative approaches made in the School on the apparent movement of the sun across the sky in order to provide students observations to construct a model of the Sun-Earth system. [...] Són freqüents les aproximacions qualitatives i intuïtives que es fan a l'escola sobre el moviment aparent del Sol pel firmament que tracten de proporcionar a l'alumnat observacions perquè construeixi un model del sistema Sol-Terra. [...]
2014 - 10.5565/rev/ensciencias.1327
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 631-647
|
|
9.
|
18 p, 85.5 KB |
Migraciones y ciencias sociales : el caso de los científicos sociales latinoamericanos en España
/
Santamaría Lorenzo, Enrique, 1961- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
En esta nota exponemos el objeto de estudio de una investigación que pretende estudiar las migraciones de científicos sociales latinoamericanos a España, poniendo el acento, entre otras cosas, en las formas que han adoptado y en el influjo que éstos han tenido y tienen. [...] In this research note we present the object of a research study that seeks to study the migrations of Latin-American social scientists to Spain, putting the accent, amongst other things, on the forms these migrations have adopted and on the influence they have, and still do, exert. [...]
2006
Revista española de investigaciones sociológicas, Núm. 116 (2006) , p. 271-288
|
|
10.
|
|