Resultats globals: 67 registres trobats en 0.01 segons.
Articles, 59 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 2 registres trobats
Documents de recerca, 6 registres trobats
Articles 59 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
9 p, 453.5 KB The attention as a key element to improve tactical behavior efficiency of young soccer players / Andrade, Marcelo Odilon Cabral de (Universidade Federal de Viçosa. Centre of Research and Studies in Soccer (NUPEF)) ; González-Víllora, Sixto (Universidad de Castilla-La Mancha. Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal) ; Casanova, Filipe (University of Porto. Faculty of Sport (FADEUP)) ; Teoldo, Israel (Universidade Federal de Viçosa)
The aim of this study was to examine the associations between attention and tactical behavior efficiency of young soccer players with similar formal practice time and competitive level. The sample consisted of 80 young male soccer players from Brazilian clubs. [...]
El objetivo del estudio fue verificar las asociaciones entre la atención y la eficiencia del comportamiento táctico de jóvenes jugadores de fútbol con tiempo de práctica formal y nivel competitivo similares. [...]
O objetivo deste estudo foi verificar as associações entre a atenção e a eficiência do comportamento tático de jovens jo-gadores de futebol com tempo de prática formal e nível competitivo similares. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 2 (2020) , p. 47-55 (Artículos)  
2.
29 p, 1.4 MB Análisis e interpretación de entornos situacionales mediante el Análisis Reticular del Discurso / Lozares Colina, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Verd Pericàs, Joan Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Muntanyola Saura, Dafne (Universitat Autònoma de Barcelona)
El contenido principal del artículo se orienta a analizar conjuntos de conceptos que se vinculan cognitivamente entre sí para construir entornos semánticamente conectados mediante el Análisis Reticular del Discurso (ARD). [...]
The goal of this paper is to analyze sets of concepts that are cognitively linked to each other. They build semantically connected environments through Network Discourse Analysis (NDA). NDA is inspired by the algebraic models of Theory and Analysis of Social Networks (TASN) applied to the analysis and interpretation of textual data. [...]

2020 - 10.5565/rev/athenea.2239
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 20 Núm. 2 (2020) , p. 2239 (Artículos)  
3.
13 p, 555.9 KB La musicalidad como parte de la cognición distribuida en danza / Muntanyola Saura, Dafne (Universitat Autònoma de Barcelona)
La musicalidad en danza no necesita música. ¿Cómo se se hace aparente entonces la musicalidad, y hasta qué punto es social? Queremos definir la musicalidad en tanto que de habilidad social (Wacquant, Collins). [...]
Musicality in dance does not need music. ¿How is musicality apparent in the dance studio, and to what extent is a social construct? We define musicality as a social skill. We analize how dancers share their artistic judgement when narrating the choreographical tasks that take place when rehearsing a new piece. [...]

2016 - 10.17502/m.rcs.v4i1.110
Methaodos. Revista de ciencias sociales, Vol. 4 Núm. 1 (abril 2016) , p. 163-175  
4.
24 p, 1.4 MB Una etnografía audiovisual del entrenamiento en natación sincronizada : un proceso de trabajo multimodal / Muntanyola Saura, Dafne (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo propone una reflexión teórico-metodológica sobre una etnografía visual realizada en un entrenamiento deportivo. Planteamos un modelo integrado del conocimiento experto que explique las decisiones de las nadadoras y entrenadora del equipo olímpico español de natación sincronizada. [...]
This paper presents a theoretical and methodological discusssion on a visual etnography that took place in a sports training. We propose an integrated model of expert knowledge that explains the swimmers' and trainers decisión-making as part of the Spanish Olympic team. [...]

2015 - 10.5944/empiria.30.2015.13885
Empiria : revista de metodología de ciencias sociales, Núm. 30 (gener-abril 2015) , p. 53-75  
5.
16 p, 373.0 KB Consciousness and cognition in Classical Sāṃkhya metaphysics / Ferrández Formoso, Raquel (Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED))
This article explores the psychological dimension of classical Sāṃkhya philosophy, on the basis of its canonical treatise, Sāṃkhyakārikā of Īśvarakṛṣṇa (4th Century AD). The strong dualism defended by this ancient metaphysics establishes a division between what we will designate as the phenomenon of consciousness (puruṣa) and the cognitive phenomena (prakṛti). [...]
En este escrito abordamos el Sāṃkhya clásico desde una perspectiva psicológica y no cosmológica, basándonos en su texto canónico, las Sāṃkhykārikā de Īśvarakṛṣṇa (s. IV d. C. ) El fuerte dualismo sāṃkhyano establece un límite tajante entre el fenómeno de la conciencia (puruṣa) y el fenómeno de la cognición (prakṛti). [...]

2020 - 10.5565/rev/indialogs.134
Indialogs : Spanish journal of India studies, Vol. 7 (2020) , p. 63-78 (Articles)  
6.
28 p, 1.4 MB Simondon, ¿enactivista? individuación y generación de sentido / Ballús Santacana, Andreu (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pese a pertenecer a tradiciones distintas y haberse originado en momentos diferentes, la filosofía de la individuación de Gilbert Simondon y la corriente conocida en la filosofía de las ciencias cognitivas con el nombre de enactivismo comparten algunas características e intereses comunes. [...]
Despite belonging to different traditions and having originated at different times, the philosophy of individuation developed by Gilbert Simondon and the enactivist approach to the philosophy of cognitive science have some common traits and shared interests. [...]

2013
Astrolabio, Núm. 10 (2013) , p. 271-298  
7.
3 p, 178.2 KB (Un-)Biasing the Morphologies of Affect for HRI Purposes / Vallverdú, Jordi 1973- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
One fundamental aspect of Human-Robot Interactions is the role of the morphologies of both humans and machines. Basically, humans are naturalistically oriented towards the social interaction with other humans. [...]
2017 - 10.3390/IS4SI-2017-04020
Proceedings, Vol. 1 (2017) , p. 1-3  
8.
12 p, 180.5 KB Computer-Assisted Interpreting Technologies and Interpreter Cognition : a Product and Process-Oriented Perspective / Mellinger, Christopher D. (University of North Carolina at Charlotte)
Research on technology-enabled and technology-mediated interpreting to date has taken a largely product-oriented approach to understand the role of technology during interpreting. In response to calls for additional empirical research on the intersection of interpreting, technology, and cognition, this article argues for the inclusion of process-oriented research and outlines several areas of potential investigation.
Hasta el momento, la investigación sobre la interpretación asistida y mediada por tecnología ha adoptado un enfoque centrado principalmente en la interpretación como producto para entender el papel de la tecnología durante esta actividad. [...]
Fins ara, la recerca sobre la interpretació assistida i intercedida per la tecnologia ha adoptat un enfocament centrat principalment en el producte per tal d'entendre el paper de la tecnologia durant l'exercici de la interpretació. [...]

2019 - 10.5565/rev/tradumatica.228
Tradumàtica, Núm. 17 (2019) , p. 33-44 (Tradumàtica dossier)  
9.
8 p, 462.6 KB Exercise with music : an innovative approach to increase cognition and reduce depression in institutionalized elderly / Castro Coelho, Eduarda Maria (Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro) ; Gonçalves da Mota, Maria Paula (Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro) ; Fernandes Fonseca, Sandra Celina (Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro) ; Matos, Ana Pinto (Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro) ; Mourão Carvalhal, Maria Isabel (Universidade Trás-os-Montes e Alto Douro)
Concerning dementia and depression prevention, non-pharmacological interventions such as cognitive-training are currently recommended as an alternative for the elderly, for the reason that they produce less side effects. [...]
Actualmente las intervenciones no farmacológicas se recomiendan como alternativas en la prevención de la demencia y la depresión en los ancianos, porque tienen menos efectos secundarios. En esta perspectiva, este estudio tiene como objetivo identificar los efectos de una intervención que combina música y ejercicio en la cognición y la depresión en ancianos institucionalizados. [...]
Hoje em dia, as intervenções não farmacológicas são recomendadas como alternativas na prevenção da demência e depressão em idosos, porque apresentam menos efeitos secundários. No âmbito desta perspetiva, o presente estudo tem como objetivo identificar os efeitos de uma intervenção combinando a música e o exercício na cognição e depressão em idosos institucionalizados. [...]

2020
Revista de psicología del deporte, Vol. 29 Núm. 1 (2020) , p. 49-56 (Artículos)  
10.
22 p, 297.1 KB Apuntes epistemológicos a la e-Ciencia / Vallverdú, Jordi, 1973- (Universitat Autònoma de Barcelona)
En los inicios del siglo XXI está desarrollándose una e-ciencia, una ciencia electrónica y altamente computarizada que exige un replanteamiento sobre la epistemología científica. A través del ejemplo de la Bioinformática y las Biotecnologías, el autor muestra algunas características de esta nueva e-ciencia e indica algunos de los problemas con los que deben enfrentarse los filósofos de la ciencia contemporáneos.
Right at the beginning of the 21st century an e-Science is emerging, a highly computerized electronic science which demands a new way of understanding scientific epistemology. Through Bioinformatics and Biotechnologies, the author analyzes some of the characteristics of this new e-Science and shows several problems which contemporary philosophers of science must face.

2008
Revista de Filosofía, Vol. 64 (2008) , p. 193-214  

Articles : 59 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 2 registres trobats  
1.
4 p, 19.7 KB Teacher cognition in university CLIL: linguistic life stories of university CLIL professors / Zanatta, Theresa (Universitat de Barcelona) ; Taula Rodona Internacional TRI-CLIL (2a : 2012 : Bellaterra, Catalunya)
2012.
TRICLIL proceedings: Better CLIL: more opportunities in primary, secondary and higher education., 2012, p. 142-145  
2.
1 p, 3.0 MB Do we choose what we look at or it's our brain that chooses? : A cognitive approach to the relation between visual attention and perception based on advertising stimuli / Astals Serés, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació
This study questions whether, when talking about graphical stimuli (and in particular, advertisements), attention is above the surface of consciousness that leads to a voluntary perception of the existing stimuli; or if attention is an involuntary process so that we perceive a selection of the stimuli our brain has previously chosen. [...]
2011
Workshop on Embodied, Distributed and Extended Cognition. Universitat Autònoma de Barceona, Bellaterra, 2011
2 documents

Documents de recerca 6 registres trobats  
1.
31 p, 975.8 KB Interpreting Accents : An analysis of the cognitive process of interpreting the Scottish accent taking a phonological approach / Alfonso Durbán, Mireia ; Walker, Jonathan, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Nowadays, interpreters are educated and trained to interpret speakers who use the standard version of their native language, e. g. British English or French. By doing this, they are excluding those speakers who, because of geographic differences or contact languages, have a different accent when saying the same thing as a native speaker making it difficult to understand them. [...]
Hoy en día, los intérpretes se forman para poder interpretar a oradores que utilizan la versión estándar de su idioma, como el inglés británico o el francés, dejando así de lado a los otros hablantes del mismo idioma que por diferencias geográficas o idiomas en contacto tienen un acento distinto y que, aunque dicen lo mismo que un hablante de la lengua estándar, es más difícil entenderles. [...]
Avui dia els intèrprets es formen per interpretar a oradors que utilitzen la versió estàndard del seu idioma, com per exemple l'anglès britànic o el francès, sense tenir en compte els altres parlants del mateix idioma que per diferències geogràfiques o idiomes de contacte tenen un accent diferent i que, tot i dir el mateix que un parlant de la llengua estàndard, són més difícils de comprendre. [...]

2018
Grau en Traducció i Interpretació [1202]  
2.
61 p, 1.2 MB Interpretación simultánea : el camino hacia la profesionalización / Domínguez Hernando, Elena ; Stampa García-Ormaechea, Maria Guiomar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
Este TFG se inicia en el estudio académico de la interpretación de conferencias, concretamente en la modalidad de simultánea. Para ello, se empieza siguiendo el recorrido de las investigaciones que se han realizado al respecto a lo largo del siglo XX y se analizan las competencias que deben estar presentes en el perfil de un intérprete. [...]
Aquest TFG s'inicia en l'estudi acadèmic de la interpretació de conferències, concretament en la modalitat de simultània. Amb aquest motiu, es comença seguint el recorregut de les investigacions que s'han realitzat al respecte al llarg del segle XX i s'analitzen les competències que han d'estar presents al perfil d'un intèrpret. [...]
This End of Degree Paper intends to do an academic study about conference interpretation, specifically about simultaneous interpretation. For this purpose, it starts following the path of several investigations carried out during the 20th century. [...]

2016
Grau en Traducció i Interpretació [1202]  
3.
770 p, 4.2 MB El mediador escolar de lectura literaria. Un estudio del espacio de encuentro entre prácticas didácticas, sistemas de creencias y trayectorias personales de lectura / Munita Jordán, Felipe ; Colomer, Teresa, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials
El presente estudio se sitúa en el campo científico de la didáctica de la literatura, interesándose especialmente por la figura del mediador escolar de lectura literaria. En ese marco, el principal objetivo ha sido indagar en las posibles relaciones existentes entre las trayectorias personales de lectura del docente, sus creencias acerca de la literatura y la educación literaria, y las prácticas didácticas que el sujeto moviliza en este ámbito. [...]
This research study, situated in the field of teaching of literature, pays attention to the figure of the literary reading mediator in school settings. Within this frame, its main objective has been to enquire possible relations between personal reading trajectories of teachers, their beliefs about literature and literary education, and their actual practices. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
4.
139 p, 747.2 KB Neurocognición, cognición social y funcionalidad en el trastorno bipolar / Santos López, Josep Manel ; Pousa Tomàs, Esther, dir. ; Obiols Llandrich, Jordi, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Tradicionalmente se había creído que los pacientes diagnosticados de un trastorno bipolar experimentaban una recuperación clínica completa entre los episodios agudos y no padecían una afectación en la funcionalidad general, a diferencia de los pacientes diagnosticados de esquizofrenia. [...]
Traditionally it had been believed that patients diagnosed with bipolar disorder experienced a complete clinical recovery between acute episodes and did not suffer from an impairment in the general functionality, unlike patients diagnosed with schizophrenia. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
148 p, 1.7 MB Diseño, desarrollo y eficacia de una nueva intervención informatizada para el entrenamiento de las habilidades cognitivas y de la cognición social en pacientes con esquizofrenia o trastorno esquizoafectivo de diagnóstico reciente / Fernández Gonzalo, Mª Soledad ; Jodar Vicente, Mercè, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut) ; Pousa Tomàs, Esther, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut
Las personas con esquizofrenia o trastorno esquizoafectivo presentan déficits neuropsicológicos y de la cognición social desde los primeros estadios de la enfermedad. Estas alteraciones se relacionan con el nivel de disfuncionalidad y contribuyen a disminuir la calidad de vida de los pacientes. [...]
People with schizophrenia or schizoaffective disorder show neuropsychological and social cognition deficits since the early stages of the disease. These alterations are related to the level of dysfunction, and contribute to diminish the quality of life of the patients. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
6.
235 p, 2.8 MB Pharmacogenetic mechanisms (COMT and hSERT) modulating deleterious effects of MDMA and cannabis on cognitive performance in drug users / Cuyàs Navarro, Elisabet ; Torre Fornell, Rafael de la, dir. (Institut Municipal d'Investigació Mèdica (Barcelona, Catalunya)) ; Farré Albaladejo, Magí, tutor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Farmacologia, de Terapèutica i de Toxicologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Farmacologia, de Terapèutica i de Toxicologia
La neurotransmissió dopaminèrgica i serotonèrgica al còrtex preforntal i a les regions del sistema límbic són un dels principals substrats cerebrals de les funcions executives (implicades en l'organització i el control) i la regulació emocinal. [...]
The serotonergic and dopaminegic neurotransmission at the prefrontal-cortex and the areas related to the limbic system, are one of the main substrates for the executive functions (involved in different tasks such as organization and control). [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2011  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.