Results overview: Found 11 records in 0.03 seconds.
Articles, 8 records found
Contributions to meetings and congresses, 3 records found
Articles 8 records found  
1.
26 p, 1.4 MB Las construcciones con verbos de afección en ELE : el vacío del enfoque cognitivo en los manuales / Martín-Gascón, Beatriz (Universidad de Córdoba (UCO) - Spain)
Este estudio aborda la problemática que entraña el proceso de enseñanza-aprendizaje de las emociones en las construcciones inversas con verbos psicológicos (p. ej. me gusta) en el aula de Español Lengua Extranjera (ELE). [...]
This study addresses the issue of the teaching-learning process of emotions with reverse psych-verb constructions (e. g. , me gusta 'that pleases me') in the Spanish as a Foreign Language (ELE in the native language acronym) classroom. [...]
Aquest estudi aborda la problemàtica que comporta el procés d'ensenyament-aprenentatge de les emocions en les construccions inverses amb verbs psicològics (p. ex. me gusta) a l'aula d'Espanyol Llengua Estrangera (ELE). [...]
Cette étude aborde la problématique du processus d'enseignement-apprentissage des émotions avec les constructions inversées qui ont un verbe psychologique (p. ex. me gusta 'ça me plaît') dans la classe d'espagnol langue étrangère (ELE dans l'acronyme de la langue maternelle). [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.1015
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 1 (2021) , p. e1015  
2.
25 p, 4.9 MB Prosodic contrast in non-scripted humorous communication / Buján, Marta (Universidad de Valladolid)
En el presente artículo se recogen los resultados de un análisis prosódico de enunciados humorísticos semiespontáneos, extraídos de una muestra de 14 entrevistas del programa The Late Show with Stephen Colbert. [...]
This article presents the results of a prosodic analysis of non-scripted humorous utterances. Humorous utterances have been extracted from a sample of 14 interviews in The Late Show with Stephen Colbert. [...]

2020
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Special Issue (2020) , p. 67-91  
3.
33 p, 387.6 KB Semantic change and intersubjectification : The origin of reprise evidential conditional in Old Catalan / Martines, Josep (Universitat d'Alacant. ISIC-IVITRA.)
The reprise evidential conditional (REC) is nowadays not very usual in Catalan: it is restricted to journalistic language and to some very formal genres (such as academic or legal language), it is not present in spontaneous discourse. [...]
El condicional evidencial de report (CER) no és gaire habitual en català: està restringit al llenguatge periodístic i a alguns registres molt formals (com el llenguatge acadèmic o el legal) i no es troba en el discurs espontani. [...]

2015 - 10.5565/rev/catjl.170
Catalan journal of linguistics, Vol. 14 (2015) , p. 79-111 (Articles)  
4.
21 p, 397.0 KB The Polysemy of the verbs «pegar», «apegar» and «empegar» in Catalan : a synchronic manifestation of semantic change / Ramos, Joan-Rafael (Universitat de València. Departament de Filologia Catalana)
In this paper we study the polysemy that the verbs pegar ('hit/stick'), apegar ('stick') and empegar ('stick') possess today in the Catalan language. First of all, we perform a thorough description of the meanings that each of these verbs have acquired not only in the standard but also in the colloquial language. [...]
En aquest article estudiem la polisèmia que tenen els verbs pegar, apegar i empegar en el català actual. Primer de tot, fem una descripció completa dels significats que han adquirit aquests verbs no tan sols en la llengua estàndard, sinó també en la col·loquial. [...]

2015 - 10.5565/rev/catjl.160
Catalan journal of linguistics, Vol. 14 (2015) , p. 137-157 (Articles)  
5.
20 p, 376.6 KB Competition of synonyms through time : Conceptual and social salience factors and their interrelations / Soares da Silva, Augusto (Catholic University of Portugal. Center of Philosophical and Humanistic Studies)
This paper highlights three theoretical and descriptive insights into synonymy and lexical variation and change: (1) the diachronic development of synonymous forms reveals essential aspects about the nature and motivations of synonymy; (2) the emergence and competition of synonymous forms can either result from conceptual salience factors or from social salience factors; (3) synonym competition sheds light upon processes of language variation and change. [...]
Aquest article se centra en tres observacions teòriques i descriptives sobre la sinonímia, la variació lèxica i el canvi lèxic: (1) el desenvolupament diacrònic de formes sinònimes revela aspectes essencials de la naturalesa i la motivació de la sinonímia; (2) l'aparició de formes sinònimes i de la competició que en resulta es pot deure a factors de rellevància conceptual o de rellevància social; (3) la competició entre sinònims aporta llum als processos de variació i canvi lingüístics. [...]

2015 - 10.5565/rev/catjl.167
Catalan journal of linguistics, Vol. 14 (2015) , p. 199-218 (Articles)  
6.
22 p, 718.3 KB Traducción y metáfora : estudio de metáforas cognitivas del Tribunal Supremo de los Estados Unidos / Vegara Fabregat, Laura (Universidad de Murcia. Facultad de Letras)
En el presente estudio intentamos abundar en varios aspectos de la traducción de la metáfora en el discurso jurídico. Entre dichos aspectos podemos contar aquellos de índole cognitiva, ya que la metáfora en este ámbito, como en muchos otros, no es un mero adorno lingüístico, sino un elemento básico para la transmisión de nociones y de conocimiento (Lakoff y Johnson 1980: 3; Dickerson 1996: 374), en este caso de tipo jurídico. [...]
In this work we will delve into several aspects related to the translation of metaphor within the legal area. Our focus will be on the cognitive side since metaphor in the mentioned professional context, as in many others, is not only a linguistic ornament but an essential tool for the transmission of knowledge (Lakoff and Johnson 1980: 3; Dickerson 1996: 374), more specifically, legal knowledge. [...]

2015
Quaderns : revista de traducció, Núm. 22 (2015) , p. 325-346 (Articles)  
7.
21 p, 235.1 KB Combinatoria léxica y corpus como input / Sánchez Rufat, Anna (Universidad de Córdoba) ; Jiménez Calderón, Francisco (Universidad de Extremadura)
Computer based corpora which have been statistically analyzed have lead to the recognition of frequent lexical sequences (also known as multiword expressions, prefabricated chunks or collocations- in a loose use of the term- as a very important component of language production. [...]
2012
Language design : journal of theoretical and experimental linguistics, Vol. 14, Núm. (2012) , p. 61-81  
8.
21 p, 165.5 KB Persuasión bajo la línea de flotación : investigaciones sobre la vía heurística en los medios de comunicación / Pastor, Lluís (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació) ; Juste, Jordi (Universitat Oberta de Catalunya. Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació)
El artículo realiza un estado de la cuestión de los modelos de persuasión dual en las últimas tres décadas y se centra, en concreto, en las investigaciones sobre la vía heurística en los medios de comunicación. [...]
This article presents the state of the art of research on dual process models in persuasion and explains the development of the area in the last three decades, focusing on works on the heuristic processing route and the media. [...]

2010 - 10.7238/a.v0i40.1144
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 40 (2010) , p. 47-67  

Contributions to meetings and congresses 3 records found  
1.
14 p, 767.1 KB When rainbows have different colours: teaching colour terms in Chinese to Spanish speakers / Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
The aim of this presentation is to offer a new approach towards teaching colour terms in Chinese using cognitive liguistics. After reviewing the state of the art and describing the main characteristics of this new framework, the authors take the colour white as a case study, offering a contrastive analysis between Chinese and Spanish and showing some pedagogical activities carried out in the classroom.
2012
Thinking Colors: Perception, Translation and Representation. Lisboa, Portugal, : 2012  
2.
19 p, 682.7 KB The Cognitive Perspective in Teaching Chinese measure words / Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
This paper aims to show that the teaching and learning of Chinese measure words would not only be better approached from the perspective of cognitive linguistics but should also include relevant discourse and pragmatic information, thus leaving aside the traditional approach that presents them as a mere (and rather annoying) grammar device.
2004
Biennial Conference of the EACS. Heidelberg, Alemanya, 15è : 2004  
3.
14 p, 2.7 MB The Application of cognitive linguistics to TCFL : 白 and 把 as a case study / Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació) ; Casas-Tost, Helena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació)
This presentation proposes taking Cognitive Linguistics as a new approach towards teaching lexical and grammar categories in Chinese taking 白and 把 as case study.
2013
International Conference on Teaching Chinese as a Foreign Language. Hong Kong, Xina, 1r : 2013
2 documents

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.