Results overview: Found 27 records in 0.02 seconds.
Articles, 25 records found
Contributions to meetings and congresses, 2 records found
Articles 25 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
27 p, 285.6 KB Transiciones a la educación posobligatoria en Madrid : el peso de los factores políticos e institucionales / Prieto Egido, Miriam (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Pedagogía) ; Rujas Martínez-Novillo, Javier (Universidad de Burgos)
El presente artículo analiza los condicionantes del acceso a la educación posobligatoria (Bachillerato y Formación Profesional de Grado Medio) en Madrid. Para ello, se basa en el análisis de entrevistas a agentes políticos, educativos y empresariales, de la normativa y de datos de fuentes secundarias. [...]
This paper examines the factors that influence access and choice in post-compulsory education in Madrid (baccalaureate and intermediate vocational training), drawing on an analysis of qualitative interviews with political, educational and corporate agents, as well as education regulations and secondary data. [...]
Aquest article analitza els condicionants de l'accés a l'educació postobligatòria (Batxillerat i Formació Professional de Grau Mitjà) a Madrid. Per fer-ho, es basa en l'anàlisi d'entrevistes a agents polítics, educatius i empresarials, de la normativa i de dades de fonts secundàries. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2777
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 183-209  
2.
23 p, 230.6 KB La heterogeneidad del abandono educativo en las transiciones posobligatorias : itinerarios y subjetividad de la experiencia escolar / Garcia Gracia, Maribel (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Sánchez-Gelabert, Albert (Universidad Autónoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
El artículo explora el abandono educativo en las transiciones posobligatorias desde una perspectiva metodológica longitudinal, con el objetivo de identificar y dimensionar la heterogeneidad de perfiles de alumnado y de itinerarios conducentes al abandono educativo. [...]
L'article explora l'abandó educatiu en les transicions postobligatòries des d'una perspectiva metodològica longitudinal, amb l'objectiu d'identificar i dimensionar l'heterogeneïtat de perfils d'alumnat i d'itineraris conduents a l'abandó educatiu. [...]
This article explores school dropout in post-compulsory education from a longitudinal perspective with the aim of identifying and measuring the heterogeneity of student profiles and educational pathways. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2775
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 235-257  
3.
24 p, 285.6 KB Imaginando futuros distintos : los efectos de la desigualdad sobre las transiciones hacia la educación secundaria posobligatoria en la ciudad de Barcelona / Jacovkis Halperin, Judith (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Manzano, Martí (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las transiciones a la educación secundaria posobligatoria son un momento clave en la trayectoria educativa de los jóvenes. Las decisiones que los llevan a seguir unos u otros estudios son producto de una agencia delimitada por condicionantes estructurales (Furlong, 2009). [...]
Les transicions a l'educació secundària postobligatòria són un moment clau en la trajectòria educativa dels joves. Les decisions que els porten a seguir uns estudis o uns altres són producte d'una agència delimitada per condicionants estructurals (Furlong, 2009). [...]
Transitions to post-compulsory secondary education are a crucial moment in the educational trajectory of young people. The decisions that lead them to pursue different educational alternatives are the product of an agency delimited by structural constraints (Furlong, 2009). [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2773
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 279-302  
4.
16 p, 482.8 KB Los agrupamientos escolares : expectativas, prácticas y experiencias / Castejón Company, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Pàmies Rovira, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup EMIGRA)
El agrupamiento por niveles en el interior de los centros es una estrategia que se practica en numerosos sistemas educativos, a pesar de que se estructuren bajo los principios de la comprensividad. Este es el caso de Cataluña donde, según PISA 2015, un 26% del alumnado está escolarizado en centros de secundaria que agrupan a sus estudiantes por niveles en todas las asignaturas (un 6% en el conjunto de España). [...]
Grouping students by ability inside schools is a strategy that is spread in many educational systems, although they are under the principles of comprehensiveness. This is the case of Catalonia where, according to PISA 2015, 26% of students are enrolled in secondary schools that group their students by ability in all subjects (6% on average in Spain). [...]

2018 - 10.15366/tp2018.32.004
Tendencias pedagógicas, Vol. 32 (2018) , p. 49-64  
5.
17 p, 301.3 KB El alumnado de educación secundaria obligatoria ante la inclusión educativa y la docencia compartida / Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sanahuja Gavaldà, José María (Universidad Autónoma de Barcelona) ; Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona)
La inclusión sigue siendo uno de los mayores retos de la educación que exige de la responsabilidad compartida de todos los agentes educativos. El alumnado, agente participante activo, resulta herramienta clave para el cambio educativo y la construcción y promoción de una escuela inclusiva. [...]
Inclusion continues being one of the educational challenges that requires from educational agents their shared responsibility. Students, as active participant agent, are a key tool for educational changing and building and promoting an inclusive school. [...]

2018 - 10.5944/reop.vol.29.num.3.2018.23318
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), Vol. 29, núm. 3 (2018) , p. 8-24  
6.
20 p, 505.3 KB Alfabetización en salud a través de las competencias / Gavidia Catalán, Valentín (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Garzón Fernández, Anabella (Universidad de Almería. Departamento de Educación) ; Talavera Ortega, Marta (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Sendra Mocholí, Cristina (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials) ; Mayoral García-Berlanga, Olga (Universitat de València. Departament de Didàctica de Ciències Experimentals i Socials)
En este trabajo se presenta una propuesta para la alfabetización en salud a través de la concreción y definición de las competencias que debe adquirir el alumnado durante la Educación Obligatoria. [...]
This paper presents a proposal for health literacy through the specification and definition of the competences that students must acquire during Compulsory Education. Eight areas of health were determined through a Delphi study, identifying the problems or health situations that students must know how to solve, as well as the competences to be developed and the learning contents necessary to face each of these problems. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2628
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 107-126 (Investigaciones Didácticas)  
7.
17 p, 423.1 KB El rol del profesorado de apoyo en el aula regular de un instituto de educación secundaria / Sanahuja Gavaldà, José María (Universidad Autónoma de Barcelona) ; Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Olmos Rueda, Patricia (Universitat Autònoma de Barcelona)
No hay duda de que los procesos de inclusión educativa alcanzan cada vez más a niveles educativos superiores y la educación secundaria no es ajena a esta tendencia. El objetivo de este estudio es analizar el rol del profesorado de apoyo, específicamente proveniente de las unidades de apoyo a la educación especial, desde la perspectiva del profesorado y del alumnado. [...]
There is no doubt that inclusive education processes concern higher education. This tendency is also true for secondary education. This study aims to analyse the role of support teachers, specifically all those who come from special education support units, from the perspective of teachers and students. [...]

2018 - 10.5209/RCED.54608
Revista complutense de educacion, Vol. 29, Núm. 4 (2018) , p. 1041-1057  
8.
22 p, 503.0 KB Disrupción y fracaso escolar. Un estudio en el contexto de la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña / Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este trabajo se centra en la relación entre conductas disruptivas y fracaso escolar. Se realiza un análisis descriptivo de los factores condicionantes, considerando percepciones del profesorado y alumnado. [...]
This work focuses on the relationship between disruptive behavior and school failure. A descriptive analysis of the conditional factors, considering teachers' and students' perceptions is developed. [...]

2019 - 10.15581/004.36.135-155
Estudios sobre educación, Vol. 36 (2019) , p. 135-155  
9.
18 p, 1.5 MB Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España / Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona)
Situación actual de la dirección y gestión de los centros de enseñanza obligatoria en España El artículo presenta una investigación sobre la situación de la dirección y gestión de los centros escolares en España desarrollada en el contexto del primer encuentro internacional de RedAGE (Red de Apoyo a la Gestión Educativa en Iberoamérica). [...]
The article offers a research into the situation of management in the Spanish educational establishments carried out in the context of the RedAGE (Red de Apoyo a la Gestión Educativa en Iberoamérica) first international meeting. [...]

2010
Revista española de pedagogía, Vol. 68 Núm. 247 (Septiembre-Diciembre 2010) , p. 401-406  
10.
12 p, 383.9 KB La dimensión comunitaria como factor de prevención del abandono escolar / Iglesias Vidal, Edgar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Sánchez Romero, Cristina (Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)) ; Castillo Arredondo, Santiago (Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED))
El objetivo del estudio se ha orientado hacia la identificación de los factores de riesgo que generan el abandono escolar de los jóvenes desde una perspectiva comunitaria. Hemos profundizado en el epicentro escolar y su tejido en la comunidad, como instrumento para abordar y superar dichos factores. [...]
The aim of this survey has been directed towards identifying risk factors that generate youth dropouts from a community perspective. We have analysed in depth the fabric and role of the school in the community as an instrument to address and overcome these factors. [...]

2017
Journal for Educators, Teachers and Trainers (JETT), Vol. 8, núm. 1 (2017) , p. 214-225  

Articles : 25 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 2 records found  
1.
16 p, 500.9 KB Person-fit statistics : a useful tool for formative assessment / Fuentes Agustí, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Doval Diéguez, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut) ; Riba i Lloret, M. Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de les Ciències de la Salut) ; Renom Pinsach, Jordi (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa)
The total test scores are interpreted as indicators of the level of proficiency. Even if the test is built with guarantees of content validity, the validity of these interpretations is not guaranteed for all people tested. [...]
2015
EDULEARN. Barcelona, : 2015  
2.
19 p, 1.0 MB La autopercepción de las capacidades de los estudiantes según su origen social / Torrents Vilà, Dani (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball
The paper presented here correspond an analysis of students' beliefs about their abilities in the educational environment. We get a sample of around 2. 000 students studying 4th ESO (last year of compulsory education in Spain) in 2013-14 in Barcelona. [...]
2015
Conferencia Ibérica de Sociología de la Educación. Lisboa, Portugal, 1a : 2015
2 documents

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.