1.
|
13 p, 2.4 MB |
Does collaborative and experiential work influence the solution of real-context estimation problems? A study with prospective teachers
/
Segura, Carlos (Universitat de València) ;
Ferrando, Irene (Universitat de València) ;
Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
Although it is a challenge for primary school teachers, real-context estimation problems can be used as an introduction to mathematical modeling. With this aim, we designed a two-phase activity: in the first phase, 224 prospective teachers developed individual action plans to solve asequence of real-context estimation problems in the classroom; in the second phase, they completed the solution of the same problems working in groups in the real location where the four problems were contextualized. [...]
2023 - 10.1016/j.jmathb.2023.101040
Journal of Mathematical Behavior, Vol. 70 (2023) , article number 101040
|
|
2.
|
18 p, 390.4 KB |
Funciones y escenarios de actuación del profesor universitario. Apuntes para la definición del perfil competencial
/
Ruíz Bueno, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Mas Torelló, Óscar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Navío Gámez, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
Los acelerados cambios que está viviendo nuestra sociedad (globalización, revolución tecnológica, multiculturalidad, incertidumbre valorativa,. . . ) afecta a las instituciones educativas. Estos cambios sociales, junto con la convergencia europea (Espacio Europeo de Educación Superior y Espacio Europeo de Investigación), el cambio de paradigma educativo (ahora centrado en el aprendizaje), el momento revisionista que viven las instituciones socioeducativas (nuevas exigencias de calidad, eficacia, eficiencia,. [...] The accelerated changes that our society is living (globalization, technological revolution, multiculturality, uncertainty valuation) are affecting the educative institutions. These social alterations next to the European convergence (European Space for Higher Education and European Space of Research), the educative paradigm changes (centred in learning), the revisionist moment that the socio-educative institutions are living (new exigencies of quality, effectiveness, efficiency) causes new demands and, in mid term, great amendments at the University. [...]
2008
Revista de la educación superior, Vol. 37 (2) Núm. 146 (2008), p. 115-132
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
22 p, 1.1 MB |
Contexto, indagación y modelización para movilizar explicaciones del alumnado de secundaria
/
Jiménez-Liso, Mª Rut (Universidad de Almería) ;
Delgado, Luis (Universidad de Almería. Grupo Sensociencia) ;
Castillo-Hernández, Francisco José (Universidad de Almería. Grupo Sensociencia) ;
Baños González, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Conectamos investigación y práctica docente con el análisis del diseño de una secuencia que integra la contextualización, indagación, modelización y la evaluación de su efectividad desde las ideas del alumnado que moviliza. [...] In this work we connect research and teaching practice from the analysis of the design of a sequence that integrates contextualization, inquiry, modelling and the evaluation of its effectiveness from the students' ideas it mobilizes The qualitative-interpretative methodology allows the analysis of the teaching practice and the results show that the contextualization in a nearby problem (death of fish and algae in the beach) generates diversity of explanations among the students about the possible causes and coherence in what tests they would need to prove or refute them The search for evidence to detect the real cause of death, in this case by dehydration, offers descriptive knowledge that conditions their explanations, necessary for the designed simulation model for osmosis to make sense for students and be useful for transferring to other contexts.
2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3032
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 1 (2021) , p. 5-25 (Investigaciones Didácticas)
|
|
7.
|
|
8.
|
22 p, 172.6 KB |
Evaluar la calidad del aprendizaje en educación superior : el modelo ECA08 como base para el análisis de evidencias sobre la calidad de la e-A en enseñanza superior
/
Rué, Joan (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Amador Guillem, Miquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Gené Torrabadella, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Química) ;
Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Pividori, María Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Torres-Hostench, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Bosco, Alejandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ;
Armengol, Jesús (Universitat Politècnica de Catalunya) ;
Font Ribas, Antoni (Universitat de Barcelona)
Preguntarse por la calidad del aprendizaje en Educación Superior (E. S. ) no es una cuestión nada simple. Como toda apreciación de naturaleza evaluadora, fundamentalmente depende de los referentes empleados en hacerlo y del modo cómo se realiza. [...] Establishing the quality of learning in higher education is in no way an easy matter. As with any kind of evaluation estimation, it fundamentally depends on the benchmarks used and how it is done, which makes the idea into a complex and controversial concept due to the various different approaches that are possible. [...]
2009 - 10.4995/redu.2009.6241
REDU : revista de docencia universitaria, Vol. 7 Núm. 2 (2009) , p. 1-22
|
|
9.
|
34 p, 448.8 KB |
El turismo o la creación más perfecta y sofisticada del sistema de valores capitalista. Una entrevista a Antonio Miguel Nogués Pedregal
/
Yanes Torrado, Sergio (Universitat Oberta de Catalunya) ;
Travé Molero, Raúl (Ostelea, escuela universitaria de turismo (Madrid))
La pandemia del COVID19 ha mostrado que la industria turística es sumamente frágil ante la emergencia de fenómenos incontrolables. En el caso de España, el cierre de toda actividad ha supuesto una debacle laboral y económica sin precedentes, abriendo también un espacio de disputa acerca de los modos de pensar y hacer del turismo que viene. [...] The COVID-19 pandemic has shown how fragile the tourism industry is facing the emergence of uncontrollable phenomena. In the Spanish case, the closure of all activity has caused an unprecedented labour and economic debacle, which has also opened up a space for dispute over the ways of thinking and doing about the forthcoming tourism. [...]
2020 - 10.5565/rev/periferia.819
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 25 Núm. 3 (2020) , p. 174-207 (Entrevistas)
|
|
10.
|
16 p, 183.0 KB |
Insulti e pragmatica : complessità, contesto, intensità
/
Bazzanella, Carla (Università di Torino)
L'attuale massiccia diffusione di insulti a livello sia micro che macro-sociale è purtroppo evidente a tutti ed è stata analizzata negli anni recenti all'interno di diversi settori di ricerca. Questo contributo presenta un quadro di alcuni elementi che incidono significativamente sulla caratterizzazione di un insulto come atto linguistico e sul suo gradiente di intensità come offesa/violenza o, molto più raramente, come uso scherzoso. [...] L'actual propagació massiva d'insults tant a nivell micro com macrosocial és desafortunadament evident per a tots i ha estat analitzada en els últims anys en diferents sectors de recerca. En aquest article es presenta el panorama d'alguns elements que afecten significativament la caracterització de l'insult com a acte lingüístic i el seu grau d'intensitat com a ofensa/violència o, més rarament, pel seu ús lúdic. [...] The current massive spread of insults at both micro and macro-social level is unfortunately evident to everyone and has been analysed over recent years in various research fields. This article presents an overview of some elements that significantly affect the classification of the insult as a linguistic act and its degree of intensity as an offense/violence or, more rarely, as a playful use. [...] La actual propagación masiva de insultos tanto a nivel micro como macrosocial es desafortunadamente evidente para todos y ha sido analizada en los últimos años en diferentes sectores de investigación. [...]
2020 - 10.5565/rev/qdi.479
Quaderns d'Italià, Vol. 25 (2020) , p. 11-26 (Dossier 1)
|
|