1.
|
|
2.
|
6 p, 163.3 KB |
El lenguaje inclusivo en grafica
/
Tena Parera, Daniel (Universitat Autònoma de Barcelona)
La redacción de un artículo científico pretende difundir, mostrar, compartir, ampliar. . . el conocimiento científico entre la comunidad académica y también hacerlo al conjunto de la sociedad. [...] La redacció d'un article científic pretén difondre, mostrar, compartir, ampliar. . . el coneixement científic entre la comunitat acadèmica i també fer-lo al conjunt de la societat. Sovint, el androcentrismo, les rutines o el simple fet de no atendre els detalls fa que el contingut oculti, inconscientment, el sexe de l'autoria i això minimitza, generalment, la visibilitat de les dones. [...] The writing of a scientific article aims to spread, show, share, expand. . . scientific knowledge among the academic community and also society as a whole. Often, androcentrism, routines or the simple fact of not paying attention to details makes the content unconsciously hide the gender of the author and this generally minimizes the visibility of women. [...]
2022 - 10.5565/rev/grafica.265
Grafica, Vol. 10 Núm. 20 (2022) , p. 85-89 (Opinión)
|
|
3.
|
17 p, 134.2 KB |
La COVID-19, cuando la tragedia se convierte en oportunidad. En busca de una bioética inclusiva
/
Arnau Ripollés, Soledad (Universidad Nacional de Educación a Distancia (Espanya))
En este artículo vamos a reflexionar sobre la situación de las personas con diversidad funcional en tiempos de COVID-19. Esta pandemia actual ha comportado una tragedia sanitaria, social, laboral, educativa y económica. [...] En aquest article reflexionarem sobre la situació de les persones amb diversitat funcional en temps de COVID-19. Aquesta pandèmia actual ha comportat una tragèdia sanitària, social, laboral, educativa i econòmica. [...] In this article we reflect on the situation of people with functional diversity in times of COVID-19. The current pandemic has given rise to a terrible health, social, labor, educational and economic tragedy. [...]
2020 - 10.5565/rev/enrahonar.1309
Enrahonar, Vol. 65 (2020) , p. 99-115 (Articles)
|
|
4.
|
17 p, 176.3 KB |
"A poc a poc i bona lletra" : una anàlisi ètica de la vacuna contra la covid-19 : fabricació, distribució i reticència
/
Cruz Piqueras, Maite (Escuela Andaluza de Salud Pública) ;
Hortal-Carmona, Joaquín (Hospital de Guadix (Granada)) ;
Padilla Bernáldez, Javier (CS Fuencarral (Madrid))
La llegada de una vacuna contra el SARS-CoV-2 que pueda frenar la expansión de la infección se ha postulado como la respuesta definitiva para frenar la pandemia de COVID-19. Lejos de ser una solución libre de conflictos éticos, la introducción de una nueva vacuna en la práctica de la salud pública, y que se haga en una situación de inestabilidad social, política y económica, vuelve a activar la línea de tensión entre el poder de las instituciones, la autonomía de las personas y las dinámicas de los mercados globales. [...] L'arribada d'una vacuna contra el SARS-CoV-2 que pugui frenar l'expansió de la infecció s'ha postulat com la resposta definitiva per frenar la pandèmia de COVID-19. Lluny de ser una solució lliure de conflictes ètics, la introducció d'una nova vacuna en la pràctica de la salut pública, i que es faci en una situació d'inestabilitat social, política i econòmica, torna a activar la línia de tensió entre el poder de les institucions, l'autonomia de les persones i les dinàmiques dels mercats globals. [...] The development of a vaccine against SARS-CoV-2 that can stop the spread of the infection has been postulated as the definitive response to end the COVID-19 pandemic. Far from being free of ethical conflicts, the introduction of a new vaccine in a situation of social, political and economic instability reactivates the tension among institutional power, people's autonomy and the dynamics of global markets. [...]
2020 - 10.5565/rev/enrahonar.1307
Enrahonar, Vol. 65 (2020) , p. 57-73 (Articles)
|
|
5.
|
12 p, 1.4 MB |
Criteris de transcripció per a les obres maragallianes
/
Ardolino, Francesco (Universitat de Barcelona) ;
Casals, Glòria (Universitat de Barcelona) ;
Moreta, Ignasi (Universitat Pompeu Fabra) ;
Quintana, Lluís, 1953- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Una de les qüestions candents de l'ecdòtica catalana és l'acceptació d'uns criteris compartits per al tractament dels textos escrits en el període prefabrià. En aquest article es formula una proposta articulada aplicada a l'obra completa de Joan Maragall, tant en català com en castellà, i extensible a la producció d'altres autors coetanis. [...] One of the burning issues of the Catalan ecdotic is the acceptance of shared criteria for the treatment of texts written in the prefabrian period. This text formulates an articulated proposal applied to the complete work of Joan Maragall, both in Catalan and in Spanish, and extensible to the production of other contemporary authors. [...]
2017
Haidé, Núm. 6 (2017) , p. 129-140
|
|
6.
|
36 p, 183.9 KB |
La ordenación jurídica de los recursos financieros en el Estatuto de Autonomía de Catalunya
/
Arias Abellan, Mª Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Dret Públic i de Ciències Historicojurídiques)
El objeto del artículo es el análisis del sistema de financiación establecido en el Estatuto de Autonomía de Cataluña. El trabajo se centra fundamentalmente en el estudio de las competencias atribuidas a la Generalitat respecto de los ingresos públicos, haciendo especial hincapié en los que provienen de los tributos y de las participaciones por ser los más importantes de entre los que son de su titularidad. [...] L'objecte de l'article és l'anàlisi del sistema de finançament establert en l'Estatut d'autonomia de Catalunya. El treball se centra fonamentalment en l'estudi de les competències atribuïdes a la Generalitat respecte dels ingressos públics, fent especial èmfasi en aquells que provenen dels tributs i de les participacions per ser els més importants d'entre els que són de la seva titulari-tat. [...] This article analyses from the perspective of the constitutional distribution of powers, the new funding system of the Catalan government as established by the 2006 Statute of Autonomy. It focuses on the analysis of those powers on revenues that the 2006 Statute gives to the Catalan government, more specifically on the analysis of the powers on taxes and on the competences for participating in the arising and/or management of central government's taxes. [...]
2008
Revista d'Estudis Autonòmics i Federals, Núm. 6 (2008) , p. 125-160
|
|
7.
|
15 p, 115.3 KB |
Els patrons sintàctics en les novel·les de Jane Austen traduïdes per Jordi Arbonès
/
Marco Borillo, Josep (Universitat Jaume I. Departament de Traducció i Comunicació)
Jordi Arbonès va traduir al català dues de les sis novel·les que conformen el nucli de l'obra de Jane Austen: Persuasió (1988) i L'abadia de Northanger (1991). Totes dues traduccions van veure la llum dins la col·lecció "Clàssics Moderns", d'Edhasa, dirigida aleshores per Francesc Parcerisas. [...] Jordi Arbonès translated into Catalan two of the six novels making up the core of Jane Austen's work: Persuasió (1988) and L'abadia de Northanger (1991). Both translations were published by Edhasa in the "Clàssics Moderns" series, whose General Editor was Francesc Parcerisas. [...]
2018
Quaderns : revista de traducció, Núm. 25 (2018) , p. 71-85 (Dossier. Jane Austen, dos-cents anys després)
|
|
8.
|
18 p, 299.8 KB |
Aprendizaje por competencias (I) : identificación de los perfiles de las competencias adquiridas
/
Via Giménez, Antònia (IES Narcís Monturiol (Barcelona)) ;
Izquierdo i Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo se analiza la aplicación de unidades didácticas en formación profesional (tercer ciclo, química). Estas se diseñaron según un currículo basado en capacidades educativas y nos propusimos identificar los resultados competenciales obtenidos con ellas a partir de la evaluación de las acciones escolares llevadas a cabo. [...] En aquest treball s'analitza l'aplicació d'unitats didàctiques en formació professional (tercer cicle, química). Aquestes es van dissenyar segons un currículum basat en capacitats educatives i ens vam proposar identificar els resultats competencials obtinguts amb elles a partir de l'avaluació de les accions escolars dutes a terme. [...] In this essay we analyze the use of teaching units in Vocational Education (third cycle, Chemistry). The teaching units have been designed according to the syllabuses based on educational abilities. [...]
2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1693
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 3 (2016) , p. 73-90 (Investigaciones Didácticas)
|
|
9.
|
|
10.
|
11 p, 80.2 KB |
Les primeres normes generals de traducció de la Fundació Bernat Metge
/
Franquesa, Montserrat
L'any 1923 la col·lecció de la Fundació Bernat Metge publicava el primer volum dels clàssics grecs i llatins en versió bilingüe. Acabava de néixer un dels projectes editorials catalans de més abast de tots els temps perquè preveia la traducció i publicació de tota la literatura clàssica en tres-cents volums i en deu anys. [...] In 1923 the collection of the Fundació Bernat Metge (Bernat Metge Foundation) published the first volume of the Greek and Latin classics in a bilingual version. The most daring Catalan publishing project of all times had just been born and it planned translating and publishing all the classics in three hundred volumes in only ten years. [...]
2010
Quaderns : revista de traducció, Núm. 17 (2010) , p. 213-223
|
|