Resultados globales: 10 registros encontrados en 0.01 segundos.
Artículos, Encontrados 9 registros
Documentos de investigación, Encontrados 1 registros
Artículos Encontrados 9 registros  
1.
32 p, 209.9 KB Manipularan Walter Benjamin : una altra volta a les Tesis / Pons, Arnau (Instituto de Estudios Críticos (Mèxic))
L'article fa un repàs crític de la recepció de les Tesis de Benjamin a Catalunya a partir de diversos articles de la premsa cultural, a més d'uns quants textos d'especialistes sobre l'obra benjaminiana, tot coincidint amb la publicació recent de tres traduccions al català de l'opuscle «Sobre el concepte d'història», amb motiu del vuitantè aniversari de la mort del filòsof a Portbou.
The article makes a critical review of the reception of Benjamin's Theses in Catalonia based onseveral articles in the cultural press, as well as some texts by specialists on Benjamin's work, coinciding with the recent publication of three Catalan translations of the booklet «On the Concept of History», on the occasion of the 80th anniversary of the death of the philosopher in Port-Bou.

2021 - 10.5565/rev/quaderns.33
Quaderns : revista de traducció, Vol. 28 (2021) , p. 91-121  
2.
28 p, 780.6 KB Estrategias de construcción y de difusión del patrimonio cultural de la ciudad de Grasse (Francia) / Rosati-Marzetti, Chloé (Université Côte d'Azur, LAPCOS)
Con un punto de vista antropológico, este articulo muestra que los mecanismos identitarios de elaboración pueden ser deconstruidos para poner en evidencia el patrimonio cultural en la vida de los individuos. [...]
From an anthropological point of view, the elaboration of identity mechanisms (rooted in monuments and landscapes) can be deconstructed in order to understand the impact of cultural heritage upon its inhabitants' lives. [...]

2021 - 10.5565/rev/periferia.806
Perifèria : revista de recerca i formació en antropologia, Vol. 26 Núm. 1 (2021) , p. 105-132 (Artículos)  
3.
22 p, 776.8 KB Social Networks and Knowledge Transmission Strategies among Baka Children, Southeastern Cameroon / Gallois, Sandrine (Leiden University. Faculty of Archaeology) ; Lubbers, Miranda J.. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural) ; Hewlett, Barry (Washington State University. Department of Anthropology) ; Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
The dynamics of knowledge transmission and acquisition, or how different aspects of culture are passed from one individual to another and how they are acquired and embodied by individuals, are central to understanding cultural evolution. [...]
2018 - 10.1007/s12110-018-9328-0
Human Nature, Vol. 29 (october 2018) , p. 442-463  
4.
13 p, 1014.1 KB Re-examining balinese subaks through the lens of cultural multilevel selection / Brooks, Jeremy (The Ohio State University. School of Environment and Natural Resources) ; Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Burnside, William (National Socio-Environmental Synthesis Center)
Overcoming environmental challenges requires understanding when and why individuals adopt cooperative behaviors, how individual behaviors and interactions among resource users change over time, and how group structure and group dynamics impact behaviors, institutions, and resource conditions. [...]
2018 - 10.1007/s11625-017-0453-1
Sustainability science, Vol. 13, issue 1 (Jan. 2018) , p. 35-47  
5.
13 p, 113.2 KB The European Reception of Jane Austen's Works / Owen, David, 1962- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Anglesa i de Germanística)
This article reviews the reception of Jane Austen's works (principally her six major novels) in Europe, essentially through translation; in keeping with critical consensus, the article proposes that translation is the principal -though not the sole-channel through which Austen's European reception has been consolidated since the early nineteenth century. [...]
Aquest article revisa la recepció de les obres de Jane Austen (especialment les seves sis novel·les més importants) a Europa, principalment per mitjà de la traducció. D'acord amb el consens crític, l'article proposa que -des del principi del segle xix- la traducció és el canal principal, encara que no l'únic, pel qual la recepció europea d'Austen s'ha anat consolidant. [...]

2018
Quaderns : revista de traducció, Núm. 25 (2018) , p. 15-27 (Dossier. Jane Austen, dos-cents anys després)  
6.
13 p, 1.1 MB Children's daily activities and knowledge acquisition : a case study among the Baka from southeastern Cameroon / Gallois, Sandrine (Museum national d'Histoire naturelle) ; Romain, Duda (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Hewlett, Barry (Washington State University. Department of Anthropology) ; Reyes-García, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals)
The acquisition of local knowledge occurs through complex interactions between individual and contextual characteristics: as context changes, so it changes the acquisition of knowledge. Contemporary small-scale societies facing rapid social-ecological change provide a unique opportunity to study the relation between social-ecological changes and the process of acquisition of local knowledge. [...]
2015 - 10.1186/s13002-015-0072-9
Journal of ethnobiology and ethnomedicine, Vol. 11 (Dec. 2015) , art. 86  
7.
9 p, 633.8 KB Language extinction and linguistic fronts / Isern, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Prehistòria) ; Fort, Joaquim (Universitat de Girona. Departament de Física)
Language diversity has become greatly endangered in the past centuries owing to processes of language shift from indigenous languages to other languages that are seen as socially and economically more advantageous, resulting in the death or doom of minority languages. [...]
2014 - 10.1098/rsif.2014.0028
Journal of the Royal Society Interface, Vol. 11, issue 94 (May 2014)  
8.
13 p, 81.2 KB Los juegos de crianza y el holding corporal / Ruiz, Analia (Universidad de Buenos Aires)
El objetivo de este trabajo es destacar la importancia de las primeras interacciones madrebebé como elemento constitutivo del ser humano, subrayando la importancia de los primeros juegos que se desarrollan desde un estado de proximidad física y afectiva entre ambos y que han sido denominados «juegos de crianza» (Calmels, 2001). [...]
L'objectiu d'aquest treball és destacar la importància de les primeres interaccions marenadó com a element constitutiu de l'ésser humà, subratllant la importància dels primers jocs que es desenvolupen des d'un estat de proximitat física i afectiva entre ambdós i que han estat denominats «jocs de criança». [...]
The aim of this study is to highlight the importance of the first mother-baby reactions as a constituent element of the human being, underlying the importance of the first games that are developed from a state of physical and affective proximity between both and that have been called «nurturing games». [...]

2010 - 10.5565/rev/educar.93
Educar, Núm. 45 (2010) , p. 37-49  
9.
26 p, 155.5 KB Explorant les possibilitats transformatives de la pràctica educativa : el coneixement antropològic aplicat a la formació de mestres / Soto Marata, Pepi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Durant dos cursos escolars s'ha dut a terme un procés de formació de mestres per a la millora de les relacions interculturals a l'escola, mitjançant seminaris, a tres centres d'Educació Infantil i Primària públics de Catalunya. [...]
A lo largo de dos cursos escolares se llevó a cabo un proceso de formación de maestros, mediante seminarios, en tres centros públicos de Educación Infantil y Primaria de Cataluña, con el objetivo de mejorar las relaciones interculturales en la escuela. [...]
A program of teacher's trainning has been developed in three public elementary and primary schools, in a period of two years. The main goal was to improve intercultural relationships in school. The sociol-antropological app roach and the consideration that each member of the group is a cultural subjectect a r e the new features of this p roposal, which has let the transformation of the socio-cultural relationships and the educational task in minority grops with isolation risks.

1999 - 10.5565/rev/educar.341
Educar, N. 24 (1999) , p. 131-155  

Documentos de investigación Encontrados 1 registros  
1.
512 p, 2.7 MB Rethinking "Educació Lliure" An ethnographic and anthropological study of three alternative schools and educational projects in contemporary Catalonia / Menegaki, Maria ; Ballestín González, Beatriz, dir. ; Soto Marata, Pepi, dir. ; Rodríguez García, Dan, dir.
Esta tesis doctoral es un estudio etnográfico y antropológico sobre las escuelas y los proyectos educativos alternativos en la Cataluña contemporánea a partir de tres casos, una escuela privada, una escuela pública y un proyecto educativo autogestionado. [...]
Τhis PhD thesis is an ethnographic and anthropological study of alternative schools and educational projects in contemporary Catalonia based on three cases, a private school, a public school, and a self-managed educational project. [...]

2021  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.