1.
|
88 p, 5.5 MB |
The Cultural ecohydrogeology of Mediterranean-climate cprings : a global review with case studies
/
Pascual, Roger (Societat Catalana de Ciències per a la Conservació de la Biodiversitat) ;
Piana, Lucia (Università di Bologna. Dipartimento di Scienze Biologiche, Geologiche e Ambientali) ;
Bhat, Sami Ullah (University of Kashmir. Department of Environmental Science) ;
Fidel Castro, Pedro (Universitat de les Illes Balears) ;
Corbera, Jordi (Institució Catalana d'Història Natural. Delegació de la Serralada Litoral Central) ;
Cummings, Dion (University of Western Australia) ;
Delgado, Cristina (Universidade de Vigo. Departamento de Ecoloxía e Bioloxía Animal) ;
Eades, Eugene (University of Western Australia) ;
Fensham, Roderick J. (The University of Queensland. School of Biological Sciences) ;
Fernández-Martínez, Marcos (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Ferreira, Verónica (Universidade de Coimbra. Centro de Ciências do Mar e do Ambiente) ;
Filippini, Maria (Università di Bologna. Dipartimento di Scienze Biologiche, Geologiche e Ambientali) ;
García Pérez, Guillermo (Societat Catalana de Ciències per a la Conservació de la Biodiversitat) ;
Gargini, Alessandro (Università di Bologna. Dipartimento di Scienze Biologiche, Geologiche e Ambientali) ;
Hopper, Stephen D. (University of Western Australia. School of Biological Sciences) ;
Knapp, Lynette (University of Western Australia) ;
Lewis, Ian D. (Austràlia Meridional. Department for Environment and Water) ;
Peñuelas, Josep (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Preece, Catherine (Institut d'Investigació i Tecnologia Agroalimentàries) ;
Resh, Vincent H. (University of California. Department of Environmental Science, Policy & Management) ;
Romero, Estela (Centre de Recerca Ecològica i d'Aplicacions Forestals) ;
Samraoui, Boudjéma (University of Annaba. Department of Biology) ;
Samraoui, Farrah (University of Annaba. Department of Biology) ;
Segadelli, Stefano (Emília-Romanya (Itàlia). Servizio Geologico, Sismico e dei Suoli) ;
Seiler, Hallie (Zurich University of Applied Sciences. Institute of Natural Resource Science) ;
Skoulikidis, Nikolaos Th. (Hellenic Center for Marine Research. Institute of Marine Biological Resources and Inland Waters) ;
Solak, Cüneyt N. (Kütahya Dumlupınar University. Department of Biology) ;
Solé Herce, Jaume (Societat Catalana de Ciències per a la Conservació de la Biodiversitat) ;
Villholth, Karen G. (Water Cycle Innovation) ;
Wani, Huma Khurshid (University of Kashmir. Department of Environmental Science) ;
Cantonati, Marco (University of Bologna. Department of Biological, Geological and Environmental Sciences) ;
Stevens, Lawrence E. (Springs Stewardship Institute)
Cultures in Mediterranean climate zones (MCZs) around the world have long been reliant on groundwater and springs as freshwater sources. While their ecology and cultural sustainability are recognized as critically important, inter-relationships between springs and culture in MCZs has received little attention. [...]
2024 - 10.20944/preprints202401.1035.v1
2 documents
|
|
2.
|
20.3 MB |
La formación inicial de maestros en contextos de diversidad cultural : aportaciones desde la didáctica de la Geografía
/
Barroso Hortas, Maria João ;
Santisteban, Antoni, dir.
Aquest estudi està orientat a la formació inicial del professorat de ciències socials i geografia, afrontant els reptes que s'enfronten a les seves classes del segle XXI, que es caracteritzen per la diversitat cultural i que representen una oportunitat per reflexionar, amb l'objectiu d'obrir camins d'acció educativa compromesos amb la democràcia, l'equitat i la justícia social. [...] Este estudio se orienta hacia la formación inicial de profesores de ciencias sociales y geografía, atendiendo a los desafíos a los que se enfrentan en sus clases del siglo XXI, que se caracterizan por la diversidad cultural y que representan una oportunidad sobre la que conviene reflexionar, con el objetivo de abrir caminos a la acción educativa comprometida con la democracia, la equidad y la justicia social. [...] This study focuses in the initial teachers training of social sciences - geography, taking into account the challenges faced in their 21st century classes, which are characterized by cultural diversity and which represents an opportunity to reflect, with the aim of opening paths to an educational action committed to democracy, equity and social justice. [...]
2023
|
|
3.
|
|
4.
|
|
5.
|
|
6.
|
68 p, 1.5 MB |
La traducción de videojuegos : análisis traductológico de Overwatch 2
/
Sentís Sánchez, Javier ;
Rubio Carbonero, Gema, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Traducció i d'Interpretació
El siguiente análisis traductológico se aplica sobre el videojuego Overwatch 2 en español. Los objetivos de este trabajo son realizar un análisis de traducción de una selección de referencias culturales, de la adaptación de los diferentes dialectos y acentos de los personajes del juego, así como llevar a cabo un análisis de traducción de nombres y otra fraseología que aparece por ejemplo en las líneas de diálogo del videojuego. [...] La següent anàlisi traductològica s'aplica al videojoc Overwatch 2 en castellà. Els objectius d'aquest treball són elaborar una anàlisi de traducció d'una selecció de referències culturals, de l'adaptació dels diferents dialectes i accents dels personatges del joc, així com dur a terme una anàlisi traductològica dels noms i altra fraseologia que apareix per exemple a les línies de diàleg del videojoc. [...] The following translation analysis is applied to the game Overwatch 2 in Spanish. The objectives of this work are to carry out a translation analysis of a selection of cultural references, the adaptation of the different dialects and accents of the main characters in the game, as well as to carry out a translation analysis of names and other phraseological elements that appear, such as dialogue elements. [...]
2023 Grau en Traducció i Interpretació [1204]
|
|
7.
|
4.1 MB |
Les peintres français, néerlandais et allemands dans la couronne d'Aragon du règne de Jean Ier à celui de Ferdinand le Catholique (1387-1516)
/
Espin, Elsa ;
Lorentz, Philippe, dir. ;
Cornudella i Carré, Rafael, dir.
Aquesta tesi doctoral se centra en els pintors francesos, neerlandesos i alemanys actius als territoris ibèrics de l'antiga Corona d'Aragó entre el regnat de Joan I i el de Ferran el Catòlic, és a dir, entre el 1387 i el 1516. [...] Esta tesis doctoral se centra en los pintores franceses, neerlandeses y alemanes activos en los territorios ibéricos de la antigua Corona de Aragón entre el reinado de Juan I y el de Fernando el Católico, es decir, entre 1387 y 1516. [...] La présente thèse doctorale s'intéresse aux peintres français, néerlandais et allemands présents dans les territoires ibériques de l'ancienne couronne d'Aragon du règne de Jean Ier à celui de Ferdinand le Catholique, soit des années 1387 à 1516. [...] This PhD thesis examines French, Netherlandish and German painters active in the Iberian territories of the ancient Crown of Aragon, from the reign of John Ist to Ferdinand the Catholic, id est 1387 to 1516. [...]
2022
|
|
8.
|
55 p, 1.1 MB |
From Policies to Practices. Intercultural Education in Schools in Barcelona
/
Rodriguez i Moner, Helena ;
Levatino, Antonina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Facultat de Ciències de l'Educació
El punt de partida d'aquest projecte és l'existència i la creixent prevalença d'una societat culturalment i ètnicament diversa, que requereix, entre altres coses, un enfocament educatiu adequat. Dins el marc legislatiu, l'educació intercultural és reconeguda com el model pedagògic més adequat per promoure la inclusió, la convivència i la cohesió social. [...] El punto de partida de este trabajo es la existencia y creciente prevalencia de una sociedad cultural y étnicamente diversa, lo que requiere, entre otras cosas, de una respuesta educativa adecuada. En el marco legislativo, la educación intercultural es reconocida como el modelo pedagógico más adecuado para promover la inclusión, la convivencia y la cohesión social. [...] The starting point of this project is the existence and growing prevalence of a culturally and ethnically diverse society, which requires, among other things, an appropriate educational approach. Within the legislative framework, intercultural education is recognized as the pedagogical model best suited to promote inclusion, coexistence, and social cohesion. [...]
Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023 Grau en Educació Primària [1140]
|
|
9.
|
|
10.
|
4.0 MB |
Reescrituras femeninas de Nü Wa en la web : metamorfosis y apropiaciones de la Gran Diosa
/
Xu, Tiantian ;
García López, María del Mar, dir. ;
Kozlova Mikurova, Inna, dir.
Aquesta investigació examina un espai d'escriptura narrativa que, tot i comptar amb nombrosos adeptes a tot el món, continua sent molt poc estudiat. En pocs anys, les ficcions xineses amb continguts sexuals que es dirigeixen a un públic de lectores han esdevingut un dels productes més rendibles de la indústria cultural. [...] Esta investigación examina un espacio de escritura narrativa que, a pesar de contar con numerosos adeptos en todo el mundo, sigue siendo muy poco estudiado. En pocos años, las ficciones chinas con contenidos sexuales que se dirigen a un público de lectoras se han convertido en uno de los productos más rentables de la industria cultural. [...] This research is concerned primarily with a narrative writing space that, despite many followers around the world, it is still largely under-studied. Within a few years, Chinese novels with sexual content targeting readers have become one of the most profitable products in the cultural industry. [...]
2022
|
|