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1.
14 p, 309.1 KB Contribuições dos Estudos sobre Deficiência para atuação de psicólogas(os) na Política de Assistência Social Brasileira / Panisson, Gelson (Universidade Federal de Santa Catarina) ; Gesser, Marivete (Universidade Federal de Santa Catarina) ; Gomes, Marcela de Andrade (Universidade Federal de Santa Catarina)
Neste ensaio, apresentamos contribuições dos Estudos sobre Deficiência para a construção de práticas psicossociais voltadas à garantia dos direitos humanos na Política de Assistência Social. [...]
In this essay, we present contributions from Disability Studies to the construction of psychosocial practices aimed at guaranteeing human rights in Brazilian Social Assistance Policy. By addressing disability critically, among the contributions of this field of study to the practice of psychologists, we highlight: a) criticism of the biomedical model and the deconstruction of logics that produce exclusion of people who diverge from the normative standard; b) the understanding of disability as a category of analysis, based on an intersectional and political perspective; c) the criticism of ableism and its effects on the marginalization of people deviant from the ideal of normality; d) ethics of care and notions of dependence and interdependence as guiding principles of the Social Assistance Policy. [...]

2018 - 10.5565/rev/qpsicologia.1458
Quaderns de psicologia, Vol. 20 Núm. 3 (2018) , p. 221-234 (Artículos)  
2.
12 p, 473.8 KB Instrumentos para la valoración de necesidades en el aula de música con alumnado con sordera / Lafuente Carrasco, Álvaro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Jurado de los Santos, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los avances en tecnología auditiva de los últimos años facilitan mejoras en los procesos de inclusión del alumnado con sordera en el aula de música. Por ello es preciso dotar al profesorado de herramientas, recursos y estrategias para garantizar el acceso, la participación y el logro de todo el alumnado. [...]
Last advances in auditory technology facilitate improvements in the inclusion processes of hearing-impaired students in the music class. Therefore, it is necessary to provide teachers with tools, resources and strategies to guarantee access, participation and achievement for all students. [...]

2018 - 10.14201/scero20184932738
Siglo Cero, Vol. 49, núm. 3 (2018) , p. 27-38  
3.
10 p, 162.4 KB Determinantes psicosociales y deportivos de la intención de continuar la participación en la práctica deportiva y la competición en atletas con discapacidad / Navarrón Vallejo, Estefanía (Universidad de Granada. Facultad de Psicología) ; Godoy-Izquierdo, Débora (Universidad de Granada. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico) ; Jiménez Torres, Manuel G. (Universidad de Granada. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico) ; Ramírez Molina, María J. (Universidad de Granada. Facultad de Psicología) ; González Hernández, Juan (Universidad de Granada. Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico)
Las experiencias de flow, la competencia deportiva percibida y la pasión han sido relacionadas con la adherencia a la práctica deportiva y el rendimiento en deportistas sin discapacidad, pero existe escasa evidencia de ello en el deporte adaptado. [...]
Experiences of flow, perceived athletic competence and passion have been linked to sport engagement and performance among non-disabled athletes, but there is little evidence in the case of disabled athletes. [...]
As experiências de flow, a competência esportiva percebida e a paixão foram relacionadas à aderência ao esporte e o desempenho em atletas sem deficiência, mas há pouca evidência disso em o esporte adaptado. [...]

2018
Revista de psicología del deporte, Vol. 27 Núm. 2 (2018) , p. 107-116 (Artículos)  
4.
6 p, 113.1 KB A bioecological perspective of human development on autonomy of an athlete with intellectual disability / Pedrinelli, Verena J. (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil)) ; Rodrigues, Graciele M. (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil)) ; Campos, Carolina (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil)) ; de Almeida, Flávia R. (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil)) ; Polito, Luis F. T. (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil)) ; Brandão, Maria Regina F. (Universidade São Judas Tadeu (São Paulo, Brasil))
El objetivo de ese estudio fue investigar los elementos que favorecen la autonomía en la vida de deportistas de natación con discapacidad intelectual, desde la perspectiva de la teoría bioecológica del desarrollo humano. [...]
This study's aim was to investigate elements that foster autonomy in the life of a swimming athlete with intellectual disability, under the perspective of the bioecological theory of human development. [...]
O objetivo deste estudo foi investigar os elementos que favorecem a autonomia na vida de atletas de natação com deficiência intelectual, sob a perspectiva da teoria bioecológica do desenvolvimento humano. [...]

2018
Revista de psicología del deporte, Vol. 27 Núm. 4 (2018) , p. 9-14 (Monográficos)  
5.
6 p, 84.9 KB A formação de conceitos em Ciências Naturais por alunos com deficiência intelectual / De Carvalho Rutz da Silva, Sani (Universidade Tecnológica Federal do Paraná) ; Midori Shimazaki, Elsa (Universidade Estadual de Maringá) ; Menegassi, Renilson José (Universidade Estadual de Maringá) ; Mamcasz-Viginheski, Lúcia Virginia (Faculdade Guairacá. Colegiado de Matemática)
Objetiva analisar uma experiência de ensino em formação de conceitos científicos em Ciências Naturais em alunos com deficiência intelectual. O estudo fundamenta-se na perspectiva histórico-cultural. [...]
2017
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2017) , p. 1203-1208  
6.
6 p, 185.6 KB Uma proposta de metodologia de ensino de física em turmas que possuem alunos com deficiência intelectual / Santos da Silva, Pedro Paulo (Instituto Federal do Pará) ; Barrera Kalhil, Josefina (Universidade do Estado do Amazonas)
O objetivo deste artigo é propor uma metodologia de ensino de Física que atenda aos alunos com Deficiência Intelectual (DI) e contribua com o processo de inclusão escolar. A pesquisa foi desenvolvida em três escolas de ensino médio que possuem turmas em que alunos com DI estavam presentes. [...]
2017
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2017) , p. 4191-4196  
7.
7 p, 300.7 KB Satisfacción vital, autodeterminación y práctica deportiva en las personas con discapacidad intelectual / García Moltó, Amelia (Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología) ; Ovejero Bruna, Mercedes (Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología)
En este artículo se analiza la relación entre la práctica deportiva, la satisfacción vital y la autodeterminación en un grupo de 74 personas con discapacidad intelectual, de las cuales 42 practican alguna actividad deportiva con regularidad y 32 no practica ningún deporte. [...]
In this article, the influence of sport practice on self-determination and life satisfaction is analysed in a sample of 74 people with intellectual disability, 42 practiced sport with regularity and 32 participants did not practice sport. [...]
Este artigo discute a relação entre esportes, satisfação com a vida e auto-determinação de um grupo de 74 pessoas com deficiência intelectual é analisado, dos quais 42 prática algum esporte regularmente e 32 não praticam qualquer desporto. [...]

2017
Revista de psicología del deporte, Vol. 26 Núm. 2 (2017) , p. 13-19 (Artículos)  
8.
16 p, 211.9 KB Making sense of ESOL policy : tutor perspectives / Courtney, Clare (University of Manchester)
This paper explores tutor perspectives on ESOL (English for Speakers of Other Languages) learners in the UK. Government policy towards ESOL is increasingly driven by an ideology in which citizenship is conflated with the acquisition of English language skills. [...]
Aquest article explora el punt de vista de professors vers parlants d'altres llengües (ESOL en anglès) al Regne Unit. Les polítiques governamentals cap a la provisió de ESOL estan cada vegada més guiades per una ideologia en la qual l'adquisició de nacionalitat està barrejada amb l'adquisició d'habilitats en anglès. [...]
Este artículo explora el punto de vista de profesores con respecto a hablantes de otras lenguas (ESOL en inglés) en el Reino Unido. Las políticas gubernamentales hacia la provisión de ESOL están cada vez más guiadas por una ideología en la cual la adquisición de nacionalidad está mezclada con la adquisición de habilidades en inglés. [...]
Cet article explore les perspectives des éducateurs sur les apprenants d'ESOL (anglais pour les locuteurs d'autres langues) au Royaume-Uni. La politique gouvernementale envers ESOL est de plus en plus guidée par une idéologie dans laquelle la citoyenneté est confondue avec l'acquisition de compétences en langue anglaise. [...]

2017 - 10.5565/rev/jtl3.730
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 10 Núm. 2 (may-june 2017) , p. 25-40 (Articles)  
9.
7 p, 557.5 KB A inclusão no Museu de Zoologia da USP : recursos educativos especiais / Lourenço, Márcia Fernandes (Universidade de São Paulo (Brasil). Museu de Zoologia)
Governo e sociedade discutem a inclusão das pessoas com deficiência. Em 2011 a OMS mostrou que mais de 1 bilhão de pessoas enfrentam barreiras em suas vidas. Elas incluem discriminação, cuidados com a saúde, serviços de reabilitação e de educação insuficientes, informação e cultura inadequadas. [...]
2013
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2013) , p. 1220-1226 (Innovacions didàctiques)  
10.
18 p, 253.3 KB Evaluación en el desarrollo en atención temprana / Costas i Moragas, Carme (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Clínica i de la Salut)
En el ámbito de la atención temprana, la evaluación del desarrollo consiste en la estimación de las competencias y limitaciones del niño, con una doble finalidad: detectar posibles alteraciones o déficit y proporcionar a sus padres o cuidadores, unas pautas de intervención adecuadas. [...]
Assessing development in early intervention consists of an estimation of the child's competences and limitations. The aims are twofold: to detect possible disturbances and to provide the parents or carers with the appropriate guidelines for intervention. [...]

2009
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Núm. 65 (agosto 2009) , p. 39-56  

Artículos : Encontrados 16 registros   1 - 10siguiente  ir al registro:
Documentos de investigación Encontrados 9 registros  
1.
63 p, 13.4 MB Una penitència discapacitada / Barba Codina, Gabriel ; Gallego Ayala, Juana, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de la Comunicació
Hi ha prop d'un centenar de persones amb discapacitat intel·lectual i del desenvolupament complint condemna en centres penitenciaris catalans. La Justícia disposa de pocs mecanismes per protegir-los durant el judici, així que les presons s'han d'adaptar a les necessitats d'un col·lectiu que es troba en una situació d'especial vulnerabilitat. [...]
Hay cerca de un centenar de personas con discapacidad intelectual y del desarrollo cumpliendo condena en centros penitenciarios catalanes. La Justicia dispone de pocos mecanismos durante el juicio, así que las prisiones se tienen que adaptar a las necesidades de un colectivo que se encuentra en una situación de especial vulnerabilidad. [...]
There are about a hundred people with intellectual disabilities serving sentences in Catalan prisons. However justice has few mechanisms to protect them during the trial, they must adapt to the needs of a collective that is in a particularly vulnerable situation. [...]

2017
Graduat o Graduada en Periodisme [971]  
2.
127 p, 1.3 MB Nivells de vitamina D en gestants del nostre medi: principals factors determinants i resultats perinatals / Rodríguez Vicente, Àgueda, autor ; Payá Panadés, Antonio, supervisor acadèmic ; Morales Bartolomé, Eva, supervisor acadèmic ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pediatria, d'Obstetrícia i Ginecologia i de Medicina Preventiva
INTRODUCCIÓ: La deficiència de vitamina D és un problema de salut pública a nivell mundial amb importants conseqüències clíniques potencials. Tot i això, la majoria de països encara no disposen de dades a nivell poblacional, sobretot en referència a població gestant. [...]
INTRODUCTION: vitamin D deficiency is a public health concern in terms of potential clinical effects. However, there is little population-based data available to quantify the degree of vitamin D insufficiency and deficiency in pregnant women in most countries. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016  
3.
315 p, 3.4 MB Neuropsicología del trastorno del desarrollo intelectual con y sin origen genético / Esteba i Castillo, Susanna ; Caixàs i Pedragós, Assumpta, dir (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Deus Yela, Juan, dir ; Peña-Casanova, J. (Jordi) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
4.
232 p, 8.2 MB Array CGH com a primera opció per al diagnòstic genètic postnatal / Castells Sarret, Neus ; Plaja Rustein, Alberto, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia) ; Miró, Rosa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia
La citogenètica convencional detecta un 3-5% dels pacients amb retard global del desenvolupament / discapacitat intel·lectual (RGD / DI) i / o malformacions congènites (MC). L'amplificació de sondes múltiples dependents de lligació (MLPA) permet incrementar la taxa diagnòstica entre 2,4-5,8%. [...]
Conventional cytogenetics diagnoses 3-5% of patients with unexplained developmental delay / intellectual disability (DD / ID) and / or multiple congenital Anomalies (MCA). Multiplex ligation probes Amplification (MLPA) increases diagnostic rate between 2. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
1 p, 759.3 KB Wernicke-Korsakoff Syndrome : pathophysiology in alcoholics / Martí Alba, Neus ; Ortiz de Pablo, Jordi, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i Biologia Molecular) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Biociències
2015
Graduat o Graduada en Ciències Biomèdiques [832]  
6.
1 p, 1.4 MB TALEN-based gene correction for ornithine transcarbamylase dificiency in Spfash mice / Sánchez Moreno, Xavier ; Bosch i Merino, Assumpció, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Biociències
2014
Graduat o Graduada en Biotecnologia [815]  
7.
161 p, 5.7 MB Dèficit de vitamina D entre la gent gran. Estudi epidemiològic i conseqüències clíniques associades / Vaqueiro Subirats, Montserrat ; Almirall Daly, Jaume, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Baré i Mañas, Marisa, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pediatria, d'Obstetrícia i Ginecologia i de Medicina Preventiva) ; Segura, Ferran, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina
La tesi titulada "Dèficit de vitamina D entre la gent gran. Estudi epidemiològic i conseqüències clíniques associades", es presenta estructurada en tres articles originals dins la mateixa línea, realitzats en una mostra representativa de la població ambulatòria major de 64 anys de la nostra àrea. [...]
The thesis entitled "Vitamin D deficiency among the elderly. Epidemiological and clinical consequences associated ", is organized in three original and related articles, carried on in a representative sample of the patient population over age 64 in our area. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2012  
8.
121 p, 2.0 MB Hipovitaminosis D y obesidad mórbida : efectos de la cirugía bariátrica / Sánchez Hernández, Juan A. ; Pérez Pérez, Antonio, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Leiva, Alberto de, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina)
Los datos disponibles sobre el estado de la vitamina D en el paciente con obesidad mórbida son escasos hasta la fecha y poco clarificantes, ya que casi siempre se ha relacionado esta insuficiencia con la cirugía bariátrica, sin considerar que esta hipovitaminosis D ya pueda preceder a la cirugía. [...]
There is scarce and flawed data regarding vitamin D status in morbidly obese patients. More often than not, vitamin D deficits have been linked with bariatric surgery not considering that the deficit may well precede surgery. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2007  
9.
109 p, 400.5 KB Importancia del fenotipo de la [alfa]1-antitripsina en las manifestaciones clínicas y en el pronóstico de las enfermedades sistémicas autoinmunes / Jiménez Moreno, Francesc Xavier ; Vilardell Tarrés, Miquel, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina) ; Selva O'Callaghan, Albert, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Medicina)
El déficit de a1 -antitripsina (a-1-AT) es una enfermedad hereditaria relativamente frecuente que se caracteriza clásicamente por una reducción de los valores séricos de a-1-AT, y por la presencia de enfisema pulmonar y hepatopatía. [...]
The a1-antitrypsin deficiency is a relatively frequent hereditary disease characterized by the reduction of plasma levels of a1-antitrypsin (a1-AT) and the presence of emphysema and liver disease. a1-AT gene mutations motivate the inability to produce and secrete normal amounts of a1-AT. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2003
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