Results overview: Found 9 records in 0.02 seconds.
Articles, 9 records found
Articles 9 records found  
1.
20 p, 711.7 KB Puntos de no-derivabilidad de una función y su importancia en la comprensión del concepto de derivada / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla)
Este estudio analiza la importancia del tratamiento de puntos de no-derivabilidad en la tematización del esquema de derivada. Para ello, se consideró el marco propuesto por la teoría APOE, a través del uso y conexiones lógicas que los estudiantes universitarios establecen entre los elementos matemáticos y los modos de representación cuando resuelven tareas sobre derivada. [...]
This study analyzes the importance of the treating non-derivability points in addressing the derivative schema. To do this, we have considered the framework proposed by APOS theory, through the use and logical connections that university students established between mathematical elements and representation modes when solving tasks on derivative concept. [...]

2018 - 10.1590/S1678-4634201844181974
Educação e Pesquisa, Vol. 44, núm. 1 (2018) , e181974  
2.
22 p, 855.3 KB Identificación y caracterización de los subniveles de desarrollo del esquema de derivada / Fuentealba, Claudio (Universidad Austral de Chile. Facultad de Ciencias de la Ingeniería) ; Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Sánchez-Matamoros, Gloria (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de la Matemática)
Los resultados de investigaciones relacionadas con el aprendizaje del concepto de derivada constatan que su comprensión resulta muy compleja y que una cantidad significativa de estudiantes solo logra una construcción parcial del concepto. [...]
The results of the research related to the learning process of the derivative notion show that its understanding is very complex and that only a significant number of students acquire a partial comprehension of the concept. [...]

2019 - 10.5565/rev/ensciencias.2518
Enseñanza de las ciencias, Vol. 37 Núm. 2 (2019) , p. 63-84 (Investigaciones Didácticas)  
3.
24 p, 4.0 MB ¿Cómo son los apuntes de matemáticas de un estudiante? Influencia de los elementos matemáticos y sus relaciones / Arce Sánchez, Matías (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática) ; Conejo Garrote, Laura (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática) ; Ortega del Rincón, Tomás (Universidad de Valladolid. Departamento de Didáctica de las C. Experimentales, Sociales y de la Matemática)
Esta investigación se desarrolla en tres clases de primero de bachillerato con una metodología tradicional. En ella, comparamos los diferentes tipos de elementos y relaciones expuestos por los docentes con los apuntes que los estudiantes escriben en sus cuadernos. [...]
Aquesta recerca es desenvolupa en tres classes de primer de batxillerat amb una metodologia tradicional. En ella, comparem els diferents tipus d'elements i relacions exposats pels docents amb les anotacions que els estudiants escriuen en els seus quaderns. [...]
This research has been developed in three classrooms of high school students (16- 17 years old) with a traditional methodology. We have compared the different kinds of elements and relations presented by the teachers with the notes written by the students in their notebooks. [...]

2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1706
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 1 (2016) , p. 149-172 (Investigaciones Didácticas)  
4.
64 p, 364.9 KB Uniformization of triangle modular curves / Bayer Isant, Pilar (Universitat de Barcelona. Facultat de Matemàtiques) ; Travesa Grau, Arturo (Universitat de Barcelona. Facultat de Matemàtiques)
In the present article, we determine explicit uniformizations of modular curves attached to triangle Fuchsian groups with cusps. Their Hauptmoduln are obtained by integration of non-linear differential equations of the third order. [...]
2007 - 10.5565/PUBLMAT_PJTN05_03
Publicacions matemàtiques, Vol. Extra (2007) , p. 43-106  
5.
37 p, 488.1 KB Potential maps, Hardy spaces, and tent spaces on special Lipschitz domains / Costabel, Martin ; McIntosh, Alan ; Taggart, Robert J.
Suppose that Ω is the open region in ℝn above a Lipschitz graph and let d denote the exterior derivative on ℝn. We construct a convolution operator T which preserves support in Ω is smoothing of order 1 on the homogeneous function spaces, and is a potential map in the sense that dT is the identity on spaces of exact forms with support in Ω. [...]
2013 - 10.5565/PUBLMAT_57213_02
Publicacions matemàtiques, Vol. 57, Núm. 2 (2013) , p. 295-331  
6.
18 p, 383.4 KB Perspectiva de la práctica del profesor de matemáticas de secundaria sobre la enseñanza de la derivada. De la perspectiva del profesor a la práctica. / Gavilán Izquierdo, José María (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Llinares, Salvador (Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica) ; García, Mercedes (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas)
El objetivo de esta investigación es describir y explicar la práctica del profesor. El contexto es la introducción del concepto de derivada en bachillerato (16-18 años). Mediante la noción «modelación de un mecanismo de construcción de conocimiento» se explica cómo el profesor genera oportunidades de aprendizaje para sus estudiantes. [...]
This study aims to describe and explain teacher's practice. The teaching context was the introduction of derivative concept in secondary high school (16-18 year-old students). We introduce and use the notion «modeling a mechanism of construction of knowledge» to explain how the teacher generated learning opportunities to his pupils derived from his perspective. [...]

2012 - 10.5565/rev/ec/v30n3.684
Enseñanza de las ciencias, Vol. 30, Núm. 3 (novembre 2012) , p. 219-235  
7.
22 p, 156.6 KB Bayes linear spaces / Van Den Boogart, Karl-Gerald ; Egozcue, Juan José ; Pawlowsky-Glahn, Vera
Linear spaces consisting of o-finite probability measures and infinite measures (improper priors and likelihood functions) are defined. The commutative group operation, called perturbation, is the updating given by Bayes theorem; the inverse operation is the Radon-Nikodym derivative. [...]
2010
SORT : statistics and operations research transactions, Vol. 34, Núm. 2 (July-December 2010) , p. 201-222  
8.
14 p, 143.6 KB Una perspectiva para el análisis de la práctica del profesor de matemáticas : implicaciones metodológicas / Gavilán, José María (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; García, María Mercedes (Universidad de Sevilla. Departamento de Didáctica de las Matemáticas) ; Llinares, Salvador (Universidad de Alicante. Departamento de Innovación y Formación Didáctica)
Analizar la práctica del profesor de matemáticas conlleva explicitar un modelo de aprendizaje del estudiante (construcción de conocimiento matemático) y generar herramientas analíticas que permitan explicarla de manera coherente con el modelo de aprendizaje asumido. [...]
To analyse the mathematics teacher's practice involves making explicit a model of the student's learning (construction of mathematical knowledge) and generating analytic tools that allow explaining the teacher's practice in a way coherent with the chosen learning model. [...]

2007
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 2 (2007) p. 157-170  
9.
18 p, 1.1 MB Recent progress in unconstrained nonlinear optimization without derivatives / Conn, A.R. ; Scheinberg, K. ; Toint, Ph.L.
We present an introduction to a new class of derivative free methods for unconstrained optimization. We start by discussing the motivation for such methods and why they are in high demand by practitioners. [...]
1997
Mathematical Programming, vol. 79 n. 1-3 (1997) p. 397-414  
 UAB restricted access

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.