1.
|
16 p, 148.7 KB |
Revisiting the Use of Audiovisual Translation in Foreign Language Teaching
/
Soler Pardo, Betlem (Universitat de València)
For years, the translation method was disparaged in language teaching on the basis that it did not focus on communication. More recently, translation has made a return as scholars have come to realize how and why translation in the foreign language classroom might prepare students for the use of language in real communicative situations. [...] Durant anys el mètode de traducció va ser menyspreat en l'ensenyament d'idiomes perquè no es dedicava atenció a la comunicació. Recentment, la traducció ha tornat: els acadèmics han vist com i per què la traducció podria ajudar a aprendre un idioma en situacions comunicatives reals a l'aula de llengua estrangera. [...]
2022 - 10.5565/rev/quaderns.66
Quaderns : revista de traducció, Vol. 29 (2022) , p. 159-174
|
|
2.
|
|
3.
|
22 p, 244.0 KB |
La visió de la societat feudal de l'època de Felip II de França (1180-1223) a través de les cançons de gesta : el cas de Raoul de Cambrai
/
Blanco Escoda, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Aquest article té com a objectiu mostrar com una cançó de gesta (en aquest cas Raoul de Cambrai) situada en època carolíngia pot reflectir la reacció de l'aristocràcia feudal de finals del segle xii enfront d'un poder reial en fase d'expansió. [...] The objective of this paper is to shown how a chanson de geste (in our case, Raoul de Cambrai), whose action in situated in the Carolingian age, reflects the reaction of the 12th century feudal lords regarding an expansive royal power. [...] Este articulo tiene como objetivo mostrar cómo una canción de gesta (en este caso, Raoul de Cambrai) situada en época carolingia puede reflejar la reacción de la aristocracia feudal de fines del siglo XII ante un poder real en fase de expansión. [...] Cet article a pour objectif de montrer comment une chanson de geste (en l'occurrence, Raoul de Cambrai) située à l'époque carolingienne, peut refléter la réaction de l'aristocratie féodale de la fin du XIIe siècle face au pouvoir royal en pleine expansion. [...]
2022 - 10.5565/rev/languesparole.106
Langue(s) & Parole, Vol. 7 (2022) , p. 153-174 (Articles)
|
|
4.
|
4 p, 168.5 KB |
Editors' note : L1 teaching in the Czech Republic, tendencies and challenges
/
Hurytová, Ivana (Charles University in Prague)
This special issue presents the situation in L1 teaching in the Czech Republic, some of its tendencies and challenges. One invited senior researcher, two doctoral students and a fresh postdoctoral researcher from four universities across the Czech Republic present their interests and conclusions in three articles and one interview. Aquest número especial presenta la situació de l'ensenyament de L1 a la República Txeca, tendències i reptes. Un investigador sènior convidat, dos estudiants de doctorat i un nou investigador postdoctoral de quatre universitats de la República Txeca presenten els seus interessos i conclusions en tres articles i una entrevista. Este número especial presenta la situación de la enseñanza de L1 en la República Checa, tendencias y desafíos. Un investigador principal invitado, dos estudiantes de doctorado y un nuevo investigador posdoctoral de cuatro universidades de la República Checa presentan sus intereses y conclusiones en tres artículos y una entrevista. Ce numéro spécial présente la situation de l'enseignement de la L1 en République tchèque, quelques-unes de ses tendances et défis. Un chercheur senior invité, deux doctorants et un nouveau chercheur postdoctoral de quatre universités de la République tchèque présentent leurs intérêts et leurs conclusions dans trois articles et une interview.
2022 - 10.5565/rev/jtl3.1202
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 4 (2022) , p. e1202 (Editors' Note)
|
|
5.
|
15 p, 487.5 KB |
Changes of teaching goals in native language teaching for pupils with visual impairments in the Czech lands
/
Eliaskova, Klara (Charles University in Prague)
Over the course of two centuries (since 1807), the Czech lands have seen fundamental changes in the paradigm of special L1 didactics for pupils with vision impairments (hereinafter the VI). The individual didactic transformations often found theoretical backgrounds in special education approaches simultaneously designed across Europe (especially in Austria, England, former Yugoslavia, Italy, Hungary, Russia, etc. [...] En el transcurs de dos segles (des del 1807), el territori txec ha vist canvis fonamentals en el paradigma de didàctiques especials de L1 per a alumnes amb deficiència visual (d'ara endavant DV). Les transformacions didàctiques individuals sovint han trobat antecedents en enfocaments d'educació especial dissenyats simultàniament arreu d'Europa (especialment a Àustria, Anglaterra, ex-Iugoslàvia, Itàlia, Hongria, Rússia, etc. [...] En el transcurso de dos siglos (desde 1807), el territorio checo ha visto cambios fundamentales en el paradigma de didácticas especiales de L1 para alumnos con deficiencia visual (en adelante DV). Las transformaciones didácticas individuales a menudo han encontrado antecedentes en enfoques de educación especial simultáneamente diseñados por toda Europa (especialmente en Austria, Inglaterra, ex Yugoslavia, Italia, Hungría, Rusia, etc. [...] Depuis deux siècles (depuis 1807), les pays tchèques connaissent les changements fondamentaux dans le paradigme de la didactique de L1 pour les élèves avec une déficience visuelle (DV). Les transformations didactiques individuelles trouvent souvent la base théorique dans des approches de l'éducation spéciale échafaudées simultanément à travers l'Europe (spécialement en Autriche, Angleterre, ex-Yougoslavie, Italie, Hongrie, Russie etc. [...]
2022 - 10.5565/rev/jtl3.1159
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 4 (2022) , p. e1159 (Articles)
|
|
6.
|
7 p, 345.0 KB |
An interview with Ondřej Hník : "For today's school, I cannot imagine any-thing other than innovative literary education"
/
Schuster, Michal (University Jana Evangelisty Purkyně in Ústí and Labem)
In the educational subject Czech Language and Literature, the present concept of literary education continues to be primarily based on the doctrinal approach reduced to literary history and frontal organizational form of teaching. [...] A la disciplina Llengua Txeca i Literatura, el concepte actual d'educació literària continua essent fonamentalment basat en un enfocament reduït a història literària i una manera d'ensenyar transmissora del saber. [...] En la disciplina Lengua Checa y Literatura, el concepto actual de educación literaria continúa siendo fundamentalmente basada en el enfoque de doctrina reducido a historia literaria y a la forma frontal organizacional de enseñar. [...] Dans la matière Langue tchèque et littérature, la conception actuelle de l'éducation littéraire est toujours dominée par l'approche théorique réduite à l'histoire littéraire et à la méthode de l'enseignement frontal. [...]
2022 - 10.5565/rev/jtl3.1019
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 4 (2022) , p. e1019 (Interviews)
|
|
7.
|
25 p, 1.6 MB |
Atribuciones de género y construcción de identidades en la literatura infantil sobre prehistoria
/
San Martín Zapatero, Aberto (Universidad de Burgos) ;
Ortega-Sánchez, Delfín (Universidad de Burgos)
El presente estudio tiene como objetivo analizar las atribuciones de género y los mecanismos de construcción identitaria de las narrativas literarias infantiles sobre prehistoria. Con este objetivo, aplica la técnica de análisis de contenido para describir e interpretar el sentido de los textos y de las ilustraciones desde los parámetros narrativos espacio-acción. [...] El present estudi té com a objectiu analitzar les atribucions de gènere i els mecanismes de construcció identitaria de les narratives literàries infantils sobre prehistòria. Amb aquest objectiu, s'aplica la tècnica d'anàlisi de contingut per descriure i interpretar el sentit dels textos i de les il·lustracions des dels paràmetres narratius espai-acció. [...] This study aims to analyze the gender attributions and identity-building mechanisms of children's literary narratives about prehistory. To this end, it applies the technique of content analysis to describe and interpret the meaning of texts and illustrations from the space-action narrative parameters. [...] L'objectif de cette étude est d'analyser les attributions de genre et les mécanismes de construction identitaire dans les récits littéraires pour enfants sur la préhistoire. À cette fin, elle applique la technique de l'analyse de contenu pour décrire et interpréter le sens des textes et des illustrations à partir des paramètres de la narration spatio-actionnelle. [...]
2022 - 10.5565/rev/jtl3.973
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 15 Núm. 3 (2022) , p. e973 (Articles)
|
|
8.
|
18 p, 351.0 KB |
Didáctica de la ingeniería : tres preguntas con visión de futuro
/
Simarro Rodríguez, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Couso, Digna (Universitat Autònoma de Barcelona)
El marco de la educación STEM ha otorgado a la educación en ingeniería un protagonismo inédito hasta el momento. Sin embargo, esta centralidad no ha ido acompañada de un marco sólido desde un punto de vista didáctico, lo que ha resultado en propuestas superfluas y con carencias. [...] STEM education has given engineering education an unprecedented role. However, this centrality has not been accompanied by a solid framework, resulting in superfluous proposals and shortcomings. This article addresses three questions that point to the future of engineering education: Which engineering and technology literacy should we promote? Which engineering practices should we help to develop? What are the core ideas that we should teach in technology education? Taking as a reference the field of science education, more consolidated and with foundations, the article makes a proposal to answer these questions, offering a list of engineering practices and a first approach to what could be the core ideas of this discipline.
2022 - 10.5565/rev/ensciencias.3507
Enseñanza de las ciencias, Vol. 40 Núm. 3 (2022) , p. 147-164 (Historia y Epistemología)
|
|
9.
|
16 p, 263.9 KB |
Transitando entre la Didáctica y la Innovación
/
Tejada Fernández, José
El artículo sintetiza la trayectoria profesional del profesor Ángel-Pío Gonzalez Soto en el ámbito didáctico, a lo largo de los últimos 30 años. Desde una aproximación parcial y condicionada, desde la didáctica, se realiza una mirada desde el conocimiento histórico compartido, teniendo presente, además, la producción científica del profesor en el ámbito. [...] The article summarizes the professional career of Professor Ángel-Pío González Soto in the educational field, over the last 30 years. From a partial and conditioned approach, from didactics, an overview is provided from shared historical knowledge, also bearing in mind the scientific production of the teacher in the field. [...]
2022 - 10.17345/ute.2022.1
Universitas Tarraconensis, Vol. Monogràfic Núm. 1 (2022) , p. 1-43
|
|
10.
|
|