1.
|
14 p, 574.2 KB |
Dels programes de diversificació curricular (PDC) als programes de millora de l'aprenentatge i el rendiment (PMAR) : canvi de nom i qualque cosa més?
/
Amer Fernández, Joan (Universitat de les Illes Balears) ;
Mir Gual, Andreu (Universitat de les Illes Balears) ;
Félix Arranz, Maria (Projecte Home Balears)
Analizamos el incipiente proceso de aplicación de los PMAR en diferentes contextos educativos. Nuestro enfoque metodológico es cualitativo y descriptivo. En primer lugar, buscamos de qué maneras los centros, a través de los equipos docentes, se apropian y despliegan los PMAR. [...] Analitzam el procés incipient d'aplicació dels PMAR en diferents contextos educatius. El nostre enfocament metodològic és qualitatiu i descriptiu. En primer lloc, cercam les maneres com els centres, a través dels equips docents, s'apropien dels PMAR i els despleguen. [...]
2016
Anuari de l'educació de les Illes Balears, 2016, p. 122-135
|
|
2.
|
18 p, 833.7 KB |
Estrategias del alumnado de Educación Secundaria para estimar la densidad
/
Napal Fraile, María (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Psicología y Pedagogía) ;
Echeverría Morrás, Jesús (Universidad de Navarra. Departamento de Química) ;
Zulet González, Amaia ;
Santos Cervera, Leyre ;
Ibarra Murillo, Julia (Universidad Pública de Navarra. Departamento de Psicología y Pedagogía)
La densidad, o concentración de materia, es un concepto muy relevante pero que genera muchas dificultades de comprensión. Para medir la competencia en la estimación de la densidad del alumnado de la ESO, se pasó un cuestionario acompañado de un juego de materiales a 196 alumnos de los cuatro cursos de la ESO en dos colegios. [...] La densitat, o concentració de matèria, és un concepte rellevant però que genera moltes dificultats de comprensió. Per mesurar la competència en l'estimació de la densitat de l'alumnat de l'ESO, es va passar un qüestionari acompanyat d'un joc de materials a 196 alumnes dels 4 cursos de l'ESO a dues escoles. [...] Density, or concentration of matter, is a central concept in science, and yet creates many learning and comprehension difficulties. To estimate how competent Secondary School students at estimating density are, we administered a 4-item questionnaire to 196 students at the 4 courses in two schools. [...]
2018 - 10.5565/rev/ensciencias.2215
Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 61-78 (Investigaciones Didácticas)
|
|
3.
|
14 p, 181.9 KB |
D'ensenyar geografia a través del paisatge a educar en paisatge
/
Batllori, Roser (Universitat de Girona. Departament de Didàctiques Específiques) ;
Serra i Sala, Joan Maria
L'estudi del paisatge és un tema recurrent en la impartició de la geografia a l'educació obligatòria. Aquest article té dos propòsits: d'una banda, pretén revisar l'ensenyament del concepte de paisatge analitzant principalment les aportacions relacionades amb el Conveni europeu del paisatge, que ha estat promogut pel Consell d'Europa des de l'any 2002. [...] The study of the landscape is a recurring theme in the teaching of geography during compulsory education. The aim of this article is twofold: firstly it discusses the concept and teaching of landscape mainly through the contributions of the European Convention on landscape promoted by the Council of Europe since 2002. [...] El estudio del paisaje es un tema recurrente en la impartición de la geografía en la educación obligatoria. El artículo tiene dos objetivos: por una parte, se propone revisar la enseñanza del concepto de paisaje analizando principalmente las aportaciones del Convenio europeo del paisaje, promovido por el Consejo de Europa desde el año 2002. [...] L'étude du paysage est un thème récurrent de l'enseignement de la géographie dans l'enseignement obligatoire. Le but de cet article est double: d'abord, il traite du concept et de l'enseignement du paysage, principalement à travers les contributions de la Convention européenne sur le paysage promue par le Conseil de l'Europe depuis 2002. [...]
2017 - 10.5565/rev/dag.485
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 617-630 (Estats de la qüestió)
|
|
4.
|
7 p, 158.7 KB |
"Geoactiva't" : establir sinergies entre nivells educatius diferents
/
Padullés Cubino, Josep (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ;
Roset Pagès, Dolors (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ;
Ribas Palom, Anna (Universitat de Girona. Departament de Geografia) ;
Feliu Torrent, Jaume (Universitat de Girona. Departament de Geografia)
El projecte Geoactiva't neix al Departament de Geografia de la Universitat de Girona com a eina per acostar els estudiants del grau de Geografia, Ordenació del Territori i Gestió del Medi Ambient a la tasca docent de secundària i, alhora, presentar, als alumnes d'ESO, conceptes, eines i mètodes de la geografia des d'una perspectiva experimental i dinàmica. [...] El proyecto Geoactiva't nace en el Departamento de Geografía de la Universidad de Girona con el doble objetivo de, por una parte, acercar el alumnado del grado de Geografía, Ordenación del Territorio y Gestión del Medio Ambiente a las tareas docentes de secundaria y, por otra, presentar a los alumnos de secundaria conceptos, herramientas y métodos de la geografía desde una perspectiva experimental y dinámica. [...] Le projet Geoactiva't a été conçu dans le Département de Géographie de l'Universitat de Girona dans un double objectif : en premier lieu, faire connaître l'enseignement secondaire aux étudiants suivant la licence de Géographie, de l'Aménagement du Territoire et de Gestion de l'Environnement, et aussi, initier les élèves de l'enseignement secondaire aux concepts, outils et méthodes de la géographie dans une perspective dynamique et expérimentale. [...] The Geoactiva't project was designed by the Department of Geography at the University of Girona as a tool to introduce undergraduate students to secondary teaching, as well as to show secondary school students various concepts, tools and methods used in geography from an experimental and dynamic perspective. [...]
2017 - 10.5565/rev/dag.484
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 641-647 (Estats de la qüestió)
|
|
5.
|
9 p, 145.5 KB |
"Geovivència", el vídeo participatiu per estudiar geografia a l'ensenyament secundari
/
Royo Climent, Jordi (Institut Barri Besòs de Barcelona)
La nostra percepció de la situació actual de l'ensenyament de la geografia a secundària i a batxillerat no és positiva, ja que hi predominen uns enfocaments que no interessen a l'alumnat i que projecten una imatge poc útil de la disciplina. [...] Nuestra percepción de la situación actual de la enseñanza de la geografía en la educación secundaria y en el bachillerato no es positiva, porque predominan unos enfoques que no interesan al alumnado y que proyectan una imagen poco útil de la disciplina. [...] Le diagnostic de la situation actuelle de l'enseignement de la géographie dans l'enseignement secondaire n'est pas positif. Les approches dominantes n'intéressent pas les étudiants et projettent l'image d'une discipline inutile. [...] Our diagnosis of the current situation of teaching geography in Catalan secondary schools is not positive: students seem to show no interest in the subject because the approaches that teachers use do not convey the significance and utility of geography content. [...]
2017 - 10.5565/rev/dag.497
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 3 (setembre-desembre 2017) , p. 649-657 (Estats de la qüestió)
|
|
6.
|
18 p, 367.1 KB |
Rasgos del profesorado asociados al uso de diferentes estrategias metodológicas en las clases de ciencias
/
Gil-Flores, Javier (Universidad de Sevilla. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación)
En este trabajo se analiza la actuación en el aula del profesorado que imparte ciencias en educación secundaria obligatoria, considerando una muestra de 365 profesores españoles de ciencias que participaron en la encuesta TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey) promovida por la OCDE. [...] En aquest treball s'analitza l'actuació a l'aula del professorat que imparteix ciències en educació secundària obligatòria, considerant una mostra de 365 professors espanyols de ciències que van participar en l'enquesta TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey) promoguda per l'OCDE. [...] In this paper we have analysed the Science teacher ́s classroom practices in Compulsory Secondary Education. We used a sample of 365 Science Spanish teachers who took part in TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey), promoted by the OECD. [...]
2017 - 10.5565/rev/ensciencias.1970
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 1 (2017) , p. 175-192 (Investigaciones Didácticas)
|
|
7.
|
21 p, 518.0 KB |
Resiliència, immigració i èxit escolar
/
Sandín Esteban, Ma. Paz (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI)) ;
Bazoco García, Josep (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI)) ;
del Campo Sorribas, Jaume (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI)) ;
Forés i Miravalles, Anna (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica i Organització Educativa) ;
Massot Lafon, Inés (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI)) ;
Sacramento, Rafael (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI)) ;
Sánchez Martí, Angelina (Universitat de Barcelona. Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI))
El projecte de recerca que es presenta té la intenció d'abordar i caracteritzar des de l'enfocament de la resiliència com l'alumnat de procedència estrangera s'enfronta a una etapa d'alt risc d'abandonament escolar, l'Educació Secundària Obligatòria (ESO) -especialment en el segon cicle-, i el moment de transició acadèmica cap a la Post-Obligatòria (PO). [...] El proyecto de investigación que se presenta tiene la intención de abordar y caracterizar desde el enfoque de la resiliencia como el alumnado de procedencia extranjera se enfrenta a una etapa de alto riesgo de abandono escolar, la Educación Secundaria Obligatoria (ESO) - especialmente en el segundo ciclo-, y el momentod e transición académica hacia la Post-obligatoria (PO). [...] Le projet de recherche présenté a pour but d'aborder et de caractériser, en mettant l'accent sur la résilience, la manière dont les élèves d'origine étrangère affrontent une étape à haut risque d'abandon scolaire, l'Enseignement secondaire obligatoire (ESO) -tout spécialement dans le second cycle-, et le moment de transition académique vers l'enseignement post-obligatoire (PO) (aux alentours de 16 ans). [...] From the perspective of resilience, the aim of the research project presented here was to examine and describe how students from other countries face a stage of education in which there is a high risk of dropping out. [...]
2014
Temps d'educació, Núm. 46 (2014) , p. 11-31
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
2 p, 52.0 KB |
Prejuicios persistentes
/
Moreno Sardà, Amparo, 1947- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Análisis de los contenidos del programa de Ciencias Sociales en la Educación Secundaria Obligatoria, según la Ley de Orgánica de Ordenación del Sistema Educativo (LOGSE). Se destaca la persistencia de algunos prejuicios y estereotipos sexistas. [...]
1991
Cuadernos de pedagogía, Num. 193 (1991) , p. 78-79
|
|