Resultats globals: 64 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 54 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 9 registres trobats
Articles 54 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
21 p, 189.8 KB Traducción de la política educativa : el caso de la Nueva Educación Pública / Baleriola, Enrique (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Contreras-Villalobos, Tabata (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso) ; Ramírez-Casas del Valle, Lorena (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)
Las políticas públicas educativas de los últimos años han sido fuertemente criticadas por sectores neoliberales bajo argumentos en pro de la eficiencia, la medición de la calidad, y los incentivos y castigos por rendimiento. [...]
Public education policies in recent years have been strongly criticized by neoliberal sectors under arguments of efficiency, quality measurement and performance incentives-penalties. This has led to the emergence of important tensions between the legislative version of education design and the local version of schools. [...]

2021 - 10.5565/rev/athenea.2910
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 21 Núm. 2 (2021) , p. 2910 (Artículos)  
2.
15 p, 123.9 KB The Meaning of Mission Statements to School Practice and Professional Development : an Interpretative Phenomenological Analysis / Ransom, Bradley (University of Roehampton (London) Online) ; Vlachopoulos, Dimitrios (Amsterdam University of Applied Sciences)
While mission statements (MSs) are included in schools often due to governing policy, evidence suggests they remain underutilized by leaders. Scant research is undertaken with regard to school mission statements and how these affects daily practice. [...]
Si bien las declaraciones de misión (DM) se incluyen en las escuelas a menudo debido a la política de gobierno, la investigación actual subraya que los líderes siguen subutilizándolas. El presente estudio fenomenológico explora la medida en que las DM y el desarrollo profesional influyen en la práctica diaria de las escuelas tanto para los líderes escolares como para el profesorado. [...]
Si bé les declaracions de missió (DM) s'inclouen en les escoles sovint a causa de la política de govern, la investigació actual subratlla que els líders continuen subutilitzant-les. El present estudi qualitatiu fenomenològic explora la mesura en què les DM i el desenvolupament professional influeixen en la pràctica diària de les escoles tant per als líders escolars com per al professorat. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1126
Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 49-63 (Monográfico)  
3.
20 p, 820.6 KB Alumnado de origen extranjero y equidad educativa. Propuestas para una política educativa intercultural en España hoy / Essomba Gelabert, Miquel Àngel (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Guardiola Salinas, Josep ; Pozos Pérez, Katia (Universitat Autònoma de Barcelona)
En España han estudiado 797. 618 alumnos de origen extranjero durante el curso 2018-2019 en todos los niveles de enseñanza. Este alumnado se encuentra escolarizado en un sistema educativo que ha realizado grandes progresos para promover la equidad educativa de todos y todas, pero que no siempre recoge los esfuerzos invertidos en forma de éxito educativo. [...]
In Spain, 797,618 students with a migrant background have studied during the 2018-2019 academic year at all levels of education. These students are enrolled in an educational system that has made great progress in promoting educational equity for all, but which does not always reflect the efforts invested in educational achievement. [...]

2019
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 33, núm. 2 (2019) , p. 43-62  
4.
10 p, 3.0 MB Protestando en Twitter : ciudadanía y empoderamiento desde la educación pública / Saura Casanova, Geo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Muñoz Moreno, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Luengo Navas, Julián (Universidad de Granada. Departamento de Pedagogía) ; Martos, José Manuel (Universidad Internacional Iberoamericana. Departamento de Educación)
La utilización de las redes sociales con fines reivindicativos ha sido un elemento esencial en las recientes protestas globales contra las medidas económicas de privatización de los servicios públicos. [...]
The use of social networks for protest purposes has been an essential element in recent global protests against the economic measures of privatization of public services. Social networks are changing political communication, mobilization and organization of collective protests. [...]

2017 - 10.3916/C53-2017-04
Comunicar, Vol. 25 Núm. 53 (2017) , p. 39-48
2 documents
5.
27 p, 285.6 KB Transiciones a la educación posobligatoria en Madrid : el peso de los factores políticos e institucionales / Prieto Egido, Miriam (Universidad Autónoma de Madrid. Departamento de Pedagogía) ; Rujas Martínez-Novillo, Javier (Universidad de Burgos)
El presente artículo analiza los condicionantes del acceso a la educación posobligatoria (Bachillerato y Formación Profesional de Grado Medio) en Madrid. Para ello, se basa en el análisis de entrevistas a agentes políticos, educativos y empresariales, de la normativa y de datos de fuentes secundarias. [...]
This paper examines the factors that influence access and choice in post-compulsory education in Madrid (baccalaureate and intermediate vocational training), drawing on an analysis of qualitative interviews with political, educational and corporate agents, as well as education regulations and secondary data. [...]
Aquest article analitza els condicionants de l'accés a l'educació postobligatòria (Batxillerat i Formació Professional de Grau Mitjà) a Madrid. Per fer-ho, es basa en l'anàlisi d'entrevistes a agents polítics, educatius i empresarials, de la normativa i de dades de fonts secundàries. [...]

2020 - 10.5565/rev/papers.2777
Papers : revista de sociologia, Vol. 105 Núm. 2 (2020) , p. 183-209  
6.
30 p, 279.9 KB Meeting development goals : evidence from the Civil Society Education Fund / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Edwards Jr., D. Brent (University of Hawai) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
In recent years, the Civil Society Education Fund has supported national education civil society coalitions (NECs) in low-income countries so that they put pressure on governments and donors to implement the Education for All agenda and the Millennium Development Goal on education. [...]
Ces dernières années, le Fonds de la société civile pour l'éducation (FSCE) a soutenu les coalitions nationales de la société civile pour l'éducation (CNE) dans les pays à faibles revenus, afin qu'elles fassent pression sur les gouvernements et les donateurs pour qu'ils mettent en œuvre l'initiative Éducation pour tous et l'objectif du millénaire pour le développement concernant l'éducation. [...]
Durante los últimos años, el Fondo de la Sociedad Civil para la Educación (fsce) ha otorgado apoyos en varios países de bajos ingresos; los mismos son destinados a las coaliciones de la sociedad civil para la educación nacional (cen) y su propósito es que estas presionen a gobiernos y donantes para que implementen la agenda "Educación para todos" y el Objetivo de Desarrollo del Milenio concerniente a la educación. [...]

2017 - 10.1080/09614524.2017.1343275
Development in practice, Vol. 27 Núm. 6 (2017) , p. 851-864  
7.
14 p, 129.5 KB De las experiencias de Comunidades de Aprendizaje a las políticas basadas en sus éxitos / Gómez González, Aitor (Universitat Rovira i Virgili) ; Mello, Roseli (Universidad Federal de São Carlos) ; Santa Cruz Ayo, Ignacio (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Sordè i Martí, Teresa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Después de más de diez años de implementar estrategias educativas que están avaladas por la comunidad científica internacional, las Comunidades de Aprendizaje han demostrado tener éxito a nivel de mejores resultados educativos y de convivencia. [...]
After ten years implementing strategies endorsed by the international scientific community, Learning Communities have shown to be successful in terms of students' outcomes and improvement of their coexistence. [...]

2010
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 67, Núm. 24.1 (Abril 2010) , p. 113-126  
8.
13 p, 652.7 KB An Introduction to Content and Language Integrated Learning (CLIL) for Teachers and Teacher Educators / Escobar Urmeneta, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
This paper provides a presentation to Content and Language Integrated Learning (CLIL) aimed at any reader who needs a basic understanding of this approach, be they teachers, teacher educators or education stakeholders in general. [...]
Aquest article aspira a familiaritzar a qualsevol persona interessada - sigui docent, professional de la formació del professorat, o persona amb responsabilitats educatives - amb l' enfocament Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua (AICLE). [...]
Este artículo aspira a familiarizar a cualquier persona interesada --ya sea docente, profesional de la formación del profesorado,o persona con responsabilidades educativas -con el enfoque Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lengua (AICLE). [...]

2019 - 10.5565/rev/clil.21
CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 2 Núm. 1 (2019) , p. 7-19 (Articles)  
9.
25 p, 221.9 KB Las relaciones entre el Estado argentino y los pueblos indígenas en materia educativa (1980-2006) / Corbetta, Silvina Andrea (Universidad Nacional de Santiago del Estero (Santiago del Estero, Argentina))
En este artículo sistematizo cronológica y críticamente el corpus normativo de jurisdicción nacional (1980-2006) que rige la política pública educativa destinada a las comunidades de pueblos indígenas, en Argentina. [...]
In this article, I chronologically and critically systematize the normative corpus of national jurisdiction (1980-2006) that governs the public educational policy destined to the communities of indigenous peoples, in Argentina. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2358
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 1 (marzo 2019) , e2358 (Artículos)  
10.
19 p, 580.5 KB Factores socioeconómicos y competencia lectora. Estudio comparativo entre dos contextos educativos diferenciados / Barberà Orna, Judit ; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Este estudio exploró la relación entre factores socio-económicos y la competencia lectora. Participaron 99 alumnos de primaria, 49 cubanos y 50 catalanes. Se utilizó el test de lectura del programa Glifing. [...]
The present study explored the connection between socioeconomic factors and reading competence. 99 3rd Grade students participated, 49 Cuban and 50 Catalan. Glifing reading test was used in this study. [...]

2019
Atenas. Revista Científico Pedagógica, Vol. 1, núm. 45 (2019) , p. 1-19  

Articles : 54 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
290 p, 4.2 MB Lifelong learning policies for young adults in Europe : navigating between Knowledge and Economy / Rambla, Xavier, 1966- ed. ; Parreira do Amaral, Marcelo ed. ; Kovacheva, Siyka ed.
Bristol : Policy Press, 2019  

Documents de recerca 9 registres trobats  
1.
School autonomy with accountability reforms in Madrid : From instrumentation to policy enactment / Pages Martin, Marcel ; Verger, Antoni, dir. ; Ferrer Esteban, Gerard, dir.
Aquesta tesis estudia les polítiques d'autonomia escolar amb rendiment de comptes (SAWA, pel seu acrònim en anglès), com un model de reforma global, traduït i re-contextualitzat en un context sub-nacional. [...]
Esta tesis estudia las políticas de autonomía escolar con rendimiento de cuentas (SAWA, por su acrónimo en inglés), como un modelo de reforma global re-contextualizado en un contexto sub-nacional. [...]
This thesis aims to study the recontextualisation of School Autonomy with Accountability (SAWA) reforms as a global education policy, translated and enacted in a subnational context. More specifically, the thesis analyses the instrumentation, impacts and enactments of SAWA policies in Spain, with a particular focus on the region of Madrid. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Sociologia.

2021  
2.
145 p, 910.4 KB From trust in the profession to trust in results : A multi-scalar analysis of performance-based accountability in Norwegian education / Camphuijsen, Marjolein K. ; Verger, Antoni, dir. ; Levatino, Antonina, dir.
En un intent per millorar l'eficiència i l'equitat dels sistemes educatius, un nombre creixent de sistemes educatius han adoptat polítiques de rendició de comptes (RdC) basades en el rendiment escolar. [...]
En un intento por mejorar la eficiencia y la equidad de los sistemas educativos, un número creciente de sistemas educativos han adoptado políticas de rendición de cuentas (RdC) basadas en el desempeño escolar. [...]
"In an attempt to raise the performance, efficiency and equity of education systems, performance-based accountability policies have been adopted or strengthened by an increasing number of countries, characterized by highly diverse political institutional regimes, education systems, and levels of economic development. [...]
Universitat Autònoma de Barcelona. Programa de Doctorat en Sociologia.

2021  
3.
215 p, 1.8 MB The trajectories and enactment of accountability policies in education. A focus on Chile / Parcerisa Marmi, Lluís ; Verger, Antoni, dir. ; Falabella Ambrosio, Alejandra, dir.
La rendició de comptes (RdC) en educació es pot concretar en models i opcions de disseny molt variats. No obstant això, la RdC basada en el rendiment (o PBA per les seves sigles en anglès) és el model de RdC que s'ha estès a nivell mundial de forma més intensiva en els últims anys. [...]
La rendición de cuentas (RdC) en educación se puede concretar en modelos y opciones de diseño muy variados. Sin embargo, la RdC basada en el desempeño (o PBA por sus siglas en inglés) es el modelo de RdC que se ha extendido a nivel mundial de forma más intensiva en los últimos años. [...]

2020  
4.
100 p, 2.6 MB School Autonomy with Accountability (SAWA) policies in Brazil : the role of School Leadership in Mediating Educational Reforms / Mentini, Laura ; Verger, Antoni, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
School Autonomy With Accountability policies (SAWA) have been adopted in Brazil during the 1990s through forms of decentralization, school autonomy and the use of large-scale assessments for accountability purposes. [...]
2018 (Treballs de màster i postgrau. Màster en Polítiques Educatives per al Desenvolupament Global (GLOBED))  
5.
86 p, 5.1 MB Showing films and other audiovisual content in European Schools : obstacles and best practices / Pérez Tornero, José Manuel ; Universitat Autònoma de Barcelona ; Think Tank on European Film and Film Policy ; CUMEDIAE (Culture & Media Agency Europe) ; AEDE (Association européenne des enseignants)
How are films used in schools? How could films and other audiovisual content be more easily available for teaching purposes? These are the questions explored in this study, which has been carried out by a consortium lead by the Autonomous University of Barceleone for the European Commission. [...]
Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2015  
6.
346 p, 5.9 MB On the edge of the knife: The establishment of public-private partnerships in education. England and Portugal (1980-2015) / Flores Vieira e Silva, Isabel Cristina ; Verger, Antoni, dir. ; Chaves Carreiras, Maria Helena, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia
Les Aliances Públiques Privades han constituït una estratègia adoptada pels governs per compartir responsabilitat, controlar costos i augmentar l'eficiència a través de la implementació de mecanismes de competència. [...]
Las Alianzas Públicas Privadas han constituido una estrategia adoptada por los gobiernos para compartir responsabilidad, controlar costos y aumentar la eficiencia a través de la implementación de mecanismos de competencia. [...]
Public-Private Partnerships have been a strategy adopted by governments to share responsibility with the private sector, control public spending and enhance efficiency through market competition. Education has been no exception to this trend, yet it happens differently across the countries. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2019.  
7.
46 p, 661.4 KB The effect of changes in the statutory minimum working age on educational, labor and health outcomes / Vall-Castello, Judit (Universitat Pompeu Fabra. Centre de Recerca en Economia i Salut (CRES)) ; Jiménez-Martín, Sergi (Universitat Pompeu Fabra. Barcelona Graduate School of Economics) ; Del Rey Canteli, Elena (Universitat de Girona)
In this paper we explore the effects of a labor market reform that changed the statutory minimum working age in Spain in 1980. In particular, the reform raised the statutory minimum working age from 14 to 16 years old, while the minimum age for attaining compulsory education was kept at 14 until 1990. [...]
Bonn : Institute for the Study of Labor, 2015 (Discussion paper (Institute for the Study of Labor) ; 9092)  
8.
45 p, 412.1 KB When one door closes : the impact of the hagwon curfew on the consumption of private tutoring in the Republic of Korea / Choi, Hoon ; Choi Mendizábal, Álvaro B. (Álvaro Borja) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
The Korean government has struggled against the proliferation of private tutoring for more than four decades. In 2006, state education authorities imposed a restriction on operating hours of hagwon (private tutoring academies or cram schools) in an attempt at reducing the economic and time resources spent on private tutoring. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2015 (XREAP ; 2015-06)  
9.
73 p, 1.8 MB Influència dels desitjos, les necessitats i les xarxes familiars i d'amistat dels estudiants universitaris de la UAB en els seus itineraris formatius en els estudis superiors / Campuzano Puntí, Joaquim ; Noguera, José Antonio, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Miguel Quesada, Francisco J., dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
L'objectiu del treball és ajudar a la descripció del fenomen del canvi en els itineraris formatius superiors dels estudiants. L'anàlisi es realitza a partir de dades empíriques generades a la UAB durant l'any 2012 i en base als factors contextuals - socio-demogràfics, de perfil i context de l'estudiant - i motivacionals - de vocació acadèmica, vocació laboral, resultats acadèmics, condicions facilitadores, condicions d'empleabilitat, condicions econòmiques, influència de les amistats, estratègies adaptatives o d'oportunitat - que influeixen en les decisions de canvi dels estudiants. [...]
El objetivo del trabajo es ayudar a la descripción del fenómeno del cambio en los itinerarios formativos superiores de los estudiantes. El análisis se realiza a partir de datos empíricos generados en la UAB durante el año 2012 y en base a los factores contextuales - socio-demográficos, de perfil y contexto del estudiante - y motivacionales - de vocación académica, vocación laboral, resultados académicos, condiciones facilitadoras, empleabilidad, condiciones económicas, influencia de las amistades, estrategias adaptativas o de oportunidad - que influyen en las decisiones de cambio de los estudiantes. [...]
The aim of this work is to help in the description of the phenomenon of change in itineraries by higher education students. The analysis is performed based on empirical data generated at UAB in 2012 and based on contextual - socio-demographic profile and background of the student - and motivational factors - the academic vocation, labor vocation, academic achievement, enabling conditions, employability, economic conditions, influence of friends, adaptive or opportunity strategies - that influence the decisions of the exchange students. [...]

2013  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.