Resultats globals: 14 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 12 registres trobats
Documents de recerca, 2 registres trobats
Articles 12 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
25 p, 1.0 MB Higher education policies and question of social (in)equality : cases of Argentina and Finland / Blanco, Cecilia (Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)) ; Oinonen, Eriikka (Tampere University)
Este artículo analiza la manera en que las políticas públicas de Educación Superior (ES) de Argentina y Finlandia contribuyen o no a reducir las desigualdades sociales en sus respectivos sistemas universitarios. [...]
This article studies the development of higher education (HE) policies in Argentina and Finland and examines what are the principles behind HE laws and policies, and whether the policies promote or prevent social equality. [...]

20109 - 10.1344/REYD2019.19.29045
Revista de educacion y derecho, Núm. 19 (20109)  
2.
20 p, 615.0 KB La Beca 6000 en Andalucía : política, discurso y prácticas / Jiménez Ramírez, M. Magdalena (Universidad de Granada) ; Luzón Trujillo, Antonio (Universidad de Granada) ; Torres Sánchez, Mónica, Mónica (Universidad de Granada)
Este artículo analiza el programa Beca 6000 implantado en Andalucía en el curso académico 2009-2010 con el objetivo de reducir el abandono educativo temprano, focalizado en el alumnado que cursa estudios postobligatorios no universitarios procedentes de familias de rentas muy bajas. [...]
This paper analyzes the 6000 Grant programme introduced in Andalusia in the 2009-2010 academic year with the aim of reducing early educational dropout, focusing on students from very low income families enrolled in post-obligatory non-university courses. [...]

2015
Profesorado : revista de currículum y formación del profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (2015) , p. 58-77  
3.
18 p, 334.3 KB Desigualdades escolares, herramientas para evaluarlas y estudio de los procesos de producción / Rochex, Jean-Yves (Université Paris 8 Saint-Denis)
El artículo presenta los resultados de aquellos elementos, no sólo de lo que se conoce acerca de las desigualdades educativas y su evolución desde los trabajos de la sociología de la educación en los años 1960-70, sino también como herramientas de medición y líneas de pensamiento con las que se intenta entender y comprender mejor sus dimensiones y procesos de producción. [...]
The article presents the results of those elements, not only of what is known about educational inequality and its evolution from the work of the sociology of education in the years 1960-1970, but also as tools of measurement and lines of thought with which we try to understand and better understand its dimensions and production processes. [...]

2015
Profesorado : revista de currículum y formación del profesorado, Vol. 19 Núm. 3 (2015) , p. 8-25  
4.
25 p, 2.3 MB Los resultados PISA-2006 desde la perspectiva de las desigualdades educativas : la comparación entre Comunidades Autónomas en España / Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Valiente, Òscar (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Castel, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente estudio es una aportación a la literatura pedagógica actual sobre las desigualdades educativas. Analizamos las diferencias de resultados entre las diez CCAA que participaron con muestra ampliada en la edición 2006 de PISA. [...]
This paper is an aggregate to the modern pedagogical literature facing educational inequalities. We analyze the differences of the results between the ten CCAA that participated with a wide sample in the 2006 edition of PISA. [...]

2010
Revista española de pedagogía, Vol. 68 Núm. 245 (Enero-Abril 2010) , p. 23-48  
5.
5 p, 901.8 KB ECCE services in Mexico : Reducing social inequalities / Villaseñor, Karla (Universitat Autònoma de Barcelona)
In Mexico, the socioeconomic and cultural situation creates educational inequalities, and its impact is greater on young children. Since the Early Childhood Care and Education (ECCE) services have become a major pathway to compensate for social inequalities, in 2008 they have begun to be implemented through the “Programme for Strengthening Early Education and Child Development. [...]
2012 - 10.1016/j.sbspro.2012.05.249
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 46 (2012) , p. 1064-1068  
6.
23 p, 353.4 KB ¿Puede el efecto composición reducir las desigualdades educativas? Una mirada sobre los efectos de la segregación escolar en España y los países del modelo de integración uniforme / Benito Pérez, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Politiques Publiques) ; González-Balletbó, Isaac (Universitat Oberta de Catalunya)
En este artículo se presenta un ejercicio de simulación estadística en base a los datos PISA 2009 donde se exploran los efectos que tendría una reducción de los niveles de segregación escolar tanto en el rendimiento general del alumnado como en la equidad del sistema. [...]
This article presents a statistical simulation exercise based on 2009 PISA data where there is an exploration of the effects of a decrease in the levels of school segregation would have in both the general performance of students and the equality of the system. [...]

2013
RASE : Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Vol. 6 Núm. 1 (2013) , p. 49-71  
7.
18 p, 377.4 KB Desigualdades educativas y éxito en los países asiáticos en PISA 2009 / Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Zancajo, Adrià (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ferrer, Ferran (Universitat Autònoma de Barcelona)
El presente artículo analiza los resultados en las pruebas de PISA 2009 de siete países asiá- ticos. El análisis se centra en tres ejes de desigualdad educativa: las desigualdades académicas, las desigualdades según el género y las desigualdades sociales. [...]
This article discusses the results of PISA 2009 from seven Asian countries. The analysis focuses on three hubs of educational inequality: academic inequalities, inequalities by gender and social inequalities. [...]

2011 - 10.14516/fde
Foro de educación, Vol. 9 Núm. 13 (2011) , p. 53-69  
8.
14 p, 1.1 MB Distribuyendo oportunidades : el impacto de los agrupamientos escolares en la experiencia de los estudiantes / Pàmies Rovira, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Castejón Company, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
El presente artículo realiza una revisión de la literatura de investigación centrada en la estratificación escolar interna y los procesos de selección del alumnado, con el fin de discernir los espacios de aprendizaje y de socialización diferenciados que existen dentro de las propias escuelas. [...]
This article proposed carries out a revision of the literature of research on school internal stratification and the selection processes of students, with the purpose of discerning the different spaces of learning and socialization that exist inside the school itself. [...]

2015
RASE : Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Vol. 8 Núm. 3 (2015) , p. 335-348  
9.
20 p, 533.1 KB O espaço das desigualdades educativas no município de São Paulo / Serroni Perosa, Graziela (Universidade de São Paulo) ; Lebaron, Frédéric (Université Versailles-Saint- Quentin-en-Yvelines) ; Kerches da Silva Leite, Cristiane (Universidade de São Paulo)
Este artigo apresenta os resultados parciais de uma pesquisa sobre o estado atual das disparidades educacionais em São Paulo. A partir de uma Análise de Componentes Principais Standard (ACP), realizada com dados do Censo 2010/IBGE, identificou-se e comparou-se as características sociodemográficas da população do município e a distribuição de indicadores educacionais entre as regiões das subprefeituras da cidade. [...]
This article presents the partial results of a research on the current state of educational disparities in São Paulo. Based on a Principal Component Analysis (PCA) of the IBGE 2010 Census data, the relationship between social position, life conditions, and the social uses of the educational system was analyzed. [...]

2015 - 10.1590/0103-7307201507705
Pró-Posições, Vol. 26, Núm. 2(2015)  
10.
16 p, 859.8 KB Límites estructurales para el desarrollo de la infancia en contexto de crisis / Tuñón, Ianina ; Salvia, Agustín
En el presente artículo analizamos la evolución 2007-2010 de un conjunto de indicadores de desarrollo humano de la niñez y de la adolescencia, fundamentales para el sostenimiento de la vida y para el desarrollo del máximo potencial del niño: riesgo alimentario, déficit educativo y trabajo infantil. [...]
Neste artigo analisamos a evolução 2007-2010 de um conjunto de indicadores do desenvolvimento humano da infância e da adolescência, fundamentais para o sustento da vida e para o desenvolvimento do máximo potencial da criança como: risco alimentar, déficit educativo e trabalho infantil. [...]
The present article analyzes the evolution, between 2007 and 2011, of a number of human development indicators of childhood and adolescence, which are fundamental for the child’s life maintenance and the development of his/her potential to its maximum: alimentary risk, educational deficit and child labour. [...]

2012
Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, Vol. 10 Núm. 1 (2012) , p. 179-194  

Articles : 12 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Documents de recerca 2 registres trobats  
1.
474 p, 4.9 MB Estratègies d'accés a la universitat i origen social. L'adaptació de l'estudiant al seu perfil socioeconòmic i al context institucional com a font de diferenciació educativa / Torrents Vilà, Dani, autor ; Planas Coll, Jordi, supervisor acadèmic ; Troiano i Gomà, Helena, supervisor acadèmic ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia
La universitat catalana ha experimentat canvis importants durant les darreres dècades, ja sigui a nivell del nombre i el tipus d'alumnat universitari, com a nivell de la normativa que en regula el seu accés i oferta. [...]
The Catalan university has undergone major changes in recent decades, both in terms of the number and type of university students and the regulation of access and degrees. The context of democratization and massification of university system highlights the need for analysis of horizontal differences, as a source of differentiation and segmentation of education within the university level. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017  
2.
34 p, 225.2 KB What are the causes of educational inequalities and of their evolution over time in Europe? Evidence from PISA / Oppedisano, Veruska (University College London) ; Turati, Gilberto (Università degli studi di Torino) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
This paper provides evidence on the sources of differences in inequalities in educational scores in European Union member states, by decomposing them into their determining factors. Using PISA data from the 2000 and 2006 waves, the paper shows that inequalities emerge in all countries and in both period, but decreased in Germany, whilst they increased in France and Italy. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2010 (XREAP ; 2010-16)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.