1.
|
38 p, 850.8 KB |
Compensación humana de déficits de la traducción automática
/
Aguilar-Amat, Anna 1962- (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Torres-Hostench, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona)
En el contexto del tránsito de la sociedad de la información al ciberhumanismo, se explora la relación persona-máquina desde una perspectiva psico-traductológica centrada en el usuario. Comprender la causa de los errores de la traducción automática (TA) ampliando la conciencia lingüístico-cognitiva permite optimizar la recepción del mensaje. [...] In the context of the transition from the information society to cyber-humanism, the human-machine relationship is explored from a user-centered psycho-translational perspective. Understanding the reasons for machine translation (MT) errors by expanding linguistic-cognitive awareness allows us to optimize message reception. [...]
2021 - 10.15359/rl.2-70.5
Letras (San José), Núm. 70 (2021), p. 155-170
|
|
2.
|
20 p, 165.0 KB |
Medievalismo afectivo en A rainha morta e o rei saudade, de António Cândido Franco
/
Machado, Ana Maria (Universidade de Coimbra)
Partiendo del concepto de medievalismo afectivo formulado por Thomas Prendergast y Stephanie Trigg (2018), en la novela A rainha morta e o rei saudade, de António Cândido Franco (2013), exploramos las semejanzas en el modo en que el deseo medieval y el contemporáneo determinan la constitución del pasado, analizamos la hermenéutica de la empatía que subyace en la novela y en ella perpetúa y reinventa el gesto memorial de Pedro y su propia mitificación de la historia. [...] Partint del concepte de medievalisme afectiu formulat per Thomas Prendergast i Stephanie Trigg (2018), en la novel·la A rainha morta e o rei saudade, de António Cândido Franco (2013), explorem les semblances en la manera en què el desig medieval i el contemporani determinen la constitució del passat, vam analitzar l'hermenèutica de l'empatia que subjeu en la novel·la i en ella perpetua i reinventa el gest memorial de Pedro i la seva pròpia mitificació de la història. [...] Starting from the concept of affective medievalism framed by Prendergast and Trigg (2018), in the novel A rainha morta e o rei saudade, by Ant. nio Cândido Franco (2013), we explore the similarities in which medieval and contemporary desire define the composition of the past, we analyze the hermeneutics of empathy that underlies the novel, as well as reinvents Pedro's memorial gesture and his own mythification of history. [...] Partindo do conceito de medievalismo afetivo formulado por Thomas Prendergast e Stephanie Trigg (2018), no romance A rainha morta e o rei saudade, de António Cândido Franco (2013), exploram-se as semelhanças no modo como o desejo medieval e contemporâneo determinam a constituição do passado, analisa-se a hermenêutica da empatia que subjaz ao romance e nele perpetua e reinventa o gesto memorial de Pedro e a sua própria mitificação da história. [...]
2023 - 10.5565/rev/medievalia.609
Medievalia, Vol. 26 Núm. 1 (2023) , p. 77-96 (Artículos)
|
|
3.
|
20 p, 257.5 KB |
Immersive media and social change : the 'empathy machine' is dead, long live 'emotional geography'!
/
Baía Reis, António (Universidad Carlos III de Madrid)
Since 2014, immersive media storytelling has gained significant attention, with technologies such as 360° video providing unique first-person experiences, leading to the emergence of immersive journalism and documentaries. [...] Des de 2014, la narració d'històries a través de mitjans immersius ha guanyat una atenció significativa amb tecnologies com el vídeo 360°, que proporciona experiències úniques en primera persona, la qual cosa ha portat a l'aparició de periodisme i documentals immersius. [...] Desde 2014, la narración de historias a través de medios inmersivos ha ganado una atención significativa, con tecnologías como el vídeo 360°, que proporciona experiencias únicas en primera persona, lo que ha llevado a la aparición de periodismo y documentales inmersivos. [...]
2023 - 10.5565/rev/analisi.3539
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 68 (2023) , p. 135-154 (Articles)
|
|
4.
|
10 p, 527.7 KB |
Dinámicas de dramatización en el aula
/
Jesús Morales, Eva Mª (IES Bernardo de Balbuena de Valdepeñas (Ciudad Real))
Las técnicas de dramatización se ponen al servicio de las competencias lingüística, artística y social en el contexto de desarrollo conductual y cognoscitivo perteneciente a la Educación Secundaria Obligatoria. [...] The methods used by theatre are subjected to linguistic, artistic and social competences in a context of an appropriate behavioural and cognitive development in Compulsory Secondary Education. At the same time emotional intelligence and selfconcept are implemented, the student's conficence is strenghtened, as they experience how they are losing their fear associated to oral expression. [...]
2023
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 41 (2023) (Bones pràctiques i recursos)
|
|
5.
|
12 p, 350.0 KB |
Quan la controvèrsia entra a l'aula : factors per a la (des)polarització de grups
/
Barbeito Thonon, Cecile (Universitat Autònoma de Barcelona)
Tot i que des de l'àmbit educatiu se sol considerar que l'abordatge de temes controvertits promou la comprensió de l'altre i consegüentment despolaritza els grups, experiments clàssics de psicologia social conclouen, al contrari, que abordar aquests temes genera més polarització, fins i tot quan els grups expressen una pluralitat d'opinions. [...] Although in the educational arena it is usually accepted that addressing controversial issues leads to a better understanding of the Other and consequently depolarizes groups, classic experiments in social psychology conclude, conversely, that such topics generate greater polarization, even when these groups express a variety of opinions. [...]
2022 - 10.2436/20.3007.01.181
Revista Catalana de Pedagogia, Vol. 22 Núm. 2 (2022) , p. 71-82
|
|
6.
|
7 p, 931.8 KB |
Nursing students' perceptions of the efficacy of narrative photography as a learning method : A cross-sectional study
/
Leyva-Moral, Juan M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ;
Aguayo-Gonzalez, Mariela (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ;
Folch, Cinta (Institut Germans Trias i Pujol. Centre d'Estudis Epidemiològics sobre les Infeccions de Transmissió Sexual i Sida de Catalunya) ;
San Rafael, Sabiniana (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ;
Gomez Ibañez, Rebeca (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria)
Although active learning methodologies promote students' creativity and motivation regarding learning objectives, traditional unidirectional teaching methods remain more common. The objective of this study was to determine nursing students' perceptions regarding the efficacy of narrative photography as a learning method, including self-perceived satisfaction. [...]
2022 - 10.1111/nhs.12932
Nursing & Health Sciences, Vol. 24 Núm. 2 (2022) , p. 380-386
|
|
7.
|
16 p, 127.4 KB |
Más allá del afecto humano : expresividad inhumana y memoria
/
Lucero, Guadalupe (Universidad de Buenos Aires)
En este trabajo reconstruiremos los fundamentos ontológicos que permiten pensar, desde las obras de Schwarzböck, Deleuze y Guattari, una dimensión no humana del afecto y, así, la extensión de la potencia de un pensamiento afectivo sobre los modos de existencia no viva. [...] En aquest treball reconstruirem els fonaments ontològics que permeten pensar, des de les obres de Schwarzböck, Deleuze i Guattari, una dimensió no humana de l'afecte i, així, l'extensió de la potència d'un pensament afectiu sobre les maneres d'existència no viva. [...] This article aims to set out the appropriate ontological principles for analysing a non-human dimension of the concept of affect, starting with the work of Silvia Schwarzböck, Gilles Deleuze and Felix Guattari, as well as an expansion of the affective to non-living forms of existence. [...]
2021 - 10.5565/rev/enrahonar.1249
Enrahonar : quaderns de filosofia, Vol. 67 (2021) , p. 91-106 (Articles)
|
|
8.
|
15 p, 2.1 MB |
Implementing Peer Tutoring for the Development of Empathy in Nursing Education
/
Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Vázquez Rivas, Anabel (Universitat de Barcelona)
This research sets out the effects of a training method based on peer tutoring, aimed at developing empathy among nursing students at the University of Barcelona (Spain). After initial training, students are matched in pairs with similar level of empathy, exchanging the role of tutor and tutee in every session, during 12 sessions. [...] Esta investigación evaluó los efectos de un método de formación basado en la tutoría entre iguales, destinado al desarrollo de la empatía en estudiantes de enfermería de la universidad de Barcelona (España). [...] Esta pesquisa avaliou os efeitos de um método de treinamento baseado em tutoria entre pares, com o objetivo de desenvolver empatia em estudantes de enfermagem da Universidade de Barcelona (Espanha). [...]
2021 - 10.17533/udea.iee.v39n2e07
Investigacion y Educacion en Enfermeria, Vol. 39 (june 2021)
|
|
9.
|
16 p, 160.3 KB |
Entre o nascimento e a morte : reflexões de vivências de campo
/
Salim, Natália Rejane (Universidade Federal de São Carlos) ;
Ferreira Soares, Glauce Cristine (Universidade Federal de São Carlos) ;
Szylit, Regina (Universidade de São Paulo) ;
Malinverni, Cláudia (Universidade de São Paulo) ;
Rosa Gualda, Dulce Maria (Universidade de São Paulo)
O nascimento e a morte, como eventos limite da vida, possuem pontos de convergência. Discutir as formas pelas quais esses eventos acontecem nos serviços de saúde e como impactam a vida das pessoas envolvidas é fundamental para a produção de cuidados. [...] Birth and death as limiting events of life and have points of convergence. Discussing the ways these events take place within health services and how them impact people lives is critical to the production of care. [...]
2021 - 10.5565/rev/athenea.2629
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 21 Núm. 2 (2021) , p. 2629 (Ensayos)
|
|
10.
|
13 p, 151.2 KB |
El diseño de un programa psicopedagógico orientado al fomento de la empatía como estrategia de disminución del Bullying entre adolescentes
/
Ordoñez Huerta, Alexa ;
Carcano González, Daniela ;
Quintero Rodríguez, Gabriela ;
Aguilar Favela, María Fernanda
El propósito de este artículo es presentar el diseño de un programa psicopedagógico orientado al fomento de la empatía como estrategia de disminución del Bullying en adolescentes escolarizados. [...] The purpose of this article is to present the design of a psycho-pedagogical program aimed at fostering empathy as a strategy to reduce bullying in school adolescents. In order to achieve this objective, it was necessary to carry out a needs assessment, with a sample of 73 high school students, 5 teachers and 2 educational authorities. [...]
2021
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 39 (2021) (Col·laboracions)
|
|