Results overview: Found 23 records in 0.03 seconds.
Articles, 17 records found
Research literature, 6 records found
Articles 17 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
8 p, 492.1 KB Actividades de aprendizaje tradicionales y nuevas metodologías docentes como la simulación : Valoración de los estudiantes de enfermería / Guitard Quer, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament Infermeria) ; Guitard Sein-Echaluce, M. Luisa (Universitat de Lleida. Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia)
Objetivos: Valorar dificultad y aprendizaje sobre las actividades incluidas en una asignatura de 1er curso del grado de enfermería. Conocer la opinión sobre la simulación clínica. Métodos: Estudio descriptivo transversal mediante 2 encuestas de opinión a los 111 estudiantes. [...]
Aim. Assess the difficulty and learning level of different activities included in the 1st course of nursing degree. Know the opinion of students on simulation. Methods. Cross-sectional descriptive study conducting 2 surveys to 111 nursing students. [...]

2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016)  
2.
9 p, 567.0 KB Evaluación de las competencias transversales mediante el Aprendizaje Basado en Problemas en estudiantes de enfermería / Prat, Mercè (Escola Universitària d'Infermeria i de Fisioteràpia "Gimbernat") ; Muñoz Gimeno, Mercè (Escola Universitària d'Infermeria i de Fisioteràpia "Gimbernat") ; Bleda García, Silvia (Escola Universitària d'Infermeria i de Fisioteràpia "Gimbernat")
La evaluación de las competencias en los Profesionales de Enfermería tiene una importancia crucial para el mantenimiento de los estándares profesionales. El objetivo de esta investigación es evaluar la metodología Aprendizaje Basado en Problemas y la evaluación auténtica como estrategias docentes para facilitar el aprendizaje de las competencias: comunicación oral y escrita, gestión de la información, toma de decisiones, capacidad crítica y trabajo en equipo en estudiantes de enfermería.
The evaluation of skills in Nursing Professionals has a crucial for maintaining professional standards importance. The objective of this research is to evaluate the methodology problem-based learning and authentic assessment and teaching strategies to facilitate learning skills: oral and written communication, information management, decision making, critical thinking and teamwork in students nursing.

2016
Revista del Congrés Internacional de Docència, Núm. 3 (2016)  
3.
20 p, 167.7 KB Necesidades y estrategias de participación propuestas por la familia en los cuidados diarios del paciente crítico / Ventura Expósito, Laia (Hospital Universitari Vall d'Hebron) ; Arreciado Marañón, Antonia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Introducción. La asistencia continua y tecnificada que requiere el paciente crítico produce, en ocasiones, una barrera con la familia generando una alteración de sus necesidades. La participación familiar resulta beneficiosa tanto para la familia como para el paciente. [...]
2021 - 10.1016/j.enfcli.2020.10.029
Enfermería clínica, Vol. 31 Núm. 5 (2021) , p. 294-302  
4.
61 p, 3.4 MB Efectos del uso permanente de mascarillas : contribución a su difusión como medio de prevención de pandemias en medios escolares / Galera Pérez, Antonio David (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)
En este informe compilatorio se puede acceder a información científica y experimental sobre los efectos del uso permanente de mascarillas en la salud, con especial atención a las edades escolares.
Universitat Autónoma de Barcelona, 2021 - 10.13140/RG.2.2.30459.64807/4  
5.
15 p, 2.1 MB Implementing Peer Tutoring for the Development of Empathy in Nursing Education / Duran Gisbert, David 1963- (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Vázquez Rivas, Anabel (Universitat de Barcelona)
This research sets out the effects of a training method based on peer tutoring, aimed at developing empathy among nursing students at the University of Barcelona (Spain). After initial training, students are matched in pairs with similar level of empathy, exchanging the role of tutor and tutee in every session, during 12 sessions. [...]
Esta investigación evaluó los efectos de un método de formación basado en la tutoría entre iguales, destinado al desarrollo de la empatía en estudiantes de enfermería de la universidad de Barcelona (España). [...]
Esta pesquisa avaliou os efeitos de um método de treinamento baseado em tutoria entre pares, com o objetivo de desenvolver empatia em estudantes de enfermagem da Universidade de Barcelona (Espanha). [...]

2021 - 10.17533/udea.iee.v39n2e07
Investigacion y Educacion en Enfermeria, Vol. 39 (june 2021)  
6.
18 p, 382.1 KB La enfermería en el exilio republicano español de 1939 a Francia : una aproximación para su estudio / Mirón-González, Rubén (Universidad de Alcalá. Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud)
Entre enero y febrero de 1939 pasaron por la frontera pirenaica cerca de medio millón de refugiados republicanos españoles -movimiento poblacional conocido como la «Retirada»-. A pesar de que el colectivo de enfermería fue el grupo profesional sanitario más numeroso en el exilio, apenas contamos con investigaciones que visibilicen su labor durante los primeros meses de la «Retirada» en Francia. [...]
Between January and February 1939, nearly half a million Spanish Republican refugees passed through the Pyrenean border -a population movement called La Retirada. Nurses were the largest group of health care professionals among the Spanish exiles, but almost nothing is known about their work during the first few months of this exodus. [...]

2020 - 10.30827/dynamis.v40i1.15658
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 40 Núm. 1 (2020) , p. 49-65 (Dossier)  
7.
8 p, 907.3 KB Labor conditions and the meanings of nursing work in Barcelona / Granero, Alberto (Parc Taulí Hospital Universitari. Institut d'Investigació i Innovació Parc Taulí (I3PT)) ; Blanch i Ribas, Josep Maria (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Ochoa Pacheco, Paola (Politécnica del Litoral High School)
Objective: to analyze the relationship between the quantitative assessment of working conditions and the qualitative perception of one's own work experience. Method: a sample of 1,760 nursing professionals from Barcelona answered a questionnaire assessing their working conditions and summarized their own current work experience in five key words. [...]
Objetivo: analizar la relación entre la valoración cuantitativa de las condiciones de trabajo y la percepción cualitativa de la propia experiencia laboral. Método: una muestra de 1. 760 profesionales de enfermería de Barcelona respondió a un cuestionario de valoración de sus condiciones de trabajo y resumió en cinco palabras clave su propia experiencia laboral actual. [...]
Objetivo: analisar a relação entre a avaliação quantitativa das condições de trabalho e a percepção qualitativa da própria experiência de trabalho. Método: uma amostra de 1760 profissionais de enfermagem de Barcelona respondeu a um questionário para avaliação de suas condições de trabalho e resumiu em cinco palavras-chave sua própria experiência de trabalho atual. [...]

2018 - 10.1590/1518-8345.2342.2947
Revista latino-americana de enfermagem, Vol. 26 (2018) , p. e2947
3 documents
8.
26 p, 213.5 KB Trabajos de(s)cuidados : reformas neoliberales, feminización y precarización de las condiciones de trabajo en enfermería / Ortega, Julián (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Psicología)
Aquí analizo las condiciones laborales de los/as enfermeros/as de la Ciudad de Buenos Aires para mostrar la relación entre la feminización y la precarización de la fuerza de trabajo. Propongo un recorrido por las reformas neoliberales acontecidas durante la década de 1990 sobre el sistema de salud y sobre la legislación laboral. [...]
I analyse the working conditions in the nursing sector in the city of Buenos Aires in order to show the relationship between feminization and the precarization of the workforce. First, neoliberal reforms undertaken in the health sector during the nineties decade are reviewed. [...]

2019 - 10.5565/rev/athenea.2333
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 19 Núm. 3 (2019) , e. 2333 (Artículos)  
9.
9 p, 187.6 KB The identity of the nursing academic : between education and research / Aguayo-Gonzalez, Mariela (Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna) ; Castelló, Montserrat (Universitat Ramon Llull. Facultat de Psicologia, Ciències de l'Educació i l'Esport Blanquerna) ; Monereo i Font, Carles 1957- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
This study aimed to analyze how nurses represent their role as nursing academics and their conceptions, strategies and feelings involved in teaching-learning and research in nursing. A qualitative study was conducted. [...]
O estudo teve como objetivo analisar como as enfermeiras representam seu papel como acadêmicas de enfermagem, suas concepções, suas estratégias e seus sentimentos envolvidos nos processos de ensino-aprendizagem e pesquisa na enfermagem. [...]
El estudio tuvo como objetivo analizar cómo las enfermeras representan su rol como académicos de enfermería, sus concepciones, sus estrategias y los sentimientos involucrados en los procesos de enseñanza y aprendizaje e investigación en la enfermería. [...]

2014 - 10.1590/0104-07072014001640013
Texto e Contexto Enfermagem, Vol. 23, Núm. 2 (abril 2014) , p. 241-249
2 documents
10.
11 p, 101.5 KB Similitudes entre el Proceso de Convergencia en el ámbito de la Educación Superior Europea y la adopción del Aprendizaje Basado en Problemas en la E.U.I. Vall d'Hebron de Barcelona / Bernabeu Tamayo, Maria Dolores (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Cònsul Giribet, Maria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria)
La Escuela Universitaria de Enfermería Vall d'Hebron de Barcelona ha llevado a cabo una experiencia de innovación docente con la adopción de la metodología del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) a la totalidad del currículum básico. [...]
The School of Nursing in Vall d'Hebron in Barcelona changed its whole curriculum to be problem-based, student-centered and to include small group learning (PBL). This experience provided elements of reflection in the two axes of university training aimed at Europe: one being the adoption of a new educational paradigm and another being the redefinition of the role of the agents of the educational process, the teachers and the students. [...]

2004
Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Vol. 49 (Abril 2004) , p. 97-107  

Articles : 17 records found   1 - 10next  jump to record:
Research literature 6 records found  
1.
42.8 MB Efectividad de una aplicación para smartphoneen pacientes de cirugía mayor ambulatoria / Armora Verdú, Míriam ; Puig Reixach, Maria Teresa, dir. ; Robleda Font, Gemma, dir.
Introducció: La preparació preoperatòria deficient del pacient dificulta l'assistència i repercuteix els pacients i les seves famílies. A Espanya no es disposa de guies actualitzades sobre les recomanacions preoperatòries en pacients de Cirurgia Major Ambulatòria (CMA), ni de dades sobre l'impacte del compliment, tot i que hi ha estudis que assenyalen el valor de fer-ho per tal d'evitar suspensions quirúrgiques. [...]
Introducción: La preparación preoperatoria deficiente del paciente dificulta la asistencia y repercute en los pacientes y sus familias. En España, no se dispone de guías actualizadas sobre las recomendaciones preoperatorias en los pacientes en Cirugía Mayor Ambulatoria (CMA), ni de datos sobre el impacto de su cumplimiento, pero hay estudios que señalan el valor de hacerlo para evitar suspensiones quirúrgicas. [...]
Introduction: Inadequate preoperative preparation of the patient complicates care and has implications for the patient and family. In Spain, there are no up-to-date guidelines on pre-operative recommendations for patients undergoing major outpatient surgery (MAS), or evidence of the impact of their compliance, but there are studies that suggest this is useful to avoid surgical suspensions. [...]

2022  
2.
Comparación de 4 apósitos preformados con el apósito convencional de tejido sin tejer y gasas en la cura de las heridas por cirugía ortopédica primaria de artroplastia total de cadera y/o rodilla : Ensayo clínico aleatorizado / Lopez Parra, Maria Jesus ; Vives Vilagut, Roser, dir. ; Sianes Gallén, Mónica, dir.
utilitzats en artroplàstia total de genoll i maluc (PTR i PTC). La hipòtesi era que qualsevol dels 4 apòsits preformats estudiats preservaria la integritat de la pell millor que l'apòsit convencional i l'objectiu principal va ser comparar 4 tipus d'apòsits preformats amb l'apòsit convencional de teixit sense teixir amb les gases quant a preservació de la pell integritat de la pell. [...]
Les ferides quirúrgiques es cobreixen per evitar el sagnat, absorbir l'exsudat i proporcionar una barrera contra la contaminació externa. Habitualment, després d'una cirurgia ortopèdica es col·loca apòsit tradicional oclusiu de gases estèrils i esparadrap de teixit sense teixir hipoal·lergènic. [...]
Surgical wounds are covered to prevent bleeding, absorb exudate, and provide a barrier against external contamination. Usually, after orthopaedic surgery, a traditional occlusive dressing of sterile gauze and hypoallergenic non-woven tape is placed. [...]

2022  
3.
157 p, 855.5 KB Hospitalització a domicili en salut mental : satisfacció dels pacients i experiència de les infermeres / Giménez Díez, David ; Bernabeu Tamayo, Maria Dolores, dir. ; Fonollosa Pla, Vicent, dir.
Introducció: Els equips d'hospitalització a domicili en salut mental proporcionen un tractament intensiu a curt termini a les persones que pateixen crisis de salut mental. La satisfacció del pacient s'ha identificat durant molt de temps com un element clau de la qualitat assistencial; no obstant això, la satisfacció amb les cures d'infermeria com a part d'aquest servei encara no s'ha estudiat. [...]
Introducción: Los equipos de hospitalización a domicilio en salud mental proporcionan un tratamiento intensivo a corto plazo a las personas que sufren crisis de salud mental. La satisfacción del paciente se ha identificado durante mucho tiempo como un elemento clave de la calidad asistencial; sin embargo, la satisfacción con los cuidados de enfermería como parte de este servicio aún no se ha estudiado. [...]
Introduction:Crisis resolution home treatment teams (CRHTT) provide short-term, intensive home treatment to people experiencing mental health crises. Patient satisfaction has long been identified as a key element of quality of care; however, satisfaction with nursing care as part of this service has not been studied yet. [...]

2021  
4.
374 p, 5.5 MB La toma de decisiones como competencia enfermera para cuidar a pacientes crónicos con necesidades complejas / Prat, Mercè ; Pineda i Herrero, Pilar, dir.
Les infermeres necessiten adaptar-se a un context professional dinàmic i tenir habilitats per prendre decisions. Aquestes habilitats són difícils d'adquirir sobretot, quan es cuida a pacients amb malalties cròniques. [...]
Las enfermeras necesitan adaptarse a un contexto profesional dinámico y tener habilidades para tomar decisiones. Esas habilidades son más difíciles de adquirir cuando se cuida de pacientes con enfermedades crónicas. [...]
Nurses need to adapt to their dynamic professional context and to have make-decisions skills. Those skills are more difficult to meet when caring for complex patients with chronic diseases. Among the main skills to be developed during the bachelor, decision-making is one of the most complex. [...]

2021  
5.
336 p, 3.3 MB Los valores profesionales en el grado de enfermaría / Bleda García, Silvia ; Álvarez Cánovas, Isabel, 1971-, dir.
INTRODUCCIÓ: Els valors professionals es defineixen com a valors humans contextualitzats orientats a la professió, constitueixen la identitat professional i s'adquireixen principalment mitjançant la formació acadèmica i la pràctica clínica. [...]
INTRODUCCIÓN: Los valores profesionales se definen como valores humanos contextualizados orientados a la profesión, constituyendo la identidad profesional y se adquieren principalmente mediante la formación académica y la práctica clínica. [...]
BACKGROUND: Professional values are defined as contextualized human values oriented to the profession, constituting the professional identity and are acquired mainly through academic training and clinical practice. [...]

2021  
6.
308 p, 2.6 MB Las emociones en la práctica enfermera / Sánchez Rueda, Guadalupe ; Sala Roca, Josefina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Bernabeu Tamayo, Maria Dolores, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social
Antecedentes: Desde la década de los ochenta se ha iniciado una especie de revolución entorno a las emociones y su influencia en el bienestar humano. Desde Gardner (1983) hasta la explosión mediática que supuso la publicación de la obra de Goleman (1995), el interés académico y popular por las emociones ha ido en progresivo aumento. [...]
Antecedents: From the eighties has started a kind of revolution concerning the emotions and their impact on human wellbeing. Starting from Gardner's work (1983) until the explosion of information in media regarding the publication of work of Goldman (1995), the scientific and popular interest in emotions has progressively increased. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.