Results overview: Found 31 records in 0.02 seconds.
Articles, 19 records found
Contributions to meetings and congresses, 2 records found
Research literature, 10 records found
Articles 19 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
4 p, 191.3 KB ePortfolios para construir conocimiento. / Domenech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Renunciar al típico dossier y buscar nuevos caminos. Dos profesores de Secundaria relatan en este artículo el proceso de búsqueda de una alternativa al dossier como actividad didáctica. La creación social del conocimiento en el aula y la apropiación del proceso de aprendizaje por parte del alumno son algunas de las pistas que han llevado a la creación de tres portafolios digitales (ePortfolios), con distintas estructuras y formatos. [...]
2014
Cuadernos de pedagogía, Vol. 442 (2014) , p. 33-37  
2.
13 p, 1.2 MB The UAB virtual campus, an essential platform for a European environment of higher education / Yábar, J. M. (José Manuel) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Hernández Reynés, Jesús (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ; López-Roldán, Pedro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Castellà Espuny, Joaquim (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sanitat i d'Anatomia Animals)
The university is currently immersed - within Europe - in a process of coordinating higher education with the adaptation into the new ECTS European credits, which implies changing from a teacher-centred model (teacher conveys knowledge) to a learner-centred model, a real challenge. [...]
2006
CEUR workshop proceedings, Vol. 186 (2006)  
3.
21 p, 208.1 KB Interactividad en la red con actividades CABRI / Murillo Ramón, Jesús (Universidad de la Rioja) ; Fortuny, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
El artículo que se presenta, tiene dos partes diferenciadas. En la primera se describe lo que constituye una innovación metodológica. El diseño y utilización de una infraestructura y soporte instruccional, constituida fundamentalmente por una red electrónica, Internet, un foro de discusión y el software de geometría CABRI II. [...]
This paper is divided into two different parts. The first one describes a methodological innovation: the design and use of an educational infrastructure and support system basically composed of an electronic network, i. [...]

2004
Contextos educativos : revista de educación, Núm. 6-7 (2003-2004) , p. 295-315  
4.
8 p, 343.8 KB Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial / Silva García, Patricia (Universitat de Barcelona) ; Guzmán Vázquez, Carolina (Universidad de Valparaíso (Chile)) ; Imbernón, Francesc (Universitat de Barcelona)
Actualmente las universidades están inmersas en lo que se conoce como el proceso de «convergencia europea» y que llevará al Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). El objetivo es dotar a Europa de un sistema universitario homogéneo, compatible y flexible que permita a los estudiantes y titulados universitarios europeos una mayor movilidad, así como ofrecer al sistema universitario europeo unos niveles de transparencia y calidad, mediante sistemas de evaluación, que le hagan atractivo y competitivo en el ámbito internacional dentro del actual proceso de globalización. [...]
Universities are currently immersed in what is known as the process of European convergence to create the European Higher Education Area (EHEA). The aim is to establish a standardized, compatible and flexible European university system that enables graduates and undergraduates to move easily from one institution to another within Europe. [...]

2011 - 10.3916/C36-2011-03-01
Comunicar : revista de medios de comunicación y educación, Vol. 18, Núm. 36 (Marzo 2011) , p. 107-114
2 documents
5.
16 p, 213.0 KB Nuevas tecnologías y aprendizaje significativo de las ciencias / Romero Ariza, Marta (Universidad de Jaén. Departamento de Didáctica de las Ciencias) ; Quesada Armenteros, Antonio (Universidad de Jaén. Departamento de Didáctica de las Ciencias)
Este trabajo pretende fomentar la reflexión sobre el potencial de la tecnología educativa para promover el aprendizaje significativo de las ciencias. Con este propósito se recurre a la literatura especializada, para mostrar algunos resultados de investigación sobre la aplicación de las TIC a la enseñanza de las ciencias (herramientas de adquisición de datos, programas de modelización, simulaciones, laboratorios virtuales…). [...]
This paper intends to promote reflection on ICT use to facilitate meaningful science learning. In order to achieve this goal, key research works on technology implementation (data acquisition devices, modeling tools, simulations, virtual laboratories…) are selected from the specialized literature. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.433
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32, Núm. 1 (2014) , p. 101-115  
6.
9 p, 760.6 KB Introducción y aplicación de la plataforma Moodle en prácticas de laboratorio químico / Beltrán Álvarez, Tomás Francisco (Universitat Jaume I. Departament de Química Física i Analítica.)
El presente trabajo constituye un ejemplo de implementación de la plataforma Moodle en clases prácticas de laboratorio químico dirigidas a estudiantes universitarios. La realización de una serie de cuestionarios a través del "Aula virtual de la Universitat Jaume I" permite que el alumnado trabaje con mayor autonomía y facilita el aprendizaje de los conceptos necesarios para el desarrollo correcto de los experimentos en el laboratorio docente.
This work is an example of the implementation of Moodle platform in a Chemistry practical subject aimed at university students. A series of questionnaires accessible through the "virtual classroom of the Universitat Jaume I" allow students to work with higher autonomy and facilitates the learning of the necessary concepts required for the correct experiments development.

2013
Didáctica, innovación y multimedia, Núm. 26 (Octubre 2013) , p. 1-9  
7.
7 p, 18.9 KB Development of a virtual campus based on bimodal education / Yábar, J. M. (José Manuel) (Universitat Autònoma de Barcelona. Oficina Autònoma Interactiva Docent) ; Añaños, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Publicitat, Relacions Públiques i Comunicació Audiovisual) ; Barbarà Butifull, Pere-Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Oficina Autònoma Interactiva Docent)
A bimodal education model is a flexible model which harmoniously combines the possibilities for teaching offered by Information Society Technologies (IST), such as interactive classrooms, videoconference, and the virtual campus, with traditional educational activities such as lectures and certain types of practical training. [...]
2002
Interactive educational multimedia, N. 2 (March 2001) , p. 69-75  
8.
15 p, 1.4 MB Analysis of feedback processes in online group interaction : a methodological model / Espasa, Anna (Universitat Oberta de Catalunya) ; Guasch, Teresa (Universitat Oberta de Catalunya) ; Álvarez Valdivia, Ibis Marlene (Universitat Oberta de Catalunya)
The aim of this article is to present a methodological model to analyze students' group interaction to improve their essays in online learning environments, based on asynchronous and written communication. [...]
2013
Digital education review, N. 23 (June 2013) , p. 59-73  
9.
14 p, 358.0 KB Moodle, una plataforma formativa con gran proyección en los nuevos modelos de enseñanza / Domínguez Lázaro, María Reyes (Universidad de Sevilla)
Una plataforma formativa es un programa informático que permite la creación de un aula virtual a través de la cual impartir cursos on-line donde el profesor y el alumno se comunican mediante distintas herramientas electrónicas. [...]
A learning platform is a computer program to create a virtual classroom through which on-line teaching courses where the teacher and student communicate through various electronic tools. Moodle is a freeware virtual platform. [...]

2010
Didáctica, Innovación y Multimedia, Núm. 19 (2010) , p. 1-14  
10.
10 p, 267.8 KB Introducció de l'ensenyament en línia en Humanitats : estudis de cas sobre l'acceptació d'activitats en línia per part del professorat de llengües clàssiques / Vlachopoulos, Dimitrios (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
L'objectiu d'aquest article és mostrar les percepcions del professorat de llengües clàssiques (grec antic i llatí) amb relació a les activitats en línia fetes durant els cursos. L'estudi es va fer a tres països: Grècia (a tres universitats importants), Espanya (a la Universitat de Barcelona) i els Estats Units (a la Universitat de Califòrnia a Berkeley) amb la participació de trenta-tres professors. [...]
The purpose of this paper is to show the perceptions of the academic staff of classical languages (ancient Greek and Latin) concerning use of online activities during their courses. The study was carried out in three countries: Greece (three major Universities), Spain (University of Barcelona) and the United States (University of California, Berkeley) with the participation of thirty-three academic instructors. [...]

2009 - 10.7238/d.v0i11.83
Digit.HVM : Revista digital d'humanitats, Núm. 11 (Maig 2009) , p.1-10
2 documents

Articles : 19 records found   1 - 10next  jump to record:
Contributions to meetings and congresses 2 records found  
1.
1 p, 540.8 KB Better Collaborating! Groups Facing Information in Online Contexts / Hernandez-Perez, Oskar ; Universitat Oberta de Catalunya
Research on how people collaborate with each other for sharing, retrieving, managing and disseminating information is still an emergent field in Library and Information Science that becomes particularly necessary when the units of analysis are groups rather than individuals, due to the inherently collaborative nature of groupal activities. [...]
2015
International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. París, 7è : 2015  
2.
30 p, 1006.1 KB Collaborative Information Behaviour in Completely Online Groups / Hernandez-Perez, Oskar ; Universitat Oberta de Catalunya
Teamwork is encouraged nowadays as an imperative skill to better perform all critical factors, including information, that are involved in the project-based structures of many organizations. Due to the inherently collaborative nature of group activities, when groups search, retrieve, manage and disseminate information, new relationships with information emerge which result in collaborative informational behaviours. [...]
2015
International Conference on Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. París, França, : 2015  

Research literature 10 records found  
1.
326 p, 6.4 MB Innovación mediática y arquitectura escolar. La transformación de los espacios de aprendizaje en secundaria / Martire, Antonio ; Pérez Tornero, José Manuel, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
El presente trabajo pretende analizar la tensión a que están sometidos los contextos educativos, ante, por un lado, los nuevos paradigmas que han aparecido en el discurso internacional sobre la renovación de los espacios escolares y, por otro, la Introducción de las TIC, tanto en las aulas como en el más amplio panorama escolar. [...]
This dissertation explores the stress placed on educational contexts by the new paradigms in the international discourse concerning the renovation of the school spaces, as well as by the introduction of ICTs, both in classrooms and in wider school environments. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017.  
2.
54 p, 3.0 MB Actividades de Moodle : manual de buenas prácticas pedagógicas / Pineda i Herrero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Valdivia, Paloma (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Ciraso Calí, Anna
El presente manual surge de un asesoramiento realizado por miembros del equipo EFI de la Universidad Autónoma de Barcelona dirigido a la Universidad Corporativa Asepeyo (UCA), que se materializó en un proceso de aprendizaje desarrollado desde mayo 2014 a abril 2015. [...]
2016  
3.
505 p, 5.7 MB Les Resistències en la formació a distància dels tècnics esportius de la R.F.E.P. / Dulsat Ortiz, Carles ; Álvarez Cánovas, Isabel, dir ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social
Aquesta recerca té com a objecte d'estudi les resistències en el context de la formació a distància que organitza la Real Federación Española de Patinaje. És una investigació que veu del paradigma sistèmic-cibernètic, que contribueix en la forma de veure i d'estudiar les resistències de manera molt més global i sintètica considerant el màxim nombre d'elements que intervenen o influencien en l'objecte d'estudi. [...]
This research aims to study the resistance in the context of distance learning organized by the Real Federación Española de Patinaje. It is a research paradigm that relies in systemic-cybernetic perspective, which contributes to the way we see and study the resistance much more comprehensive and synthetic considering the maximum number of elements involved in or influence the object of study. [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2014  
4.
294 p, 3.2 MB Percepción de espacio-tiempo en la interacción con entornos virtuales de aprendizaje en educación superior / González Escobar, Víctor Manuel ; Carrasco Vargas, José Selín, dir. ; Pérez Tornero, José Manuel, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
La presente investigación doctoral se propuso como objetivo visibilizar las diferencias en la percepción espacio-temporal de los académicos de 3 universidades chilenas en el ambiente de interacción con sus estudiantes construido en un entorno de aprendizaje virtual. [...]
This doctoral thesis aims at identifying differences in scholars' perception of space and time during the interaction with students through virtual learning environment (VLE) in three Chilean universities. [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
5.
123 p, 1.4 MB Conducta informacional colaborativa en grupos completamente en línea: estudio de caso en las aulas del campus Virtual de la UOC / Hernandez-Perez, Oskar ; Ortoll Espinet, Eva, dir. ; Universitat Oberta de Catalunya. Máster en Sociedad de la Información y el conocimiento
El trabajo en equipo y en red estructura gran parte de los procesos, tareas y dinámicas que se desarrollan hoy en día dentro de las organizaciones: la naturaleza intrínsecamente cooperativa del trabajo en grupo genera nuevas relaciones con la información que se manifiestan en conductas informacionales colaborativas en los procesos de búsqueda, recuperación, uso y difusión de la información. [...]
2014  
6.
231 p, 2.6 MB La Relación entre la participación y la conciencia de grupo y su incidencia sobre los resultados de aprendizaje en entornos colaborativos mediados por ordenador / Chávez Rojas, Jorge Eduardo ; Romero, Margarida, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia de l'Educació
El objetivo de este trabajo es analizar la relación entre la participación (PA) de los alumnos en entornos aprendizaje colaborativos mediados por ordenador, también denominados Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) y la conciencia de grupo o Group Awareness (GA) como variable mediadora entre la PA y los resultados de aprendizaje (RA). [...]
The aim of this study is to analyze the relationship between student participation in Computer-Supported Collaborative Learning (CSCL) and Group Awareness (GA) as a mediating variable between the students' participation and their learning results. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013  
7.
200 p, 6.7 MB Feedback, confiança matemàtica i aprenentatge matemàtic en un entorn d'aprenentatge en línia / Escudero Viladoms, Núria ; Sancho Vinuesa, Teresa, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didactica de la Matematica i les Ciències Experimentals
La pregunta principal d'aquesta recerca és com es relacionen la confiança matemàtica, l'aprenentatge matemàtic i l'efecte del feedback en un context d'aprenentatge de matemàtiques en línia. Aquesta recerca s'emmarca en el context de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). [...]
The aim of this research is to study the relationship among mathematical confidence, mathematics achievement and the effect of feedback when learning mathematics online. The context of this research is the Open University of Catalonia (UOC). [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013  
8.
416 p, 6.6 MB Disseny, aplicació i avaluació d'un programa universitari per a gent gran amb suport d'un EVEA / Lorente i Guerrero, Xavier ; Sarramona, Jaume, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2013  
9.
56 p, 1.5 MB Desarrollo de contenidos educativos aplicados a las matemáticas de primer ciclo de ESO / Ramírez Vergara, Lourdes ; Musach, Ramón, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Aquest projecte pretén oferir orientació als docents que es proposin desenvolupar continguts educatius en l'àrea de Matemàtiques de primer cicle d'ESO. Per aconseguir aquest objectiu no es necessita cap coneixement extra de complicats programes per assolir resultats atractius i útils. [...]
Este proyecto pretende ofrecer orientación a los docentes que se propongan desarrollar contenidos educativos en el área de Matemáticas de primer ciclo de ESO. Para lograr este objetivo no se necesita de ningún conocimiento extra de complicados programas para alcanzar resultados atractivos y útiles. [...]
This project intends to offer orientation to the teachers who propose to develop educational contents in the area of Mathematics of the first cycle of ESO, to achieve this aim it is not necessary from any extra knowledge from complicated programs to reach attractive and useful results. [...]

2012  
10.
101 p, 1.5 MB Desarrollo y gestión de una página web educativa : Wolframio, un tipo con química / González Díaz, David ; Meneses Benítez, Montserrat, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Nuestra Web tiene como eje central divulgar todo el material desarrollado en el Proyecto Wolframio, queriendo ser una herramienta sencilla y ágil para gestionar el material y ser más accesible para los usuarios. [...]
La nostra web té com a eix central divulgar tot el material desenvolupat al Projecte Wolframi, intentant ser una eina senzilla i àgil per a gestionar el material i ser més accessible per als usuaris. [...]
Web application designed to disseminate the material collected during the Wolframio project. The web architecture design includes a variety of technologies and programming languages such as: HTML, PHP, MySQL, JavaScript, AJAX, JQuery and CSS.

2012  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.