Results overview: Found 9 records in 0.02 seconds.
Articles, 7 records found
Research literature, 2 records found
Articles 7 records found  
1.
20 p, 762.8 KB Contenidos de estructura atómica y molecular en libros de texto españoles de Química general (1928-1978) / Sánchez Gómez, Pedro Juan (Universidad Complutense de Madrid) ; González Canle, Felicísimo (CEIP Santiago Ramón y Cajal. Alcorcón.)
En este trabajo presentamos un análisis de los contenidos de física atómica y química cuántica en libros de texto de química de nivel introductorio publicados en castellano, en España, entre 1928 y 1978. [...]
En aquest treball presentem una anàlisi dels continguts de física atòmica i química quàntica en llibres de text de química de nivell introductori publicats en castellà, a Espanya, entre 1928 i 1978. [...]
In this work we present an analysis of the contents of atomic physics and quantum chemistry in introductory textbooks written in Spanish and published between 1928 and 1978. In total, we have studied forty pre-university and twenty-eight university books, using a Grounded Theory methodology for the codification of the contents. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.1200
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32 Núm. 3 (2014) , p. 671-689  
2.
20 p, 172.5 KB Análisis del enfoque de historia y filosofía de la ciencia en libros de texto de química : el caso de la estructura atómica / Farías Camero, Diana María (Universidad Nacional de Colombia. Grupo de Investigación en Enseñanza de la Química) ; Molina, Manuel F. (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica) ; Castelló Escandell, Josep (Universitat de Barcelona. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i la Matemàtica)
Este trabajo analiza desde el enfoque de historia y filosofía de las ciencias (HFC) la forma como se presenta el tema de estructura atómica en cinco libros de texto (LT) de los cursos de química de primer año de la Universidad de Barcelona. [...]
History and Philosophy of Science approach (HPS) in atomic structure chapters was analyzed in five chemistry textbooks that are recommended in first year's courses the at University of Barcelona. A methodological framework composed by four heterogeneous methodologies was applied in this work trying to get a more accurate explanation about the topic studied. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.489
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 115-133  
3.
16 p, 152.9 KB ¿Los libros de texto de bachillerato introducen adecuadamente los modelos atómicos de Thomson y Rutherford? / Doménech Blanco, Josep Lluís (Universitat d'Alacant) ; Savall Alemany, Francisco (Universitat d'Alacant) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant)
Desde diferentes enfoques se acepta que el aprendizaje se verá favorecido en la medida en que los estudiantes noten las dificultades que hubo que superar en la construcción de los conocimientos científicos y, también, cómo se sustituyen determinadas concepciones por otras. [...]
It's accepted that learning will be enhanced if students realize the difficulties that must have been faced when the scientific knowledge was established and how previous conceptions were changed for new ones. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n1.764
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 1 (2013) , p. 29-43  
4.
5 p, 253.9 KB La estructura atómica y el enlace químico desde un punto de vista disciplinario / Alvarado Zamorano, Clara (Universidad Nacional Autónoma de México. Centro de Ciencias Aplicadas y Desarrollo Tecnológico)
2005
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2005) , p. 1-5  
5.
5 p, 260.8 KB Un avance decisivo en el conocimiento de los iones : la teoría de Arrhenius de la disociación electrolítica / Galache López, Isabel (Universidad de Málaga. Departamento de Química Inorgánica, Cristalografía y Mineralogía) ; Camacho Domínguez, E. (Universidad de Málaga. Departamento de Química Inorgánica, Cristalografía y Mineralogía)
The aim of this article is to have a better understanding of the development and evolution of the concep of ion, up to the present moment, since it was introduced by Faraday. We have focused our attention on Svante August Arrhenius, a very relevant scientist in the history of Chemistry, who made the most important progress in the investigation of the nature of ions, being the central figure in this field.
1992 - 10.5565/rev/ensciencias.4631
Enseñanza de las ciencias, V. 10 n. 3 (1992) p. 307-311  
6.
13 p, 431.5 KB Los estilos de prosa y el enfoque ciencia-tecnología-sociedad en textos universitarios de química general / Malaver, Manuel (Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas) ; Pujol, Rafael (Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas) ; D'Alessandro Martínez, Antonio (Universidad Central de Venezuela)
En este trabajo se estudiaron los estilos de prosa científica y el enfoque ciencia-tecnología-sociedad en textos de química de los cursos básicos universitarios en Venezuela, usando técnicas de análisis de contenido. [...]
In this work we studied prose structures and STS interactions in basic chemistry textbooks commonly used in the initial university courses given in Venezuela with techniques of analysis of content. We have found the most used prose structure to be the knowledge of science, showing little interest in STS interactions.

2004 - 10.5565/rev/ensciencias.3875
Enseñanza de las ciencias, V. 22 N. 3 (2004) , p. 441-454  
7.
12 p, 291.2 KB Estructura atómica : análisis y estudio de las ideas de los estudiantes (8º de EGB) / Fuente, Ana María de la ; Perrotta, María Teresa ; Dima, Gilda ; Gutiérrez, Elena ; Capuano, Vicente Conrado ; Follari, Beatriz del Rosario
Este trabajo se propone indagar las ideas de los estudiantes del tercer ciclo de la educación general básica (EGB) en la República Argentina, jóvenes de 12 a 14 años, con el propósito de conocer lo que piensan sobre la estructura atómica. [...]
The purpose of this paper is to find out the pupils' ideas in the Third Cycle of General Basic Education (EGB) in the Argentinean Republic; it was done with young people of between twelve and fourteen years of age, with the aim of knowing what they think about the atomic structure. [...]

2003 - 10.5565/rev/ensciencias.3946
Enseñanza de las ciencias, V. 21 N. 1 (2003) , p. 123-134  

Research literature 2 records found  
1.
296 p, 3.7 MB Anàlisi de l'explicació atòmica de la química escolar mitjançant una proposta didàctica basada en la Història de la Ciència / Libran Vicente, Antoni ; Izquierdo i Aymerich, Mercè, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals
És molt corrent veure a les classes de ciències que els alumnes tenen dificultats per comprendre el model atòmic que se'ls hi presenta. Aquest model atòmic, basant-nos en els llibres de text, presenta un àtom "físic" suportat en les teories de Rutherford i altres científics que no es relacionen fàcilment amb les reaccions químiques. [...]
We can always see in science classes how pupils blame for the excessive difficulty to understand the atomic theory they've learnt in class. This atomic theory, textbook based, consists principally in a "physical" atom supported on Rutherford and other contemporary scientists. [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  
2.
299 p, 6.9 MB Estructura y propiedades de las placas de cromatina de los cromosomas metafásicos : estudio mediante técnicas de microscopía TEM, AFM y espectroscopia de fuerza atómica / Gállego Ossul, Isaac ; Daban, Joan-Ramon, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Bioquímica i de Biologia Molecular
En nuestro laboratorio el estudio de cromosomas en presencia de una elevada concentración de iones divalentes, permitió describir por primera vez las placas de cromatina como unidad estructural básica del cromosoma metafásico compacto. [...]
In our laboratory the study of the chromosomes in the presence of high concentrations of divalent ions, has led us to report the chromatin plate-like structure for the first time as a fundamental element of the metaphase chromosome. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2011  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.