Resultados globales: 7 registros encontrados en 0.02 segundos.
Artículos, Encontrados 7 registros
Artículos Encontrados 7 registros  
1.
20 p, 883.6 KB ¿Qué estrategia es mejor para un problema de Fermi? Adaptabilidad de futuros maestros / Segura Cordero, Carlos (Universitat de València) ; Ferrando, Irene (Universitat de València)
Los problemas de Fermi, adecuados para primaria, plantean una situación real y abierta que permite desarrollar y comparar múltiples estrategias, lo que requiere que los maestros sean adaptables (capaces de escoger la más apropiada). [...]
Fermi problems, suitable for primary school, pose a real and open situation that allows the development and comparison of multiple strategies. This requires teachers to be adaptive (able to choose the most appropriate strategy). [...]

2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5978
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 3 (2023) , p. 133-151 (Investigaciones Didácticas)  
2.
13 p, 2.4 MB Does collaborative and experiential work influence the solution of real-context estimation problems? A study with prospective teachers / Segura, Carlos (Universitat de València) ; Ferrando, Irene (Universitat de València) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
Although it is a challenge for primary school teachers, real-context estimation problems can be used as an introduction to mathematical modeling. With this aim, we designed a two-phase activity: in the first phase, 224 prospective teachers developed individual action plans to solve asequence of real-context estimation problems in the classroom; in the second phase, they completed the solution of the same problems working in groups in the real location where the four problems were contextualized. [...]
2023 - 10.1016/j.jmathb.2023.101040
Journal of Mathematical Behavior, Vol. 70 (2023) , article number 101040  
3.
21 p, 623.4 KB Esquemas de resolución de problemas de Fermi como herramienta de diseño y gestión para el profesor / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Ärlebäck, Jonas Bergman (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Se presenta una caracterización de las resoluciones posibles a un problema de Fermi a partir de los Esquemas de Resolución de Problemas de Fermi (ERPF). El artículo presenta la fundamentación teórica basada en investigaciones previas sobre problemas de Fermi en Educación Matemática y otros campos de investigación que permite identificar las cuatro actividades principales que pueden utilizarse al resolverlos. [...]
This article presents a characterization of the possible resolutions to a Fermi problem from the Fermi problem Activity Templates (FpAT). The article presents the theoretical foundation based on previous research on Fermi problems in Mathematics Education and other fields of research that allows the identification of the four main activities that can be used when solving them. [...]

2022 - 10.24844/EM3402.11
Educacion matematica, Vol. 34 Núm. 2 (2022) , p. 289-309  
4.
13 p, 387.7 KB Repensando los problemas de fermi para la enseñanza y aprendizaje de las ciencias / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; López-Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Bergman Ärlebäck, Jonas (Linköping Universitet. Mathematics Department)
En este artículo presentamos una recopilación de resultados de investigación sobre el uso educativo de los problemas de Fermi. En estos problemas el aspecto clave es identificar las variables más relevantes de un fenómeno y estimarlas de forma razonada para conseguir una solución al problema. [...]
In this article we present a compilation of research results on the educational use of Fermi problems. While working on these problems, the key aspect is identifying the most relevant variables of a phenomenon and estimating them in order to obtain a solution to the problem. [...]

2021 - 10.22600/1518-8795.ienci2021v26n3p56
Investigações em Ensino de Ciências (IENCI), Vol. 26 Núm. 3 (2021) , p. 56-68  
5.
23 p, 694.8 KB Análisis de los modelos matemáticos producidos durante la resolución de problemas de Fermi / Ferrando, Irene (Universitat de València) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Gallart, César (Universidad CEU Cardenal Herrera) ; García-Raffi, Lluís M. (Universidad Politécnica de Madrid) ; Gorgorió Solà, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo presentamos un estudio en el que analizamos las producciones escritas de estudiantes de 16 años con diferentes niveles de experiencia en modelización al resolver Problemas de Estimación de Grandes Cantidades (PEGC). [...]
In this paper, we present an analysis of written productions of 16 year-old students while solving Estimation Problems involving Big Numbers (EPiBN). This kind of problems is a particular type of Fermi problems and allows us to introduce modelling processes in Secondary school classrooms. [...]

2017 - 10.1590/1980-4415v31n57a11
Bolema, Vol. 31, núm. 57 (1-4 2017) , p. 220-242  
6.
12 p, 645.8 KB The use and potential of Fermi problems in the STEM disciplines to support the development of twenty-first century competencies / Ärlebäck, Jonas Bergman (Linköping Univeristy. Department of Mathematics) ; Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona)
This paper presents the results of a literature review focusing on the use and potential of Fermi problems (FPs) in the STEM disciplines. We identify different usages and roles given to FPs in each of the STEM disciplines and highlight their potential to promote modeling of real phenomena and situations as well as learning about the estimation of quantities. [...]
2019 - 10.1007/s11858-019-01075-3
ZDM - Mathematics Education, Vol. 51 Núm. 6 (january 2019) , p. 979-990  
7.
7 p, 618.4 KB Aprendiendo a enseñar matemáticas a partir de la propia experiencia / Albarracín Gordo, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Chico, Judit (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Guinjoan, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este artículo se presenta una experiencia de innovación docente en la enseñanza y aprendizaje de las matemáticas con alumnos del Grado de Educación Primaria. Los resultados de la experimentación indican el potencial de emular una actividad de resolución de problemas de Fermi para alumnos de primaria como alternativa a la clase magistral. [...]
An experience of educational innovation in teaching and learning mathematics with primary student teachers is presented in this report. The obtained data point out the power of emulating Fermi problem solving activities as an alternative to lectures. [...]

2015 - 10.1016/j.sbspro.2015.07.020
Procedia: social and behavioral sciences, Vol. 196 (2015) , p. 113-119  

¿Le interesa recibir alertas sobre nuevos resultados de esta búsqueda?
Defina una alerta personal vía correo electrónico o subscríbase al canal RSS.