Results overview: Found 30 records in 0.02 seconds.
Articles, 30 records found
Articles 30 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
55 p, 16.1 MB El tabernáculo de la Virgen de los Reyes y la memoria documental de otros tabernáculos góticos de la catedral de Sevilla / Laguna Paúl, Teresa (Universidad de Sevilla)
Estudio del tabernáculo de la Virgen de los Reyes (h. 1278) y su instalación en la capilla Real renacentista (1579). Revisión y noticias documentales del tabernáculo encargado al orfebre Sancho Martínez (1366), aportaciones al conocimiento del tabernáculo de la Virgen de la Sede y al tardogótico de la Virgen de la Antigua (1497-1499) de la catedral de Sevilla.
Study of the tabernacle of the 'Virgen de los Reyes' (Virgin of the Monarchs, c. 1278) and its installation in the Renaissance royal chapel (1579). Review and documentary information of the tabernacle entrusted to the silversmith Sancho Martínez (1366), and contributions to the knowledge of the tabernacle of the 'Virgen de la Sede' (Virgin of the See) and to the Late Gothic one of the 'Virgen de la Antigua' (Virgin of the Old One [Cathedral], 1497-1499) of the cathedral of Seville.

2020 - 10.5565/rev/medievalia.511
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 275-329  
2.
64 p, 31.7 MB Movement on the Altar : Gothic Tabernacle-altarpieces in the Crown of Aragon (and Their Context) / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
The arrival of tabernacle-altarpieces in regions under the Crown of Aragon makes up part of a complex context revolving around the evolution of altar furnishings from the late Romanesque to the early Gothic period. [...]
La llegada de los retablos-tabernáculo a los territorios de la Corona de Aragón forma parte de un complejo contexto que gira entorno a la evolución del mobiliario de altar desde el último románico hasta la llegada del primer gótico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.498
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 331-393  
3.
44 p, 16.5 MB Minor or Major? : Castilian Tabernacle-Altarpieces and Monumental Arts / Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid)
This article explores the origin and distinctive features of Castilian tabernacle-altarpieces. Less attention will be paid to the well-known specimens of the fourteenth century (as for example the Castildelgado and Yurre altarpieces) and the focus will be on some poorly preserved, fragmented and manipulated specimens of the late thirteenth century, for which proposals of reconstruction are provided in some instances. [...]
Este artículo indaga en el origen y en los rasgos distintivos de los retablos-tabernáculo castellanos. Por ello se presta especial atención no tanto a los ejemplares bien conocidos del siglo XIV (como, por ejemplo, los retablos de Castildelgado y de Yurre) como a algunos ejemplares de finales del siglo XIII pobremente conservados, fragmentados y manipulados, para algunos de los cuales se ofrecen propuestas de reconstrucción. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.495
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 231-274  
4.
4 p, 133.4 KB Carmen A. Serrano, Gothic Imagination in Latin American Fiction and Film, University of New Mexico Press, Albuquerque, 2019 / Ordiz Alonso-Collada, Inés (University of Stirling)
Obra ressenyada: Carmen A. SERRANO, Gothic Imagination in Latin American Fiction and Film. Albuquerque: University of New Mexico Press, 2019.
2020 - 10.5565/rev/brumal.701
Brumal, Vol. 8 Núm. 1 (2020) , p. 261-264 (Ressenyes)  
5.
15 p, 5.3 MB Nuevas aportaciones sobre el retablo de Santo Domingo de Tamarite de Litera : iconografía, origen, promoción y datación / Malé Miranda, Gemma (Universitat Autònoma de Barcelona)
El retablo de santo Domingo de Guzmán procedente de Tamarite de Litera es uno de los ciclos más antiguos dedicados a este santo y a la vez uno de los más complejos y desconocidos. Aproximadamente un siglo después que los dominicos permitieran la representación de sus santos miembros para impulsar su culto y a la vez su Orden se realizó este complejo ciclo dedicado a su fundador. [...]
The altarpiece of Saint Dominic of Guzmán from Tamarite de Litera is one of the oldest cycles dedicated to this saint and at the same time one of the most complex and unknown. About a century after Dominics had allowed to represent their patron saints for stimulating their worship and their Order, it was made this complex cycle dedicated to their founder. [...]

2008
Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte, Vol. 20 (2008) , p. 31-48  
6.
48 p, 4.5 MB Una traza original de Simón de Colonia (ca. 1483) procedente de la Cartuja de Miraflores : (observaciones sobre el diseño arquitectónico en la Castilla del Cuatrocientos) / Menéndez González, Nicolás (Ministerium für Heimat, Kommunales, Bau und Gleichstellung des Landes Nordrhein-Westfalen (Düsseldorf, Alemanya))
En el presente opúsculo se analiza una traza original de Simón de Colonia procedentedel archivo antiguo de la Cartuja de Mirafl ores (Burgos). Se trata de losvestigios de un estudio o anteproyecto en el que fueron desarrolladas diversas propuestaspara el diseño del claristorio y del plan de bóvedas de la iglesia de la cartujaburgalesa. [...]
This paper analyses an original architectural drawing by Simon de Colonia from the old archive of Miraflores Charterhouse (Burgos). The piece is the only remain of a preliminary project in which the architect developed several proposals for the design of the clerestory and vaults of Miraflores church. [...]

2019 - 10.5565/rev/medievalia.478
Medievalia, Vol. 22 (2019) , p. 7-54 (Artículos)  
7.
19 p, 298.5 KB Ciudad, terror y mito : la concepción del gótico literario desde el mito prehispánico en los cuentos La llorona de Artemio del Valle-Arizpe, La Fiesta brava de José Emilio Pacheco y Año cero de Bernardo Esquinca / Calvo, Karen Alejandra (Universidad Nacional de Costa Rica)
Esta lectura busca confirmar el vínculo entre el mito prehispánico y las modalidades de lo fantástico y lo gótico en los relatos mexicanos "La llorona" (1936) de Artemio del Valle-Arizpe, "La fiesta brava" (1972) de José Emilio Pacheco y "Año cero" (2010) de Bernardo Esquinca. [...]
Aquesta lectura busca confirmar el vincle entre el mite prehispànic i les modalitats del fantàstic i del gòtic en els relats mexicans La llorona(1936) d'Artemio del Valle-Arizpe, La fiesta brava(1972) de José Emilio Pacheco i Año cero(2010) de Bernardo Esquinca. [...]
This reading seeks to confirm the link between prehispanic myth and the fantastic and gothic modalities in the Mexican stories "La llorona" (1936) by Artemio del Valle-Arizpe, "La fiesta brava" (1972) by José Emilio Pacheco and "Año cero" (2010) by Bernardo Esquinca. [...]

2019 - 10.5565/rev/mitologias.615
Mitologías hoy, Vol. 19 (2019) , p. 195-213 (Dossier)  
8.
4 p, 135.4 KB Sandra Casanova-Vizcaíno e Inés Ordiz (comps.), Latin American Gothic in Literature and Culture, Routledge, Nueva York, 2018 / Gasparini, Sandra Edith (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras)
Obra ressenyada: Sandra CASANOVA-VIZCAÍNO, Inés ORDIZ (comps. ), Latin American Gothic in Literature and Culture. Nueva York: Routledge, 2018.
2018 - 10.5565/rev/brumal.548
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 433-436 (Reviews)  
9.
22 p, 415.8 KB Demonios latinos : el mito prehispánico indígena como motivador gótico en el relato contemporáneo mexicano / Calvo Díaz, Karen Alejandra (Universidad de Costa Rica)
Con base en el cuento "La noche de la Coatlicue" (2013), del escritor Mauricio Molina, se propone la noción de "gótico mítico amerindio prehispánico" como categoría estética para analizar el tema de lo gótico en la narrativa contemporánea de Latinoamérica y discutir cómo opera esta categoría en relación con el mito de la tradición azteca sobre la diosa Coatlicue. [...]
Based on the story "La noche de la Coatlicue" (2013) by writer Mauricio Molina, the notion of "mythical Amerindian Prehispanic Gothic" is proposed as an aesthetic category to analyze the theme of the Gothic in the contemporary narrative of Latin America and to discuss how this category operates considering the relation with the myth of the Aztec tradition about the goddess Coatlicue. [...]

2018 - 10.5565/rev/brumal.426
Brumal, Vol. 6 Núm. 2 (2018) , p. 345-366 (Miscellaneous)  
10.
14 p, 978.5 KB Reflexiones sobre el pintor Lluís Dalmau a propósito de un retablo para Molins de Rei (1451) / Gómez-Ferrer, Mercedes (Universitat de València. Departamento de Historia del Arte)
El presente texto plantea una serie de reflexiones sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, uno de los introductores de la pintura gótica flamenca en la Corona de Aragón. El análisis surge a partir de la presentación de un nuevo documento inédito sobre un retablo contratado en 1451 por Isabel de Requesens, esposa del gobernador de Cataluña, Galceran de Requesens, para la baronía de Molins de Rei (Barcelona). [...]
Aquest text planteja una sèrie de reflexions sobre la figura del pintor Lluís Dalmau, un dels introductors de la pintura gòtica flamenca a la Corona d'Aragó. L'anàlisi sorgeix a partir de la presentació d'un nou document inèdit sobre un retaule contractat el 1451 per Isabel de Requesens, muller del governador de Catalunya, Galceran de Requesens, per a la baronia de Molins de Rei (Barcelona). [...]
This article provides a series of new considerations about the painter Lluis Dalmau, one of the most representative figures of the Flemish-Gothic style in the Aragon Crown. We present new documentary evidence about a retable commissioned in 1451 by Isabel of Requesens, spouse of the Catalonian Governor, Galceran of Requesens, for their town of Molins de Rei (Barcelona) while the painter was in Valencia. [...]

2018 - 10.5565/rev/locus.325
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 5-18 (Articles)  

Articles : 30 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.