1.
|
10 p, 1.4 MB |
Independent component analysis for internet gaming disorder
/
Mestre-Bach, Gemma (Universidad Internacional de la Rioja. Facultad de Ciencias de la Salud) ;
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Fernández-Aranda, Fernando (Universitat de Barcelona. Departament de Ciències Clíniques) ;
Jiménez-Murcia, Susana (Universitat de Barcelona. Departament de Ciències Clíniques) ;
Potenza, Marc N. (Yale University School of Medicine. Department of Psychiatry)
Introduction: There is a growing interest in the study of the neurobiological correlates of internet gaming disorder (IGD), and new techniques are beginning to be implemented for this purpose, such as independent component analysis (ICA). [...]
2023 - 10.1080/19585969.2023.2168135
Dialogues in clinical neuroscience, Vol. 25 (february 2023) , p. 14-23
|
|
2.
|
1.4 MB |
Compulsive Buying Behavior : Clinical Comparison with Other Behavioral Addictions
/
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Fernández-Aranda, Fernando (Universitat de Barcelona. Departament de Ciències Clíniques) ;
Mestre-Bach, Gemma (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Steward, Trevor (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Baño, Marta (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Del Pino-Gutiérrez, Amparo (Universitat de Barcelona. Escola d'Infermeria) ;
Moragas, Laura (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Mallorquí-Bagué, Núria (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Aymamí, Neus (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Gomez-Peña, Mónica (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge) ;
Tárrega Larrea, Salomé (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Menchón, José M. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental) ;
Jiménez-Murcia, Susana (Universitat de Barcelona. Departament de Ciències Clíniques)
Compulsive buying behavior (CBB) has been recognized as a prevalent mental health disorder, yet its categorization into classification systems remains unsettled. The objective of this study was to assess the sociodemographic and clinic variables related to the CBB phenotype compared to other behavioral addictions. [...]
2016 - 10.3389/fpsyg.2016.00914
Frontiers in psychology, Vol. 7 (june 2016)
|
|
3.
|
13 p, 538.9 KB |
Internet gaming disorder clustering based on personality traits in adolescents, and its relation with comorbid psychological symptoms
/
González-Bueso, Vega (Generalitat de Catalunya. Atención e Investigación en Socioadicciones (AIS)) ;
Santamaría, Juan José (Generalitat de Catalunya. Atención e Investigación en Socioadicciones (AIS)) ;
Oliveras, Ignasi (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Neurociències) ;
Fernández, Daniel (Universitat Politècnica de Catalunya. Departament d'Estadística i Investigació Operativa) ;
Montero, Elena (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ;
Baño, Marta (Generalitat de Catalunya. Atención e Investigación en Socioadicciones (AIS)) ;
Jiménez-Murcia, Susana (Universitat de Barcelona. Departament de Ciències Clíniques) ;
Del Pino-Gutiérrez, Amparo (Universitat de Barcelona. Escola d'Infermeria) ;
Ribas, Joan (Generalitat de Catalunya. Atención e Investigación en Socioadicciones (AIS))
In recent years, the evidence regarding Internet Gaming Disorder (IGD) suggests that some personality traits are important risk factors for developing this problem. The heterogeneity involved in problematic online gaming and differences found in the literature regarding the comorbid psychopathology associated with the problem could be explained through different types of gamers. [...]
2020 - 10.3390/ijerph17051516
International journal of environmental research and public health, Vol. 17 Núm. 5 (february 2020) , p. 1516
|
|
4.
|
15 p, 2.9 MB |
Effect of the frustration of psychological needs on addictive behaviors in mobile videogamers. The mediating role of use expectancies and time spent gaming
/
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Oberst, Úrsula E. (Universitat Ramon Llull. Departament de Psicologia) ;
Cladellas, Ramon (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Fuster, Héctor (Universitat de Barcelona. Escola de Noves Tecnologies Interactives)
Casual videogames (CVGs), played on smartphones, are becoming increasingly popular, especially among females and adults. Whereas the addictive potential of online (computer) videogames is well-established, there is yet insufficient evidence for Internet gaming disorder (IGD) in mobile gamers and for the mediating role of some mechanisms involved. [...]
2020 - 10.3390/ijerph17176429
International journal of environmental research and public health, Vol. 17, núm. 17 (2020) , p. 6429
|
|
5.
|
20 p, 344.1 KB |
Entornos de aprendizaje digitales en el área de Empresa Informativa : "Gaming" e incidencia en actividades y evaluación
/
Pérez Serrano, María José (Universidad Complutense de Madrid) ;
Fernández Sande, Manuel (Universidad Complutense de Madrid) ;
Rodríguez Pallares, Miriam (Universidad Complutense de Madrid)
La clase inversa -o flipped classroom (FC) en inglés- es un modelo pedagógico que transfiere el trabajo de determinados procesos de aprendizaje fuera del aula. En este contexto, Gaming y evaluación interactiva en los entornos de aprendizaje de Gestión de Medios (PIGE-On) es un proyecto de innovación que se basa en el desarrollo de un juego de simulación en la asignatura de Teoría de la Empresa Informativa, impartida en el primer curso de Periodismo de la Facultad de Ciencias de la Información de la Universidad Complutense de Madrid. [...] The flipped classroom (FC) is a pedagogical model that transfers the work of certain learning processes outside the classroom. In this context, Gaming and interactive evaluation in media management learning environments (PIGE-On) is an innovation project based on the development of a simulation game applied in a first-year Media Business course of the Bachelor's Degree in Journalism at the Complutense University of Madrid. [...] La classe inversa (flipped classroom) és un model pedagògic que transfereix el treball de determinats processos d'aprenentatge fora de l'aula. En aquest context, Gaming i avaluació interactiva en els entorns d'aprenentatge de gestió de mitjans (PIGE-On) és un projecte d'innovació que es basa en el desenvolupament d'un joc de simulació en l'assignatura de Teoria de l'Empresa Informativa, de 1r de Periodisme, de la Facultat de Ciències de la Informació de la Universitat Complutense de Madrid. [...]
2020 - 10.5565/rev/analisi.3288
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 62 (Juny 2020) , p. 111-130 (Articles)
2 documents
|
|
6.
|
9 p, 171.6 KB |
Internet gaming disorder and online gambling disorder : clinical and personality correlates
/
Mallorquí-Bagué, Núria (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Fernández-Aranda, Fernando (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Lozano Madrid, María (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Granero, Roser (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ;
Mestre-Bach, Gemma (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Baño, Marta (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Pino Gutiérrez, Amparo Del (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Gomez-Peña, Mónica (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Aymamí, Neus (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Menchón Magriñá, José Manuel (Hospital Universitari de Bellvitge) ;
Jiménez-Murcia, Susana (Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge)
The recent growth of Internet use has led to an increase of potentially problematic behaviors that can be engaged online, such as online gambling or Internet gaming. The aim of this study is to better conceptualize Internet gaming disorder (IGD) by comparing it with gambling disorder (GD) patients who only gamble online (online GD). [...]
2017 - 10.1556/2006.6.2017.078
Journal of behavioral addictions, Vol. 6, issue 4 (Dec. 2017) , p. 669-677
|
|
7.
|
7 p, 95.4 KB |
Videojugadores del League of Legends : el papel de la pasión en el uso abusivo y en el rendimiento
/
Bertran Martí, Enric (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Los juegos Massively Multiplayer Online Role Playing Games (MMORPG) han suscitado preocupación por su potencial adictivo. Los Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) son un nuevo género poco estudiado, pero que goza de gran popularidad, en el que prima el rendimiento por encima de la inmersión. [...] There is growing concern about the addictive potential of Massively Multiplayer Online Role Playing Games (MMORPG). The Multiplayer Online Battle Arena (MOBA) is a new genre, poorly studied but very popular, in which performance holds priority over immersion. [...]
2016 - 10.20882/adicciones.787
Adicciones, Vol. 28, núm. 1 (2016) , p. 28-34
|
|
8.
|
|
9.
|
8 p, 627.4 KB |
The Barcelona mobile cluster : actors, contents and trends
/
Scolari, Carlos Alberto (Universitat de Vic) ;
Navarro Güere, Héctor (Universitat de Vic) ;
García Medina, Irene (Universitat de Vic) ;
Pardo Kuklinski, Hugo (Universitat de Vic) ;
Soriano Clemente, Jaume, 1965- (Universitat Autònoma de Barcelona)
Communication mediated by mobile devices is one of the most dynamic sectors of the global economy and is transforming different aspects of our lives, including our ways of relating and our cultural production, distribution and consumption models. [...]
2009 - 10.3991/ijim.v3i3.814
International journal of interactive mobile technologies, Vol. 3 Núm. 3 (2009) , p. 47-54
|
|
10.
|
9 p, 156.7 KB |
El Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV) : un instrumento para detectar el uso problemático de videojuegos en adolescentes españoles
/
Chamarro Lusar, Andrés (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació) ;
Sánchez Carbonell, Xavier (Unitat de Suport a la Recerca Metropolitana Nord) ;
Manresa Lamarc, Josep Maria (Universitat Ramon Llull) ;
Muñoz Miralles, Raquel (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Infermeria) ;
Ortega González, Raquel (Institut Català de la Salut) ;
López Morrón, M. Rosa (Institut Català de la Salut) ;
Batalla Martínez, Carme (Institut Català de la Salut) ;
Torán Montserrat, Pere (Institut Català de la Salut)
El objetivo del presente estudio es validar el Cuestionario de Experiencias Relacionadas con los Videojuegos (CERV). El cuestionario consta de 17 ítems, desarrollados a partir del CERI de Beranuy y cols. [...] The aim of this study is to validate the Video Game-Related Experiences Questionnaire (CERV in Spanish). The questionnaire consists of 17 items, developed from the CERI (Internet-Related Experiences Questionnaire - Beranuy and cols. [...]
2014
Adicciones, Vol. 26, núm. 4 (2014) , p. 303-311
|
|