Resultats globals: 6 registres trobats en 0.09 segons.
Articles, 6 registres trobats
Articles 6 registres trobats  
1.
26 p, 1.8 MB De Cardona a Damasc : l'argenter Marc Olzina en el context catalanoaragonès de la primera meitat del segle XV / Barniol, Montse (Arxiu Històric de Cardona) ; Galera i Pedrosa, Andreu (Arxiu Històric de Cardona)
Fins ara, la historiografia havia esbossat només parcialment la trajectòria de l'argenter Marc Olzina. Ara, l'estudi dels manuals de l'escrivania parroquial de Sant Miquel de Cardona ens ha permès aprofundir en la seva figura. [...]
Up until now, art history has had only a partial understanding of the life and work of the silversmith Marc Olzina. Now, thanks to the study of Cardona parish documentary sources, further information has come to light. [...]
Hasta ahora, la historiografía había esbozado solo parcialmente la trayectoria del platero Marc Olzina. Ahora, el estudio de los manuales de la escribanía parroquial de San Miguel de Cardona nos ha permitido profundizar en su figura. [...]

2022 - 10.5565/rev/locus.453
Locus amoenus, Vol. 20 (2022) , p. 17-41 (Articles)  
2.
64 p, 31.7 MB Movement on the Altar : Gothic Tabernacle-altarpieces in the Crown of Aragon (and Their Context) / Velasco Gonzàlez, Alberto (Universitat de Lleida. Departament d'Història de l'Art i Història Social)
The arrival of tabernacle-altarpieces in regions under the Crown of Aragon makes up part of a complex context revolving around the evolution of altar furnishings from the late Romanesque to the early Gothic period. [...]
La llegada de los retablos-tabernáculo a los territorios de la Corona de Aragón forma parte de un complejo contexto que gira entorno a la evolución del mobiliario de altar desde el último románico hasta la llegada del primer gótico. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.498
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 331-393  
3.
44 p, 16.5 MB Minor or Major? : Castilian Tabernacle-Altarpieces and Monumental Arts / Gutiérrez Baños, Fernando (Universidad de Valladolid)
This article explores the origin and distinctive features of Castilian tabernacle-altarpieces. Less attention will be paid to the well-known specimens of the fourteenth century (as for example the Castildelgado and Yurre altarpieces) and the focus will be on some poorly preserved, fragmented and manipulated specimens of the late thirteenth century, for which proposals of reconstruction are provided in some instances. [...]
Este artículo indaga en el origen y en los rasgos distintivos de los retablos-tabernáculo castellanos. Por ello se presta especial atención no tanto a los ejemplares bien conocidos del siglo XIV (como, por ejemplo, los retablos de Castildelgado y de Yurre) como a algunos ejemplares de finales del siglo XIII pobremente conservados, fragmentados y manipulados, para algunos de los cuales se ofrecen propuestas de reconstrucción. [...]

2020 - 10.5565/rev/medievalia.495
Medievalia, Vol. 23 Núm. 1 (2020) , p. 231-274  
4.
14 p, 393.0 KB Un'aggiunta al Maestro di Castelsardo : il frammento di predella con "San Francesco rinuncia ai beni terreni": Lettura preliminare e restauro / Salis, Mauro (Università di Cagliari)
Di recente è apparso nel mercato antiquario un dipinto su tavola inequivocabilmente ascrivibile al Maestro di Castelsardo, anonimo artista di formazione tardogotica attivo nei territori della Corona d'Aragona tra la fine del XV e gli inizi del XVI secolo e autore di retabli pittorici per la Sardegna, la Corsica e Barcelona. [...]
A painting on wood unequivocally attributable to the Master of Castelsardo recently appeared on the antiques market. This anonymous, Late Gothic-trained artist, who painted altarpieces for Sardinia, Corsica and Barcelona, was active in the territories of the Crown of Aragon between the late fifteenth and early sixteenth century. [...]

2016 - 10.5565/rev/locus.275
Locus amoenus, Núm. 14 (2016) , p. 49-61 (Articles)  
5.
26 p, 4.6 MB Aloy de Montbray imaginator : del Reino de Francia a la Corona de Aragón en el siglo XIV / Liaño Martínez, Emma (Universitat Rovira i Virgili)
Aloy de Montbray es uno de los artistas más documentados y menos conocidos del siglo XIV, a pesar de haber trabajado en la Corona de Aragón durante casi cincuenta años. En este estudio, se ofrece una propuesta razonable sobre sus comienzos profesionales en el Reino de Francia, en el foco artístico parisino donde destacaba como promotora la condesa Mahaut d'Artois, y sobre las circunstancias históricas que favorecieron su presencia como escultor en la Corona de Aragón. [...]
Aloy de Montbray is one of the most documented yet less known artists of the fourteenth century, despite having worked in the Crown of Aragon for nearly fifty years. This study puts forward a reasonable proposal about his early career in the Kingdom of France in the artistic milieu of Paris where the countess Mahaut d'Artois was a renowned patron of the arts, and about the historic circumstances that favored his presence as a sculptor in the Crown of Aragon. [...]
Aloi de Montbrai és un dels artistes més documentats i menys coneguts del segle XIV, malgrat haver treballat a la Corona d'Aragó durant quasi cinquanta anys. En aquest estudi, s'ofereix una proposta raonable sobre els seus inicis professionals al Regne de França, en el focus artístic parisenc on destacava com a promotora la comtessa Mahaut d'Artois, i sobre les circumstàncies històriques que van afavorir la seva presència com a escultor a la Corona d'Aragó. [...]

2014 - 10.5565/rev/locus.10
Locus amoenus, Núm. 12 (2013-2014) , p. 29-53 (Articles)  
6.
20 p, 2.8 MB El ingenio de la diplomacia : Saavedra Fajardo, el conde de Rebolledo y los reyes del norte / Sáez, Adrián J. (Université de Neuchâtel)
Uno de los caminos más interesantes -y menos transitados- para acercarse a las relaciones entre literatura y política se encuentra en la producción escrita de los diplomáticos. En esta ocasión, se propone un acercamiento a los casos de Saavedra Fajardo y el conde de Rebolledo, que de entrada guardan diversas similitudes de biografía y carrera. [...]
One of the most interesting -and less studied- ways to examine to the relationship between literature and diplomacy is in the diplomats' writings. On this occasion, and approach to the cases of Saavedra Fajardo and the Count of Rebolledo, who since the beginning has some biographical and professional similarities in common, serves as preface to the comparison between the Gothic Crown (1646) and the first part of the Danish Selvas (1655): this perspective that allows to understand the pragmatic character of the works of both poets, which is marked by the turn to the north of the spanish politics and which meaningfully uses the neogothic element for these two texts, that has to be read in dialogue whith the coetaneus context.

2014 - 10.5565/rev/studiaaurea.126
Studia aurea : revista de literatura española y teoría literaria del Renacimiento y Siglo de Oro, Vol. 8 (2014) , p. 91-110 (Monográfico)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.