Resultats globals: 24 registres trobats en 0.01 segons.
Articles, 16 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 3 registres trobats
Documents de recerca, 5 registres trobats
Articles 16 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
18 p, 876.0 KB Labour incorporation of young Southern European graduates in Mexico : the impact of the economic crisis / Mendoza, Cristóbal (Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa (México). Departamento de Sociología) ; Ortiz Guitart, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Oliveras, Xavier (Colegio de la Frontera Norte (Matamoros, México). Departamento de Estudios Urbanos y del Medio Ambiente)
The 2008 economic crisis has had particularly negative effects on the youth labour market outcomes in Southern Europe. Thus, it is hardly surprising that many Southern European youngsters see migration as the only way to escape from under-employment and precariousness. [...]
2020 - 10.1080/13676261.2019.1645948
Journal of youth studies, Vol. 23 Núm. 8 (2020) , p. 959-973  
2.
22 p, 938.7 KB The value of university internships / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Fernández Toboso, Eric (Universitat de Barcelona)
Universities place particular importance on their internship projects for university students. The purpose of this study is to identify if the internships have an impact on the students' entry to the labour market. [...]
2020 - 10.15581/004.40.127-148
Estudios sobre educación, Vol. 40 (2021)  
3.
20 p, 377.2 KB Evaluación del ajuste entre las competencias académicas y las profesionales de los titulados del grado de Diseño Gráfico : hacia un dispositivo de diagnóstico / Massaguer, Lluc (EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona) ; Tejada Fernández, José (Universitat Autònoma de Barcelona)
El análisis del ajuste entre los estudios realizados y la ocupación del egresado permite conocer hasta qué punto el ámbito profesional demanda las competencias alcanzadas. En este marco nos planteamos como objetivo verificar la correspondencia entre las competencias del plan de estudios de Diseño Gráfico y la demanda competencial de la profesión. [...]
L'anàlisi de l'ajust entre els estudis realitzats i l'ocupació del diplomat permet conèixer fins a quin punt l'àmbit professional demana les competències assolides. En aquest marc ens plantegem com a objectiu verificar la correspondència entre les competències del pla d'estudis de Disseny Gràfic i les necessitats competencials de la professió. [...]
The analysis of the match between study programmes and graduates' occupation enables determining to what extent the professional field demands the competences acquired. Within this framework, this study aims to verify the correspondence between the competences of the bachelor's degree in graphic design and the competences required in the profession. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1156
Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 15-34 (Monográfico)  
4.
26 p, 729.2 KB The Impact of economic crisis on graduates' employment and work / Navarro-Cendejas, José (Centro de Investigación y Docencia Económicas (Mèxic)) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona)
This article examines the employment and work status of Catalan graduates from public universities, by establishing a comparison between three cohorts of graduates: 2004 (during an expansion), 2007 (starting point of economic crisis), and 2010 (during the crisis). [...]
Analizamos la situación en el mercado laboral de titulados de universidades públicas catalanas, comparando las cohortes de 2004 (expansión económica), 2007 (inicio de la crisis económica), y 2010 (durante la crisis). [...]

2018 - 10.15581/004.34.579-602
Estudios sobre educación, Vol. 35 (2018) , p. 579-602  
5.
22 p, 185.2 KB La producción académica de los egresados del posgrado de instituciones de educación superior en México / Méndez Rebolledo, Teresita de Jesús (Universitat de Barcelona)
La sociedad del conocimiento es una transición de las economías industriales a las economías fundadas en el saber, que están basadas en inversiones en educación, formación, investigación y desarrollo. [...]
La societat del coneixement és una transició de les economies industrials a les economies fonamentades en el saber, basades en inversions en educació, formació, investigació i desenvolupament. D'aquí ve que interessi analitzar la trajectòria de graduació i els perfils professionals dels titulats en base a la producció acadèmica, la satisfacció amb les competències adquirides, amb el programa educatiu i amb la institució, com també, mitjançant l'anàlisi estadística de regressió lineal, donar resposta a la pregunta següent: en quina mesura la trajectòria de graduació es distingeix per la seva productivitat acadèmica? Les dades que s'utilitzen pertanyen a divuit universitats i institucions d'educació superior (IES) mexicanes. [...]
The knowledge society has marked a transition from industrial economies to knowledgebased economies characterized by investment in education, training, and research and development. In order to determine to what extent the exit pathway of graduates is distinguished by their academic productivity, we analyze the pathways and professional profiles of graduates based on their academic production, as well as satisfaction with the skills acquired, the educational program and the institution. [...]

2018 - 10.5565/rev/educar.897
Educar, Vol. 54 Núm. 2 (2018) , p. 261-282 (Monográfico)  
6.
26 p, 8.0 MB Características espaciales y cambios recientes en las aldeas periurbanas de "La tribu de las hormigas" en Beijing : los casos de estudio de Tangjialing y Shigezhuang / Gu, Chaolin (Universidad de Tsinghua. Escuela de Arquitectura) ; Sheng, Mingjie (Universidad de Tsinghua. Escuela de Arquitectura) ; Hu, Lingqian (University of Wisconsin-Milwaukee. School of Architecture & Urban Planning)
En relación con el proceso de urbanización de China, desde el año 2000, se ha prestado atención principalmente a dos grupos sociales. Uno está constituido por la segunda generación de trabajadores agrícolas migrantes y otro, por los graduados universitarios de bajos ingresos, conocido como «La tribu de las hormigas» («The ant tribe»). [...]
Pel que fa al procés d'urbanització de la Xina, des de l'any 2000, hom ha parat esment principalment a dos grups socials. L'un és constituït per la segona generació de treballadors agrícoles migrants i l'altre, pels graduats universitaris d'ingressos baixos, conegut com «La tribu de les formigues» («The ant tribe»). [...]
Depuis le processus d'urbanisation de la Chine, à partir de l'année 2000 l'attention a principalement porté sur deux groupes sociaux. L'un est constitué par la deuxième génération de travailleurs agricoles migrants, et l'autre par les diplômés universitaires de bas revenus, connus comme la tribu de fourmis (Ant Tribe). [...]
Since the year 2000, and in relation with China's urbanization process, many politicians and scholars have paid attention to two social groups: the second generation of migrant farm workers and low-income college graduates known as the "ant tribe". [...]

2017 - 10.5565/rev/dag.400
Documents d'anàlisi geogràfica, Vol. 63 Núm. 2 (maig-agost 2017) , p. 299-324 (Articles)  
7.
8 p, 289.1 KB Access to the labor market of the graduates of the Faculty of Law of the University of Barcelona (Spain) / Collado Sevilla, Ana Antonia ; Liu, Zi Yu (Universitat de Barcelona. Facultat de Dret) ; Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The objective of this article is to analyse the degree and characteristics of the labour insertion of the graduates of the Faculty of Law when comparing them with the rest of graduates of the University of Barcelona, taking into account the sex, labour situation during the university pathway and the average academic grade. [...]
2016 - 10.11648/j.si.20160406.20
Science Innovation, Vol. 4 Núm. 6 (2016)
2 documents
8.
15 p, 1002.8 KB La cuestión del desclasamiento social educativo / Bogino Larrambebere, Victoria (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se presenta una conceptualización del fenómeno del desclasamiento y se propone la noción del desclasamiento social educativo para abordar la situación de los individuos de la cohorte de treintañeros que se encuentran en lo alto de la estructura educativa y en una posición relativamente más baja de la estructura ocupacional-salarial. [...]
This article presents a conceptualization of downclassing. To begin with, it is proposed the notion of socio-educational downclassing to address the situation of individuals in their thirties who are at the top of the educational structure and in a relatively low position in the pay scale structure. [...]

2016
Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, Vol. 9 Núm. 1 (2016) , p. 114-128  
9.
22 p, 396.2 KB Relación entre origen social e inserción laboral de los graduados universitarios / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Navarro-Cendejas, José (Centro de Investigación y Docencia Económicas (Mèxic))
Este artículo tiene dos objetivos. En primer lugar, queremos analizar si el peso del origen social de los graduados universitarios influye en la inserción laboral, tomando como indicador los ingresos que obtienen los titulados que trabajan, cuando controlamos la titulación obtenida. [...]
This article has two primary objectives. Firstly, we aim to examine whether the weight of social origin of university graduates influences the labour market entry, using the wages as an indicator of graduates' job quality, once controlled the degree obtained. [...]

2015 - 10.7203/relieve.21.2.7812
Relieve. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa, Vol. 21 Núm. 2 (2015)
2 documents
10.
24 p, 504.7 KB Valuation by Catalan graduates of the training received at university in relation to its utility in the workplace / Fachelli, Sandra (Universitat de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montolio Estivill, Daniel (Universitat de Barcelona. Departament d'Economia Pública) ; Universitat de Barcelona. Grup d'Innovació Docent Consolidat de Gestió i Administració Pública (GID-GAP)
This article examines the factors that influence graduate valuations of the education/training they received at university in terms of its utility or applicability in the workplace. Drawing on the 2014 survey conducted by the Agency for the Quality of the Catalan University System, among students that graduated in 2010, we test three hypotheses. [...]
2015 - 10.4995/muse.2015.3690
Multidisciplinary journal for education, social and technological sciences, Vol. 2 Núm. 2 (2015) , p. 14-37  

Articles : 16 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 3 registres trobats  
1.
5 p, 534.9 KB Institutional action plan for the follow-up of the labour insertion of the university degrees / Collado Sevilla, Ana Antonia (Universitat de Barcelona) ; Fachelli, Sandra (Universitat de Barcelona)
This communication presents the writing of a protocol that allows the university institution to know the academic and labor characteristics towards the labor market of the university graduates, as well as, the procedures and instruments designed to carry out the future professional monitoring of the graduates. [...]
2018
International Conference of Education, Research and Innovation : annual ICERI2018 Meeting the Challenges of 21st Century Learning. Sevilla, Andalusia, 11th : 2018
2 documents
2.
13 p, 1.3 MB The same job but different earnings. The women graduates' experience from Catalan universities / Fachelli, Sandra (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball)
2016
ISA Forum of Sociology. Viena, Austria, : 2016  
3.
14 p, 663.1 KB How graduates assess their studies. The influence of employment itinerary on the assessment of formation received and employability / Sanchez Gelabert, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Navarro Cendejas, José (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Educació i Treball
2012
Conferència Joves i Societats a Europa i a la Mediterrània. Catalunya, 6a: 2012  

Documents de recerca 5 registres trobats  
1.
13 p, 1.1 MB Disseny i implementació d'una plataforma per a la gestió de la Xarxa Alumni del GEI : panell d'administració i mòdul estadístic / Saavedra Mayor, Daniel ; Pons, Jordi, (Pons Aróztegui) dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Des del curs 2010/11 que s'inicien els estudis de Grau en Enginyeria Informàtica a l'Escola d'Enginyeria, han passat 10 promocions, i n'hi ha més en formació. Amb una xifra de més de 1300 graduats i graduades, establir una comunicació efectiva de forma òptima sense cap eina que ho permeti de forma senzilla i interactiva resulta complex. [...]
Since the 2010/11 year that the computer engineering degree began at Escola d'Enginyeria, there have been 10 promotions, and there are more in formation. With more than 1300 graduates, establishing effective communication optimally without any tool that allows it to be done in an easy and interactive way seems hard. [...]
Desde el curso 2010/11 que se iniciaron los estudios de Grado de Ingeniería Informática en la Escuela de Ingeniería, han pasado 10 promociones, y hay más en formación. Con una cifra de más de 1300 graduados y graduadas, establecer una comunicación efectiva de forma óptima sin ninguna herramienta que lo permita de forma sencilla, interactiva resulta complejo. [...]

2024
Enginyeria Informàtica [958]  
2.
62 p, 639.6 KB Analyzing Wage Differentials by Fields of Study : Evidence from Turkey / Di Paolo, Antonio (Universitat de Barcelona. Departament d'Econometria) ; Tansel, Aysit (Middle East Technical University (Ankara, Turquia). Department of Economics) ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
This paper analyzes the drivers of wage differences among college graduates who hold a degree in a different field of study. We focus on Turkey, an emerging country that is characterized by a sustained expansion of higher education. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2017 (XREAP WP ; 2017/02)  
3.
45 p, 1020.7 KB Inserción laboral de los graduados en Cataluña : una comparación entre universidades públicas y privadas / Martínez Suñé, Estefanía ; Fachelli, Sandra, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat d'Economia i Empresa
El objetivo de este trabajo es el análisis de la entrada laboral de los egresados en Cataluña, diferenciando si han cursado sus estudios en una universidad pública o privada. Sabiendo de primeras que la inserción laboral actualmente es dificultosa se ha analizado los datos proporcionados por L'Agència per la Qualitat del Sistema Universitari (2017) para explorar cuáles son los factores claves que determinan el trabajo de las personas graduadas y mediante la técnica de análisis de Tablas de Contingencia. [...]
The objective of this study is to analyse the labour start of Catalan graduates, differentiating whether they have studied on a public or private one. Knowing that labour insertion is difficult nowadays, data of L'Agència per la Qualitat del Sistema Universitari(2017) has been analysed to explore which are the key factors that determine graduates jobs through crossed tables. [...]

2018  
4.
18 p, 362.0 KB Origen social y empleo de los titulados universitarios en Uruguay : exploración mediante un análisis de tipologías / Orós Cruz, Carla ; López-Roldán, Pedro, dir. ; Fachelli, Sandra, dir. ; Universidad de la República (Uruguai). Facultad de Ciencias Sociales
Este trabajo propone como hipótesis, una interrelación entre el origen social de los egresados universitarios y su posición en el mercado de trabajo, así como con el campo de educación y capacitación por el cual se titularon, donde estos elementos contribuyen a formar un espacio de diferenciación social entre los graduados, pudiendo clasificarlos en diferentes grupos. [...]
This paper hypothesizes about an interrelation between the social origin of the university gradu-ates and their position in the labor market, as well as the field of education and training for which they were entitled, where these elements contribute to form a space of social differentiation among the gradu-ates, being able to classify them in different clusters. [...]

2018  
5.
43 p, 308.9 KB (Endogenous) occupational choices and job satisfaction among recent PhD recipients : evidence from Catalonia / Di Paolo, Antonio ; Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP)
Drawing on data from two successive cohorts of PhD graduates, this paper analyses differences in overall job satisfaction and specific job domain satisfaction among PhDs employed in different sectors four years after completing their doctorate degrees. [...]
Xarxa de Referència en Economia Aplicada (XREAP) 2012 (XREAP ; 2012-21)  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.