1.
|
14 p, 1.5 MB |
Seals', 'bitches', 'vixens', and other zoomorphic insults: the animalisation of women as an expression of misogyny in the Spanish Manosphere
/
Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Gómez Morales, Beatriz María (Universitat de Lleida) ;
Vicent-Ibáñez, Mireia (Universidad Complutense de Madrid) ;
Narvaiza Amengual, Sara
The animalisation of women is a recurrent strategy of dehumanisation in Manosphere discourses. Its normalisation as a social phenomenon and its popularity are rooted in short and sententious genres (proverbs, sayings, etc. [...]
2024 - 10.1080/23311983.2023.2298056
Cogent Arts & Humanities, Vol. 11 Núm. 1 (2024) , article 2298056
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
13 p, 417.7 KB |
The otherless other : las pasiones misógenas de la manosfera española
/
Lacalle Zalduendo, María Rosario (Universitat Autònoma de Barcelona)
El objetivo de este artículo es identificar las actitudes y las pasiones que emergen en los discursos misóginos de los dos foros más populares de la Manosfera española: Forocoches y Burbuja. info. [...] This article aims to identify the attitudes and passions in the misogynist discourses of the two most popular forums of the Spanish Manosphere: Forocoches and Burbuja. info. The hypothesis underlying the semiotic analysis carried out assumes the relationship between, on the one hand, the passions of the four pathemic microsystems that configure the actantial system of jealousy (Greimas and Fontanille, 1991) and, on the other hand, the hate speeches against women in the most relevant subcultures of the Manosphere: MRA (Men Rights Activists), MGTOW (Men Going Their Own Way), PUA (Pick up Artists) and Incels (Involuntary Celibates). [...]
2023 - 10.5944/signa.vol32.2023.36111
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, Vol. 32 (2023) , p. 41-53
|
|
5.
|
20 p, 529.2 KB |
Análisis del discurso de odio sobre la islamofobia en Twitter y su repercusión social en el caso de la campaña «Quítale las etiquetas al velo»
/
Zamora Medina, Rocío (Universidad de Murcia) ;
Garrido Clemente, Pilar (Universidad de Murcia) ;
Sánchez Martínez, Jorge (Universidad de Murcia)
En el nuevo ecosistema mediático, las redes sociales se convierten en espacios clave para canalizar creencias políticas de odio, ideologías y acciones. Dada la escasez de trabajos empíricos en España sobre el discurso islamófobo en las redes sociales, esta investigación ofrece un análisis cuantitativo riguroso de la conversación social en Twitter generada a raíz de la campaña lanzada en 2019 bajo el título «Quítale las etiquetas al velo», con la que la Fundación Al Fanar para el Conocimiento Árabe, con apoyo de Twitter, pretendió desarticular las visiones estereotipadas de la mujer musulmana. [...] En el nou ecosistema mediàtic, les xarxes socials es converteixen en espais clau per canalitzar creences polítiques d'odi, ideologies i accions. Atesa l'escassetat de treballs empírics a Espanya sobre el discurs islamòfob a les xarxes socials, aquesta investigació ofereix una anàlisi quantitativa rigorosa de la conversa social a Twitter generada arran de la campanya llançada el 2019 sota el títol «Treu-li les etiquetes al vel», amb la qual la Fundació Al Fanar per al Coneixement Àrab, amb suport de Twitter, va pretendre desarticular les visions estereotipades de la dona musulmana. [...] In the new media ecosystem, social networks become a critical space for channelling hatefilled political beliefs, ideologies and actions. Given the scarcity of empirical studies related to Islamophobic discourse on social networks in Spain, this study offers a rigorous quantitative analysis of social conversation on Twitter generated as a result of the "Remove the labels from the veil" campaign launched in 2019 by Al Fanar Foundation for Arab Knowledge, with the support of Twitter, in order to dismantle stereotypical views of Muslim women. [...]
2021 - 10.5565/rev/analisi.3383
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 65 (2021) , p. 1-19 (Articles)
|
|
6.
|
18 p, 4.8 MB |
Hate Speech, Emotions, and Gender Identities : A Study of Social Narratives on Twitter with Trainee Teachers
/
Ortega-Sánchez, Delfín (Universal Scientific Education and Research Network (USERN). Integrated Science Association (ISA)) ;
Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials) ;
Ibáñez Quintana, Jaime (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas) ;
de la Cal, Esther Sanz (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas) ;
de la Fuente-Anuncibay, Raquel (Universidad de Burgos. Departamento de Ciencias de la Educación)
The objective of this study is, on the one hand, to analyse emotional responses to the construction of hate speech relating to gender identity on Twitter. On the other hand, the objective is to evaluate the capabilities of trainee primary education teachers at constructing alternative counter-narratives to this socially alive issue, surrounding the approval of the Ley de Identidad de Género [Gender Identity Law] in Chile, in 2018. [...]
2021 - 10.3390/ijerph18084055
International journal of environmental research and public health, Vol. 18 (april 2021)
|
|
7.
|
|
8.
|
19 p, 735.2 KB |
Contrariar el odio : los relatos del odio en los medios digitales y la construcción de discursos alternativos en alumnado de Educación Secundaria
/
Massip i Sabater, Mariona (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
García-Ruiz, Carmen Rosa (Universidad de Málaga) ;
González-Monfort, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona)
Los relatos del odio son discursos creados contra personas y colectivos. Generan discriminación a partir del estigma, la generalización y la exclusión de la convivencia social. En la era digital la educación es clave para que la formación de una ciudadanía crítica pueda deconstruir los relatos del odio que se difunden online, así como reconstruirlos como contrarrelatos. [...] Els relats de l'odi són discursos creats contra persones i col·lectius. Generen discriminació a partir de l'estigma, la generalització i l'exclusió de la convivència social. En l'era digital l'educació és clau per a la formació d'una ciutadania crítica, que pugui desconstruir els relats de l'odi que es difonen en línia, així com reconstruir-los com contrarelats. [...] Hate speech are created against people and communities. They generate discrimination from the stigma, generalisation and exclusion of social coexistence. In the digital era, education is important to train critical citizenry able to counter online hate speech. [...] Les récits de la haine sont des discours créés contre des personnes et chou•lectius. Ils génèrent de la discrimination à partir du stigmate, la généralisation et l'exclusion de la cohabitation sociale. [...]
2021 - 10.5565/rev/jtl3.909
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e909 (Articles)
|
|
9.
|
20 p, 293.9 KB |
Read the world to write the future : An interview with professors E Wayne Ross and Xosé Manuel Souto, experts in critical social studies
/
Castellví Mata, Jordi (Universidad Internacional de La Rioja)
E Wayne Ross is professor at the University of British Columbia (Canada). He is interested in the influence of social and institutional contexts on teachers' practice as well as the role of curriculum and teaching in building a democratic society in the face of antidemocratic impulses of greed, individualism, and intolerance. [...] E Wayne Ross és professor de la University of British Columbia (Canadà). Està interessat en la influència dels contextos socials i institucionals en la pràctica dels docents, així com en el paper de el pla d'estudis i l'ensenyament en la construcció d'una societat democràtica enfront dels impulsos antidemocràtics de la cobdícia, l'individualisme i la intolerància. [...] E Wayne Ross es profesor de la University of British Columbia (Canadá). Está interesado en la influencia de los contextos sociales e institucionales en la práctica de los docentes, así como en el papel del plan de estudios y la enseñanza en la construcción de una sociedad democrática frente a los impulsos antidemocráticos de la codicia, el individualismo y la intolerancia. [...] E Wayne Ross est professeur à l'Université de la Colombie-Britannique (Canada). Il s'intéresse à l'influence des contextes sociaux et institutionnels dans la pratique des enseignants, ainsi qu'au rôle du curriculum et de l'enseignement dans la construction d'une société démocratique face aux pulsions antidémocratiques de la cupidité, de l'individualisme. [...]
2021 - 10.5565/rev/jtl3.974
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e974 (Interviews)
|
|
10.
|
25 p, 333.0 KB |
Nota de l'editor : Llegir el món per escriure el futur: educació crítica per enfrontar els problemes contemporanis
/
Castellví Mata, Jordi (Universidad Internacional de La Rioja)
La didàctica de les ciències socials i la didàctica de la llengua i la literatura estan unides per un fort vincle que es remunta a l'origen d'ambdues àrees. El desenvolupament del pensament crític i de la literacitat crítica ha estat -i segueix sent- un dels elements centrals de les seves línies de recerca. [...] Social sciences education and language and literature education are bonded by a strong link that goes back to the origins of both areas. The development of critical thinking and critical literacy has been -and continues to be- one of the key elements of these research lines. [...] La didáctica de las ciencias sociales y la didáctica de la lengua y la literatura están unidas por un fuerte vínculo que se remonta al origen de ambas áreas. El desarrollo del pensamiento crítico y de la literacidad crítica ha sido -y sigue siendo- uno de los elementos centrales de sus líneas de investigación. [...] La didactique des sciences sociales et la didactique du langage et de la littérature sont liées par un lien fort qui remonte aux origines des deux domaines. Le développement de la pensée critique et de la littératie critique a été - et continue d'être - l'un des éléments centraux de ses axes de recherche. [...]
2021 - 10.5565/rev/jtl3.982
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e982 (Editors' Note)
|
|