Resultats globals: 26 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 24 registres trobats
Llibres i col·leccions, 1 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 24 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
19 p, 286.1 KB Relaciones Inestables : Historia Epistemológica y estudios sobre formación en psicología en Argentina / Fierro, Catriel (Universidad Nacional de Mar del Plata)
Se ofrece una caracterización del pasado reciente y estado actual del campo de los estu-dios sobre enseñanza y formación en psicología en Argentina. Se describen los problemas teóricos y empíricos atendidos por investigaciones específicas sobre la temática, enfati-zándose dos grupos de trabajos complementarios: estudios de conjunto a escala nacional propios de la década de 1990, y estudios específicos realizados durante la última década. [...]
This paper offers a description of the recent past and current state of the field of psy-chology teaching and education studies in Argentina. We describe the theoretical and em-pirical problems addressed by specific researches on the subject, emphasizing two com-plementary set of studies: nationwide studies during the 1990s and more specific, nar-rower studies carried out during the last decade. [...]

2019 - 10.5565/rev/qpsicologia.1431
Quaderns de psicologia, Vol. 21 Núm. 1 (2019) , e. 1431 (Artículos)  
2.
19 p, 149.8 KB La obra de los patronatos de presos en la Cárcel Modelo de Barcelona (1904-1931) / Montero Pich, Òscar (Societat Catalana d’Història de la Ciència i la Tècnica (SCHCT))
El presente trabajo tiene como objetivo examinar la presencia y articulación de los patronatos de presos en la prisión Modelo de Barcelona, en especial del Patronato de Presos de San Vicente de Paúl. [...]
The objective of this work is to examine the presence and organisation of inmate boards at the Barcelona model prison, especially the Board of Prisoners of San Vicente de Paúl. To this end, the article describes and analyses their structure, organisation, subsidy means and objectives. [...]

2016
Revista de Historia de las Prisiones, Núm. 2 (Enero-Junio 2016) , p. 166-184  
3.
7 p, 232.7 KB What is science’s crisis really about? / Saltelli, Andrea (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals) ; Funtowicz, Silvio (Universitetet i Bergen. Senter for Vitenskapsteori)
Present day reasoning about difficulties in science reproducibility, science governance, and the use of science for policy could benefit from a philosophical and historical perspective. This would show that the present crisis was anticipated by some scholars of these disciplines, and that diagnoses were offered which are not yet mainstream among crisis-aware disciplines, from statistics to medicine, from bibliometrics to biology. [...]
2017 - 10.1016/j.futures.2017.05.010
Futures, Vol. 91 (Aug. 2017) , p. 5-11  
4.
22 p, 3.5 MB Ciencia y arte se encuentran : el caso del telescopio de Galileo / Vázquez Manassero, Margarita Ana (Universidad Nacional de Educación a Distancia) ; Vázquez Alonso, Ángel (Universitat de les Illes Balears. Centro de Estudios de Posgrado)
Se plantea un enfoque interdisciplinar para la enseñanza de las ciencias basado en la historia de la ciencia y la historia del arte. El enfoque es innovador, pues recupera la historia de la ciencia para el aprendizaje, y se complementa con productos del arte, cuya accesibilidad y fácil comprensión amplifican la atracción y motivación de los estudiantes. [...]
Es planteja un enfocament interdisciplinari per a l'ensenyament de les ciències basat en la història de la ciència i la història de l'art. L'enfocament és innovador, doncs recupera la història de la ciència per a l'aprenentatge, i es complementa amb productes de l'art, l'accessibilitat del qual i fàcil comprensió amplifiquen l'atracció i motivació dels estudiants. [...]
An interdisciplinary approach for teaching science based on the history of science and history of art is proposed. The approach is innovative, as it traces the history of science for learning, and is complemented by products of art, whose accessibility and understanding amplify the attraction and motivation for students. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.2224
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 3 (2017) , p. 195-215 (Historia y Epistemología)  
5.
24 p, 173.8 KB José M. Melià Bernabéu "Pigmalión" y la divulgación de la astronomía en la Valencia de la primera mitad del siglo XX / Ruiz-Castell, Pedro (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Instituto de Historia de la Medicina y de la Ciencia López Piñero)
José M. Melià Bernabéu, alias «Pigmalión», fue un autor valenciano conocido por sus trabajos de divulgación científica, en particular en el ámbito de la astronomía. Convencido de la importancia de la educación y de la labor social que el estudio y la observación de loscielos podía desempeñar, Pigmalión dedicó sus esfuerzos a cultivar una importante actividad de difusión del conocimiento científico a través de artículos de prensa, libros, charlas y conferencias radiofónicas. [...]
2017
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 37 Núm. 2 (2017) , p. 435-457 (Articles)  
6.
31 p, 1.3 MB Scientific 'marvels' in the public sphere : Barcelona and its 1888 International Exhibition / Nieto-Galan, Agustí (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Història de la Ciència)
This paper examines the scientific culture of the 1888 Barcelona International Exhibition from different perspectives. Firstly, it emphasises how controversy rather than consensus imbued the everyday life of the city during that exceptional event, from April to December 1888. [...]
2012
HoST: journal of History of Science and Technology, Vol. 6 (Fall 2012) , p. 33-63  
7.
20 p, 505.9 KB La enseñanza de la gravitación universal de Newton orientada por la historia y filosofía de la ciencia : una propuesta didáctica con un enfoque en la argumentación / Teixeira, Elder Sales (Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Departamento de Física) ; Freire Junior, Olival (Universidade Federal da Bahia. Instituto de Física) ; Greca, Ileana Maria (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Especificas)
Este trabajo presenta una propuesta didáctica para enseñar la gravitación universal de Newton (GU), orientada por la historia y la filosofía de la ciencia, para promover mejoras en la habilidad de argumentación de los alumnos. [...]
Aquest treball presenta una proposta didàctica per ensenyar la gravitació universal de Newton (GU), orientada per la història i la filosofia de la ciència, per promoure millores en l'habilitat d'argumentació dels alumnes. [...]
This paper presents a didactical proposal to teach Newton’s universal gravitation (GU)guided by the history and philosophy of science (HPS) to promote improvements in students’ argumentation skills. [...]

2015 - 10.5565/rev/ensciencias.1226
Enseñanza de las ciencias, Vol. 33 Núm. 1 (2015) , p. 205-223 (Historia y Epistemología)  
8.
17 p, 205.3 KB Contribución de la Historia de las Ciencias al desarrollo profesional de docentes universitarios / García Martínez, Álvaro (Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colòmbia). Facultad de Ciencias y Educación) ; Izquierdo Aymerich, Mercè (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
En este trabajo se analiza el papel que adquiere la Historia de la Química (HQ) en un programa de formación didáctica de profesores universitarios de química al estudiar el cambio químico, que tuvo como elemento central la réplica de instrumentos y experimentos científicos del siglo XVIII. [...]
In this paper examines the role that acquires the History of Chemistry (HC) in training program chemistry teachers on didactic of science, who had as core the replica of scientific instruments and experiments of eighteenth century, when they studied the chemical change. [...]

2014 - 10.5565/rev/ensciencias.758
Enseñanza de las ciencias, Vol. 32, Núm. 1 (2014) , p. 265-281  
9.
18 p, 322.0 KB Shaping biomedical objects across history and philosophy : a conversation with Hans-Jörg Rheinberger / García-Sancho, Miguel (University of Edinburgh. Science, Technology and Innovation Studies) ; González-Silva, Matiana (Instituto de Salud Global de Barcelona (ISGlobal)) ; Santesmases, María Jesús (Consejo Superior de Investigaciones Científicas (Espanya). Centro de Ciencias Humanas y Sociales. Instituto de Filosofía)
Historical epistemology, according to the historian of science Hans-Jörg Rheinberger, is a space through which «to take experimental laboratory work into the realm of philosophy». This key concept, together with the crucial events and challenges of his career, were discussed in a public conversation which took place on the occasion of Rheinberger’s retirement. [...]
2014 - 10.4321/S0211-95362014000100010
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 34, Núm. 1 (2014) , p. 193-209  
10.
22 p, 474.4 KB Los instrumentos antiguos de los gabinetes de Física : propuesta de clasificación y estudio comparativo / Fernández-González, Manuel (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Sánchez-Tallón, Jesús (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Se han estudiado colecciones de instrumentos de física que formaron parte de los antiguos gabinetes escolares españoles. A fin de realizar contrastes, se han considerado igualmente manuales de física de la época, laboratorios de investigación y laboratorios escolares actuales. [...]
This article describes a study of collections of physics instruments in Spanish schools. In order to compare the collections, an analysis was performed of physics textbooks of the 19th century as well as of instruments in research laboratories, and modern school laboratories. [...]

2013 - 10.5565/rev/ec/v31n2.1031
Enseñanza de las ciencias, Vol. 31, Núm. 2 (2013) , p. 231-249  

Articles : 24 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Llibres i col·leccions 1 registres trobats  
1.
9 p, 139.7 KB Bibliometric tools. Evaluation, mapping / Rovira-Esteva, Sara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Franco Aixelá, Javier (Universitat d'Alacant. Departament de Traducció i Interpretació)
Bibliometrics is a relatively young discipline, with clear antecedents in the 1920s and a boom since the 1960s, when the name was first coined. There is a constellation of terms denoting the statistical study of (the flux of) information, most of which are used in an indiscriminate manner, as virtual synonyms. [...]
John Benjamins, 2018 - 10.1075/btl.142.15rov
A History of Modern Translation Knowledge. Sources, concepts, effects, 2018, p. 117-122  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
321 p, 1.6 MB La teoría de conjuntos en el periodo Entreguerras : la internacionalización de la matemática polaca a través de Fundamenta Mathematicae y Sierpínski / Chaves Beltrán, Andrés ; Roqué, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Àrea d'Història de la Ciència) ; Ferreirós Domínguez, José, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciència
En esta tesis se abordan algunos aspectos del desarrollo histórico de la teoría de conjuntos desde su nacimiento en la década de 1870 hasta el inicio de la Segunda Guerra Mundial en 1939, enfatizando en el periodo 1920-1939 concretamente en Varsovia, en la revista Fundamenta Mathematicae y en la obra del matemático Waclaw Sierpinski. [...]
In this thesis some aspects of the historical development of set theory are tackled, since its birth in the 1870s until the beginning of the second World war in 1939, making stress in Varsovia, in the period from 1920 to 1939, in the journal Fundamenta Mathematicae and in the Sierpi'nski's work. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.