Resultats globals: 13 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 9 registres trobats
Documents de recerca, 4 registres trobats
Articles 9 registres trobats  
1.
26 p, 124.3 KB La recepción crítica del estreno de Himmelweg, de Juan Mayorga, en Madrid / Aznar Soler, Manuel, 1951- (Universitat Autònoma de Barcelona. Grupo de Estudios del Exilio Literario (GEXEL))
Este trabajo presenta un recorrido por la recepción crítica de Himmelweg, obra del autor español Juan Mayorga que versa sobre el Holocausto judío. Tras su estreno en Málaga el año anterior, Himmelweg llegaba al teatro María Guerrero de Madrid en 2004. [...]
This article proposes an overview of the critical reception of Himmelweg, a play on the Holoacaust by Spanish playwright Juan Mayorga. After having been premiered in Málaga the year before, Himmelweg was presented at the Madrid María Guerrero theatre in 2004. [...]

2016 - 10.11606/issn.2317-9651.v0i12p180-205
Caracol, Núm. 12 (2016) , p. 180-205  
2.
24 p, 164.5 KB A Journey Through Hell : Dante's influence on Art Spiegelman's Maus / Ireland, Brian ; James, Penelope
In The Divine Comedy, Dante Alighieri conceived of the Inferno as a physical landscape which could be mapped and navigated through. In so doing, he helped created the language and imagery which modern-day writers and artists often turn to when describing Hell. [...]
Nella Divina Commedia, Dante Alighieri concepì l’Inferno come un paesaggio fisico che poteva essere mappato e attraversato. In tal modo, ha contribuito a creare il linguaggio e le immagini a cui gli scrittori e gli artisti odierni si rivolgono spesso quando descrivono l’inferno. [...]

2018 - 10.5565/rev/dea.105
Dante e l'Arte, Vol. 5 (2018) , p. 37-60 (Dossier monografico)  
3.
14 p, 424.6 KB La narrativa audiovisual en la liberación de los campos de exterminio : el caso de Night Will Fall (André Singer, 2014) / Rodríguez Serrano, Aarón (Universitat Jaume I)
El presente artículo pretende ofrecer un análisis narrativo crítico de Night will fall (André Singer, 2014), la producción del British Film Institute que celebra el setenta aniversario de la liberación de los campos de concentración y de exterminio. [...]
In our paper, we strive to undertake a specific narrative analysis of Night Will Fall (André Singer, 2014), the British Film Institute production that celebrates the seventieth anniversary of the liberation of the concentration and extermination camps. [...]

2015 - 10.7238/a.v0i53.2539
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 53 (Desembre 2015) , p. 65-78  
4.
13 p, 86.1 KB Thought after Auschwitz and Hiroshima : Günther Anders and Hannah Arendt / Liessmann, Konrad Paul
The paper explores the relationships and interconnections in the philosophical and sociopolitical concepts of Günther Anders and Hannah Arendt. Both philosophers, who were married to each other for a short time, not only shared a similar fate in that they both had to flee from National Socialism, but both dealt with similar questions, albeit in different manners: with Auschwitz and the Holocaust, with the problem of totalitarianism, with the development of the Modern, which is defined by technology and industrial labour. [...]
Este artículo explora las relaciones e interconexiones en los conceptos filosóficos y socio-políticos de Günther Anders y Hannah Arendt. Ambos filósofos, que estuvieron casados durante un breve tiempo, no sólo compartieron un destino similar, puesto que ambos tuvieron que huir del nacionalsocialismo, sino que también se ocuparon de cuestiones similares, si bien de distintas maneras: trataron de Auschwitz y el Holocausto, del problema del totalitarismo, del desarrollo de la modernidad, el cual es definido por la tecnología y el trabajo industrial. [...]

2011 - 10.5565/rev/enrahonar.195
Enrahonar : quaderns de filosofia, Núm. 46 (2011) , p. 123-135  
5.
6 p, 68.2 KB Helga Schneider : la ferita aperta della scrittura / Ardolino, Francesco
In quest'intervista, concessa da Helga Schneider nel novembre 2002, si evidenziano le idee che percorrono tutti i suoi romanzi, dall'impossibilità del perdono fino al rifiuto dell'odio. Schneider mostra gli orrori del nazismo dal di dentro e interpreta il Male a partire dalla banalità delle sue espressioni più quotidiane, illuminando le zone d'ombra celate dal velo della propaganda.
In this interview, granted by Helga Schneider in November 2002, the ideas that predominante in all her novels are present, from the impossibility of forgiveness to the refusal of hatred. Schneider shows the horrors of Nazism from within and interprets Evil from the viewpoint of its trivial daily expressions, illuminating the shady areas hidden by the veil of propaganda.

2002
Quaderns d'Italia, N. 7 (2002) , p. 151-156  
6.
19 p, 343.4 KB El silencio y la memoria : "¿Cómo se puede tocar a Schubert por la noche, leer a Rilke por la mañana y torturar al mediodía?" / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Este artículo es una reflexión sobre la filosofía de la educación de George Steiner. Según este autor, la crisis de la educación occidental es fundamentalmente una crisis de memoria, y el vigor de la memoria sólo puede sostenerse allí donde hay silencio. [...]
1997
Ars brevis, Núm. 3 (1997) , p. 171-189  
7.
14 p, 60.0 KB El fin de lo humano : ¿Cómo educar después del holocausto? / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
Se trata en este artículo de reflexionar sobre las condiciones de posibilidad de la educación después del holocausto. La Shoah es un acontecimiento que abre una brecha en el tiempo. Después de esto nada puede volver a ser como antes. [...]
In this article we reflect about the conditions of possibility of education after the Holocaust. The Shoa is an event that opens a trech in time. After this, nothing can ever be as before. But above all, the holocaust means that what seemed imposible is actual. [...]

2000 - 10.5565/rev/enrahonar.410
Enrahonar : quaderns de filosofia, N. 31 (2000) , p. 81-94 (Articles)  
8.
9 p, 36.4 KB Primo Levi y la razón anamnética / Tafalla, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia)
Sumándose a la convicción propia del pensamiento judío de que la única facultad capaz de sostener satisfactoriamente una ética es la memoria, en una superación del dualismo entre la ética racional y las éticas de la compasión o la simpatía, la autora evoca la obra literaria de Primo Levi, dedicada a rescatar la memoria de las víctimas del Holocausto, y analiza las complejas y lúcidas estrategias narrativas con que consigue recuperar las historias individuales eliminadas por el totalitarismo.
The author adheres to the conviction of the jewish thought, that the only faculty able to support an ethics satisfactorily is the memory, which overcomes the dualism between a rational ethics and an ethics of compassion or sympathy, and evokes the Primo Levi's literary work, dedicated to save the memory of the Holocaust's victims, and analyzes the complex and brilliant narrative strategies which Levi uses to recuperate the individual stories eliminated by the totalitarism.

1999 - 10.5565/rev/enrahonar.419
Enrahonar : quaderns de filosofia, N. 30 (1999) , p. 89-97 (Articles)  
9.
14 p, 89.7 KB Narración y hospitalidad / Mèlich, Joan-Carles (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social)
A partir de la lectura de algunos relatos de supervivientes del Holocausto (especialmente de Primo Levi y Elie Wiesel), se estudian en este artículo las condiciones de posiblidad de una ética y de una pedagogía después de Auschwitz. [...]
On the basis of reading some accounts by survivors of the Holocaust (especially Primo Levi and Elie Wiesel), this article examines to what extent ethics and pedagogics are possible in the wake of Auschwitz. [...]

2000
Analisi : quaderns de comunicacio i cultura, N. 25 (2000) , p. 129-142  

Documents de recerca 4 registres trobats  
1.
528 p, 3.1 MB La memòria de l'holocaust a l'estat espanyol : des d'una perspectiva sociològica i una perspectiva històrica / Simó Sànchez, Marta, autor. ; Culla, Joan B. (Joan Baptista) supervisor acadèmic. ; Estruch, Joan, 1943- supervisor acadèmic. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia.
Aquesta Tesi aborda el tema de la Memòria de l'Holocaust a l'Estat Espanyol a través d'una perspectiva sociològica i una perspectiva històrica. Els conceptes de memòria, antisemitisme i totalitarisme són les variables que articulen i justifiquen el plantejament d'aquesta recerca. [...]
This Thesis addresses the topic of Memory of the Holocaust in Spain through a sociological perspective and a historical perspective. The concepts of memory, antisemitism and totalitarianism are those that have been considered as variables that articulate and justify the approach of this research. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2018.  
2.
70 p, 4.0 MB Traducción de un fragmento de "Ich besaß einen Garten in Schöneiche bei Berlin", de Jani Pietsch, del alemán al castellano / Pérez Real, Ana Isabel ; Seca, Jorge, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El objetivo principal de este trabajo es la traducción de un fragmento del libro "Ich besaß einen Garten in Schöneiche bei Berlin: Das verwaltete Verschwinden jüdischer Nachbarn und ihre schwierige Rückkehr", de la historiadora y artista visual Jani Pietsch (1947). [...]
L'objectiu principal d'aquest treball és la traducció d'un fragment del llibre "Ich besaß einen Garten in Schöneiche bei Berlin: Das verwaltete Verschwinden jüdischer Nachbarn und ihre schwierige Rückkehr", de la historiadora i artista visual Jani Pietsch (1947). [...]
The main goal of this dissertation is the translation of an extract of the book "Ich besaß einen Garten in Schöneiche bei Berlin: Das verwaltete Verschwinden jüdischer Nachbarn und ihre schwierige Rückkehr", written by the historian and visual artist Jani Pietsch (1947). [...]

2017
Traducció i Interpretació [1202]  
3.
48 p, 893.7 KB «El silencio es el grito más fuerte». Silencios sonoros. La estrategia dramatúrgica de Juan Mayorga en Himmelweg y El Cartógrafo. / Prous Tur, Nerea ; Aznar Soler, Manuel, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
El trabajo realizado analiza la manera en la que el silencio es tratado en dos de las obras más destacadas de Juan Mayorga sobre el Holocausto judío: Himmelweg y El Cartógrafo. En cada una, el silencio es enfocado desde un punto de vista distinto, pero ambas tienen un objetivo común: el de lograr que el espectador escuche el silencio de las víctimas que vivieron aquellos horrores; y, de alguna manera, conseguir que nunca sean olvidadas. [...]
El treball realitzat analitza la manera en la que el silenci és tractat en dues de les obres més destacades de Juan Mayorga sobre l’Holocaust jueu: Himmelweg i El Cartógrafo. A cadascuna de les obres, el silenci s’enfoca des d’un punt de vista diferent, però ambdues tenen un objectiu comú: el d’aconseguir que l’espectador escolti el silenci de les víctimes que van viure aquell horror; i, d’alguna manera aconseguir que mai no siguin oblidades. [...]

2017
Graduat o Graduada en Estudis d'Anglès i Espanyol [836]  
4.
77 p, 842.6 KB Narrative perspective in two contemporary perpetrator novels : Jonathan Littell’s The Kindly Ones (2010) and Martin Amis’ The Zone of Interest (2014) / Serraf, Lola (Universitat Autònoma de Barcelona)
2015  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.