Resultats globals: 13 registres trobats en 0.02 segons.
Articles, 12 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Articles 12 registres trobats  1 - 10següent  anar al registre:
1.
40 p, 9.7 MB La ingeniería de la autonomía : catalanismo y tecnocracia en la Segunda República Española / Valentines-Álvarez, Jaume (Universidade Nova de Lisboa)
Este artículo analiza el papel político de la ingeniería industrial catalana en el contexto de la crisis económica de 1929 y la Segunda República Española. Los profesionales agrupados en torno de la Asociación de Ingenieros Industriales de Barcelona pensaron la autonomía catalana como una oportunidad clave para construir un proyecto nacional en el que las decisiones políticas fueran tuteladas por la eficacia y la competencia técnica. [...]
This paper focuses on the political involvement of Catalan in-dustrial engineers during the crisis of 1929 context and the Second Spanish Republic. The members of the Barcelona Association of In-dustrial Engineers regarded the political autonomy of Catalonia as a golden opportunity to develop a national project in which political decision-making would be guided by considerations of efficiency and technological competence. [...]

2019 - 10.55509/ayer/114-2019-09
Ayer, Vol. 114, Núm. 2 (2019)  
2.
17 p, 158.7 KB A potência de uma crítica : ideologia na perspectiva construcionista / Lopes, Felipe Tavares Paes (Universidade de Sorocaba (Brasil))
Neste ensaio, examino de que maneira é possível incorporar, de forma coerente, uma concepção crítica de ideologia em estudos que adotem a perspectiva construcionista. Começo mostrando que tal conceito é um produto intelectual da modernidade e que, por isso, produz uma série de dificuldades para sua assimilação pela referida perspectiva, como o elo estabelecido com a ideia de falsidade epistêmica. [...]
In this essay, I discuss how it is possible to consistently incorporate a critical conception of ideology into the constructionist framework. I begin this discussion by showing that this concept is an intellectual product of modernity and that, therefore, it produces a series of difficulties for its assimilation by the referred approach, as the link established with the idea of epistemic falsehood. [...]
En este ensayo, discuto cómo es posible incorporar de manera consistente una concepción crítica de la ideología en el marco construccionista. Comienzo esta discusión mostrando que este concepto es un producto intelectual de la modernidad y que, por lo tanto, produce una serie de dificultades para su asimilación por el referido enfoque, como el vínculo establecido con la idea de falsedad epistémica. [...]

2022 - 10.5565/rev/athenea.3224
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 22 Núm. 2 (2022) , p. e3224 (Ensayos)  
3.
14 p, 237.8 KB Esta crisis como problema sistémico / Recio, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Economia Aplicada)
En este artículo se trata de hallar explicaciones que ayuden a entender la gravedad y duración de la crisis actual. Para ello se analizan las causas de la misma y las políticas adoptadas frente a ella. [...]
This article seeks to find explanations that help to understand the gravity and duration of the current crisis. It analizes the crisis' causes and the policies adopted against it. It is maintained that the current crisis is for the most part a reflection of the systemic faults of the global economy provoked mainly by the persistence of neoliberal policies. [...]

2013
Vínculos de historia, Núm. 2 (2013) , p. 83-96  
4.
33 p, 437.8 KB Sociología y preconsciente freudiano : el nivel latente en el análisis del discurso ideológico / Barbeta Viñas, Marc (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este trabajo se propone una aproximación a la noción freudiana de preconsciente, con el objetivo de fundamentar teórico-metodológicamente el nivel latente del análisis sociológico del discurso. [...]
This paper is proposed an approach to the freudian notion of preconscious, in order to substantiate theoretical and methodologically the latent level of sociological discourse analysis. Recovering some of the contributions made by sociologists Ángel de Lucas and Alfonso Ortí, the hypothesis of the genesis of collective preconscious and its constitution through language and its social uses is developed. [...]

2015 - 10.5944/empiria.31.2015.14539
Empiria : revista de metodología de ciencias sociales, Núm. 31 (maig-agost 2015) , p. 97-129  
5.
27 p, 795.2 KB El judeoespañol, ¿una variedad olvidada? / Bürki, Yvette
A lo largo del análisis de tres contextos diferentes -el influjo de la cultura francesa en el Imperio Otomano, el encuentro con el senador Ángel Pulido y su descubrimiento filológico por la escuela pidalina-, en la siguiente contribución se plantea que el judeoespañol no ha sido una variedad olvidada, sino que los valores con los que se lo ha asociado han dependido de los lentes ideológicos a través de los cuales ha sido percibido. [...]
Throughout the analysis of three different contexts - the influence of French culture on the Ottoman Empire, the encounter with Senator Angel Pulido and its philological discovery by the pidaline school - the following contribution proposes the thesis that the Judeo-Spanish was not a forgotten variety. [...]

2016
Estudios de lingüística del español, Vol. 37 (2016) , p. 149-175 (Articles)  
6.
16 p, 681.9 KB El portuñol en la frontera Venezuela-Brasil : contacto, actitudes e ideologías lingüísticas / Chinellato Díaz, Alessio (Europa-Universität Flensburg)
Este artículo presenta una aproximación al estudio del contacto en la región fronteriza Venezuela-Brasil, especialmente en la ciudad venezolana de Santa Elena de Uairén, donde tienen lugar ciertas prácticas bilingües que hasta el momento no habían sido objeto de estudios sociolingüísticos. [...]
This paper depicts an approach to language contact study in the Venezuela-Brazil border region, particularly in Santa Elena de Uairén city (Venezuela), where certain bilingual practices occur which have not been analyzed until now in sociolinguistic studies. [...]

2016
Estudios de lingüística del español, Vol. 37 (2016) , p. 111-126 (Articles)  
7.
18 p, 211.1 KB Language appropriations, ideologies and identities in bilingual schools in Castilla-La Mancha (Spain) / Fernández Barrera, Alicia (Universidad de Castilla-La Mancha)
This article addresses language ideologies and identities through the appropriations of the English language in two prestigious secondary bilingual schools in La Mancha City (pseudonym), as part of a team-based linguistic ethnography carried out in the region of Castilla-La Mancha (Spain). [...]
Aquest article aborda les ideologies lingüístiques i identitats a través de les apropiacions de la llengua anglesa en dos prestigiosos centres de secundària bilingües a la Manxa City (pseudònim), que formen part d'una etnografia lingüística en equip duta a terme a la regió de Castella la Manxa (Espanya). [...]
Este artículo aborda las ideologías lingüísticas e identidades a través de las apropiaciones de la lengua inglesa en dos prestigiosos centros de secundaria bilingües en La Mancha City (pseudónimo), que forman parte de una etnografía lingüística en equipo llevada a cabo en la región de Castilla-La Mancha (España). [...]
Cet article traite des idéologies linguistiques et des identités à travers les appropriations de la langue anglaise dans deux prestigieux lycées bilingues à La Mancha City (pseudonyme), dans le cadre d'une ethnographie linguistique menée par une équipe dans la région de Castilla-La Mancha (Espagne). [...]

2017 - 10.5565/rev/jtl3.731
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 10 Núm. 2 (may-june 2017) , p. 41-58 (Articles)  
8.
18 p, 288.4 KB "It's a pity that they have to choose between French and English" : Language ideologies at a Japanese overseas school in Belgium / Mogi, Yuta (University College London. Institute of Education)
This article is based on my doctoral research, a qualitative study of a nihonjingakkō in Belgium where students choose either English or French after primary 3rd year. Nihonjingakkō is a full-time day school for children of Japanese sojourners. [...]
Aquest article està basat en la meva recerca doctoral, la qual és un estudi qualitatiu d'un nihonjingakkō a Bèlgica, on els estudiants trien entre anglès o francès després del tercer any de primària. [...]
Este artículo está basado en mi investigación doctoral, la cual es un estudio cualitativo de un nihonjingakkō en Bélgica, donde los estudiantes eligen entre inglés o francés después del tercer año de primaria. [...]
Cet article est basé sur ma recherche doctorale, une étude qualitative d'un nihonjingakkō en Belgique où les étudiants choisissent d'apprendre soit l'anglais soit le français après la 3ème année primaire. [...]

2017 - 10.5565/rev/jtl3.735
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 10 Núm. 2 (may-june 2017) , p. 59-76 (Articles)  
9.
21 p, 3.3 MB Ideology, Access, and Status : Spanish-English Bilinguals in the Foreign-Language Classroom / Rolland, Michael E. (City University of New York. The Graduate Center)
Spanish language teaching in US higher education is today generally divided between 'foreign language' courses for novice learners and 'heritage language' courses for Hispanic/Latinx students with some knowledge of the language. [...]
L'ensenyament del castellà en els EE. UU. es divideix generalment entre cursos de 'llengua estrangera' per a aprenents sense coneixements previs de l'idioma i cursos 'de llengua d'herència' per a estudiants d'origen llatí /hispà que ja porten alguns coneixements de l'espanyol. [...]
La enseñanza del castellano en los EE. UU. se divide generalmente entre cursos de 'lengua extranjera' para aprendices sin conocimientos previos del idioma y cursos 'de herencia' para estudiantes de origen latino/hispano que ya traen algunos conocimientos del español. [...]
L'enseignement de la langue espagnole dans l'enseignement supérieur aux États-Unis de nos jours est généralement divisé sur les cours de la langue étrangère' pour les débutants et les cours de la 'langue d'héritage' pour les étudiants Hispaniques/Latinx avec un peu de connaissance de la langue. [...]

2016 - 10.5565/rev/jtl3.680
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 9 Núm. 2 (may-june 2016) , p. 94-114 (Articles)  
10.
14 p, 237.7 KB Esta crisis como problema sistémico / Recio, Albert (Universitat Autònoma de Barcelona)
En este artículo se trata de hallar explicaciones que ayuden a entender la gravedad y duración de la crisis actual. Para ello se analizan las causas de la misma y las políticas adoptadas frente a ella. [...]
This article seeks to find explanations that help to understand the gravity and duration of the current crisis. It analizes the crisis' causes and the policies adopted against it. It is maintained that the current crisis is for the most part a reflection of the systemic faults of the global economy provoked mainly by the persistence of neoliberal policies. [...]

2013
Vínculos de historia, Núm. 2 (2013) , p. 83-96  

Articles : 12 registres trobats   1 - 10següent  anar al registre:
Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
59 p, 1.1 MB El català (no) mola? Anàlisi discursiu de les preferències i identificacions lingüístiques dels adolescents catalans / Codoñes Tapias, Emma ; Cardús i Ros, Salvador, 1954-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Informes estadístics recents assenyalen que l'ús social del català està perdent pes entre els adolescents, fins i tot com a llengua d'identificació dels que tenen el català com a llengua inicial, passant d'un 76% el 2006 a l'actual 47, 9%. [...]
Informes estadísticos recientes aseguran que el uso social del catalán está perdiendo peso entre los adolescentes, incluso como lengua de identificación de los que tienen el catalán como lengua inicial, pasando de un 76% en 2006 a un 47, 9% actualmente. [...]
Recent statistical reports state that the social use of Catalan is losing weight among adolescents, even as a language of identification for those who have Catalan as their first language, going from 76% in 2006 to 47. [...]

2022
Grau en Sociologia [819]
3 documents

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.