1.
|
23 p, 154.4 KB |
Žižek's "Frankenstein" : Modernity, Anti-Enlightenment Critique and Debates on the Left
/
Khader, Jamil (Bethlehem University)
In this article, I examine Slavoj Žižek's Freudian-Hegelian interpretation of Mary Shelley's Frankenstein: or the Modern Prometheus (1818), and argue that Žižek's critique of Shelley's ambiguous and contradictory attitude toward the French Revolution and its regime of terror remains central to the debates about the revolutionary and Enlightenment ideals today. [...] En aquest article examino la interpretació freudiano-hegeliana de Slavoj Žižek de la novel·la Frankenstein o el Prometeu modern (1818) de Mary Shelley i argüeixo que la crítica de Žižek a l'actitud ambigua i contradictòria de Shelley envers la Revolució Francesa i el seu règim de terror continua sent avui dia un punt central en els debats sobre els ideals revolucionaris i de la Il·lustració. [...] En este artículo examino la interpretación freudiano-hegeliana de Slavoj Žižek de la novela Frankenstein o el moderno Prometeo (1818) de Mary Shelley y arguyo que la crítica de Žižek a la actitud ambigua y contradictoria de Shelley hacia la Revolución Francesa y su régimen de terror sigue siendo hoy día un punto central en los debates sobre los ideales revolucionarios y de la Ilustración. [...]
2023 - 10.5565/rev/enrahonar.1407
Enrahonar : quaderns de filosofia, Vol. 70 (2023) , p. 23-45 (Articles)
|
|
2.
|
9 p, 215.8 KB |
La Il·lustració a Catalunya
/
Antón Pelayo, Javier (Universitat Autònoma de Barcelona)
Aquest article traça una panoràmica historiogràfica de la Il·lustració a Catalunya: en primer lloc, analitza les qualitats del concepte, com es va adaptar a la realitat catalana i com ha estat interpretat des de diferents àmbits; i, en segon lloc, s'exposen de forma sumària les fites que va assolir aquest moviment segons la bibliografia més recent.
2013 - 10.2436/20.1000.01.92
Catalan historical review, Núm. 6 (2013) , p. 169-177
|
|
3.
|
19 p, 257.3 KB |
Las fisuras de la nación : tensiones y lecturas político-religiosas sobre la conquista de América en el siglo XVIII
/
Soriano Muñoz, Núria (Universitat de València)
La conquista de América generó una notable cantidad de discursos épicos, de carácter político y literario, que contribuyeron al reforzamiento de los tópicos imperiales, religiosos y patrióticos. [...] The conquest of the Americas generated a remarkable number of epic discourses of a political and literary nature; these contributed to the reinforcement of imperial, religious and patriotic commonplaces. [...] La conquesta d'Amèrica va generar una notable quantitat de discursos èpics, de caràcter polític i literari, que van contribuir al reforçament dels tòpics imperials, religiosos i patriòtics. Preocupades per la mala imatge del país a l'estranger, les elits polítiques i intel·lectuals al servei de Carles III i Carles IV van promocionar la defensa dels conqueridors, malgrat la difusió d'un corrent crític amb l'heroisme militar, tangible en l'opinió pública europea. [...]
2020 - 10.5565/rev/rubrica.195
Rúbrica contemporánea, Vol. 9 Núm. 17 (2020) , p. 11-29 (Dossier)
|
|
4.
|
18 p, 591.2 KB |
Trajectòria artística del dibuixant Pere Ynglada (1881-1958) : de la Belle Époque a la síntesi oriental
/
Bru Turull, Ricard (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
A partir de la dècada de 1920 Pere Ynglada va esdevenir un nom imprescindible i un referent del dibuix animalista a Catalunya. Aquest article indaga en la trajectòria vital d'Ynglada i posa èmfasi en les seves aportacions artístiques, des dels inicis en temps del modernisme i l'etapa de plenitud viscuda a París, fins als últims anys de la seva vida, de retorn a Barcelona. From the 1920s onwards, the artist Pere Ynglada became a reference in Catalonia in the field of animal drawing. This article explores his vital trajectory and emphasizes Ynglada's artistic contributions from the beginnings of Catalan modernism and the stage of plenitude in Paris, to the last years of his life after returning to Barcelona. A partir de la década de 1920 Pere Ynglada se convirtió en un nombre imprescindible y en un referente del dibujo animalista en Cataluña. Este artículo indaga en la trayectoria vital de Ynglada y pone énfasis en sus aportaciones artísticas, desde los inicios en tiempos del modernismo y la etapa de plenitud vivida en París, hasta los últimos años de su vida, de vuelta en Barcelona.
2019 - 10.5565/rev/locus.343
Locus amoenus, Vol. 17 (2019) , p. 151-167 (Articles)
|
|
5.
|
22 p, 617.2 KB |
Francisco Xavier de Olóriz, el último capellán mayor del Palacio Real de Valencia
/
Callado Estela, Emilio (Universidad CEU Cardenal Herrera)
El ex jesuita Francisco Xavier de Olóriz (Valencia, 1730 - † Valencia, 1814) era conocido hasta ahora por su condición de crítico prudente. Como tal se mostró consciente del atraso cultural de España durante el siglo xviii y la necesidad de aplicarle remedio, aun receloso de los ilustrados que podían atentar contra los valores tradicionales del país. [...] L'exjesuïta Francisco Xavier de Olóriz (València, 1730 - † València, 1814) era conegut fins ara per la seua condició de crític prudent. Com a tal es va mostrar conscient del retard cultural d'Espanya durant el segle xviii i la necessitat d'aplicar-li remei, encara que recelava dels il·lustrats que podien atemptar contra els valors tradicionals del país. [...] The former Jesuit priest Francisco Xavier de Olóriz (Valencia, 1730 - † Valencia, 1814) is well known because of his condition of prudent critic. He was conscious of Spanish cultural backwardness during the 18th century, but simultaneously suspicious of those enlightened men who could threaten the country traditional values. [...]
2018 - 10.5565/rev/manuscrits.194
Manuscrits, Núm. 37 (2018) , p. 159-180 (Articles)
|
|
6.
|
10 p, 109.2 KB |
Da Suzanne a Gertrude : da Diderot a Manzoni
/
Ferroni, Giulio (Università La Sapienza di Roma)
Si ripercorre il ben noto rapporto tra l'episodio manzoniano della monaca di Monza e La Religieuse e si mette in luce il diverso orizzonte narrativo e stilistico che la presentazione della "signora" assume nel Fermo e Lucia e nei Promessi Sposi. [...] Aquest article, dedicat a la més que coneguda relació entre l'episodi de la monja de Monza de Manzoni i La Religieuse, posa en evidència el diferent horitzó narratiu i estilístic que la presentació de la "senyora" assumeix al Fermo e Lucia i als Promessi Sposi. [...] In this paper, dedicated to well-known relationship between the Manzonian episode of the monk of Monza and La Religieuse, is highlighted the different narrative and stylistic horizons the presentation of the "signora" takes in Fermo e Lucia and in I Promessi Sposi. [...] Este artículo, dedicado a la más que conocida relación entre el episodio de la monja de Monza de Manzoni y La Religieuse, pone en evidencia el diferente horizonte narrativo y estilístico que la presentación de la "señora" asume en el Fermo e Lucia y en los Promessi Sposi. [...]
2017
Quaderns d'Italià, Núm. 22 (2017) , p. 123-132 (Dossier 1)
|
|
7.
|
19 p, 146.8 KB |
Interruptores para niños : estrategias de transmisión crítica en "Aufklärung für Kinder"
/
Lanfranconi, Ana (Universitat de Barcelona)
Si insistimos en las emisiones radiofónicas para niños y jóvenes que componen Aufklärung für Kinder, no es solo para destacar la variedad temática y estilística que estas proponen al público infantil, tan reacio como proclive a aceptar lo que la radio emite, diga lo que diga la radio. [...] Si insistim en les emissions radiofòniques per a infants i joves que componen Aufklärung für Kinder, no és només per destacar la varietat temàtica i estilística que aquestes proposen al públic infantil, tan refractari com procliu a acceptar el que la ràdio emet, digui el que digui la ràdio. [...] This paper focuses on Walter Benjamin's radio broadcasts for children which comprise Aufklärung für Kinder. The objective is to emphasize the thematic and stylistic idiosyncrasy that these radio programmes transmitted to the young public - a kind of audience which resists and at the same time accepts what radio says, whatever it says. [...]
2017 - 10.5565/rev/enrahonar.1039
Enrahonar : quaderns de filosofia, Vol. 58 (2017) , p. 33-51 (Articles)
|
|
8.
|
|
9.
|
18 p, 631.6 KB |
François Bienvenu y la popularización científica en la Ilustración : demostraciones experimentales, entretenimiento y públicos de la ciencia
/
Suay-Matallana, Ignacio (Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia-CIUHCT (Portugal)) ;
Bertomeu Sánchez, José Ramón (Universitat de València. Instituto Interuniversitario López Piñero)
En el presente trabajo se estudian las prácticas experimentales realizadas por demostradores itinerantes en la Ilustración. Se mostrará el recorrido por España de uno de los demostradores más populares, François Bienvenu, con el fin de analizar diversos aspectos relacionados con la popularización de la ciencia: los espacios, los públicos destinatarios y la cultura material. [...] En el present treball s'estudien les pràctiques experimentals realitzades per demostradores itinerants en la Il·lustració. Es mostrarà el recorregut per Espanya d'un dels demostradors més populars, François Bienvenu, amb la finalitat d'analitzar diversos aspectes relacionats amb la popularització de la ciència: els espais, els públics destinataris i la cultura material. [...] This paper analyses the experimental demonstrations performed by natural philosophers during the Enlightenment. The article follows the activities of a very popular one, François Bienvenu, to study various aspects involving science popularization: spaces, publics, and material culture. [...]
2016 - 10.5565/rev/ensciencias.1586
Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 2 (2016) , p. 167-184 (Historia y Epistemología)
|
|
10.
|
16 p, 899.6 KB |
El gravador Joan Amills i Costa (Ripoll, ca. 1800 - Barcelona, 1853)
/
Verneda Ribera, Meritxell
Els gravadors barcelonins formats a l'Escola Gratuïta de Dibuix i Nobles Arts durant les primeres dècades del segle XIX van trobar, en aquesta institució, la base i els mitjans necessaris per exercir el seu art. [...] The engravers who were based in Barcelona and attended the Escola Gratuïta de Di- buix i Nobles Arts during the first decades of the 19th century obtained from the school the necessary tools to practise their art. [...] Los grabadores barceloneses formados en la Escuela Gratuita de Dibujo y Nobles Artes durante las primeras décadas del siglo XIX encontraron, en esta institución, la base y los medios necesarios para ejercer su arte. [...]
2015 - 10.5565/rev/locus.23
Locus amoenus, Núm. 13 (2015) , p. 91-105 (Articles)
|
|