1.
|
16 p, 161.0 KB |
A tagarelice, o imperativo da inclusão e suas armadilhas
/
Hillesheim, Betina (Universidade de Santa Cruz do Sul (Brasil)) ;
da Silva, Mozart Linhares (Universidade de Santa Cruz do Sul (Brasil))
O artigo discute o que denomina como tagarelice da inclusão, entendendo-a a partir do que identifica como uma explosão discursiva sobre a temática. A discussão parte dessa explosão discursiva materializada em fragmentos recolhidos em um diário de campo, entre 2015 e 2018, explorando a ideia de tagarelice mediante a análise de sua racionalidade e de seus efeitos sobre aquilo que se tem nomeado como o imperativo da inclusão. [...] The article discusses what it calls a chatter about inclusion, through the lens of what it identifies as a discursive explosion about the subject. The discussion is raised by this discursive explosion materialized in fragments gathered from a field diary, between 2015 and 2018, exploring the idea of chatter through the analysis of its rationality and its effects on what has been termed the imperative of inclusion. [...]
2021 - 10.5565/rev/athenea.2918
Athenea digital : revista de pensamiento e investigación social, Vol. 21 Núm. 3 (2021) , p. e2918 (Ensayos)
|
|
2.
|
21 p, 317.8 KB |
Colonial scientific-medical documentary films and the legitimization of an ideal state in post-war Spain
/
Tabernero, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis d'Història de les Ciències) ;
Jiménez-Lucena, Isabel (Universidad de Málaga) ;
Molero Mesa, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Història de la Ciència)
This paper explores the role of film and medical-health practices and discourses in the building and legitimating strategies of Franco's fascist regime in Spain. The analysis of five medical-colonial documentary films produced during the 1940s explores the relationship between mass media communication practices and techno-scientific knowledge production, circulation and management processes. [...] O artigo explora o papel de práticas e discursos em saúde e cinema na construção e legitimação das estratégias do regime fascista de Franco na Espanha. A análise de cinco documentários médicos coloniais produzidos na década de 1940 explora a relação entre as práticas de comunicação de massa e os processos de produção, circulação e administração do conhecimento técnico-científico. [...]
2016 - 10.1590/S0104-59702016005000025
História, ciências, saúde-Manguinhos, Vol. 24 (2016) , p. 349-369
|
|
3.
|
15 p, 374.3 KB |
Inclusión y grupos en situación de vulnerabilidad : orientaciones para repensar el rol de las universidades
/
Gairín Sallán, Joaquín (Universitat Autònoma de Barcelona) ;
Suárez, Cecilia Inés (Universitat Autònoma de Barcelona)
Las universidades iberoamericanas, en las últimas décadas, experimentan cambios profundos que han obligado, en muchos casos, a reestructurar sus funciones y servicios. Entre estas demandas, el logro de la dimensión social evidencia el imperativo de repensar el rol de las universidades como organizaciones inclusivas, que puedan ofrecer una respuesta pertinente y relevante a la inclusión de colectivos tradicionalmente excluidos de este espacio educativo. [...] Ibero-American Universities are going through profound changes that have forced them, in many cases, to restructure their functions and services. The achievement of the social dimension adds on top of all the described purposes, the need to redefine the universities structures to offer an appropriate response to inclusion of disadvantages groups, usually excluded from this educational area. [...]
2016
Sinéctica, Núm. 46 (2016) , p. 1-15
|
|
4.
|
12 p, 128.1 KB |
Grupos culturales : migrantes y minorías culturales en educación
/
Campani, Giovanna (Universidad de Florencia) ;
Serradell Pumareda, Olga (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Dada la importancia de introducir la dimensión multicultural en el currículo desde el inicio de la escolarización, en este artículo abordamos la vinculación que se da con el aprendizaje instrumental. [...] Due to the importance of introducing the multicultural dimension in the curriculum since the very beginning of the education process, in this article we approach its relations with instrumental learning. [...] Etant donné l'importance d'introduire la dimension multiculturelle dans le programme scolaire depuis le début de la scolarisation, on aborde dans cet article le lien établi avec l'apprentissage instrumental. [...]
2010
Revista educación y pedagogía, Vol. 22 Núm. 56 (2010) , p. 57-67
|
|
5.
|
14 p, 175.4 KB |
Educación especial e inclusión : aportaciones desde la investigación
/
Molina Roldán, Silvia (Universitat Rovira i Virgili) ;
Holland, Charlotte (Dublin City University)
Este artículo recoge evidencias, desde la investigación, que justifican la elección de una educación inclusiva del alumnado con discapacidad. Investigaciones anteriores han mostrado las limitaciones de una educación segregada del alumnado con discapacidad en escuelas y aulas especiales, en cuanto a los resultados educativos de este alumnado y, por tanto, en sus posibilidades posteriores de plena inclusión en la sociedad. [...] This article gathers evidences -obtained from research- that justify the choice for a kind of education that includes students with disabilities. Previous research projects have demonstrated the limitations of isolating students with disabilities in special schools and classrooms, in terms of academic results, and therefore, in later possibilities for their total inclusion in society. [...] Cet article recueille des épreuves depuis la recherche qui justifient le choix d'une éducation incluse des élèves avec des handicaps. Des recherches antérieures ont montré les limitations d'une éducation séparée des élèves avec un handicap dans des écoles et salles de classes adaptées à leurs besoins, par rapport aux résultats éducatifs de ces élèves et par conséquent, dans leurs possibilités d'inclusion pleine dans la société. [...]
2010
Revista educación y pedagogía, Vol. 22 Núm. 56 (Enero-Abril 2010) , p. 31-44
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
26 p, 580.4 KB |
Movimiento libertario y autogestión del conocimiento en la España del primer tercio del siglo XX : la sección "Preguntas y respuestas" (1930-1937) de la revista Estudios
/
Tabernero, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ;
Molero Mesa, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ;
Jiménez-Lucena, Isabel (Universidad de Málaga. Unidad de Historia de la Medicina)
Las secciones periodísticas de preguntas y respuestas reflejan y contribuyen a las sociedades en que se publican, y pueden desempeñar roles tan diferentes como constituirse en una herramienta para mantener la normatividad social o, por el contrario, en un instrumento para el cambio de las normas sociales. [...] Newspaper Q&A sections reflect and contribute to the social historical context in which they are published, and they may play roles as distinct as becoming a tool to sustain social arrangements or, conversely, being an instrument for social change. [...]
2013 - 10.4321/S0211-95362013000100003
Dynamis : Acta Hispanica ad Medicinae Scientiarumque. Historiam Illustrandam, Vol. 33, Núm. 1 (2013) , p. 43-67
2 documents
|
|
10.
|
|