Results overview: Found 208 records in 0.02 seconds.
Articles, 140 records found
Contributions to meetings and congresses, 6 records found
Books and collections, 3 records found
Research literature, 57 records found
Learning materials, 2 records found
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1.
6 p, 123.0 KB Knowledge-poor approach to constructing word frequency lists, with examples from romance languages / Makagonov, Pavel (Mixteca University of Technology (México)) ; Gelbukh, Alexander F. (National Polytechnic Institute (México). Center for Computing Research) ; Alexandrow, Mikhail (National Polytechnic Institute (México). Center for Computing Research) ; Blanco Escoda, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Francesa i Romànica)
Las listas de palabras con sus frecuencias se usan ampliamente en muchos procedimientos de agrupamiento y categorización de textos. Usualmente para la compilación de tales listas se usan las aproximaciones basadas en morfología (como el stemmer de Porter) para unir las palabras con el mismo significado. [...]
Word frequency lists extracted from documents are widely used in many procedures of text clustering and categorization. Usually for compilation of such lists morphological-based approaches (such as the Porter stemmer) to join the words having the same base meaning are used. [...]

2004
Procesamiento del Lenguaje Natural, Núm. 33 (2004) , p. 127-132  
2.
14 p, 136.8 KB Demanding Relations : Sociological Imagination, Education, the Usefulness of Concepts and the World Around Us / Kos, Živa (University of Ljubljana) ; Tašner, Veronika (University of Ljubljana)
El presente trabajo se basa en el fomento de la imaginación sociológica (Wright Mills, 2000) y las posibilidades contemporáneas en la enseñanza y el aprendizaje de conceptos sociológicos en relación con la educación. [...]
El present treball es basa en els fonaments de la imaginació sociològica (Wright Mills, 2000) i en les possibilitats contemporànies d'ensenyar i aprendre conceptes sociològics en relació amb l'educació. [...]
The present paper draws on fostering sociological imagination (Wright Mills, 2000) and contemporary possibilities in teaching and learning sociological concepts in relation to education. The authors present a method of reading films as a didactic tool in connection to selected sociological texts in order to better understand theory and praxis in the educational field and beyond. [...]

2021 - 10.5565/rev/educar.1144
Educar, Vol. 57 Núm. 1 (2021) , p. 261-274 (Puntos de vista)  
3.
30 p, 507.8 KB Las comedias "en lenguaje antiguo" : del teatro heroico del XVI a la comedia nueva / López Martínez, José Enrique (Universidad Autónoma de Madrid)
En este trabajo se presenta una historia de la llamada comedia en lenguaje antiguo, desde finales del siglo XVI hasta la obra de Rojas Zorrilla y Moreto. Se consideran los problemas de cronología y autoría, en especial en relación a la obra de Hurtado Velarde, y también varios aspectos de orden literario, como las escenas y recursos más habituales o la diferenciación lingüística en función de los personajes, y según la ubicación geográfica y temporal de los argumentos. [...]
This article explores the history of the so-called comedia in ancient language, ranging from the late sixteenth century to the work of Rojas Zorrilla and Moreto. I examine issues of chronology and authorship, specially regarding the oeuvre of Hurtado Velarde, as well as several literary features such as the linguistic differentiation among characters, spatio-temporal setting of the plots, or recurrent characters and scenes. [...]

2021 - 10.5565/rev/anuariolopedevega.403
Anuario Lope de Vega, Vol. 27 (2021) , p. 225-254 (Artículos. Sección monográfica)  
4.
24 p, 840.5 KB Linguistique et Traitement Automatique des Langues : une coopération nécessaire / Silberztein, Max (Université de Franche-Comté)
Aujourd'hui, la plupart des applications logicielles du Traitement Automatique des Langues (analyse du discours, extraction d'information, moteurs de recherche, etc. ) analysent les textes comme étant des séquences de formes graphiques. [...]
Today, most software applications (discourse analysis, information extraction, search engines, etc. ) process texts as sequences of word forms. However, users of these applications are looking for units of meanings: concepts, entities and relations in their texts. [...]
Hoy en día, la mayoría de programasde Procesamiento Automático del Lenguaje Natural (análisis del discurso, extracción de información, motores de búsqueda, etc. ) analizan los textos como secuencias de formas gráficas. [...]

2020
Langue(s) & Parole, Núm. 5 (2020) , p. 43-66 (Articles)  
5.
38 p, 722.2 KB '¡Por el presente se certifica!' : análisis contrastivo de un corpus chino-español de traducciones notarizadas / Andújar Moreno, Gemma (Universitat Pompeu Fabra) ; Vargas-Urpi, Mireia (Universitat Autònoma de Barcelona)
La incorporación de estudiantes chinos al sistema universitario español ha comportado un incremento en los certificados académicos que se reciben en la Administración universitaria y que se usan para valorar la admisión de estos estudiantes. [...]
2023 - 10.1075/resla
Revista española de lingüística aplicada, Vol. 36 (2023)  
6.
18 p, 831.3 KB Formas de la violencia sobre la palabra, el lenguaje y el discurso en La casa de los conejos de Laura Alcoba / Di Meglio, Estefanía Luján (Universidad Nacional de Mar del Plata)
El presente artículo analiza, en la novela La casa de los conejos (2008) de Laura Alcoba, las estrategias discursivas y operatorias literarias de representación de ciertos mecanismos de la violencia simbólica, implementada por el sistema represivo de la última dictadura en Argentina. [...]
The present article analyzes La casa de los conejos novel (2008) -translated under the title The rabbit house- by Laura Alcoba. Specifically, it analyzes discursive and literary strategies of representation of certain forms of symbolic violence by the latest Argentine dictatorship. [...]
El present article analitza, en la novel·la La casa de los conejos (2008) de Laura Alcoba, les estratègies discursives i operatòries literàries de representació de determinats mecanismes de la violència simbòlica, implementada pel sistema repressiu de la darrera dictadura a l'Argentina. [...]

2020 - 10.5565/rev/mitologias.705
Mitologías hoy, Vol. 22 (2020) , p. 389-406 (Miscel·lània)  
7.
16 p, 231.6 KB Evolución del lenguaje audiovisual en los programas informativos de televisión en España (comparativa entre 1999 y 2017) / Marín, Carles (Universidad Rey Juan Carlos)
From the moment the first news program aired in the only television outlet that existed in Spain in 1957, up to its consolidation from 2010, this communication media has developed at the same rapid speed as society and technology. [...]
Des del naixement el 1957 del primer informatiu en l'única televisió existent a Espanya fins a l'entrada de la TDT, a partir del 2010, aquest mitjà de comunicació multitudinari ha evolucionat d'una manera vertiginosa, al mateix temps que ho han fet la societat i la tecnologia. [...]
Desde el nacimiento en 1957 del primer informativo en la única televisión existente en España hasta la entrada de la TDT, a partir de 2010, este medio de comunicación multitudinario ha evolucionado de una forma vertiginosa, al mismo tiempo que lo han hecho la sociedad y la tecnología. [...]

2020 - 10.5565/rev/analisi.3309
Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 63 (desembre 2020) , p. 69-83 (Articles)
2 documents
8.
21 p, 488.3 KB El poder del discurso en los medios de comunicación : representación de los animales considerados de granja. Análisis de la prensa española / García Rodríguez, Rebeca
Esta investigación pretende identificar hasta qué punto los medios de comunicación crean, mantienen o distribuyen determinados mensajes apoyando o desafiando la explotación de los animales de granja. [...]
This investigation aims to identify the extent to which the media create, establish, or transmit certain messages that support or challenge the exploitation of farmed animals. Despite the evident capacity of these creatures to feel pain and suffering, industrialized farming is a powerful economic sector that exercises a position of dominance over the lives of millions of animals. [...]

2020 - 10.5565/rev/da.481
dA Derecho Animal : Forum of Animal Law Studies, Vol. 11 Núm. 3 (2020) , p. 104-124 (Documents)  
9.
10 p, 612.7 KB Intersubjetividad en los videoblogs : un enfoque fenomenológico / Seni Medina, Giuliano Dante (Universidad Autónoma del Caribe)
Este texto es parte de los resultados de una investigación que pretende comprender las diversas formas de intersubjetividad en los videoblogs o tubes, particularmente, desde el enfoque fenomenológico de la empatía. [...]
This article is part of a research on different forms of intersubjectivity in videoblogs or tubes, from the phenomenological category of empathy. Sampling consisted of the three videobloggers with the most subscribers in Latin American. [...]

2019 - 10.35659/designis.i30p105-113
DeSignis, Núm. 30 (Enero-Junio 2019) , p. 105-113  
10.
15 p, 323.7 KB El lenguaje audiovisual en los grados de comunicación : nueva metodología docente / Bernadas Suñé, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Lázaro Pernias, Patrícia (Universitat Autònoma de Barcelona)
Este artículo presenta la experiencia en la aplicación de un nuevo planteamiento docente para la puesta en marcha de la asignatura Lenguajes comunicativos escritos y audiovisuales, para los Grados de Periodismo y Publicidad y Relaciones Públicas de la Universitat Autònoma de Barcelona. [...]
The article presents the experience in implementing a new approach to teaching the subjectPrint and Audiovisual Communicative Language' in Journalism and Advertising and Public Relations degrees at the Autonomous University of Barcelona. [...]

2011 - 10.15178/va.2011.117E.353-367
Vivat academia, Núm. 117 Extra (2011) , p. 353-367  

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Contributions to meetings and congresses 6 records found  
1.
16 p, 2.9 MB El experto en redacción de información fácil de comprender : un nuevo perfil profesional en la TAV / Arias Badia, Blanca (Universitat Autònoma de Barcelona. Transmedia Catalonia Research Group)
El proyecto de investigación europeo EASIT (Erasmus+, 2018-1-ES01-KA203-05275, IP: Anna Matamala), cuyas siglas responden al nombre Formación en Acceso Fácil para la Inclusión Social (Easy Access for Social Inclusion Training), tiene por objetivo la creación de materiales didácticos de acceso libre para formar a un nuevo perfil profesional: el redactor y adaptador de contenidos fáciles de comprender, basados en los principios de redacción de la Lectura Fácil y el lenguaje llano. [...]
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
PluriTAV: multilingüismo y traducción. València, : 2019  
2.
1 p, 993.1 KB EASIT : media access services made easier to understand / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Orero, Pilar (Universitat Autònoma de Barcelona)
Easy-to-read language and plain language have traditionally been applied to printed content in order to make content easier to understand and cater for diverse user needs. However, in our audiovisual and digitized society, there is a need to go beyond the written word and create audiovisual content and audiovisual access services that are also easier to understand. [...]
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
Congreso Internacional de Innovación Docente e Investigación en Educación Superior: un reto para las Áreas de Conocimiento. Madrid, 1r : 2019  
3.
22 p, 142.9 KB Closing remarks : keywords / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
EASIT Multiplier Event: Creating audiovisual information that is easy to understand. Estocolm, 2 : 2019  
4.
28 p, 143.2 KB EASIT Multiplier Event 1 : closing remarks / Matamala, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
This presentation provides an overview of the main discussion points held during EASIT first multiplier event.
2019 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
EASIT Multiplier Event: Easy-to-understand audiovisual content. Munich, 1 : 2019  
5.
1 p, 342.9 KB Contribución de los ítems a los patrones atípicos de respuesta : cálculo del índice de precaución modificado sin el ítem / Boixadera, Ester (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei d'Estadística Aplicada) ; García Rueda, Rebeca (Universitat Autònoma de Barcelona. Servei de Llengües) ; Doval, Eduardo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Riba i Lloret, M. Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicobiologia i de Metodologia de Ciències de la Salut) ; Renom Pinsach, Jordi (Universitat de Barcelona. Departament de Psicologia Social i Psicologia Quantitativa) ; Fuentes Agustí, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Al diseñar una prueba de conocimientos conviene tener en cuenta que sus elementos, los ítems, han de tener diferentes niveles de dificultad. Cada persona debería ser capaz de superar la dificultad de los ítems hasta un determinado umbral que debería determinar su nivel de conocimiento. [...]
2015
XIV Congreso de Metodología de las Ciencias Sociales y de la Salud. Palma de Mallorca, : 2015  
6.
31 p, 334.9 KB Titulación y relación de "causalidad" en el enunciado informativo de la lengua periodística / Alcoba, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Espanyola)
1999
La lengua y los medios de comunicación. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 1999  

Books and collections 3 records found  
1.
13 p, 74.2 KB Migración y educación : el lenguaje corporal en la inclusión escolar / Carrillo Sánchez, Claudia
La globalización, la economía mundial y el modelo económico capitalista, han transformado las sociedades y uno de los aspectos relacionados con dicha transformación son los movimientos migratorios. [...]
La Plata Investigaciones en Artes Escénicas y Performáticas 2012
Actas del Primer Encuentro Latinoamericano de Investigadores sobre Cuerpos y Corporalidades en las Culturas, 2012  
2.
25 p, 491.7 KB Narrativa radiofónica : ritmos, duraciones y arquitecturas sonoras / Rodríguez Bravo, Ángel
Este artículo tiene como objetivo hacer una actualización de los conceptos del lenguaje radiofónico y de la narración sonora en su sentido más amplio, desde la perspectiva la teoría de sistemas y de los métodos de análisis instrumental. [...]
Madrid: Icono14, 2011 (Estudios de narrativa)
Narrativas audiovisuales: los discursos, 2011, p. 239-258  
3.
21 p, 485.5 KB Curso sobre la comunicación ante el jurado / Casanovas, Pompeu (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Dret i Tecnologia)
Centro de Estudios Jurídicos 2006
Repertorio de Ponencias del Centro de Estudios Jurídicos (Ministerio de Justicia). NIPO: 054-15-001-7, 2006, p. 1-21  

Research literature 57 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
86 p, 18.3 MB La veu, la parla i el llenguatge de les persones amb la síndrome de deleció de 22q11 / Sebastián Lázaro, Diana ; Brun i Gasca, Carme, dir. ; Fornieles Deu, Albert, dir.
La síndrome de deleció de 22q11 (S22q11) està considerada una malaltia minoritària, ja que afecta a menys de 5 de cada 10. 000 habitants. Les persones amb la S22q11 poden presentar alteracions congènites cardiovasculars, anomalies del paladar, hipocalcemia, immunodeficiència i trets facials típics. [...]
El síndrome de deleción de 22q11 (S22q11) está considerado una enfermedad rara, ya que afecta a menos de 5 de cada 10. 000 habitantes. Las personas con el S22q11 pueden presentar alteraciones congénitas cardiovasculares, anomalías del paladar, hipocalcemia, inmunodeficiencia y rasgos faciales típicos. [...]
22q11 deletion syndrome (S22q11) is considered a rare disease, due to the fact that it affects less than 5 out of 10,000 inhabitants. People with S22q11 may present cardiovascular congenital defects, palate abnormalities, hypocalcemia, immunodeficiency, and typical facial features. [...]

2020  
2.
294 p, 16.0 MB The acquisition of the passive in european portuguese / Mendes Agostinho, Celina Filipa ; Gavarró, Anna, dir. ; Lúcia Santos, Ana, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana
Aquest estudi avalua la comprensió de la passiva verbal per part dels nens parlants de portuguès europeu. En aquesta dissertació presento dades de tres experiments dissenyats per avaluar la comprensió de passives verbals i per avaluar dues hipòtesis contemporànies de l'adquisició de la passiva verbal, el Universal Phase Requirement (Wexler, 2004) i la Universal Freezing Hypothesis (Snyder & Hyams, 2015). [...]
Este estudio evalúa la comprensión de la pasiva verbal por parte de los niños hablantes de portugués europeo. En esta disertación presento datos de tres experimentos diseñados para evaluar la comprensión de pasivas verbales y para evaluar dos hipótesis contemporáneas de la adquisición de la pasiva verbal, a saber, el Universal Phase Requirement (Wexler, 2004) y la Universal Freezing Hypothesis (Snyder & Hyams, 2015). [...]
This study assesses the comprehension of verbal passives by children acquiring European Portuguese. Here I present data from three experimental studies designed to test the comprehension of verbal passives by children and to assess contemporary accounts of passive acquisition, namely the Universal Phase Requirement (Wexler, 2004) and the Universal Freezing Hypothesis (Snyder & Hyams, 2015). [...]

2020  
3.
10 p, 3.0 MB Integration of Language Models in Sequence to Sequence Optical Music Recognition Systems / Torras Coloma, Pau ; Fornes Bisquerra, Alicia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Baró Mas, Arnau, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
El present projecte és un estudi del potencial d'integrar per mitjà de diverses tècniques un model de llenguatge a un sistema de Reconeixement Òptic de Partitures (OMR) basat en una arquitectura Sequence to Sequence. [...]
The following project is a study of the potential of integrating a language model into a Sequence to Sequence-based Optical Music Recognition (OMR) system through various techniques. The goal is to improve the performance of the model on handwritten old music scores, whose interpretation is particularly error-prone due to their high degree of variability and distortion.
El presente proyecto es un estudio del potencial de integrar por medio de varias técnicas un modelo de lenguaje a un sistema de Reconocimiento Óptico de Partituras (OMR) basado en una arquitectura Sequence to Sequence. [...]

2021
Grau en Enginyeria Informàtica [958]  
4.
36 p, 1.3 MB EASIT - Multiplier Event 5 - Final Report / Fernández i Torné, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona) ; EASIT
This document contains an overview about the EASIT Multiplier Event 5, Workshop: EASIT project training materials, held online at the Campus Virtual Moodle platform of Universitat Autònoma de Barcelona on 27 January 2021.
2021 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
5.
174 p, 2.5 MB Estudio de caso del uso del lenguaje no sexista en la traducción al español de "Assassin's Creed Odyssey" / Piñar Amezcua, Lidia ; Mangiron i Hevia, Carme, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació)
El món dels videojocs sempre s'ha considerat com un món exclusivament masculí, un fet molt allunyat de la realitat: cada vegada hi ha més dones que juguen i per tant el llenguatge hauria de reflectir-ho. [...]
El mundo de los videojuegos siempre se ha considerado como un mundo exclusivamente masculino, un hecho muy alejado de la realidad: cada vez hay más mujeres que juegan y por lo tanto el lenguaje debería reflejarlo. [...]
The video game world has always been considered a male-dominated world, something that is actually quite far from reality: the number of female gamers is in constant growth and therefore the language used in the video game industry should bespeak that. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2019
Màster Universitari en Traducció Audiovisual [1349]  
6.
35 p, 2.4 MB EASIT - Multiplier Event 4 - Final Report / Meiriño Gómez, Jesús (Universidade de Vigo) ; Romero Fresco, Pablo (Universidade de Vigo) ; EASIT
Creating Easy-to-Understand Audiovisual Training Materials, held online at the Universidade de Vigo's Campus do Mar MOOC platform on 15. 10. 2020. A description, together with a summary of its aims, dissemination, results, participants and impact is provided herein. [...]
2020 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))  
7.
11 p, 1.4 MB Diseño e implementación de un juego para móvil de aprendizaje en Android Studio / Gallo Cardenas, Sergio Arturo ; Sánchez Albaladejo, Gemma, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Ciències de la Computació) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria
Existen aplicaciones para aprender idiomas en sus ratos libres y esas aplicaciones han tenido mucho éxito y el lenguaje de signos es un idioma, por lo tanto también se puede aprender desde el móvil. [...]
Hi ha aplicacions per aprendre idiomes en les seves estones lliures i aquestes aplicacions han tingut molt èxit i el llenguatge de signes és una llengua, per tant també es pot aprendre des del mòbil. [...]
There are applications for learning languages in about books and these applications have been very successful and sign language is a language, therefore it can also be learned from a mobile phone. And I have verified that there are several applications to learn this language, which does not exist an application to learn this language in Catalan. [...]

2020
Grau en Enginyeria Informàtica [958]  
8.
77 p, 952.8 KB La traducción al griego de la ley 4/2015, de 27 de abril, estatuto de la víctima del delito. un estudio de derecho comparado / Giorgalla, Emilia ; Franquesa Godia, Montserrat, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
El treball que presentem reflexiona sobre les característiques del llenguatge jurídic espanyol i analitza els problemes que planteja a l'hora de traduir-lo al grec. A partir de la traducció d'un corpus de l'àmbit del dret penal, s'estudien les particularitats de la llengua especialitzada de l'original i els problemes de traducció del castellà al grec, en comparació amb la traducció a l'anglès. [...]
El presente trabajo pretende reflexionar sobre las características del lenguaje jurídico español y analizar los problemas que éste plantea en las traducciones al griego. A partir de la traducción del español al griego de un corpus determinado del ámbito del derecho penal, se estudian tanto las características de la lengua especializada de salida como los problemas de traducción español-griego dentro de ese ámbito, utilizando la traducción español-inglés como un método de comparación. [...]
The present dissertation aims to reflect on the characteristics of the Spanish legal language and the problems that they raise in legal documents when translated in Greek. After translating a criminal law related Spanish corpus, this study will examine both the source language's characteristics as well as the problems brought up in the process of Spanish - Greek legal translation within this field whilst using the Spanish - English combination as a comparison method. [...]

2020
Master Universitario en Traducción y Estudios Interculturales [1401]  
9.
110 p, 18.6 MB Revelar la frontera. La creació de límits entre Ciutat Meridiana i Pedralbes / Espinosa Miro, Abel ; Jané Checa, Oscar, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres
Autoritats d'arreu del globus han afirmat que la Covid-19 no entenia de fronteres mentre s'apressaven a segellar-les. Aquesta actitud mostra l'alt valor simbòlic del límit que transcendeix la pura delimitació de territoris. [...]
Autoridades de todos los rincones del planeta han afirmado que la Covid-19 no entendía de fronteras mientras se apresuraban a sellarlas. Esta actitud muestra el alto valor simbólico del límite que trasciende a la pura delimitación de territorios. [...]
In these days worldwide authorities have affirmed Covid-19 knows no frontiers and in the meantime, they were closing their borders. This attitude shows us the symbolic meaning of the border, that goes beyond the pure delimitation of territories. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020
Grau en Humanitats [1139]  
10.
112 p, 2.0 MB EASIT IO4 report / Hernández Garrido, Sergio (Stiftung Universität Hildesheim) ; Maaß, Christiane (Stiftung Universität Hildesheim) ; EASIT
2020 (EASIT (Easy Access for Social Inclusion Training))
6 documents

Research literature : 57 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Learning materials 2 records found  
1.
33 p, 600.5 KB Wörterbücher und Online-Tools. Materialien für Übersetzer und Dolmetscher. Deutsch, Spanisch, Katalanisch / Doerr, Emmanuel Jean André (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
The translator's so-called hand apparatus at the workplace consists, on the one hand of dictionaries, which must be distinguished according to their purpose: consultation dictionaries and general dictionaries, translation dictionaries, terminological dictionaries, pictorial dictionaries, style dictionaries, grammars of various types, perhaps a learner's dictionary for German as a foreign language, a phonetic or phraseological dictionary . [...]
El llamado aparato de a mano del traductor en su lugar de trabajo consiste, por una parte, en diccionarios, que deben distinguirse según su finalidad: diccionarios de consulta y diccionarios generales, diccionarios de traducción, diccionarios terminológicos, diccionarios pictóricos, diccionarios de estilo, gramáticas de diversos tipos, tal vez un diccionario didáctico para el aprendizaje del alemán como lengua extranjera, un diccionario fonético o fraseológico. [...]
Der sogenannte Handapparat des Übersetzers am Arbeitsplatz besteht einerseits aus Wörterbüchern, die es nach ihrem Zweck zu unterscheiden gilt. Konsultationswörterbücher und Allgemeinlexika, Übersetzungswörterbücher, Terminologische Wörterbücher, Bildwörterbücher, Stilwörterbücher, Grammatiken verschiedenen Typus, vielleicht noch ein Lernerwörterbuch für Deutsch als Fremdsprache, ein phonetisches oder phraseologisches Wörterbuch … Doch weiteres kommt hinzu , ob gedruckt oder digital, online oder offline.

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020 (Idioma B per a traductors i intèrprets (alemany). Materials docents)  
2.
25 p, 1.4 MB Stilistik. Sonderdossier zu Stilmitteln des Deutschen. Idioma B Alemany. Literatura Alemanya. Unterrichtsmaterialien Anhänge / Doerr, Emmanuel Jean André (Universitat Autònoma de Barcelona) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Traducció i d'Interpretació
What is style? In contrast to the consciously aesthetic selection of linguistic it means the normal situation-related use of language in everyday life. The situation-related and role-specific characteristics of language use are determined by the conventional and functional, i. [...]
¿Qué significa "estilo"? En contraste con la selección conscientemente estética de los medios lingüísticos está el uso normal del lenguaje en la vida cotidiana. Las características del uso del idioma relacionadas con la situación y la función vienen determinadas por el registro convencional y funcional, es decir, el registro adecuado a la situación del texto o la conversación y por la variedad lingüística específica del grupo de sus hablantes, y depende del efecto que se pretende obtener de la persona o del papel respectivo. [...]
Was ist eigentlich Stil? Im Gegensatz zur bewusst ästhetischen Auswahl der sprachlichen Mittel steht der normale situationsbedingte Sprachgebrauch des Alltags. Die situationsbedingten und rollenspezifischen Ausprägungen des Sprachgebrauchs werden das konventionelle und funktionale, also das situationsadäquate Register des Textes oder Gespräches und durch die gruppenspezifische Sprachvarietät seiner Sprecher bestimmt, hängt von der intendierten Wirkung der jeweiligen Person oder ihrer Rolle ab. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2015 (Idioma B per a traductors i intèrprets (alemany). Materials docents)  

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